ابزارهای افترافکت

آشنایی با مفهوم Easing یا نرم‌کردنِ حرکت؛ از تکنیک های جالب افتر افکت!

آموزش دستور Easing؛ یکی از تکنیک های جالب افتر افکت

فهرست مقاله

آموزش Easing؛ یکی از پُرچالش‌ترین تکنیک های جالب افتر افکت!

برای خیلی از ماها در روند آموزش تکنیک های جالب افتر افکت، دستور Easing  چالش‌برانگیز و تاحدی هم سخت به نظر میاد! البته قبول که این دستور، چالش‌های خاص خودش رو داره اما، در مقاله امروز قراره به آسون‌ترین شکل ممکن براتون توضیحش بدیم تا حسابی جا بیفته و دیگه برای ساخت موشن گرافیک‌های خلاقانه، نگران ایزینگ نباشید!

اگر به دنیای جذاب افتر افکت و تکنیک‌های خفن علاقه دارید، این مقاله صدردرصد برای شماست!

آشنایی با یکی از کارآمدترین تکنیک های جالب افتر افکت
با Easing یکی از تکنیک های جالب افتر افکت، آشنا بشیم!

Easing چیست و چرا تا این اندازه اهمیت داره؟!

اگر بخوایم روراست باشیم، باید بهتون بگیم که در روند ساخت موشن گرافیک نمی‌شه دورِ ایزینگ رو خط بکشین!

چون حضورش به‌شدت موثر و ضروریه!

ایزینگ قراره شتاب حرکتِ شکلی که قصد داریم انیمیت کنیم رو تنظیم کنه؛ چجوری؟! داخل ویدیو مفصل توضیح دادیم!

همین‌قدر بدونین که شکل اینیمت‌شده ما، در نهایت باید از یک کی‌فریم(Key Frame) به یک کی‌فریم دیگه شتاب حرکت تعیین‌شده‌ای داشته باشه و این دستور دقیقا همین کار رو برامون انجام می‌ده.

پیشنهادِ ما به شما در درجه اول، تماشای ویدیوییه که ابتدای مقاله بارگزاری شده؛ توی این  ویدیو درمورد طبیعی جلوه‌دادن حرکات ماشین یا هر متحرک دیگه‌ای صحبت کردیم؛ همچنین درباره روش استفاده از مکانیسم‌های سرعت یا حرکات ایزینگ که درنهایت کمک می‌کنه یه جلوه موشن گرافیکی فوق‌العاده خلق بشه، مرحله به مرحله توضیح دادیم!

از این‌جا به بعد، قراره همه حرکت‌های ایزینگ رو بهتون معرفی کنیم؛ چون هرکدوم کاربرد مخصوصِ خودشون رو دارن و حسابی باهم‌دیگه متفاوتن.

 حرکت اول ایزینگ؛ Linear

حرکت Linear رو می‌تونیم با نگه‌داشتن هم‌زمانِ کنترل(Ctr l) و کلیک روی کی‌فریم، ایجاد کنیم. این یعنی حرکتِ آبجکتِ انتخابی ما( شیئی که قراره براش حرکتی رو تعریف کنیم)، ناگهانی و به صورت یک‌دفعه، به سرعتی که براش در نظر گرفتیم می‌رسه و البته یک دفعه‌ای هم صفر می‌شه!

چنین حرکتی توی دنیای واقعی کاملا رویکرد متفاوتی داره؛ چون همین‌طوری که می‌دونین معمولا حرکت‌های دنیای واقعی با سرعت آروم ایجاد می‌شن و آروم هم به توقف می‌رسن.

 حرکت دوم ایزینگ؛ Easy Ease

حرکت دومِ ما  Easy Ease هست. برای ایجاد این حرکت کافیه که بعد از انتخاب کی‌فریم، شیف( Shift) رو به‌همراه F9 نگه داریم تا حرکت به وجود بیاد. دقت کنین که این حرکت، نمادی از حرکت در دنیای واقعیه! درحقیقت شما وقتی یه آبجکت رو با این فُرم حرکت می‌دین، آروم آروم به اوجِ سرعتش می‌رسه و همون‌قدر آروم، از اوج سرعتش متوقف می‌شه!

آشنایی با یکی از کارآمدترین تکنیک های جالب افتر افکت
با Easing یکی از تکنیک های جالب افتر افکت، آشنا بشیم!

حرکت سوم ایزینگ؛ Easy Ease in

حرکت سومی که قراره بهتون آموزش بدیم، Easy Ease in هست. این حالت هم با نگه‌داشتنِ هم‌زمانِ شیفت( Shift) و F9 بعداز انتخاب کی‌فریم ایجاد می‌شه. در این حالت سرعت کاملا یه‌هویی به حداکثرِ خودش می‌رسه و آروم آروم به سرعت عادی برمی‌گرده. معمولا وقتی آبجکت رو به صحنه‌ای وارد می‌کنید، انتخابِ این حرکت می‌تونه موثر واقع بشه.

حرکت چهارم ایزینگ؛ Easy Ease out

حرکت بعدی Easy Ease out هست که بعداز انتخاب کی فریم، با همزمان نگهداشتنِ کنترل(Ctr l)، شیفت(Shift) و F9 میتونیم ایجادش کنیم. شروع این حرکت آهسته و آرومه اما انتهای اون به صورت ناگهانی توی اوج متوقف میشه که دقیقا رویکردی متناسب با اسمشه!

 حرکت پنجم ایزینگ؛ Toggle Hold

حرکت Toggle Hold رو می‌تونید با نگه‌داشتنِ همزمانِ کنترل(Ctr l) به همراهِ آلت(Alt) و کلیک رو روی یکی از کی‌فریم‌ها ایجاد کنید. با این حرکت توی یک فریم و به‌صورت کاملا یه‌هویی آبجکت شما منتقل می‌شه. درحقیقت این‌جا سرعت و شتابی ایجاد نمی‌شه و همه چیز یه‌هویی پیش میره؛ بدون فراز و نشیب!

 حرکت ششم ایزینگ؛ Rove Across Time

در حرکت Rove Across Time که با یه کلیک راستِ ساده ایجاد میشه، شما درواقع 5 تا کی‌فریم دارین؛ مطابق ویدیو دوتا از کی‌فریم‌ها، کی‌فریم‌های واقعی هستن اما، سه تای دیگه کی‌فریم‌های Rove Across Time نامیده می‌شن.

این نوع کی فریم‌ها تاثیری توی سرعت آبجکت‌ها نمی‌ذارن اما براش موقعیت مکانی تعریف می‌کنن! مثالش رو هم می‌تونید داخل ویدیو ببینین.

توی ویدیو کامل بهتون نشون می‌دیم که دایره‌ای رو با یک حرکت موجی انیمت کنید. در روند ساخت موشن گرافیک از این مثال جذاب خیلی راحت می‌تونید استفاده کنید!

درواقع توی حرکت‌های قبلی، فریم‌های تعریف شده توپ توقفی داشتن که باعث می‌شد حرکتِ توپ طبیعی به‌نظر نرسه؛ اما این‌جا موضوع فرق می‌کنه!  اگر همه کی‌فریم‌هارو بگیرید و گزینه Rove Across Time رو بزنید، حرکت کاملا نرم و طبیعی ایجاد می‌شه.

 

آشنایی با یکی از کارآمدترین تکنیک های جالب افتر افکت
با Easing یکی از تکنیک های جالب افتر افکت، آشنا بشیم!

 

 

این آموزش فقط یه بخش از دوره آموزش موشن گرافیک بود که باهاتون به اشتراک گذاشتیم؛

شما تجربه استفاده از کدوم یکی از حرکت‌های ایزینگ رو دارین؟!

کدومش به نظر از همه جذاب‌تر و کاربردی‌تر میاد؟ مشتاقیم که تجربه‌هاتون رو سهیم بشیم:)

 

راستی این هم سه تا مقاله پیشنهادی برای افتر افکت بازها!:

۱دستور عالی برای تمیز کردن لایه ها در افتر افکت با سرعتِ نور!

آشنایی با time code؛ یکی از کلیدی‌ترین تکنیک های نرم افزار افتر افکت!

تکنیک PURGE در آموزش افترافکت؛ بمب سرعتیِ موشن دیزاینرها

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

آموزش پیشنهادی موشن گورو

این مقالات هم پیشنهاد میشه!!!

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است