ابزارهای افترافکت

8 مرحله اصلی بازاریابی موشن گرافیک

هشت مرحله اصلی بازاریابی موشن گرافیک

فهرست مقاله

جالبه بدونین که 99 درصد از بازاریاب ها از روش بازاریابی موشن گرافیک و ویدیویی برای کارهاشون استفاده می کنن. اون یه درصد هم حتما توی ذهنشونه که از این ابزار برای دیده شدن کاراشون استفاده کنن.

تحقیقات نشون میده که متوسط زمانی که هر کاربر در طول روز برای دیدن ویدیوهای مختلف میزاره، چیزی حدود 90 دقیقه هستش. پس همین موضوع می تونه یه محرک باشه برای طراحای موشن گرافیک و بازاریابا تا از این موقعیت برای بیشتر دیده شدن کسب و کارشون استفاده کنن. ما تو ادامه مقاله قراره براتون از مراحل مختلف بازاریابی و استراتژی های متفاوت بازاریابی بگیم. پس با ما همراه باشید.

8 مرحله اصلی برای شروع بازاریابی موشن گرافیک یا ویدویی

  • بررسی کاربرای هدف
  • مشخص کردن هدف
  • بررسی روند کاری سال های قبل
  • ترکیب استراتژی های بازاریابی SEO و ویدئویی
  •  پیدا کردن کانال های توزیع مناسب
  •  تمرکز روی طراحی و تولید یه موشن گرافیک انحصاری برای برندتان
  • پیش رفتن طبق برنامه های قیف فروش
  • تست، پیگیری، اندازه گیری و تکرار
هشت مرحله اصلی بازاریابی موشن گرافیک

مرحله اول بازاریابی موشن گرافیک: بررسی کاربرای هدف

خیلی طبیعیه که شما اطلاعات خیلی زیادی درباره ی کاربرای و مشتری های مهم خودتون داشته باشین. اما وقتی قراره که یه استراتژی بازاریابی جدید رو عملی کنین. صد در صد یه بار دیگه باید اطلاعات مربوط به این کاربرارو بررسی و آنالیز کنین. یادتون باشه که تحلیل مجدد وضعیت فعلی، یکی از مهم ترین قدم های یه بازاریابی استاندارده. اما برای اینکه از کاربرای هدف خودتون مطمئن بشین، نیازه که یه سری سوال رو جواب بدین:

مثلا شما باید بدونین که کاربرای هدف شما و مخاطبای مهم شما، توی چه رنج سنی هستن؟ باید بدونین که اونا بیشتر توی چه پلتفرم هایی فعالیت می کنن؟ باید بدونین که برای کدوم موقعیت جغرافیایی هستن؟ باید بدونین که فعالیت بازاریابی شما بین المللیه یا معطوف به یه منطقه ی بازاریابی میشه. مثلا اسنپ چت و تیک تاک، دوتا از پرطرفدارترین پلتفرم هایی هستن که نوجوونا وقت زیادی رو توشون میگذرونن.

شما باید بدونین که بیشترین درخواست و سوال های کاربرا از شما چی هستش؟ مثلا اکثر سوالات برای انتخاب سایز درست لباسه، یا مثلا اینکه اسباب بازی یا وسیله ای که خریدن چجوری کار می کنه، یا هزارتا سوال دیگه ی این مدلی که وقتی بهشون فکر کنین و اونارو میتونین لیست کنین. تا کاملا متوجه بشین که ویدیوی بازاریابی موشن گرافیک شما باید با چه موضوعی ساخته بشه!

مرحله دوم بازاریابی موشن گرافیک: مشخص کردن هدف

شما باید بدونین که توسعه و گسترش یه استراتژی بازاریابی بدون اینکه هدفی براش تعریف شده باشه، اصولا بی معنیه. مثل این میمونه که شما بی هوا و بدون هیچ هدف خاصی بیاین و توی بازار رقیباتون پرسه بزنین. طبیعتا شما باید اول یه نگاه بندازین که توی چه مرحله ای از تجارت تون هستین و بعد طبق همون مرحله و موقعیتی که دارین، هدفتون رو مشخص کنین.

مثلا هدف شما می تونه بالا بردن فالوورهای پیجتون تا 1000 تا توی یه ماه باشه. یا مثلا هدفتون این باشه که بیش از 100 نفر بیان و توی وبسایت شما ثبت نام کنن و یا ماهانه بالغ به 250 اشتراک ویدیو توی توییتر دریافت کنین. نکته ی مهم توی تعریف هدف اینه که هدف شما باید مشخص و واضح باشه.

اصلا به همین خاطره که ما توی مثال های بالا دقیقا به سری اعداد اشاره کردیم. البته که افزایش وفاداری کاربر هم می تونه هدف خوبی برای ویدیوهای تبلیغاتی باشه ولی متاسفانه این فاکتور به این راحتیا قابل اندازه گیری نیستش. تنها راه دسترسی به این فاکتور اینه که شما اول مخاطبتونو جذب کنین و بعد بر اساس یه نظر سنجی کلی، متوجه بشین که تا چه اندازه رضایت وجود داره!

مرحله سوم بازاریابی موشن گرافیک: بررسی روند کاری سال های قبل

خوشبختانه برای اینکه شما بتونین یه استراتژی بازاریابی درست و استاندارد رو اجرا کنین اصلا نیازی نیستش که از خودتون یه نقشه در بیارین و اون رو آزمون و خطا کنین. کافیه یه نگاه به تموم اتفاقات و مواردی که توی سال قبل ترند شده بندازین و بعد طبق همونا پیش برین. اون کارهای ترند توی ویدیوهای تبلیغاتی به شما کمک میکنه که مسیر هموارتری رو طی کنین.

مرحله چهارم بازاریابی موشن گرافیک: ترکیب استراتژی های بازاریابی SEO و ویدئویی

شما باید حواستون باشه که استراتژی ویدیویی و موشن گرافیک تون رو جوری تنظیم کنین که در راستا و یا ترکیب با استراتژی کلی بازاریابی و seo  تون قرار بگیره. مثلا چجوری؟ اینجوری که شما میدونین کاربرای شما دنبال این هستن که چجوری می تونن یه لباس شب خوب برای خودشون با توجه به استایل شون انتخاب کنن. شما باید درباره ی همین موضوع توی ویدیوتون صحبت کنین و بعد بحث رو به سمتی ببرین که مشتری آخر ویدیو ترغیب بشه خرید کنه.

در واقع نباید اینجوری باشه که موشن گرافیک یا ویدیوی تبلیغاتی شما یه چیز بگه و هدف و مقصود سئو و استراتژی بازاریابی شما یه چیز دیگه رو مطرح کنه. این دو تا ابد باید توی یه مسیر حرکت کنن و همدیگه رو تقویت کنن.

مثلا یه کار خیلی خوبی که شما می تونین انجام بدین اینه که ویدیوهای خودتون رو رونویسی کنین و درخواست‌های جستجوی کلمات کلیدی رو توی متنتون (سناریو ویدیو) قرار بدین تا موتورهای جستجو بتونن معنای ویدیوی شمارو بهتر درک کنن و کاربرارو دقیقا به سمتی که باید هدایت کنن.

هشت مرحله اصلی بازاریابی موشن گرافیک

مرحله پنجم بازاریابی موشن گرافیک: پیدا کردن کانال های توزیع مناسب

شما باید پلتفرم ها و کانال های درستی رو برای انتشار ویدیوتون انتخاب کنین تا بازخورد مناسبی بگیرین. برای این کار کافیه چند تا نکته رو در نظر بگیرید :

  • یه ویدیوی عمودی و واقعی برای بخش igtv درست کنین.
  • اگه ویدیوی شما جزو ویدیوهای سرگرمی و آموزش الکترونیکی هستش، یوتیوب میتونه گزینه خیلی خوبی برای شما باشه.
  • اگه ویدیوهایی برای توضیحات محصول و یا درباره ی ویژگی ها و نحوه بسته بندی محصول دارین، بهتره که توی صفحه ی توصیحات سایت بخش توضیحات محصول بذاریدشون.
  • ویدیوهایی که برای معرفی محصول هستن، می تونن توی اینستاگرام منتشر بشن.

مرحله ششم بازاریابی موشن گرافیک: تمرکز روی طراحی و تولید یه موشن گرافیک انحصاری برای برندتان

ببینین؛ کلمه شخصی سازی فقط یه کلمه برای گنده کردن تبلیغات برند نیستش، یه ضرورته. در واقع شما برای اینکه بتونین توی میدون رقابت حضور داشته باشین، حتما باید به شخصی سازی برندتون فکر کنین. شخصی سازی می تونه توی بخش های مختلف یه استراتژی بازاریابی وجود داشته باشه که طراحی و تولید ویدیوی تبلیغاتی یا موشن گرافیک هم از این قاعده مستثنا نیستش.

بررسی های مختلف نشون میده که کاربر فقط زمانی برای یه برند و ویدیویی که منتشر میشه، ارزش قائله و دعوت به خرید و یا همکاری اونو قبول می کنه که مطمئن بشه، کارش خاصه و منحصرا برای یه موضوع خاص داره فعالیت میکنه. حقیقتا نیازه بدونین که انحصاری کار کردن یه برند، برای خود برند شخصیت و اعتبار خاصی رو رقم میزنه.

مرحله هفتم بازاریابی موشن گرافیک: پیش رفتن طبق برنامه های قیف فروش

ببینین شما باید بدونین که ارتباط شما با کاربراتون تو چه مرحله ای هستش. بعد طبق همون مرحله از قیف فروش، ویدیوی تبلیغاتی و موشن گرافیک تون رو طراحی کنین. ویدیوی شما باید جوری باشه که مراحل مختلف قیف فروش یا مرحله ی خیلی مهم اون رو شامل بشه و به نحوی همراه مشتری باشه تا استراتژی بازاریابی رو اجرایی کنه. پس مهمه که برای طراحی و تولید یه ویدیوی تبلیغاتی استراتژی قیف فروش رو هم در نظر بگیرین.

هشت مرحله اصلی بازاریابی موشن گرافیک

مرحله هشتم بازاریابی موشن گرافیک: تست، پیگیری، اندازه گیری، تکرار

همونطور که گفتیم استراتژی بدون هدف معنایی نداره و هدف بدون تجزیه و تحلیل نتایج، بی معنیه. به طور کلی معیارهایی که باید توی هر بازاریابی ویدیویی تجزیه و تحلیل بشن، شامل موارد زیر میشه:

  • کلیک
  • لایک، نظر و اشتراک گذاری
  • تعداد کاربرای منحصر به فرد
  • حراجی ها و فروش ویژه
  • تعداد مشترکین جدید
  • درخواست های ثبت نام
  • بازگشت سرمایه

یادتون باشه که کلید موفقیت آزمایش، پیدا کردن نواقص و از بین بردن اونهاست. به هر حال کاربرا خیلی راحت، نواقص و نقطه های ضعف ویدیوی شما رو بهتون می گن. شما باید از این کامنت ها و نظرهای منفی به عنوان یه فرصت رایگان استفاده کنین تا بتونین نواقص رو برطرف کنین. نگاه کردن به این نظرات به عنوان یه توهین یا بی ادبی، فقط و فقط باعث درجا زدن شما میشه.

حرف آخر

ببینین؛ نیازه بدونین که محتواهای ویدیویی روز به روز در حال رشد و پیشرفت هستن و نقش یه عنصر حیاتی رو توی استراتژی های مختلف بازاریابی ایفا می کنن. پس شما هم این راه رو امتحان کنین. توی این مسیر انگشت خودتون رو روی نبض نوآوری نگه دارین. انتهای این مسیر متوجه میشین که بازاریابی موشن گرافیک تا چه اندازه می تونه سطح و اسم و رسم برند شما بالا ببره.

البته اگه دوست دارین که خودتون کار بازاریابی موشن گرافیک رو انجام بدین، مجموعه ی ما دوره های خیلی کاملی رو آماده کرده که می تونه بهتون کمک کنه. آموزش موشن گرافیک رایگان به زبان فارسی، دوره آموزش افتر افکت رایگان، آموزش فوق حرفه ای موشن گرافیک موشن گورو، دوره های خیلی خفنی هستن که شما می تونین با کمک اون ها پیشرفت خیلی زیادی تو این مسیر داشته باشین و اگه سوالی داشتین از پشتیبانای ما بپرسین.

Rating 4.88 from 24 votes

7 دیدگاه برای “8 مرحله اصلی بازاریابی موشن گرافیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

آموزش پیشنهادی موشن گورو

این مقالات هم پیشنهاد میشه!!!

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است