چجوری می تونیم یه متن نمایشنامه حرفه ای موشن گرافیک بنویسیم؟
نوشتن فیلنامه بخش خیلی مهمی از هر نوع ویدیو از جمله موشن گرافیک محسوب میشه. ما سعی کردیم که اطلاعات کامل و معتبری رو برای راهنمایی شما توی این مقاله جمع آوری کنیم. برای همین مستقیما با افراد متخصص فیلم نامه نویسی صحبت کردیم و مستندات زیادی رو درباره ی استانداردهای نوشتن فیلم نامه براتون ارائه دادیم. چون وقتی حرف از اطلاعات درست و دقیق میشه، صد در صد تجربه ها بهترین منابع هستن.
به هر حال که من فک می کنم برای نوشتن فیلمنامه موشن گرافیک یا یه فلمینامه تبلیغاتی قبل از هر چیزی باید یه سری نکات رو رعایت کرد. ما تمام این نکات رو جمع آوری کردیم با اسم خود شخص براتون آوردیم و اون شخص رو معرفی کردیم تا شما راحت تر بتونین درباره اون شخص و موفقیتش توی اون کار تحقیق کنین.
نکاتی برای نوشتن فیلم نامه موشن گرافیک از بزرگان این حرفه:
Tim Savage – تیم ساویج:
تیم کسیه که صدها فیلم نامه موشن گرافیک و کمپین موفق رو برای برندهایی مثل Cisco، Deloitte، DriveTime، United Way و خیلیای دیگه نوشته. اون معتقده که:
1- تکلیف همه چیز رو مشخص کنین.
ببینین خیلی مهمه که شما قبل از اینکه استارت نوشتن متن موشن گرافیک رو بزنین، بدونین که چی میخواین. یعنی این طور نباشه که شما از مشتری درباره ی محصول و چیز هایی که دوس داره درباره ی محصول گفته بشه سوال کنین و مشتری نتونه جوابی بده. شما باید همین اول مشخص کنین که خواسته ها توی چه سبکی هستن و اصلا قراره چه اتفاقی بیوفته و بعد شروع به نوشتن کنین.
خیلی ساده اگه بخوام براتون توضیح بدم، اینجوری نشه که شما سناریو موشن گرافیک رو بنویسین و ویدیو رو بسازین و تهش مشتری بگه خیلی خوبه اما من دوست دارم که یه جاهایی تغییر کنه!!!
2- جملات رو کوتاه نگه دارین.
درسته که نوشتن جمله های بلندی که ادا و اطوار خیلی زیادی دارن، می تونه اوج خلاقیت شمارو نشون بده اما استفاده از جمله های خیلی طولانی و پیچ در پیچ برای یه ویدیوی تبلیغاتی و موشن گرافیک، فقط بیننده شمارو فراری میده. چون این جمله ها به هیچ وجه جاشون اینجا نیستش.
3- به خودتون و به مشتری تون یادآوری کنین که هیچ بیینده ای اون طوری که باید نگران بیزنس شما نیست.
اما این حرف به چه معنا هستش؟ ببینین، مخاطب و بیننده شما فقط به این فکر می کنه که این ویدیو موشن گزافیک و محصول و خدمات به چه درد من میخوره؟ کجای زندگی من کاربرد داره؟ و اصلا برام مفید هستش یا نه! بله؛ این دقیقا توی ذهن مخاطب شما میچرخه و اصلا برای اون مهم نیستش که بیزنس شما و همکاری شما با مشتری تون به کجا می رسه و توی چه وضعیتیه! پس شما هم باید فقط به فروش فکر کنین.
4- بصری بنویسین.
ببینین این که قراره شما فیلمنامه ای بنویسین که مخاطب ویدیو موشن گرافیک شما رو درگیر کنه، هیجان کارتون رو بالا ببره و محصول و خدمات رو توضیح بده و نهایتا باعث فروش بالا بشه، به کنار؛ شما نوشته تون باید جوری باشه که پویا باشه و بتونه تصاویر و اتفاقات توی ویدیو به بهترین شکل ممکنه پوشش بده.
5- از استعاره و تشبیه استفاده کنین.
وقتی شما توی نوشته هاتون از تشبیه استفاده می کنین، به مخاطب کمک می کنین تا بتونه منظور شمارو راحت تر درک کنه و سطح درک مخاطب رو تا حد خیلی زیادی بالا نگه می دارین. در واقع استعاره ها و تشبیه ها به شما کمک می کنن که مسائل پیچیده رو توی ویدیو موشن گرافیک تون به ساده ترین شکل ممکن بیان کنین.
6- شلوغ نکنین.
اکثر برندها دوست دارن که از کلمات کلیدی مرتب با برند و محصول و خدماتشون توی ویدیو استفاده بشه. درسته، این کار شدنی هستش اما یادتون باشه استفاده زیاد از این کلمات و شلوغ کاری توی ویدیو، نمی تونه نتیجه ی جذابی داشته باشه.
Ben Harvell- بن هارول:
بن هارول یه کپینویسه که کپیهای خلاقانه، سرمقالههای عالی و کمپینهای بازاریابی خیلی بزرگی رو برای بزرگ ترین برندهای دنیا از جمله مایکروسافت، رولز رویس، KFC، جگوار لندرور و سونی ارائه کرده. شما میتونین وبسایت بن رو اینجا ببینین. اون میگه که:
توضیح این که یه محصول یه کاری انجام میده و یا نحوه استفاده از یه محصول و یا خدمات چجوری هستش، بخش خیلی مهمی از موشن گرافیک های تبلیغاتیه، اما چیزی که ذهن منو همیشه درگیر می کنه اینه که محصول و خدماتی که قراره تبلیغ بشه و دربارش صحبت بشه، چه مشکلی رو می تونه حل کنه؟!
من پیشنهاد می کنم که قبل از هر چیزی یه چالش ایجاد کنین و بعد ادعا کنین که راه حل این چالش یا مشکل توی دستای شماس. اینجوری مخاطب شما درگیر میشه و مشتاق میشه که با شما همکاری کنه. مثلا یه تولید کننده هرگز نباید بیاد و مستقیما از لولاهای دری که تولید می کنه صحبت کنه، اون باید بگه که شما با کمک محصول اون می تونین از دیوارها عبور کنین!
Susan Greene -سوزان گرین:
سوزان گرین یه کپی رایتره که کاملا متسقل کار می کنه. اون با بیش از 25 سال تجربه کاری، وبسایتها، بروشورها و برنامه های فروش خیلی زیادی رو برای برندها و کسب و کارهای معروف ایالات متحده و کل دنیا طراحی می کنه و توی این کار هم موفق ظاهر شده. برای دیدن وبسایت سوزان می تونین اینجا کلیک کنین. سوزان می گه:
یه ویدیوی معرفی محصول باید برای مخاطب قابل درک باشه. شما با رعایت این چهارتا اصل توی پروسه ی تولیدتون می تونین مراحل کار رو ساده نگه دارین:
Darren Buser – دارن بازر:
دارن بازر یه کپی رایتر و بازاریاب موفقه که براحتی می تونه داده های خیلی سخت و با خلاقیت تمام، قابل درک و ساده ارائه بده. برای دیدن وبسایت دارن می تونین اینجا کلیک کنین. اون معتقده که:
به تجربه من، وقتی نوبت به نوشتن برای یه ویدیو میرسه، ممکنه که خیلی از نویسنده ها یه مولفه ی اصلی رسانه ای رو فراموش کنن. اون مولفه اینه که کلماتی که ما مینویسیم باید گفته بشن، نه که خونده بشن. مثلا بارها شده که من اول کارم، یه متن عالی رو مینوشتم و بعد میدیدم متن زیبا و فوق العاده ی من چقدر بازخورد بیانی بدی داره.
با توجه به این موضوع، نکته ای که من میخوام بهتون بگم کاملا واضحه؛ شما باید متنی که مینوسین رو با صدای بلند بخونین یا از دوستاتون بخواین که این کار رو براتون انحام بدن. از این کار فیلم بگیرین و فیلم تماشا کنین. با این کار کاملا متوجه باگ کاریتون میشین و می تونین جاهای نا مفهوم و نامتعادل با داستان ویدیو رو تغییر بدین.
Clea Sherman - کلیا شرمن:
شرمن یه کپی رایتره که به صورت مستقل توی سیدنی کار می کنه. برای اطلاعات بیشتر و همکاری با اون می تونین به سایتش مراجعه کنید و اینجا کلیک کنین. اون معتقده که:
نوشتن یه فیلمنامه برای ویدیوهای تبلیغاتی و یا موشن گرافیک می تونه کار سختی باشه. من اینجا مراحل نوشتن و طراحی یه فیلمنامه رو براتون می گم تا شاید به کمک این نکات، بتونین فیدبک خیلی بهتری از تبلیغات کسب و کارتون بگیرین.
نکته اول : توی ویدیو موشن گرافیک باید تمرکز روی نقاط ضعف باشه.
روهان کاله کارشناس بازاریابی ویدیویی میگه مهم اینه که ویدیوهای تبلیغاتی خودتون رو حول مشکلات و دردسرهایی که مردم دارن بچرخونین. یعنی شما باید توی این زمینه به قدری قوی عمل کنین که اول مشکل رو شناسایی کنین و بعدش توضیح بدین که محصول و خدمات شما می تونه به راحت ترین شکل ممکنه، مشکل رو حل کنه.
مثلا اگه مشتری های شما مشکل کاهش وزن دارن، شما می تونین از ویدیوهاتون استفاده کنین و خودتون رو به عنوان پلی معرفی کنین که اون ها رو به سمت تناسب اندام و وزن سالم هدایت می کنه. ویدیوی شما باید تمرکزش روی همین موضوع باشه و صحبت کردن از هر چیزی خارج از این ماجرا، می تونه تمایل به همکاری رو توی مخاطب شما از بین ببره.
نکته دوم : ویدیوهای موشن گرافیک باید کوتاه باشن.
حقیقتا توی دنیای امروزی شما نمی تونین کسی رو پیدا کنین که مثلا ربع ساعت یا نیم ساعت از وقت خودش را برای دیدن ویدیوهای مختلف بذاره. مگر اینکه ویدیو قرار باشه آموزشی و تخصصی باشه. شما هم باید همینکار رو کنین. یعنی نهایت زمانی که می تونین برای یه ویدیوی تبلیغاتی یا موشن گرافیک در نظر بگیرین باید روی 90 ثانیه بسته بشه.
اگه فکر می کنین که حرف های شما خیلی بیشتر از این مدت زمانه؛ صد در صد باید توی سناریو و فیلنامه تون تجدید نظر کنین نه اینکه مدت زمان ویدیو موشن گرافیک تون رو زیاد کنین.
نکته سوم : فیلمنامه و سناریو شما باید برای یه ارائه نمایشی نوشته بشه.
ما توی پاراگراف های قبلی هم توضیح دادیم که متن شما قرار نیستش که اثر ادبی باشه، باید جوری نوشته بشه که بتونه یه ویدیو و اثر تصویری خوب رو تولید کنه. اصلا یکی از دلایلی که ویدیو های موشن گرافیک یکی از تاثیرگذارترین روش های تبلیغاتی هستن، اینه که اون ها دو کانال مجزای مغز – یعنی کانال شنوایی و بصری – رو به صورت کاملا همزمان به کار میگیرن.
این روش باعث میشه که کار بیننده برای پردازش اطلاعاتی که داره بهش تزریق میشه، آسونتر بشه. یادتون باشه که تصاویر و صداها باید با هم مرتبط و در تعادل باشن. فیلمنامه ی شما باید جوری نوشته بشه که بتونه نکات تبلیغاتی مورد نظر شمارو توی ساخت ویدیو کاملا بولد کنه. پس یادتون نره که فیلمنامه شما یه اثر هنری نیستش، بلکه یه وسیله ایه که طراح کمک می کنه تا موشن گرافیک و ویدیوهای تبلیغاتی و بهتر و دقیق تر طراحی و تولید کنه.
نکته چهارم : مستقیما با مخاطب خودتون صحبت کنین.
Kole Riggs، کارشناس بازاریابی تبلیغات گوگل و فیس بوک، اعتقاد داره که مکالمه مستقیم با مخاطب، یکی از بهترین راه هایی هستش که به وسیله اون میشه ویدیو های تبلیغاتی و موشن گرافیک رو جذاب تر کرد. در واقع یکی از بهترین کارهایی که می تونین برای اجرایی کردن این طرح انجام بدین اینه که توی ویدیو از ضمایر “تو” و ” شما ” استفاده کنین.
نکته پنجم : یه دعوت به اقدام یا call to action خوب داشته باشین.
شما باید خیلی واضح و صریح از مخاطب خودتون بخواین که کار مورد نظرتون رو انجام بده و این درخواست رو باید طوری مطرح کنین که قبل از اون مخاطب شما برای پذیرش دعوت شما آماده شده باشه. مهم نیستش که دعوت شما برای ثبت نام توی سایته، دانلود کتاب الکترونیکه، خرید محصول و اشتراکه با هر چی یا … . مهم اینه که شما باید برای مخاطب خودتون شفاف سازی کنین که دقیقا دوس دارین اون چجوری با شما اربتباط بگیره و هدفتون از این ویدیو چیه!
نکته ششم : خودتون رو عذاب ندین.
ببینین متن شما مهمه، اما قرار نیستش که وقت خیلی زیادی رو به صورت وسواس گونه صرف بهتر کردنش کنین. کافیه غلط های املایی و نگارشیش رو برطرف کنین و بعد اونو ارائه بدین تا ویدیوی مورد نظرتون ساخته بشه.
Sally Ormond- سالی اورموند:
سالی اورموند یه نویسنده ی خیلی حرفه ای هستش که از سال 2007 به دنیا معرفی شده و با کار توی سطح محلی، ملی و بینالمللی، برندهای بیشماری از استعدادهای خلاقانه اون بهرهمند شدن. برای دیدن وبسایتش می تونین اینجا کلیک کنین.
خیلی ها فکر می کنن که نوشتن فیلمنامه برای ویدیو های تبلیغاتی، اونقدرها هم کار سختی نیستش. ولی این طور نیست، کسی که فیلنامه تبلیغاتی مینویسه در واقع باید توی کمترین زمان ممکن، حجم خیلی زیادی از اطلاعات رو دریافت کنه و این اطلاعات رو طوری بنویسه که بتونه یه ویدیوی تبلیغاتی خوب رو ارائه بده. اما اینجا یه سوال پیش میاد که نویسنده چجوری می تونه اون حجم از اطلاعات رو توی 90 تا 120 ثانیه جمش کنه؟
اصلا چرا این بازه زمانی؟
چون این بازه زمانی طول مدت توجه یه آدم متوسطه.حالا بیاین باهم ببینیم که چجوری می تونیم سناریو خودمون رو بنویسیم؟
1- Less is more
من این عبارت رو به صورت لاتین براتون نوشتم تا قشنگ درک کنین که کمترین مقدار از تبلیغات می تونه بیشترین تاثیر گذاری رو داشته باشه. یعنی هر چقدر هم شما بخواین طول ویدیوی تبلیغاتی تون رو بیشتر کنین باز هم اگه از محدوده ی توجه بیشتر بشه، نتیجه ی عکس میده و انگار اصلا ویدیویی وجود نداره. پس اگه قراره که یه فیلمنامه حرفه ای بنویسین، سعی کنین اونو کوتاه و جامع بنویسین و زیاده گویی نداشته باشین.
2- مخاطب شما در درجه اول قرار داره.
یادتون نره که ویدیوی شما برای مخاطب شماس. این یعنی که برای نوشتن متن و ساختن اون، اولویت با خواسته ها و مشکلات مشتری و مخاطب شماس. در واقع به هیچ وجه یه ویدیوی تبلیغاتی جای این نیستش که شما بخواین فقط از خودتون تعریف کنین.
شما باید احساسات مشتری تون رو در نظر بگیرین. یعنی تمام وقت به این فکر کنین که مشتری من باید بدونه که من میخوام این کار رو برای راحتی و آسایشش انجام بدم. یادتون باشه که شلوغش نکنین و این کار رو جوری انجام بدین که خود مخاطب متوجه بشه که شما برای راحتی بیشترشون دارین خدمت می کنین.
3- ویدیوتون باید مرتبط باشه.
شما باید چند تا نکته رو برای طراحی و ساختن یه ویدیوی تبلیغاتی یا موشن گرافیک در نظر بگیرین:
- مشکلاتی که این وسط وجود داره رو پیدا کنین.
- توضیح بدین که محصول و خدمات شما چجوری می تونه این مشکلات رو حل کنه؟
- محصول شما چجوری می تونه زندگی مخاطب تون رو آسون تر کنه؟
- سعی کنین که مزیت های کارتون رو خلاصه کنین.
- دعوت به همکاری یا call to action خوبی داشته باشین.
یه نکته ی دیگه ای که باید بهش دقت کنین هم اینه که ویدیوی خودتون رو با مقدمه های بیهوده شروع نکنین. توضیحات حوصله سربر اول ویدیو می تونه تیر خلاص باشه.
4- خودتون رو برای فینال بزرگ آماده کنین.
اگه یادتون باشه توی پاراگراف قبلی بهتون گفتم که مزیت هاتون رو خلاصه کنین. اما چرا باید این کار رو کنیم؟
مزیت های محصول و خدمات شما، مهم ترین بخش ویدیوی شما هستن. در واقع اونا هستن که به مخاطب دلیل کار شمارو نشون میدن. مزیت ها باید بازگو بشن تا مخاطب شما بدونه که شما دارین براش چیکار می کنین.
اما یادتون نره که بعد از ارائه مزیت ها، باید دعوت به اقدام خیلی خوبی هم داشته باشین. call to action مهم ترین قسمت ویدیوی شماس. در واقع نیازه که شما به مخاطب تون اعلام کنین که چجوری با شما ارتباط بگیرن و آخر داستان براش به صورت کتبی و یا شفاهی هم بگین که راه های ارتباطی چیا هستن؟
David Burke – دیوید برک:
دیوید برک یکی از با تجربه ترین فیلمنامه نویسای بریتانیایی معرفی میشه. برک قبل از اینکه کار خودشو به صورت آزاد شروع کنه، به عنوان یه خلاق ارشد توی یه آژانس بازاریابی برتر لندن کار می کرد. دیوید برک تخصص خیلی زیادی توی ساختن ویدیوهای تبلیغاتی و موشن گرافیک برندهای لوکس و تفریحی داره. برای دیدن وبسایتش می تونین اینجا کلیک کنین. این جملاتی که مینویسم از زبان دیوید برک برای شماس:
من نمی تونم به شما بگم که چجوری فیلمنامه بنویسین. شما یا فیلمنامه نویس هستین و یه سری چیزهارو از این حرفه می دونین و یا نیستین که خوب تکلیف مشخصه. اما من می تونم به عنوان یه فردی که سالهاست داره توی این رشته فعالیت میکنه، چند تا نکته کاربردی بهتون بگم تا از اشتباهات بیشتر شما جلوگیری کنه!
ببینین؛ اگه شما یه فریلنسر موشن گرافیک هستین، مطمعنا کاری که باید انجام بدین دو برابر میشه. قبل از هر چیزی شما باید مطمعن بشین اطلاعاتی که درباره ی یه پروژه دریافت کردین و جمع آوری کردین، به اندازه کافی کامل هستن.
شاید نیاز باشه که ساعت ها با مشتری تون صحبت کنین. رودررو، تلفنی، تصویری یا هر چیزی. باید با مشتری صحبت کنین تا اون متوجه بشین که دقیقا چه خواسته ای داره. هر چقدر اطلاعات اولیه ی شما درباره ی محصول و خدمات مشتری کامل تر باشه، فیلمنامه ای که قراره نوشته بشه هم کامل تر و جذاب تر میشه.
اما خوب؛ سوالی که اینجا مطرح میشه اینه که ما چجوری می تونیم اطلاعاتمون رو زیاد کنیم. شما اول کار از مشتری تون یه لیست از مواردی که دوس داره توی ویدیو باشه بخواین. اصلا ازش بپرسین که دقیقا می خوان چه پیام کلیدی به مخاطب ها منتقل بشه. ازش بپرسین که میخواد چجور call to action داشته باشه؟ ازش بپرسین که میخواد چجوری ویدیوی تبلیغاتی داشته باشه؟
یه گزینه دیگه ای که این وسط مطرح میشه اینه که باید از مشتری تون بپرسین که دوس داره از یه گوینده برای ویدیوش استفاده یا دیالوگ های مختلفی بین افراد رد و بدل بشه؟
شما باید روی سبک ویدیو هم با مشتری تون به توافق برسین. یعنی چی؟ یعنی اینکه میخواین سبک تون خنده دار و ظنز باشه؟ یا جدی. تجاری باشه یا عامیانه و واقعی و آموزنده باشه یا فقط هیجانی؟
از مشتری تون بپرسین که مخاطب هدفش کیا هستن؟ دوس داره که ویدیو توی چه پلتفرمی پخش بشه؟ چه سبک صدایی رو دوس داره؟ زنانه، مردانه یا بدون جنسیت خاص!
یا اصلا از مشتری بخواین که مثلا ویدیو، انیمیشن و یا موشن گرافیک ی که دیده و از اون خوشش اومده رو براتون بفرسته. حالا این ویدیوهای موشن گرافیک می تونن چند تا لینک ویدیوهای مختلف توی یوتیوب باشن. یا ویدیوهای موشن گرافیک رقیبی باشن که توی این زمینه خیلی موفق عمل کرده!
حالا که تکلیف مشخص شد، ازش بپرسین که چه زمانی باید ویدیو موشن گرافیک ش اماده بشه؟ چه زمانی پرداختی ها انجام میشه؟ دقت کنید که همیشه از پیش پرداخت بیشتر استقبال کنین.
ببینین هزار و یه سوال دیگه وجود دارن که شما می تونین از مشتری تون بپرسین و هزار تا ترفند و اسرار تجارت هم توی این حرفه وجود داره که من می تونم بهتون بگم؛ اما نمیگم چون این یه حرفه ی رقابتیه و صد در صد من نمیخوام شما از من جلو بزنین 😉
Haroon Riaz – هارون ریاض:
هارون ریاض یه کارمند بانک بود که حالا نویسنده خیلی معروف تو زمینه ی ساخت ویدیوهای تبلیغاتی و موشن گرافیک شده. برای دیدن وبسایت ریاض میتونین اینجا کلیک کنین. نظرات و توضیحات هارون ریاض از این قراره که:
- مهم ترین چیزی که برای نوشتن یه فیلمنامه باید بهش دقت کنین، اینه که فیلنامه شما باید جریان داشته باشه و توی این جریان عناصر بصری و کلامی ویدیو با هم مرتبط و همراه باشن. یادتون نره که ویدیوی تبلیغاتی خوبه که تعادل رو توی اجزای مختلف خودش حفظ کنه.
- فیلمنامه نویسا می تونن از یه سری عنصرها شناخته شده برای رسوندن منظور خودشون استفاده کنن. مثلا کانال های مختلفی هستن که فقط از یه کارکتر شناخته شده برای ویدیوهاشون استفاده می کنن و این کار مثل یه امضا برای کارهای اون کانال ویدیویی شده.
- فیلمنامه ای خوبه که بتونه تمام تمرکزش رو روی مشکل و حل مشکل بذاره. در واقع ویدیویی که از این روال و پروسه دور میشه، حواس مخاطب خودش رو هم پرت می کنه.
- خیلی از مردم فکر می کنن که نوشتن فیلمنامه برای ویدیوهای تبلغاتی و موشن گرافیک کار آسونیه اما این طور نیست چرا چون یه فیلمنامه تبلیغاتی علاوه بر اینکه باید قدرت کلامی داشته باشه، باید از قدرت بصری هم برخوردار باشه. واسه همینه که ما اعتقاد داریم که تا اخرین لحظه ی تولید، سازنده تیزر و نویسنده با هم در ارتباط باشن یا هردو کار رو یه نفر انجام بده. این کار باعث میشه که رشته ی کلامی و بصری داستان از هم گسسته نشه!
Georgiy Sviridov – جورجی سویریدوف:
جورجی کار خودش رو تو زمینه ی تبلیغات از سال 2007 به عنوان یه کپی رایتر جوان توی Leo Burnett شروع کرد. اون تو آژانس های مختلف و معروفی مثل Wunderman، TBWA و BBDO کار کرد و حالا استودیوی کپینویسی خودش به نام InsaneWriter رو راه اندازی کرده و اداره می کنه. برای دیدن وبسایت جورجی می تونین اینجا کلیک کنین. از سری پیشنهادات جورجی به شما از این قراره که:
خوب؛ شما روبروی لبتابتون نشستین و آماده این که یه فیلنامه موشن گرافیک رو بنویسین؛ صفحه جدیدی از نرم افزار ورد روبروتون بازه و سفیدی محض. این صفحه شمارو می ترسونه انگار یه صدایی مدام از شما میپرسه که تو میتونی از پسش بر بیای؟ می تونی؟
جواب اون صدا اینه: بله که می تونین، همه می تونن؛ فقط به یکم تمرین و تکرار و رعایت نکاتی نیازه که من تو ادامه این مطلب بهشون اشاره می کنم.
چجوری توضیح بدیم؟
مهم ترین چیز درباره ی توضیح و معرفی یه محصول، زمانه. شما چه بخوای و چه نخواین زمان خیلی محدودی دارین و این زمان با توجه به مدت زمان تمرکز انسان چیزی حدود 60 تا 90 ثانیه تعریف میشه. پس شما زمان محدودی دارین و محدودیت زمان، به راحتی باعث محدودیت کلامی هم میشه. پس شما باید حواستون باشه که توی مدت زمانی که تعیین شده، پرحرفی نکنین.
دومین چیزی که برای نوشتن متن یه ویدیو موشن گرافیک باید به اون دقت بشه، خود محصول هست. فراموش نکنین که ویدیو موشن گرافیک شما برای محصولتونه که ساخته میشه. پس نترسین که وقت خیلی زیادی رو صرف شناخت درونی و بیرونی محصول تون کنین. چون حرف زدن از چیزی که اطلاعات درست و کافی دربارش ندارین، کار بیهوده ایه.
Erica Schmidt Jabali – اریکا اشمیت جبالی:
اریکا جبالی یه نویسنده ی مستقله که بیش از 400 فیلمنامه انیمیشن رو برای صدها شرکت از جمله مایکروسافت، انرجایزر، NOW Foods، Disney، Booz Allen، Johnson & Johnson و غیره نوشته. نوشتن پست های وبلاگ برای مشتری های مختلف و حتی سبک زندگی خودش هم یکی دیگه از کارای این نویسندس. برای دیدن وبسایت جبالی می تونین اینجا کلیک کنین. از سری حرف و تجربیات جبالی برای شما اینه که:
به عنوان کسی که تا حالا صدها فیلمنامه تبلیغاتی و موشن گرافیک ی برای شرکت ها و برندهای مختلف تو سطح جهانی نوشته، باید بگم مهم ترین اصل برای نشوتن یه فیلمنامه تبلیغاتی و موشن گرافیک اینه که شما خودتون رو جای مصرف کننده بذارین.
حقیقت اینه که مخاطب و بیننده ویدیو موشن گرافیک فقط به فکر خودش و رفع مشکلات خودشه. پس هر اطلاعات اضافی که شمارو وسوسه می کنه تا توی فیلنامه یا ویدیو موشن گرافیک بیاد رو کنار بذارین. چون بی فایدس و هیچ نفعی برای مخاطب نداره و باعث میشه جذابیت کارتون پایین بیاد.
محتواتون رو اجزایی که فقط برای بیننده جذابه تقسیم کنین. سعی کنین مهم ترین سوالات اونارو بدونین و به این سوالا جواب بدین. در واقع شما باید نکات کلیدی رو به رشته ای جذاب، آموزنده و سرگرم کننده تبدیل کنین. شوخ طبعی می تونه کمک خیلی خوبی برای جذابیت بیشتر ویدیوی شما باشه اما یادتون باشه که مخاطب ها فرهنگ های مختلفی دارن و گاهی اوقات شوخی شما می تونه حکم توهین رو برای اونا داشته باشه.
پس یادتون باشه که فیلمنامه ویدیو موشن گرافیک باید هم راستا با ویژگی ها و قابلیت های محصول نوشته بشه تا بتونه اثرگذاری خودش رو داشته باشه. در واقع هیچ وقت نیاز نیستش که شما یه نوشته ی خشک و بی روح داشته باشین. نوشته شما باید یه اثر هنری معقول باشه که اگه اینطور نباشه به هیچ وجه جذابیت نداره.
Jess Mizerak – جس میزراک:
جس میزراک از سال 2012 شروع به نوشتن فیلمنامه های تبلیغاتی و موشن گرافیک کرده از همان وقت تاحالا شاید با صدها کمپانی کار کرده. در واقع از فناوری مالی گرفته تا کالاهای مصرفی موشن گرافیک، هیچ موضوعی رو نمی تونین پیدا کنین که اون کار نکرده باشه. برای دیدن وبسایتش می تونین اینجا کلیک کنین. جس میزراک معتقده که:
شما باید یه CALL TO ACTION خوب انتهای ویدیو موشن گرافیک تون بیارین تا به مخاطب تون یادآوری بشه که باید برای برقراری ارتباط با شما چکار کنه. اما این دعوت به اقدام باید یکم هنرمندانه تر و قشنگ تر ادا بشه. مثلا به جای اینکه مستقیما و خیلی خشک و رسمی بگین با ما تماس بگیرین، جمله تون رو منعطف تر کنین و ته داستان یه حرکت خیلی جذاب اضافه کنین. یادتون نره خلاقیت شما توی کل داستان ساخت ویدیو موشن گرافیک تون تاثیرگذاره!
سخن آخر
امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه و کلی نکات عالی ازشون یاد بگیرین و بتونین از اون نکات توی نوشتن سناریو ویدیو موشن گرافیک بعدیتون ازشون استفاده کنین.
خبر خوب ما برای شما اینه که شما می تونین با کمترین هزینه خودتون یاد بگیرین که برای برندتون موشن گرافیک درست کنین. برای این کار کافیه که به وبسایت ما مراجعه کنین. تیم موشن گورو این افتخار رو داره که از صفر تا صد کار، متعهدانه و صادقانه کنار شما وایسه و شمارو راهنمایی کنه.
مجموعه ی ما دوره های خیلی کاملی رو آماده کرده که می تونه بهتون کمک کنه. آموزش موشن گرافیک رایگان به زبان فارسی، دوره آموزش افتر افکت رایگان، آموزش فوق حرفه ای موشن گرافیک موشن گورو، دوره های خیلی خفنی هستن که شما می تونین با کمک اون ها پیشرفت خیلی زیادی تو این مسیر داشته باشین و سوالات خودتون و از پشتیبانای ما بپرسین.
مقاله کاملا دقیق بود واقعا تو مسیر نمایشنامه نویسی به بنده کمک کرد
جملات کوتاه کاملا درسته چون آدم تا بیاد متوجه جمله طولانی بشه حواسمون به یک محتوای دیگه جلب شده
مقاله جالبی بود؛ تجربیات جالبی بدست آوردم😊
توصیه تیم ساویج رو من کاملا درک کردم وقتی که مشتری خودش نمیدونه دقیقا چی میخواد و تکلیفش با خودش مشخص نیست فقط میخواد فروشش بیشتر بشه.
سپاس از شما که تجربه های ارزشمند نویسندگان مختلف را با ما به اشتراک گذاشتید.
من این مقاله را سیو کردم چرا که واقعا اصل اساسی یک موشن یا یک تیزر داشتن نمایش نامه درست است و خیلی به ما در تولید کمک می کند. ممنون
مقاله کاملا دقیق بود
سپاس از شما
خیلی مقاله مفید و آموزنده ای بود.ممنون از تهیه و گردآوری