آشنایی با انیمیشن تکرارشونده؛
یکی از بهترین تکنیک های ساخت موشن گرافیک
حتماََ براتون پیش اومده توی سایتهایی مثل دریبل که از بهترینای ایده یابی موشن گرافیکه و توی این مقاله هم بهش اشاره کردیم، انیمیشنهای جذابی رو دیده باشین که کاملا تکنیکال و خلاقانه ساخته شدن. شاید با خودتون فکر کنین که چقدر این پروسه طراحیِ سفارش موشن گرافیک و ساخت انیمیشنهای اینچنینی با نرمافزار افترافکت( Adobe After Effect) ممکنه زمانبر و اذیتکننده باشه! اما خب، این همه ماجرا نیست!
توی مقاله امروز قراره با تکنیکی آشنا بشیم که در کوتاهترین زمان ممکن یه نتیجه فوقالعاده بهمون میده و کمک میکنه شبیه به اون چیزی که در اینستاگرام یا پینترست دیدین رو هزاربرابر خلاقانهتر و جذابتر بسازین!
این آموزش رایگان موشن گرافیک با استفاده از تکنیک Loop (لوپ) توی طراحی و ساخت انیمتهای منحصر بهفرد، بهشدت تاثیرگذاره! پس پیشنهاد میکنیم حتما یاد بگیرید و کیفش رو ببرید!
موشندیزاینرها میدونن که معمولا توی روند ساخت موشن گرافیک، بهطور مداوم با انیمیشنهای لوپ برخورد میکنیم. بیشتر از همه متحرک کردن بکگراند اشیاء زمانبَره؛ بهعنوان مثال رشد کردن گیاهان یا انواع حرکتهای گرافیکی مدنظرمونه! و خب قطعا اگر بتونین از تکنیکی که امروز بهتون معرفی میکنیم استفاده کنین، علاوه بر اعمالِ حداکثر کنترل بر هر شیء، توی زمان ساخت موشن گرافیک هم صرفهجویی بینظیری میشه! راستش رو بخواین ساخت انیمیشن یه جاهایی پیچیدهتر میشه و اونوقته که ترجیح میدین زمانِ بیشتر رو برای اون دسته از کارها صرف کنین!
جالبه بدونین میشه همه اینهارو با اکسپرشن(Expression) بهینهسازی کرد! حرکت قایق با ماهیگیر مثالِ خیلی خوبیه! اولین کار ما توی این مرحله اینه که نگاهی به انواع معمول لوپ بندازیم. برای شروع بهتره توی کامپوزیشن 0،1 بوت، کامپوزیشن فیشمَن(Fish man) رو پیدا و باز کنیم. قراره با انیمیت ماهیگیر شروع میکنیم!
حالا قراره که یاد بگیریم که اون انیمیت ساده رو درست و حسابی لوپ کنیم. همه پارامترهایی ک توی اونها کیفریم(Key frame)هست رو با دکمه یو(U) روی کیبورد باز میکنیم. برای اینکه بتونیم لوپ رو بهطور دستی تنظیم کنیم، باید تا پایان تایملاین(Timeline)کیفریمهارو کپی کنیم؛ نکته جذاب ماجرا این جاست که با وجود تکنیک های ساخت موشن گرافیک و استفاده از اکسپرشن دیگه نیازی به انجام این کارای پردردسر نیست!
به پارامتر پوزیشن لایه(layer position)، هد کنترل اکسپرشن(head control expression) رو اضافه میکنیم. دستور مناسب برای لوپ رو میشه توی لیست دستورها پیدا کرد. توی بخش پراپرتی(property) گزینه لوپ آوت(loop out) رو انتخاب میکنیم. حواس جمع باشین که این مورد، از اون نوع اکسپرشنهایی هست که فقط با کیفریمهای پارامتر کار میکنه. در این دستور دو مقدار وجود داره و توی مقدار اول ما شکل لوپ رو مشخص میکنیم.
بعداز این، دوباره انیمیشن رو از اول تکرار میکنه به همین خاطر، باید کیفریم آخر رو شبیه کیفریم اول درست کنیم تا انیمیشن تیک نداشته باشه. توی مقدار دوم مشخص میکنیم که لوپ انیمیشن برای شروع کدوم کیفریم رو معیار قرار میده.
اگر یکی از بخشهای انیمیشن رو ثابت کرده باشید، این میتونه به درد شما بخوره. بهعنوان مثال اگر توی شروع، وقتی که ماهیگیر آماده میشه تا پارو بزنه، کیفریم جدیدی اضافه کنیم، دراین صورت نیازه که توی مقدار دوم دستور به جای صفر، دو بذاریم. بعداز این کار، انیمیشن از آخر تا دوتا کیفریم، لوپ میشه.
راستی اگر ما نیازی نداریم کیفریمی رو مشخص کنیم که اکسپرشن ما فقط باید اونارو لوپ کنه، میتونیم مقدار دوم رو اصلا ننویسیم. کافیه توی پرانتز فقط نوع سایکل(cycle) رو بنویسیم. حتی میشه بدون سایکل هم نوشت چون وقتی که مقداری مشخص نشده، دستور لوپآوت(loop out) بهصورت پیشفرض از نوع سایکل استفاده میکنه. اون رو توی کتابخونه اکسپرشنها ذخیره میکنیم.
حالا همین اکسپرشن رو روی پارامتر روتیشن(rotation) توی لاینِ پدال اضافه میکنیم. اکثرا برای لوپ دوتا کیفریم هم کافیه. برای این کار بهتره کلمه پینگپونگ رو به جای کلمه سایکل بنویسیم. حالا وقتشه اون رو به پارامتر پوزیشن لایه بادی(body) اضافهش کنین. این دستور، خیلی شیک و مجلسی انیمیت مارو بهصورت رفت و برگشتی لوپ میکنه!
به این شکل که کیفریم دومی به اولی و کیفریم اولی به دومی برمیگرده.دقیقا مثل بازی پینگپونگ!
همه چیز خیلی ساده پیش میره. الان دیگه نوبتِ ذخیرهس. باید اکسپرشن رو به چند لایه اضافه کنیم.
پارامتر پوزیشن لایههای هد(head) و لگز(legs) رو انتخاب میکنیم و بعدش روی اکسپرشن لوپ آوت(expression loop out) دابل کلیک(double click) میکنیم. با این تکنیک ماهیگیر رو به همین راحتی لوپ کردیم!
چیزی که توی تکنیک های ساخت موشن گرافیک میتونه خیلی اثرگذار باشه، صبوری و پله پله پیش بردنِ کارهاست! هنوز مراحلِ لوپکردنِ قایق و موارد جزئی دیگه مونده که حتما توی مقالههای بعدی بهش میپردازیم.
حالا شما بهمون بگین تجربه ساخت انیمیشن تکرارشونده با این تکنیک رو داشتین؟! چطور بود به نظرتون؟
اگر هم تابهحال سابقه ساخت موشن گرافیک یا طراحی اینیمشن رو نداشتین، بهتره یه سری به آموزشهای رایگان موشن گورو بزنین، شاید شعلههای اشتیاق شما برای آموزش موشن گرافیک از همین تکنیکهای ساده جرقه بزنه!
2 دیدگاه برای “آموزشِ یکی از جذابترین تکنیک های ساخت موشن گرافیک! ”
با یادگیری این تکنیک چقدر در طراحی و زمان صرفه جویی میشه ممنون
سپاس از زحمات شما. من با لوپ به صورت دقیق تر با آموزش خوب شما در دوره رایگان افترافکت آشنا شدم .