راهنمای دقیق برای موشن گرافیک پس زمینه وبسایت
قبل از هر چیزی نیازه که شما کارکرد ویدیو یا موشن گرافیک پس زمینه وبسایت رو یاد بگیرین و بعدش ببینین که اصلا مجموعه ی شما به این مدل ویدیو یا موشن گرافیک نیاز داره یا نه. معمولا اگه سایت به یه همچنین ویدیویی نیاز نداشته باشه، پیشنهاد میشه که از روش های دیگه ی بازاریابی استفاده کنه چون این ویدیو ها یه نوع بازاریابی به حساب میان.
با پیشرفت تکنولوژی راهکارها و روش های توسعه ی وب، روز به روز دارن پیشرفته تر میشن و از طرف دیگه خیلی زود هم از یاد میرن. حالا بین این رفت و آمد ها، یه سری از تکنیک ها و روش ها اونقدر جذاب و قوی هستن که نمیشه به همین آسونیا اونارو فراموش کرد که استفاده از ویدیو یا موشن گرافیک پس زمینه وب سایت، یکی از همین تکنیک ها هستش که توی کل دنیا طرفدارای خیلی زیادی داره.
همه ی ما می دونیم که ترندها، معمولا توی هر صنعتی وجود دارن و توی صنعت توسعه ی وب هم روش های ترند خیلی زیادی دیده میشه. اینکه ما از راه و تکنیک های ترند فقط بخاطر اینکه مد شدن برای کارهامون استفاده کنیم، مطمئنا می تونه بعضی وقتا به ضرر کسب و کارمون تموم بشه. راه درست اینه که بررسی کنین که چجوری با کمک تکنیک های ترند شده می تونین سود بیشتری رو برای خودتون و کسب و کارتون به دست بیارین.
با توجه به این موضوعات، ما تصمیم گرفتیم که توی این مقاله درباره ی استفاده از موشن گرافیک پس زمینه وبسایت صحبت کنیم. این مقاله یه نوع راهنما برای شما هستش که به کمک اون می تونین بررسی کنین که اصلا این روش برای کسب و کار شما مفید هستش یا نه!
[ux_image id=”16704″]
ویدیوی پس زمینه وبسایت چیه؟
ماهیت یه ویدیوی پس زمینه رو کاملا میشه از اسمش تشخیص داد. ویدیو های پس زمینه، ویدیوهایی هستن که شما می تونین از اونا برای پس زمینه وبسایت تون استفاده کنین. برای این کار شما میتونین از راه و روش های خیلی مختلفی استفاده کنین و دست تون توی این زمینه کاملا بازه. اما مهم ترین چیزی که نیازه بدونین اینه که:
- ویدیوی پس زمینه شما باید کاملاً متناسب با طراحی وب سایت شما باشه.
- ویدیو باید هدف مشخصی داشته باشه.
بررسی اهداف استفاده از ویدیوها و موشن گرافیک پس زمینه وبسایت
کلا سه هدف خیلی مهم وجود داره که شما می تونین با کمک استفاده از ویدیوها برای پس زمینه ی وبسایت به اون ها نزدیک بشین:
هدف اول استفاده از موشن گرافیک پس زمینه وبسایت: انتقال فضای برند
استفاده از ویدیوها و موشن گرافیک پس زمینه وبسایت می تونه یه حال و هوا و فضای خیلی خوبی رو برای وبسایت شما ایجاد کنه. حال و هوایی که مخاطب شمارو با خودش همراه می کنه و حس خیلی خوبی به اون منتقل می کنه. برای طراحی چنین موضوعی، باید حواستون باشه که طراحی موشن گرافیک برای پس زمینه وبسایت باید با ماهیت اصلی برند همخونی داشته باشه.
هدف دوم استفاده از موشن گرافیک پس زمینه وبسایت: نمایش محصول یا خدمات
توی این حالت، ویدیوی پس زمینه یه چیزی بین موشن گرافیک معرفی محصول و موشن گرافیک نمایشی میشه. در واقع این رویکرد یه روش خیلی خوب برای معرفی محصول یا خدمات جدید هم میتونه باشه. مثلا همینکه مخاطب وارد وبسایت شما میشه، با محصول جدید یا خدمات جدید شما آشنا میشه و این اتفاق خیلی سریع براش می افته.
هدف سوم استفاده از موشن گرافیک پس زمینه وبسایت: تحریک احساسات
حقیقت اینه که ما اکثر خریدامون رو بخاطر احساساتمون و خواسته هامون انجام میدیم. مهم ترین حسی که می تونه مارو راحت غلغلک بده، حس بینایی و بصریه. در واقع ما یه چیزی رو اول میبینیم و خوشمون میاد و بعد میخریمش. ویدیوهای پس زمینه وبسایت هم میان و همین کار رو با احساسات مخاطب می کنن و با جلوه های بصری که دارن، کم کم تو مخاطب رسوخ می کنن و در نهایت اونو به یه مشتری تبدیل می کنن. مثلا یه موشن گرافیک برای پس زمینه ی وبسایت، یکی از بهترین انتخاب ها برای مجموعه های گردشگری می تونه باشه.
[ux_image id=”16705″]
بررسی انواع سبک ویدیوی پس زمینه وبسایت
ویدیوهای پس زمینه ی وب موشن گرافیک: ویدیوهای پسزمینه متحرک یا همون موشن گرافیک ها، میتونن تقریباً با هر هدف تجاری و برندسازی شرکتی مطابقت داشته باشن. بیاید باهم چند نمونه رو ببینیم :
1- Miki Mottes یه طراح و انیماتور معروفی هستش. پس طبیعیه که وبسایت اون هم یه وبسایت با پس زمینه متحرک و موشن گرافیک طراحی بشه. در واقع پس زمینه ی وبسایتش مثل یه نمونه کاره که هر کسی وارد سایت میشه می تونه هنر و سبک خلاقانه ی اونو ببینه.
2- Your Plan, Your Planet یه پروژه علمیه که گوگل اونو راه اندازی کرده. توی وبسایت این پروژه نه فقط صفحه فرود، بلکه تماااام تعاملاتی که کاربر با وبسایت داره از موشن گرافیک استفاده شده. هدف این پروژه آموزش استفاده دقیق از منابع تعریف شده هستش که با کمک انیمیشن ساده و قابل فهم انجام شده و این راه یه راه خیلی خوب برای انتقال این آموزش هستش!
[ux_image id=”16706″]
مزیت های استفاده از موشن گرافیک پس زمینه وبسایت، شامل موارد زیر میشه:
- شما می تونین بلافاصله سبک برند خودتون رو نشون بدین.
- این موضوع یه راه خیلی خوب برای جلب توجه سریع مخاطب به سمت محصول اصلی شما یا نشون دادن نحوه عملکرد اون هستش.
- ساختن یه موشن گرافیک، مراحل خیلی آسون تری نسبت به مراحل ساخت فیلم های لایو اکشن حرفه ای داره.
ویدیوهای اکشن زنده : بیاید با یه مثال شروع کنیم ؛ پاتاگونیا، فروشنده کالا برای سبک زندگی فعاله. اون برای ویدیوی پس زمینه ی وبسایتش از یه فیلم اکشن زنده استفاده می کنه. این فیلم روایت مردیه که تصمیم گرفته بهترین کوهنورد دنیا بشه. با دیدن این ویدیو تو پس زمینه ی این وبسایت، ما می تونیم یه فیلم خیلی جالب و انگیزشی رو ببینیم که کاملا با سبک و ماهیت برند هم همخونی داره.
یا مثلا Project Skin، یه کلینیک مراقبت از پوسته. این کلینیک از یه ویدیوی پسزمینه برای نشون دادن خدماتش استفاده می کنه و توی این ویدیو نشون میده که چه حس و حال خوب و بکری به واسطه ی استفاده از خدمات این کلینیک به مخاطباش انتقال پیدا می کنه.
اتفاقا باید بگیم که ویدیوهای اکشن زنده، گزینه های خیلی خوبی برای پس زمینه ی وبسایت ها هستن اما اشکال این روش هزینه اونه. در واقع شما برای ساختن این مدل ویدیوها باید هزینه های زیادی رو برای اجاره محل فیلمبرداری، استخدام بازیگرا، نورپردازی و تجهیزات عکاسی حرفه ای و استخدام افراد مختلف در نظر بگیرین.
[ux_image id=”16707″]
ویدیوهای از قبل ساخته شده : ببینین؛ ویدیوهای آماده یا استوکی که برای پسزمینه وبسایت استفاده میشن هم میتونن متحرک باشن و هم زنده. اما نکته ی خیلی مهمی که درباره این ویدیوها وجود داره اینه که این ویدیوها چون از قبل اماده شدن، ممکنه اصلا به کار شما ربطی نداشته باشن. کما اینکه این احتمال رو هم باید در نظر بگیرین که این ویدیوها قبلا جاهای دیگه هم استفاده شده باشن.
اما درباره جوانب مثبت این روش باید بهتون بگم که نیاز به هزینه های خیلی زیادی نداره اما بازم این موضوع نمی تونه ویدیوهای آماده رو بهترین گزینه برای پس زمینه ی وبسایت تون کنه. به هر حال ویدیوها و موشن گرافیک های سفارشی، با اینکه هزینه زیادتری برای تولید اونا باید بدین، اما گزینه ی بهتری هستن.
چرا بهتره که ویدیوها و موشن گرافیک پس زمینه وبسایت شما سفارشی طراحی و تولید بشه؟
- ویدیوهای استوک و یا از قبل آماده شده، هرگز نمی تونن انتخاب خوبی برای وبسایت شما باشن. چون اگه مخاطب شما قبلا اینو جایی دیده باشه، طبیعتا شهرت و وجه کار شما خیلی راحت خراب میشه. نیازه بدونین که کاربرای مدرن و امروزی به طور ناخودآگاه محتوای وب با کیفیت پایین رو با یه محصول یا خدمات به همون اندازه با کیفیت پایین مرتبط می کنن. این یعنی چی؟
یعنی اینکه اگه طراحی وبسایت شما کیفیت پایینی داشته باشه، امکان نداره که مخاطب یا کاربر برای خرید یا همکاری با شما از خودش تمایلی نشون بده. پس طبیعتا طراحی و تولید یه ویدیوی با کیفیت و استاندارد برای پس زمینه ی وبسایت تون، این حس رو به مخاطب میده که پیشنهادهای شما در حدی هستش که اون روشون فکر بکنه و متقاضی کار و همکاری با شما باشه.
- وقتی شما یه ویدیو رو منحصرا برای بک گراند وبسایت خودتون طراحی می کنین. این ویدیو همون ثانیه های اول، اطلاعات و برداشت های بصری خیلی قوی رو به مخاطب میده. یادتون باشه که بیشترین درصد برداشت خوب مخاطب رو طراحی ویدیو به خودش اختصاص میده. در واقع هر چقدر طراحی شما قوی تر باشه، برداشت مخاطب عمیق تر میشه و نهایتا میل به تعامل بیشتری با مجموعه داره.
- ویدیوهای پسزمینه سفارشی جذابتر هستن. اونا باعث میشن که کاربرا زمان بیشتری رو توی سایت شما بگذرونن و الگوهای رفتاری خیلی خوبی رو از خودشون نشون بدن. این الگوهای استاندارد رفتاری باعث میشه که سایت شما برای گوگل قابل اعتماد تر باشه و راحت شما رو به مخاطبش معرفی کنه. جالبه بدونین که گوگل از محتوای سفارشی و جذاب قدردانی می کنه و براش امتیاز در نظر میگیره.
- ویدیوی سفارشی شده به عنوان پسزمینه میتونه به راحتی پیام های شمارو به مخاطب تون منتقل کنه. در واقع این ویدیو می تونه در راستای تحقق اهداف مختلف شما، پیام رسان خیلی خوبی باشه. اهدافی مثل ایجاد روحیه مناسب تا افزایش شهرت شما از طریق ابزارهای بصری و غیره.
[ux_image id=”16708″]
چیکار کنیم که ویدیو یا موشن گرافیک پس زمینه وبسایت ما بهترین عملکرد رو داشته باشه؟
ببینید؛ درسته که ویدیو یا موشن گرافیک پسزمینه وبسایت یه ابزار بازاریابی خیلی قدرتمند هستش اما نیازه که شما از اون به درستی استفاده کنین. بنابراین چند تا نکته وجود داره که برای این کار باید بهشون توجه کنین:
1- ویدیوها یا موشن گرافیک پس زمینه وبسایت تمام صفحه یا فول اسکرین، عملکرد خیلی خوبی توی صفحات فرود سایت دارن: قبل از هر چیز باید بدونین که یه صفحه فرود به ساختار نسبتاً ساده و بارگذاری سریع نیاز داره. بنابراین شما میتونین با خیال راحت از ویدیوهای پسزمینه تمام صفحه بدون آسیب رسوندن به تجربه کاربر و منحرف کردن هدف اصلی مجموعه استفاده کنین. اما باید دقت کنین که توی این مورد، ویدیو یا موشن گرافیک پس زمینه وبسایت شما باید کاملاً با طراحی صفحه فرود مطابقت داشته باشه.
2- زیرِ بالا: ممکنه از این عبارت یکم تعجب کنین. اما این عبارت برای وبسایت هایی هستش که پیچیدگی و سلسله مراتب خیلی زیادی دارن و به عبارت خیلی ساده، طراحی شلوغی دارن. توی این شرایط معمولا پیشنهاد میشه که ویدیو رو زیر نوار بالایی سایت طراحی و بارگذاری کنن و شرایط آپلود و پخش ویدیو جوری باشه که کاربر بتونه اونو مخفی کنه. شما می تونین توی این مدل ویدیوها محصول یا خدمات جدید تون رو معرفی کنین. اما باید حواستون باشه که حواس کاربر از بقیه خدمات و محصولات شما پرت نشه. واسه همینه که میگیم بهتره این ویدیوها یه قابلیت هاید یا پنهان شدن هم داشته باشن.
2- تضادهای بصری رو فراموش نکنید: یادتون نره که برای ساختن یه ویدیوی پس زمینه ی خوب، باید کنتراست یا تضاد رنگی و فونتی و تمی خیلی خوبی بین متن و خود ویدیو یا موشن گرافیک پس زمینه وبسایت وجود داشته باشه. برای این کار اول باید طراحی صفحه و بعد وجود فضای خالی بین بخشهای ویدیو، متن و پیمایش رو در نظر بگیرین.
3- کاربرای موبایلی رو فراموش نکنین: آمارها نشون میده که درصد خیلی زیادی از کاربرایی که ویدیوها یا موشن گرافیک پس زمینه وبسایت رو نگاه می کنن، ورودیشون صفحه ی موبایله. پس شما وقتی که قراره یه ویدیو یا موشن گرافیک پس زمینه وبسایت طراحی کنین، حتما باید این موضوع رو هم در نظر بگیرین.
این یعنی اگه میخواین یه ویدیو یا موشن گرافیک پس زمینه وبسایت به نسخه موبایلی سایت خودتون اضافه کنین، باید با دقت بیشتری به رابط تلفن همراه فکر کنین. مثلا شاید منطقی باشه که یه سری از بخش های سایت رو مخفی کنین و به ویدیو اولویت بیشتری بدین. البته که این فقط یه پیشنهاده چون خیلی از مواقع یه استراتژی معکوس هم ممکنه جواب بده.
[ux_image id=”16709″]
نحوه طراحی و تولید ویدیو یا موشن گرافیک پس زمینه وبسایت
همین اول کار نیازه بدونین که هیچ استاندارد یا قانون ثابتی برای طراحی و تولید یه ویدیوی یا موشن گرافیک پس زمینه وبسایت توی دنیا وجود نداره. پس کلا همه چیز به هدف شما و نتیجه ای که میخواین از انتشار ویدیو بگیرین، بستگی داره. حتی شاید بتونین این ویدیو رو به یه وبسایت اماده اضافه کنین تا حرف تون رو به کاربرا برسونین.
به هر حال کار عاقلانه اینه که برای طراحی و تولید یه ویدیو یا موشن گرافیک پس زمینه وبسایت، حتما تیم توسعه ی وب خودتون رو با یه مجموعه ی موشن گرافیک لینک بدین. چون این مدل مجموعه ها به شما کمک می کنن تا سبک مناسب رو انتخاب کنین و یه پیام بازاریابی خوب ایجاد کنین و ویدیویی بسازین که کاملاً با کسب و کار شما، طراحی وب سایت شما و پیامی که میخواین منتقل کنین، سازگاری داشته باشه.
بررسی اشتباهات رایج ویدیو یا موشن گرافیک پس زمینه وبسایت
تجربه میگه که هر چقدر تسلط شما روی اشتباهاتی که ممکنه توی مسیرتون داشته باشین بیشتر باشه، نتیجه ی کارتون تمیزتر و دلچسب تر میشه. بخاطر همین ما تصمیم گرفتیم که توی این قسمت مقاله، از یه سری اشتباهات رایجی بگیم که اگه کنترل شون نکنین ممکنه برامون خیلی سنگین تموم شن. پس با ما باشین تا ببینیم حواسمون به چه نکاتی باید باشه:
- اولین اشتباه رو با ویدیو استوک شروع میکنیم. قبل تر هم براتون گفتیم که ویدیوهای استوک به هیچ وجه نمی تونن گزینه های خوبی باشه. اما حالا خیلی رک و راست باید بگیم که ویدیوهای استوک توی بهترین حالت هیچ خیری به شما نمی رسونن و توی بدترین حالت هم می تونن تمام وجه و استایل و شهرت شمارو زیر سوال ببرن.
- پخش خودکار و یهویی ویدیو اونم با صدای بلند، موضوعیه کاربرارو خیلی شاکی می کنه و این شاکی بودن رو تا جایی می بره که ممکنه صفحه ی وبسایت شمارو ببندن. فکر کنین که یه صفحه رو باز می کنین و یهو یه ویدیو با صدای بلند پخش میشه. این موضوع برای کاربرایی که روی صدا حساس هستن بولدتره. مثل مادرایی که بچه ی کوچیک توی خونه دارن و به سکوت نیاز دارن. پس حواستون به این موضوع هم باشه.
- محدود کردن مدت زمان ویدیو یکی دیگه از مواردی هستش که باید بهش دقت بشه. البته که شما می تونین طوری برنامه ریزی کنین که این ویدیو تا مدت ها پخش بشه اما حواستون باشه که آپلود پخش ویدیو نباید روی سرعت کلی سایت شما تاثیر بزاره. پس حواستون به این موضوع هم باشه.
- خیلی از طراحا یا برندها فکر می کنن که ویدیو باید یه بخش خیلی مهمی از سایت شون باشه. اما اینجوری نیستش ویدیوی شما باید پس زمینه ی سایت شما باشه و تا حدی بهش اهمیت داده بشه که رابط کاربری سایت به هم نریزه. در واقع وجود ویدیو نباید رابط کاربری رو پیچیده کنه، توی جستجو تداخل ایجاد کنه یا از دسترسی آسون به محتوای دیگه توی سایت شما جلوگیری کنه.
- انتخاب رزولوشن نامناسب یکی دیگه از اشتباهای خیلی مهم برای انتخاب و ساختن ویدیو یا موشن گرافیک پس زمینه وبسایت هستش. به طور کلی اکثر ویدیوها یا موشن گرافیک پس زمینه وبسایت از اندازه استاندارد HD (1280×720) پیروی می کنن. اما بازم این موضوع تا حد خیلی خیلی زیادی به ابعاد وب سایت خود شما بستگی داره. بهترین ایده اینه که با طراح خودتون مشورت کنین. البته که اگه با کمک وردپرس یا Wix یه وب سایت مستقل ایجاد می کنین، وضوح ویدیوی شما به قالبی که استفاده می کنین بستگی داره.
[ux_image id=”16710″]
- تصمیم اشتباه دیگه درباره ی هاسته. ببینین شما می تونین ویدیوی پس زمینه ی خودتون رو روی همون هاست اصلی وبسایت یا یوتیوب تون آپلود کنین ولی باید حواستون به مزیت ها و معایب این کار هم باشه. اگه دوس دارین که ویدیو یا موشن گرافیک پس زمینه وبسایت شما روی سرور سایت اصلی بارگذاری بشه، دیگه هیچ نگرانی از بابت کنترل اون ندارین ولی ممکنه که کلا صفحه دیر لود بشه و سایت یکم کند بشه.
عکس این موضوع هم صادقه. یعنی این که شما می تونین ویدیوتون رو روی یه سرور یا هاست دیگه بارگذاری کنین. اینجوری سرعت سایت خودتون خیلی بالاعه ولی باید همیشه نگران درست کار کردن سرویس میزبانی ویدیو و دسترسی به اون باشین.
- وجود حرکات اضافی توی ویدیو، اشتباه بعدیه. اینکه ویدیوی شما خیلی اکشن باشه و اکت و حرکت خیلی زیاد داشته باشه، به راحتی میتونه حواس مخاطب رو پرت کنه. خصوصا مخاطبایی که به حرکت زیاد حساسیت دارن. این موضوع باعث میشه که کاربر شما اصلا یادش بره که بخاطر خرید وارد سایت شما شده.
- اشتباه بعدی نبودن دکمه ی توقف ویدیو، پنهان کردن ویدیو یا بستن ویدیو هستش. گاهی وقتا کاربر دوست نداره ویدیو یا موشن گرافیک پس زمینه وبسایت رو نگاه کنه یا اصلا وجود این ویدیو فضای کاربری شمارو محدود و پیچیده می کنه. توی یه همچین شرایطی شما باید یه دکمه برای کاربر تعبیه کنین که بتونه ویدیو رو ببنده و یا اصلا از صفحه اصلی محوش کنه.
[ux_image id=”16711″]
چجوری یه ویدیو یا موشن گرافیک پس زمینه وبسایت رو به سایتمون اضافه کنیم؟
اساسا راه های خیلی زیادی وجود دارن که شما به کمک اونا می تونین ویدیو یا موشن گرافیک پس زمینه وبسایت رو به سایت تون اضافه کنین:
- ویدئوی پس زمینه HTML CSS رو به یه وب سایت آماده اضافه کنین. شما باید از شرکت توسعه دهنده خودتون بخواین که این کار رو انجام بده چون اون ها می تونن تسلط خیلی بیشتری روی درست پیش رفتن پروسه داشته باشن.
- اگه دوست دارین که تمام کارهای وبسایت تون رو خودتون انجام بدین، باید حتما تحقیق کنین و یه قالب مناسب رو انتخاب کنین. وقتی قالب مناسب انتخاب شد، اون موقع می تونین از دستورالعمل آپلود ویدیو مخصوص همون قالب کمک بگیرین.
- اگه وبسایت شما ورد پرسه، باید از یه افزونه خاص برای آپلود ویدیو یا مشون گرافیک پس زمینه وبسایت استفاده کنین یا به تمی برین که منحصرا برای اجرای ویدیوی پسزمینه طراحی شده.
[ux_image id=”16713″]
جمع بندی
آخر داستان نیازه بدوینن که ویدیو و موشن گرافیک پس زمینه وبسایت زمانی یه ابزار قوی هستش که حرفه ای طراحی و تولید بشه و به موقع و توی مکان درستی ارائه بشه. اونها فقط وقتی به نفع شما کار می کنن که به درستی توی قیف فروش تعبیه شده باشن و هدف بازاریابی مشخصی داشته باشن. به همین دلیل منطقیه که برای این کار با یه مجموعه متخصص موشن گرافیک کار کنین و از اونا مشورت بگیرین که اصلا سایت شما به این مدل موشن گرافیک برای سایت نیاز داره یا نه!
البته اگه دوست دارین که خودتون کار موشن گرافیک پس زمینه وبسایت تون رو انجام بدین، مجموعه ی ما دوره های خیلی کاملی رو آماده کرده که می تونه بهتون کمک کنه. آموزش موشن گرافیک رایگان به زبان فارسی، دوره آموزش افتر افکت رایگان، آموزش فوق حرفه ای موشن گرافیک موشن گورو، دوره های خیلی خفنی هستن که شما می تونین با کمک اون ها پیشرفت خیلی زیادی تو این مسیر داشته باشین و اگه سوالی داشتین از پشتیبانای ما بپرسین.
مرسی از اینکه این مقاله رو داخل سایت گذاشتین باعث میشه وقتی کارفرما سوال میکنه ازمون راحت به سوالش جواب بدیم
مفید و آموزنده ، ممنون از ارائه مقاله ، منتظر مقاله های دیگه هم هستم.
توی دوره بسته نصبی سایت آمورش میدید چطور ویدیو رو بزاریم در وبسیات؟؟
به تمام موارد لازم در مورد سایت توی این بسته آموزش داده میشه
سپاس بابت مطالب مفیدی که در سایت قرار می دهید. پاینده باشید
ممنون از محتوای عالی تون