توی این مقاله میخوایم درباره تولید ویدیو موشن گرافیک برای شبکه های اجتماعی باهاتون صحبت کنیم. بازاریابی با کمک ویدیوهای تبلیغاتی و موشن گرافیک، توی شبکه های اجتماعی، یه ابزار خیلی مناسب برای پیشرفت بهتر و بیشتر کسب و کار شما هستش. بخاطر همین ما میخوایم توی این مقاله درباره 8 نکته خیلی مهم که برای تولید یه ویدیو موشن گرافیک برای شبکه های اجتماعی بهش نیاز دارین، صحبت کنیم:
8 فاکتور مهم برای تولید ویدیو موشن گرافیک برای شبکه های اجتماعی
فقط کافیه به این فکر کنین که، روزانه هشت میلیارد ویدیو توی فیس بوک و پنج میلیارد ویدیو توی یوتیوب دیده میشه و جالب اینه که تحقیقات نشون میده که این ارقام روز به روز داره بیشتر و بیشتر هم میشه. یعنی کار داره کم کم به جایی میرسه که 82 تا 90 درصد از کل ترافیک اینترنت رو محتوای ویدیویی تشکیل میده.
با توجه به این موضوع، ما متوجه میشیم که ویدیوها ابزارهای خیلی منحصر به فردی برای تبلیغات هستن اما این موضوع شامل هر ویدویی نمیشه. باید بدونیم که این روزا مخاطب ما به راه حل هایی برای حل مشکلاتش نیاز داره.
یعنی حل مسئله و عمل گرایی، از اوجب واجبات یه ویدیو توی سلیقه ی مخاطب امروزه. یعنی ویدیوی تبلیغاتی و موشن گرافیک شما باید به حدی جذاب باشه که مخاطب پر مشغله امروز رو جذب کنه و با خودش همراه کنه. کلا فرقی نمیکنه که شما قراره چه مدل ویدیویی رو طراحی و تولید کنین، این فاکتورها مهم ترین فاکتورهایی هستن که شما برای موفقیت یه ویدیو بهشون نیاز دارین:
برای تولید ویدیو موشن گرافیک برای شبکه های اجتماعی، از قدرت داستان سرایی استفاده کنین
اولین سوالی که دنباله موضوع مطرح شده توی پاراگراف قبلی، مطرح میشه اینه که ما چجوری می تونیم مخاطب خودمون رو با خودمون همراه کنیم. این یه دغدغه و سوال طلاییه که جوابش، کلید موفقیت شما توی ساخت یه ویدیو موشن گرافیک برای شبکه های اجتماعی میتونه باشه.
اما حقیقتا این سوال، جواب خیلی آسونی داره و اون اینه که برای مخاطب تون داستان بگین. داستان سرایی یه روش خیلی قدیمی و قوی برای برقراری ارتباط هستش؛ این کاریه که بشر هزاران ساله داره انجام میده و خوبم از عهدش بر اومده. تا حدی که می تونیم بگیم این ویژگی، توی دی ان ای کل بشریت ریشه دوونده و به خوبی وجود داره.
چجوری داستان سرایی کنیم؟
به طور کلی شما باید بدونین که یه داستان، سه بخش اصلی داره : طرح اولیه، داستان اصلی و شخصیت ها. طرح شما همون چیزیه که قراره هوشمندانه انتخاب بشه. یعنی شما میدونین که مخاطب شما یه سری مشکلات داره و میخواین با کمک داستان سرایی، به مخاطب این نکته رو یادآوری کنین که محصول شما می تونه مشکلات اونارو حل کنه.
مثلا بیاین شخصی رو تصور کنیم که با یه اسفنج ساده و معمولی ماشین خودشو میشوره؛ اما وقتی که اون یه اسفنج با قابلیت های بالاتر و منحصر به فردتر میبینه، طبیعتا سراغ اون میره و اون محصول نظرش رو جلب می کنه. این روال، ساده ترین روالیه که توی یه ویدیوی تبلیغاتی اتفاق می افته و ما بارها مثلش رو دیدیم. این ساده ترین ایده ای بود که به ذهن ما رسیده ولی وقتی شما برای معرفی محصول تون، ایده جدیدی توی ذهنتونه، اصلا معطل نکنین و همون موقع اقدام کنین.
مزیت های داستان سرایی توی ویدیو موشن گرافیک برای شبکه های اجتماعی چیه؟
تحقیقات نشون میده که داستان سرایی چه قابلیت قدرتمندیه و تا چه اندازه می تونه مغز انسان رو تحت تاثیر قرار بده. این دقیقا همون چیزیه که ویدیو موشن گرافیک برای شبکه های اجتماعی می خوان؛ فعال کردن مغز مخاطب و جلب کردن توجهش برای یه مدت کوتاه!
تاثیرگذاری روی دوپامین: بررسی ها نشون میده که داستان سرایی روی مغز انسان تاثیر میزاره و دوپامین مغز رو تحریک می کنه. این تاثیر روی دوپامین باعث میشه که مخطاب شما تعامل بیشتری با شما داشته باشه. ترشح هورمون دوپامین، باعث میشه که احساس خوبی داشته باشیم. حالا تصور کنین که یه چیز بیاد و این وسط دوپامین مغز رو برای ترشح تحریک کنه. طبیعتا ما نسبت به اون موضوع از خودمون اشتیاق نشون میدیم و به دنبال این حس مثبتی که میگیریم میریم و با منشا اون همراه میشیم و یهو به خودمون میایم و میبینیم عههه؛ کلی خرید کردیم!
هماهنگی عصبی و رفتاری: کاراکترهایی که شما برای شخصیت های داستان تون ازشون استفاده می کنین، ابزارهای خیلی خوبی برای ارتباط هستن. تحقیقات نشون میده که اکثر مخاطب ها به واسطه ی یه شخصیت توی ویدیو می تونن با کل داستان ارتباط برقرار کنن و اونو دنبال کنن. این ارتباط و همراهی مخاطب با شخصیت و کاراکتر داستان شما، باعث میشه که خودش رو جای اون بزاره و تصور کنه محصول و خدمات شما تا چه اندازه می تونه براش مفید و کارساز باشه.
تحریک حسی: داستان ها، محصولات و خدمات شما رو زنده می کنن. همین موضوع باعث میشه که مخاطب شما نسبت به خدمات و محصولات شما، حس داشته باشه و باهاش تعامل خوبی پیدا کنه.
برای تولید ویدیو موشن گرافیک برای شبکه های اجتماعی، از چهره ها استفاده کنین
با توجه به این موضوع که گفتیم، مخاطب می تونه با کاراکتر شما ارتباط بگیره و به دنبال این ارتباط برای خرید اقدام کنه؛ شما باید از چهره ها برای این کار استفاده کنین. ببینین هر چقدر هم شما بخواین روی انتقال احساس بدون استفاده از انسان، کار کنین، باز هم نمی تونین به اون چیزی که انسان ایجاد می کنه برسین. در واقع این چهره و شخصیت های واقعی هستن که می تونن عواطف مختلفی رو ایجاد کنن و اونو انتقال بدن و مخاطب رو با خودشون همراه کنن.
برای تولید ویدیو موشن گرافیک برای شبکه های اجتماعی، کوتاه و شیرین صحبت کنین
یه بحث خیلی مهمی که درباره طول و مدت زمان بهینه یه ویدیو موشن گرافیک برای شبکه های اجتماعی وجود داره اینه که ویدیو نباید اونقدر کوتاه باشه که نتونه منظور خودش رو برسونه و نباید اونقدر هم بلند باشه که حوصله مخاطب رو سر ببره. تحقیقات Animoto درباره طول ویدیوی اجتماعی مشخص کرده که معمولا مخاطبا ویدیوهای بیشتر از یه دقیقه رو دوست ندارن. Vidioh اعلام کرده که تعامل بیننده با ویدیو بعد از دو دقیقه به شدت کاهش پیدا می کنه. پس شما باید سعی کنین مدت زمان ویدیوی خودتون رو کمتر از 1 دقیقه نگه دارین تا مطمئن بشین که پیام شما به راحتی به خاطر سپرده میشه.
برای درگیر نگه داشتن کاربرا کافیه که :
- از زیرنویس استفاده کنین: تقریباً 85٪ از تمام ویدیوهای فیس بوک بدون صدا، دیده میشن. شما هم سعی کنین که همه گفتگوهای ویدیوی خودتون رو زیرنویس کنین تا مخاطب خودتون رو حتی وقتی که صدایی وجود نداره، درگیر نگه دارین.
- از فهرست های شماره دار استفاده کنین: کلا محتوایی که از نوع فهرستی باشه، طرفدارای بیشتری داره.
- از سرعت مناسب استفاده کنین: سرعت ویدیوی خودتون رو کاملا کنترل کنین. مثلا این موضوع که سرعت ویدیو رو بالا ببرین فقط برای اینکه مدت زمانش رو کم کنین، یه کار کاملا اشتباهه.
برای تولید ویدیو موشن گرافیک برای شبکه های اجتماعی، حرفه ای و کارآمد رفتار کنین
وقتی قراره که شما یه ویدیوی تبلیغاتی و یا موشن گرافیک اجتماعی درست کنین، نیازه که هوشمندانه کار کنین، نه سخت! یادتون باشه که شما نهایتا 60 ثانیه یا یکم بیشتر برای این کار وقت دارین. حقیقتش اینه که تولید یه ویدیو برای شبکه های اجتماعی نباید ماه ها و یا هفته ها طول بکشه و نباید خیلی طولانی بشه. اما این موضوع ها دلیل بر این نیستش که کار شما برای تولید این مدل ویدیوها آسونه.
شما کلا دو تا گزینه برای تولید دارین: فیلم برداری و انیمیشن یا همون ویدیو موشن گرافیک برای شبکه های اجتماعی.
1- فیلم برداری: اگه قرار باشه فیلم سازی شما به صورت سنتی انجام بشه، باید دقت کافی رو به خرج بدین. ببینین، درسته که قرار نیستش که شما یه فیلم هالیوودی بسازین، اما قرار هم نیستش که ویدیوی بی کیفیت از کسب و کار خودتون یا مشتریتون، منتشر کنین که به شما یا اون ضرر بزنه. پس سعی کنین که دقیق و حرفه ای رفتار کنین. کافیه چنتا مورد رو رعایت کنین:
- با یه خط داستانی و با برنامه ریزی دقیق شروع کنین.
- مجموعه یا لوکیشنی رو انتخاب کنین که برای کسب و کار شما، برای فیلمبرداری و ضبط صدا مناسب باشه.
- حواستون به سه پایه و بقیه تجهیزات فیلمبرداری باشه. البته می تونین از گوشی هوشمند خودتون هم استفاده کنین.
- دیدتون رو باز، مثبت و خوشبینانه کنین و همین بینش رو سعی کنین به مخاطباتون انتقال بدین.
- سعی کنین سرعت ویدیوتون رو نسبتا تند نگه دارین تا بتونین اطلاعات رو درست و کافی به مخاطب انتقال بدین.
2- انیمیشن ها یا موشن گرافیک: انیمشین ها و موشن گرافیک ها، ویدیوهای پرطرفداری هستن که معمولا خیلی راحت هم هضم میشن و اطلاعاتشون انتقال پیدا می کنه. در واقع دست شما توی موشن گرافیک و انیمیشن بازه، شما می تونین احساسات مختلف به صورت خیلی اغراق آمیزی ارائه بدین و نتیجه ی خوبی هم از این موضوع بگیرین. به طور کلی میشه گفت، انیمیشن ها توی انتقال اطلاعات برای اهداف بازاریابی بسیار موثر و سرگرم کننده هستن.
برای متحرک سازی و تولید ویدیو موشن گرافیک برای شبکه های اجتماعی نکات زیر رو در نظر بگیرن:
- موسیقی شاد و پالت رنگی مناسبی انتخاب کنین.
- وقتی دارین انیمه رو طراحی می کنین، حواستون به جمعیت شناسی، سن و جنسیت مناسب مخاطب تون باشه.
- سعی کنین که یه روایت انسانی واقعی ایجاد کنین تا بتونین به ویدیو یه حس واقعی بدین.
برای تولید ویدیو موشن گرافیک برای شبکه های اجتماعی، بهینه سازی کنین
خوب، بستری که شما برای منتشر کردن ویدیوهای خودتون در نظر گرفتین، شبکه های اجتماعی هستن. پس باید دقت کنین که همه شبکه های اجتماعی به یه اندازه و با یه استاندارد ساخته نشدن و شما برای اینکه بتونین ویدیوتون رو راحت و توی هر پلتفرمی منتشر کنین، باید بهینه سازی درستی داشته باشین. مثلا شما باید جوری برنامه ریزی کنین که ویدیوی شما توی یه دستگاه تلفن همراه و توی یه پلتفرم مشخص، راحت دیده بشه.
اولین چیزی که باید در نظر بگیرین اندازه صفحه های موبایله. یادتون نره که اکثر ورودی ها برای دیدن ویدیوها از موبایل هاست، پس باید جوری برنامه ریزی کنین که ویدیوی شما برای پخش توی این دستگاه ها، مشکلی نداشته باشه.
ویدیوهایی که برای تلویزیون یا سینما تولید میشن، عریض هستن. اما توی تولید ویدیو برای پخش تلفن، نسبت تصویر مربعی (1:1) یک نسبت استاندارده. به لطف ابعاد بلند و نازک اکثر تلفنها، یه استاندارد اولیه برای طراحی و تولید ویدیوهای تبلیغاتی کفایت می کنه. در واقع طراحی باید جوری باشه که ویدیوی شما عمودی پخش بشه.
برای تولید ویدیو موشن گرافیک برای شبکه های اجتماعی، هرگز از تصویر کوچیک ویدیوتون غافل نشین
خیلی از ویدیوها وقتی در جریان یا فید اجتماعی قرار می گیرن، به صورت خودکار پخش میشن، اما خیلی ها هم باید از طریق کلیک روی یه تصویر کوچیک پخش بشن. به همین دلیل شما هرگز نباید از تصویر کوچیک ویدیوی خودتون توی پلتفرم های مختلف غافل بشین.
- وقتی تصویر کوچیک ویدیوی شما توی یه پلتفرم دیده میشه، ابعادش خیلی محدوده، پس این ابعاد رو فقط با نوشته پر نکنین.
- از رنگ های روشن و جذاب برای جلب توجه بیننده استفاده کنین.
- تحقیقات نشون میدن که چهره ها جذاب ترین تصاویری هستن که می تونین ازشون برای تصاویر کوچیک ویدیو استفاده کنین.
- وقتی تصویری که برای ابعاد کوچیک ویدیوتون انتخاب میکنین، به حد کافی جذاب باشه، شانس شما برای دیده شدن ویدیو بیشتر میشه.
برای تولید ویدیو موشن گرافیک برای شبکه های اجتماعی، از زیرنویس و عنوان استفاده کنین
خیلی از ویدیوها هستن که توی سکوت دیده میشن، با این تفسیر جذاب ترین امکانی که شما می تونین برای ویدیوتون در نظر بگیرید اینه که زیرنویس دقیق بهش اضافه کنین تا ویدیوی شما بتونه وظیفه ی خودشو به خوبی و حتی توی سکوت هم انجام بده. پس عنوان و زیرنویس، دو تا از قوی ترین آپشن های یه ویدیوی خوب هستن.
- یه توصیف جذاب بنویسین: توضیحات مهم هستن چون مخاطب شما رو جذب می کنن و این زمینه رو فراهم می کنن که بدون هیچ حرف و صوتی، فضای ویدیو رو درک کنن.
- از زیرنویس ها و انیمیشن های مناسب استفاده کنین: ما قبلاً به اهمیت زیرنویس اشاره کردیم، اما باید بدونین که فقط زیرنویس ها نیستن که ابزار حرف زدن شما توی سکوتن، بلکه انیمیشن ها هم گزینه های خیلی خوبی هستن. مثلا برای اینکه صدا و صوت رو توی ویدیوتون نشون بدین، می تونین میکروفونی طراحی کنین و نوت هایی که ازش خارج میشن رو متحرک کنید.
برای تولید ویدیو موشن گرافیک برای شبکه های اجتماعی، cta یا call to action قوی و آشکار داشته باشین
- ارزش پیشنهاد خودتون رو واضح بگین: شما باید چیزی با ارزش به مخاطب تون ارائه بدین. یعنی چیزی که بتونه مخاطب رو برای ادامه همراهی و خرید از شما وسوسه کنه.
- از کلمات عملی استفاده کنین: «ایجاد»، «موقعیت یابی»، «کاوش»، «ساخت» و «کشف» همگی کلمات اکشن موثری هستن که می تونن مخاطبا رو برای دنبال کردن پیشنهاد شما وسوسه کنن.
- مثبت باشین: لحن مثبت رو تو کل ویدیوتون حفظ کنین. این به انگیزه مخاطب شما کمک می کنه و نه تنها باعث میشه که مخاطب تعامل داشته باشه بلکه احتمال کلیک کردن برای خرید رو هم افزایش می ده.
برای تولید ویدیو موشن گرافیک برای شبکه های اجتماعی، احساس متقابل ایجاد کنین
بازاریابی و تبلیغات بحث دادن و گرفتنه. یعنی شما به ازای خدماتی که به مخاطب خودتون ارائه میدین و بهش میگین که راه حل مشکلی دست شماست، توجه و پولی که اون خرج می کنه رو دریافت میکنین. البته که شما می تونین از پیشنهادهای ویژه، کدهای تخفیف، جشنواره و طرح های مختلف دیگه برای تعامل بیشتر استفاده کنین.
- 25 مشترک اول توی قرعه کشی جوایز ما شرکت میکنن.
- هدیه رایگان با هر خرید
- برای 50% تخفیف همین الان ثبت نام کنین
حرف آخر
Rating 5.00 from 15 votes
10 دیدگاه برای “8 نکته کلیدی برای تولید ویدیو موشن گرافیک برای شبکه های اجتماعی ”
خیلی جالب هست که داستانسرایی بر دوپامین مغز تاثیر میگذارد. پس به همین خاطر هست که از گذشته دور انسان ها علاقه مند به شنیدن داستان بودند.
و به تبع این قضیه تعامل مخاطب با داستان یک برند بیشتر می شود.
خیلی مهمه که بدونیم بستری که کار منتشر میشه چه ویژگی هایی داره. ممنون از مقاله خوبتون.
چه کاراکترهای جالبی طراحی کردند
اگه همه مقالات رو چاپ کنیم و کنار هم بزاریم یه مرجع اموزش خیلی خوب میشه ممنون از شما
ممنون از شما و نکاتی که گفتید
مثلا موشن های توی اینستا با یوتیوب خیلی فرق داره
بهترین شبکه اجتماعی برای انتشار موشن گرافیک درسته؟
ممنون از شما و نکاتی که گفتید
ممنون مقاله ایی برای سناریو نویسی هم دارید ؟
میتونید از بخش مقالات سایت یا سرچ عبارت مورد نظرتون مقاله مرتبط رو درصورت وجود پیدا کنید.
https://motionguru.ir/blog