چرا موشن گرافیک بهترین گزینه برای داستان سرایی هست؟
دوست داری که داستان های هیجان انگیزتری رو تعریف کنی؟! یکم موشن گرافیک چاشنی داستانت کن!
ما تو عصر دیجیتال هستیم و همه می دونیم که توی این عصر با توجه به مشغولیت ذهنی خیلی زیاد مردم، جلب نظرشون، کار خیلی سختی میتونه باشه. با این اوصاف،بهتره بگیم که الان دیگه مهم نیست شما چه چیزی تولید می کنین. متحرک کردن چیزی که داری میسازی، می تونه اوضاع رو زیرو رو کنه. حالا چه بهتر که اون متحرک سازی، موشن گرافیک باشه!
فرقی نمی کنه که شما مشغول ساختن یه ویدیوی تبلغیاتی خیلی کوتاه باشین یا برای ساختن یه مستند بلند زحمت می کشین، تحت هر شرایطی موشن گرافیک می تونه گزینه خیلی خوبی برای جذابیت بیشتر ویدیوی شما باشه.
خیلی از بررسی های میگه که بهتره ویدیوهای تبلیغاتی، نهایتا یک دقیقه باشن اما در واقعیت باید بگیم که خیلی از برندها هستن که یه ویدیو ده دقیقه ای و شاید هم بیشتر کار کردن و توی یوتیوب خیلی هم موفق بودن و بازدید بالایی هم داشتن. اما چرا کاربر نشسته پای یه ویدیوی ده دقیقه ای؟ چون ویدیو حوصله سر نبوده و اونو جذب خودش کرده!
چجوری حوصله سربر نبوده؟ چون طراحش باهوش بوده و از ابزارهای مختلفی مثل موشن گرافیک، طراحی صدا، طراحی موسیقی و هزار و یه ابزار دیگه کمک گرفته و یه خروجی خفن رو ارائه داده. حالا اصلا شده باشه ده دقیقه! مهم اینه که جذابه و مخاطبو همراه خودش نگه میداره!
چجوری از موشن گرافیک توی ویدیوهامون استفاده کنیم؟
تقویت صدا با موشن گرافیک : توجه کردین که یه وقتایی مردم یه حرف هایی میزنن اما درک اون حرف ها ممکنه کمی طول بکشه؟ من میگم موشن گرافیک میاد و به طراح ویدیو کمک می کنه تا حرفش به مردم بفهمونه و اونو براشون قابل درک کنه.
تو ادامه ی این بخش ما نمونهای از یه پروژه ویدیویی که چند سال پیش برای آزمایش خودرو خودکار درست شده، رو براتون آپلود کردیم. البته که فقط سه دقیقه از این ویدیو آپلود شده اما شما میتونین ویدیو کاملشو توی نت پیدا کنین.
به ویدیو دقت کنین، یه سری آیکون با نرم افزار Illustrator طراحی شده و کم کم به ویدیو اضافه شده. اگه توجه کنین این ویدیو اصلا یه موشن گرافیک پیشرفته نیستش اما تو استایل خودش، توجه خیلی زیادی رو به سمت خودش جذب کرده و این مهمه. چرا؟ چون این یه ویدیو با موضوع محوری فنی بوده که وجود یه سری موشن گرافیک ریز داخل اون، تونسته نظر مخاطب رو نسبت به کلیت ماجرا عوض کنه.
یه نمونه ی دیگه از قابلیت تقویت صدا با موشن گرافیک، ویدیوی موشن گرافیک vox هستش. این مجموعه توی این ویدیو درباره ی سختی دریافت مزایای بیکاری صحبت کرده. این ویدیو با یه سری طراحی های موشن گرافیک خیلی ریز، می تونه پیگیری یه بحث جدی و شاید ناراحت کننده رو برای مخاطب کمی دلنشین تر و جذاب تر کنه. سه دقیقه از این ویدیو رو میتونین پایین ببینین.
تعریف یه کلمه یا یه موضوع با موشن گرافیک : این قسمت خیلی جالبه، شما می تونین با کمک موشن گرافیک، متنی رو که قرار ساده برای توضیح یه ماجرایی توی ویدیو بیاد، به صورت متحرک و جمله به جمله روی ویدیو ظاهر کنین.
طوری که بیننده تصور کنه که همین حالا متن مورد نظر شما داره تایپ میشه، اینجوری توجهش جلب میشه که این قسمت تایپی داستان میخواد دقیقا چی بگه؟ ویدیویی که براتون میذاریم یکی از خفن ترین نمونه هایی هست که توی ایم زمینه میتونین ببینین.
مکان یابی یا اضافه کردن بخش های متحرک به نقش با موشن گرافیک : اگه با رسانه سر و کار داشته باشین و یا اصلا به دیدگاه آدما درباره ی مسائل مختلف توجه کرده باشین، متوجه میشین که هر کسی می تونه برداشت و تصور خاص خودش رو از یه موضوع داشته باشه.
مثلا اگه قرار باشه که درباره ی یه منطقه ی جغرافیایی صحبت بشه، شاید یکی یه نمای تک بعدی صاف رو برای تعریف ترجیح بده اما یه طراح موشن گرافیک می دونه که دستش براش جذاب تر کردن داستان خیلی بازتره. یعنی چی؟ یعنی این طراح می تونه با متحرک کردن یه سری قسمت ها توی تصویری که قراره دیده بشه، قابلیت درک ماجرا رو بالاتر ببره و این واقعا شگفت انگیزه!
ممکنه درک این داستان یکم براتون سخت باشه. ببینین مثلا قراره که شما از یه شهر به شهر دیگه ای برین، خب کافیه که فاصله ی بین دو تا شهر با یه فلش متحرک به شما نشون داده بشه. اینجوری میشه که موشن گرافیک وارد داستان میشه.
توی ابعاد صنعتی، بهتره به پروژه آزمایش خودکار خودرو برگردیم. اگه دقت کنین، میتونین مکان یابی های موشن گرافیک رو توی این ویدیو ببینین.
چجوری از موشن گرافیک برای تمرکز روی جزئیات و برجسته تر کردن اون ها استفاده کنیم؟
ببینین راه های خیلی زیادی وجود دارن که شما به کمک اون ها می تونین توجه و تمرکز مخاطب تون روی یه بخش خاصی از ویدیو بیشتر کنین:
راه اول استفاده از CALLOUTS هستش: به ویدیویی که براتوم میذاریم دقت کنین. توی این مثال، مشتری میخواست دو تا ویژگی رو توی نمای کلی خیابون بولدتر و برجسته تر نشون بده که این دو تا ویژگی یکیش طراحی آلاچیق بود و بعدی ایستگاه شارژ. هر دوی این دو مورد از امکانات رفاهی یه مکان محسوب میشن درسته؟
بولد کردن و برحسته تر کردن این دو تا گزینه باعث می شد که بیننده تغییرات رو راحت تر درک کنه. شما توی این ویدیو فکر می کنین که دوربین حرکت کرده ولی این طور نیست، طراح اومده و با کمک قابلیت callouts، نمایی رو ایجاد کرده که شما فکر میکنین دوربین متحرکه در صورتی که ویدیو با یه دوربین پایه ثابت گرفته شده.
المان های فراخوان ها یا همون callouts می تونن خیلی مختلف انتخاب بشن. این المان ها می تونن یه نقطه باشن، یه خط باشن و یا اصلا یه کادر از یه ویدیو باشن! این طراح هستش که با توجه به نوع برند و طراحیش انتخاب می کنه که چه المانی، چه مدلی و کجا و چجوری حرکت کنه!
استفاده از قابلیت فراخوانی، یه چیزی تو مایه های پرواز با هواپیماس. چجوری؟ هواپیمایی رو در نظر بگیرین که داره پرواز می کنه و شما دوست دارین که از اون بالا روی یه منطقه جغرافیایی خاص یا یه ساختمون تمرکز کنین. ویدیوی محصول هم همینه، طراح دوست داره توی کلیت ویدیو، یه ویژگی خاصی از محصول رو فراخوانی کنه و یکمی بولدتر به شما نمایش بده. لازمه بدونین که استفاده از قابلیت فراخوانی، بدون هیچ محدودیتی امکان پذیره.
راه دوم هایلایت کردن یا همون برجسته تر کردن شی و یا موضوعی هست که بهش علاقه دارین: یکی از ساده ترین مثال ها رو توی این بخش براتون ذکر کردیم. ببینید هایلایت کردن یا برجسته تر کردن یه جمله یا یه شی، یکی از آسون ترین راه های جلب توجه توی موشن گرافیک هستش. نوشته ای رو در نظر بگیرین که میخواین توی کل متن بهتر دیده بشه، راه حل چیه؟ کافیه یه کادر با یه رنگ خیلی روشن دور نوشته بذارین و اون کادر رو کمی متحرک کنین. کار تمومه!
یه مثال ساده دیگه ای که می تونه وجود داشته باشه توسط Vox ارائه شده. توی این مثال این مجموعه اومده و درباره پیچیدگیهای فونتهای بزرگراه صحبت می کنه. یعنی تاکید می کنه که چرا ما به تمایز بین حرف بزرگ I و حرف L کوچک توی بزرگراه ها نیاز داریم. اون میاد برای جلب توجه بیننده، اون قسمتی که توی ویدیو خیلی مهمه رو هایلایت می کنه و این کار رو خیلی زیبا انجام میده.
سخن آخر
برای یاد گرفتن تکنیک های موشن گرافیک شما می تونین توی دوره های مختلف این رشته شرکت کنین. آموزش موشن گرافیک رایگان مجموعه ی موشن گورو یکی از بهترین انتخاب ها برای شما می تونه باشه.
این دوره برای افراد مبتدی عالیه از همه بهتر،خیلی از دوره ها رایگانه! شما توی این دوره ها می تونین اکثر تکنیک های مختلف موشن گرافیک رو خیلی راحت یاد گیرین. البته که نرم افزاریهای دیگه ای مثل AE Kickstart، Photoshop و Illustrator Unleashed، Animation Bootcamp یا Design Bootcamp، ابزارهایی هستن که شما می تونین پروسه موشن گرافیک رو بهتر و عالی تر انجام بدین.
مجموعه موشن گورو علاوه بر این دوره برای مبتدی ها، دوره های پیشرفته تری رو هم برگزار می کنه که شما می تونین از این دوره ها هم استفاده کنین. فقط کافیه از همین امروز شروع کنین.
ممنون از معرفی و توضیحات مخصوصا ماجرای قابلیت callouts
یادگیری و درک مطالب توسط مخاطب از طریق راه های مختلف صورت می گیرد. یکسری آدم ها سمعی هستند، یکسری ها بصری. در این میان موشن گرافیک با کمک صدا و تصویر به درک بهتر مخاطب از خدمات یا محصول کمک می کند و کاملا توجیه می شوند.