آموزش رایگان موشن گرافیک

Brief در موشن گرافیک

ببینید؛ یه Brief به شما کمک می کنه که نتایج خیلی بهتری رو از ویدیوی موشن گرافیک تون دریافت کنین. توی این مقاله ما به شما یاد میدیم که برای این کار شما باید دقیقا چکار کنید.

کلا باید خدمت تون عرض کنیم که Brief های موشن گرافیک یه نوع طرح هستن؛ این طرح جوری طراحی میشه که منحصرا برای ویدیوی موشن گرافیک شما باشه. در واقع شما و تیم تون با کمک این طرح، میتونین متوجه بشین که کارتون رو از کجا شروع کنید. تو ادامه ی داستان ما به شما یاد میدیم که یه Brief عالی برای یه ویدیوی موشن گرافیک چجوری کار می کنه و کلا چجوری می تونین یه موشن گرافیک خفن با نتیجه ی خیلی خوب داشته باشین. البته این نکته هایی که توی ادامه مقاله براتون میگیم، هر کدومش حاصل هزارتا آزمون خطای ما هستن که حالا توی چنتا نکته خلاصه شدن و تقدیم شما شدن :

[ux_image id=”16348″]

 

خلاقانه چیه و اصلا چرا ما به اون نیاز داریم؟

Brief  یه طرح و نقشه کلی از کل برنامه موشن گرافیک شماست. این طرح به طراحای موشن گرافیک کمک می کنه تا اشراف بیشتری روی نیازهای مشتری داشته باشن. وقتی این اشراف وجود داشته باشه، همه ی نیازهای مشتری مشخص میشه و بهترین راه حل هم براشون تعریف میشه.

 

ویژگی های یه Brief خلاقانه موشن گرافیک

کلا یادتون باشه که یه Brief خلاقانه باید شامل مواردی باشه که ادامه این قسمت براتون نام می بریم :

• اطلاعات محصول/خدمات/برند مشتری
• نمای کلی کسب و کار
• اهداف و مقاصد بازاریابی
• مخاطبان هدف ویدیو (البته که این امکان وجود داره مخاطبای یه ویدیو با مخاطبای هدف کل شرکت متفاوت باشن)
• مشکل
• راه حل
• مزایای اصلی محصول
• پیام اصلی
• رقبا
• سبک تولید
• نقش فیلم توضیح دهنده توی کمپین مشتری و قیف فروش
• CTA اصلی
• رسانه ها و کانال های ارتباطی که ویدیو قراره از طریق اونا پخش بشه.

 

چرا موشن گرافیک ها به Brief نیاز دارن؟

ببینید؛ نه فقط موشن گرافیک ها، بلکه تموووم ویدیوهای تبلیغاتی به یه Brief خلاقانه نیاز دارن. بیاین اینجوری دربارش فکر کنیم که آیا ممکنه که یه پیمانکار یه خونه رو بدون نقشه و طرح بسازه؟ به هییچ وجه! اتفاقا هر چقدر یه طرحی که در اختیار یه معمار یا پیمانکار قرار میگیره، جزئی تر و دقیق تر باشه، نتیجه ای که به دست میاد هم به همون ترتیب دقیق تر و بهتر میشه. کما اینکه مسیر کار هم کاملا مشخصه. Brief هم همینکار رو برای طرح موشن گرافیک شما می کنه. کلا برای ساختن یه موشن گرافیک یا Brief طرح، شما اول باید مطمعن بشید که اطلاعات شما درباره ی طرح و محصول و برندتون و خدماتی که قراره ارائه بده کامله. چرا؟ چون :

• پیام اصلی ویدیو برای شما مشخص میشه.
• تیم خلاق شما اطلاعات دقیق و یه طرح استاندارد برای طراحی موشن گرافیک داره.
• اگه مشری شما قصد تغییر موشن گرافیک رو داشته باشه، این Brief و خلاصه به عنوان یه مرجع و سند اولیه همیشه در دسترسه!
• دو طرف قرارداد می تونن روی سطح کیفیت خدمات و حتی جزئیات موشن گرافیک، به توافق برسن.
• رویکردهای اصلی موشن گرافیک مثل پیام، مخاطبان هدف، سبک ویدیو تنظیم و مستند میشن.

[ux_image id=”16349″]

 

ارکان اصلی Brief موشن گرافیک شامل چه مواردی می شن؟

چیزی که خود من به شخصه درباره ی Brief ها دوست دارم اینه که همه چیز رو برای من طراح آسون می کنن. در واقع مسیر کل پروژه رو به آسون ترین شکل ممکن در میارن و شمارو راهنمایی می کنن. پس خیلی مهمه که شما یه Brief موثر داشته باشین. برای این کار نیازه که هفت مورد اصلی رو در نظر بگیرید :

 

1- محصول

ببینید هر Brief  خلاقانه باید تمرکزش فقط روی یه محصول یا یکی از خدمات باشه. چرا؟ چون کلا قراره موشن گرافیک هم درباره ی همون محصول ساخته بشه. برای این کار نیازه که شما محصول رو حتی خیلی بهتر از سازندش بشناسین. برای درک بهتر موضوع نیازه که چنتا سوال مهم رو از خودتون بپرسید :

  • چه محصول یا خدماتی رو باید توضیح دهید؟
  • محصول چه مشکلاتی رو حل می کنه؟
  • آیا این محصول یه چیز جدیده یا نسخه بهتری از چیزیه که قبلا وجود داشت؟
  • آیا محصول ویژگی های منحصر به فردی داره ؟
  • مزایا و فواید اصلی محصول چیا هستن؟
  • چرا مشتری شما این محصول رو دوست داره؟
  • آیا این محصول USP (پیشنهاد فروش ویژه) خورده؟؟
  • معایب محصول چیا هستن؟ محصول شما ممکنه کجا به رقابت ببازه؟
  • قراره که محصول چجوری فروخته بشه؟ آنلاین، توسط فروشنده، بازفروش و غیره.
  • جایگاه محصول توی صنعت خودش کجاست؟
  • محصول چجوری و کجاها باید تبلیغ بشه؟ کدوم کانال های رسانه ای؟

وقتی که جواب همه ی این سوالارو دقیق و کامل دادید، حالا باید چند تا سوال جامع دیگه پرسیده بشه :

• محصول از کدوم قانون طبیعت پیروی می کنه؟
• آیا محصول تاریخچه خاص یا جالبی داره؟
• محصول شما چجوری ساخته شده ؟ سبزه؟ یعنی برای ساختش از مواد یا عنصر طبیعی خاصی استفاده شده؟
• مشتری شما زمان استفاده از محصول چه احساساتی رو تجربه می کنن؟

یادتون باشه که شما برای جواب دادن به این سوالا، حتما باید از دید مشتری به محصول نگاه کنید.

[ux_image id=”16350″]

 

2- شرکت

برای ساختن موشن گرافیک شما باید شرکت و برند مورد نظرتونم بشناسید. البته که شناخت شما برای نوشتن یه Brief باید خیلی عمیق تر از یه شناخت سطحی و وجه عمومی شرکت باشه. به هر حال اسم شرکت و ویژگی هایی که داره باید توی خود ویدیو و Brief ذکر بشه. حالا این جا نیازه که یه سری از جنبه های مختلف این موضوع رو در نظر بگیرین :

• اگه شرکت قصد داره که یه برند خاص رو تولید کنه.
• سابقه کاری شرکت
• تصویر برند چیه و یا اینکه مجموعه دوست داره که چه نوع تصویری از برند وجود داشته باشه.
• سبک بصری و سبک ارتباطی توی بازاریابی مجموعه چیه.
• لحن برند (مثلاً برندهای لوکس از شما درخواست خرید نمی‌کنن. در عوض اونا دورتر از شما میمونن و با تبلیغاشون کاری می کنن که شما برای دسترسی به محصول اون ها تلاش کنید).

 

3- بازار

خیلی از طراحای موشن گرافیک تصور می کنن که ما قراره این محصول یا خدمات رو صرفا توضیح بدیم و هیچ مسئولیتی درباره ی بازار فروش اون محصول نداریم. این تصور، تصور خیلی خیلی اشتباهیه. چرا؟ چون هر ویدیوی معرفی محصول و خدماتی، یه ویدیوی تبلیغاتی محسوب میشه و طراح باید حواسش رو درباره ی بازار فروشی که اون محصول داره کاملا جمع کنه و جوانب مختلف اون رو بسنجه. یادتون نره که برای فروش یه محصول شما باید واقعیت بازار و موقعیت محصول رو توی اون درک کنید. برای درک بهتر، این نکات رو بررسی کنید :

 

 

4- رقبا

• رقبای اصلی چه کسایی هستن؟
• مزایا و معایب اصلی محصول چیه؟
• برند شما چه امتیازاتی داره که شما بتونید ازشون استفاده کنید؟
• محدودیت ها و معایبی که محصول رقیب شما داره و مشتری های باالقوه از اون ها خوششون نمیاد کدوما هستن و اینکه آیا محصول شما اون مشکلات رو حل می کنه؟
• قیمت گذاری و سیاست.
• رقبا از چه لحنی استفاده می کنن.
• کانال های اصلی که رقبا از اون ها برای ارتباط با مخاطب استفاده می کنن، چیا هستن و آیا توی اون کانالا جایکاه قوی دارن؟

 

5- استفاده از بینش و بصیرت

• مشتری های شما چجوری محصول رو میپذیرن؟ آیا محصول شما برای اون ها یه وسیله کاربردیه یا برای سرگرمی شونه؟
• محصول لوکسه یا کاربردی؟
• نقش محصول توی بازار و صنعت خودش چجوریه؟
• آیا ویدیو قراره اطلاعات موجود رو به بیان دیگه ای مطرح کنه یا نه باید اطلاعات جدیدی رو به مخاطب انتقال بده؟

 

6- مشتری

تنها دارایی و مهم ترین قسمت کار ما، مشتری ها هستن. ما تلاش می کنیم که کار اون ها رو حفظ کنیم و محصولات و خدمات شون رو تبلیغ کنیم و در عوض از اون ها پول میگیرم و باید اون ها رو راضی نگه داریم. برای راضی نگه داشتن مشتری شما باید درک درستی از مخاطب اون ها داشته باشین. برای این کار نیازه بدونید که :

• اونها چه کسایی هستن؟ (سن، جنس، ملیت، درآمد و غیره)
• چه چیزی رو دوست دارن؟ (علائق، سرگرمی ها، سبک زندگی، عادات)
• اونا چه نوع مشکلاتی دارن که محصول شما می تونه حلشون کنه؟
• محصول شما می تونه چه ارزشی  برای اونا به ارمغان بیاره؟
• مزیت های محصول شما برای مشتری ها چیه (صرفه جویی توی پول یا زمان، تفریح).
• محصول شما چه ارزش های مشترکی با جامعه داره؟ (سادگی، نگرانی در مورد طبیعت، و غیره)
• ترس یا تجربه بد مخاطب شما از یه محصول مشابه چیه.
• اهداف نهایی (خود، رضایت از خود، وضعیت، ایمنی، تحقق، سلامت، تصویر، شادی).

[ux_image id=”16353″]

 

استراتژی بازاریابی

این بخش یکی از مهم ترین قسمت های کار شماست. تمام اطلاعاتی که شما درباره ی خود برند و مشتری ها و بازار برند و غیره جمع کردین، برای همین قسمت بود. در واقع شما از تموووم این اطالاعات استفاده می کنین تا بتونین یه برنامه ریزی درست و حسابی برای فروش محصولتون داشته باشین. توی این بخش شما باید هوای مشتری تون رو داشته باشین. بودجه و بخش مالی داستان رو حفظ کنین و نهایتا یه موشن گرافیک خفن طراحی و تولید کنین که شمارو به چیزی که میخواین نزدیک کنه. برای این کار نیازه که یه سری نکات رو در نظر بگیرید :

• هدف اصلی موشن گرافیک چیه – شروع مکالمه، هدایت ترافیک به وب سایت شما، افزایش فروش یا فقط آموزش؟
• Call to action – مخاطب شما بعد اینکه موشن گرافیک شمارو دید باید چه کار کنه؟ تماس، رزرو نسخه نمایشی، ثبت نام توی وب سایت، خرید محصول؟
• قراره که لحن کاری شما چی باشه؟
• کانال های توزیع موشن گرافیک شما چه پلتفرم ها و بسترهایی هستن؟ وب سایت، رسانه های اجتماعی، فروشگاه های اپلیکیشن موبایل، نمایشگاه و غیره.
• موشن گرافیک شما کدوم قسمت قیف بازاریابی قرار داره و چه نقشی رو توی این قیف ایفا می کنه؟

تمام این نکاتی که براتون شرح دادیم مهم هستن و میتونن توی نتیجه نهایی کار شما تاثیر بزارن. مثلا اگه قراره که موشن گرافیک شما توی اپ استور منتشر بشه، حتما باید یه طرحی برای تولید یه ویدیوی خیلی کوتاه هم داشته باشین. کما اینکه ویدیوی شما باید با الزامات کلی App Store و قوانینی که برای موشن گرافیک گذاشته، مطابقت داشته باشه.

 

برای طراحی و تولید موشن گرافیک، چه اطالاعاتی میتونن سازنده و مخرب باشن؟

ببینید الان شما یاد گرفتید که چجوری یه Brief خلاقانه و کامل برای کارتون بنویسید. اما قبل اینکه بخواین این Brief رو به تیمتون بدین، حتما نیازه که یه سری اطلاعات رو فیلتر یا حذف کنین. این برنامه ای که شما نوشتید کامله اما طبیعتا یه سری جزئیات توشون وجود داره که می تونه حواس اپراتور های شما رو توی بخش های مختلف پرت کنه و مخرب باشه. پس نیازه که شما تشخیص بدید کدوم اطلاعات می تونه حواس پرت کن و کدوم اطلاعات می تونه سازنده باشه. مثلا یه سری از این اطلاعات حواس پرت می تونه مثل موارد زیر باشه :

  • حداکثر بودجه (این موضوع مهم اما نیازی نیست که همه ی بخش های ازاین موضوع خبردار باشن).
  • خواسته های مشتری در صورتی که متناقض باشن.
  • جزئیات اولیه درباره ی سبک موشن گرافیک
  • مفاهیم و توافقات قدیمی که تایید نشدن.
  • ایده های قبلی که رد شدن.

 

حرف آخر

به عنوان یه عضو از یه مجموعه ی موشن گرافیک ما به شما پیشنهاد می کنیم که حتما یه Brief خلاقانه برای هر کاری داشته باشین. این کار به پروسه و فرآیند تولید شما نظم میده و اکثر مواقع اونو سریع تر می کنه. وقتی شما یه Brief تر و تمیز و شسته رفته دارین، دیگه هیچ چیز غافلگری کننده ای این وسط وجود نداره. همه چیز برای شما آسون شده و مسیر کاملا واضحه. این کار رو بکنید و با یه دنیای خیلی جدید و قشنگی از نظم کاری آشنا بشید.

اما جدای این موضوع اگه دوست دارید که اطلاعات و دانش خودتون رو درباره ی موشن گرافیک زیاد کنید. مجموعه ی ما دوره های خیلی کاملی رو آماده کرده که می تونه بهتون کمک کنه. آموزش موشن گرافیک رایگان به زبان فارسی، دوره آموزش افتر افکت رایگان، آموزش فوق حرفه ای موشن گرافیک موشن گورو، دوره های خیلی خفنی هستن که شما می تونین با کمک اون ها پیشرفت خیلی زیادی تو این مسیر داشته باشید و سوالات خودتون و از پشتیبانای ما بپرسین.

 

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. حقیقتا باید قدر مقالات موشن گورو را دانست. من برای یاد گرفتن این چنین نکاتی هزینه کردم رفتم تهران و کارگاه حضوری شرکت کردم. اما موشن گورو رایگان و آنلاین نکات مهم را تک تک یادداشت می کند. سپاس فراوان از زحمات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا