تکنیک های افتر افکت

همه چیز درباره حرکت squash و stretch در افتر افکت

انیمیشن در مورد جان بخشیدن به اشیاء بی روحه و یکی از تکنیک‌های بنیادی که برای رسیدن به این هدف استفاده میشه، squash و stretch در افتر افکته. چه در موشن گرافیک تازه کار باشی یا کاربر باتجربه افتر افکت، تسلط بر این تکنیک برای خلق انیمیشن‌هایی که طبیعی و زنده به نظر میرسن ضروریه.

title text و Stretch چیست؟

squash و stretch یک اصل انیمیشنه که نحوه تغییر شکل اشیاء هنگام حرکت رو توصیف می کنه. بخش squash به فشرده شدن یک شی اشاره داره، در حالی که stretch به کشیده شدن آن اشاره داره.

یک توپ پرنده را تصور کن: هنگام برخورد به زمین، فشرده می شه؛ هنگام بازگشت به بالا، کشیده می شه. این یک اثر پویا ایجاد می کنه که رفتار اشیاء واقعی هنگام اعمال نیرو را تقلید می کنه.

چرا squash و stretch در انیمیشن مهمه؟

این تکنیک باعث میشه که اجسام واقعی‌تر و سنگین‌تر به نظر بیان. بدون این تکنیک، انیمیشن‌ها می‌تونن خشک و غیرطبیعی به نظر بیان. از این تکنیک استفاده میشه تا در حرکت‌ها  به طرز چشم‌نوازی اغراق‌ بشه، در حالی که خواص فیزیکی مثل وزن و کشش حفظ بشه.

تاریخچه مختصری از squash و stretch:

squash و stretch از انیمیشن‌های دستی قدیم اومده که باهاش به شخصیت‌ها و اشیا جون میدادن. پیشگامایی مثل  (Nine Old Men) Disney’s این اصل رو متحول کردن و تبدیلش کردن به یه بخش جدایی‌ناپذیر از داستان‌گویی انیمیشنی.

با اومدن ابزارهای دیجیتال مثل افترافکت، انیماتورها حالا می‌تونن راحت این تکنیک رو اجرا کنن و حرکت‌های روان‌تر و پویاتری بسازن.

نقش squash و stretch در موشن گرافیک:

 در موشن گرافیک، squash و stretch فقط تقلید از اشیاء فیزیکی نیست. این تکنیک برای تزریق شخصیت به انیمیشن‌ها استفاده می‌شه و آن‌ها را برای بیننده جذاب‌تر می‌کنه.

یک لوگوی انیمیشنی که متن روی صفحه می‌پره رو تصور کن : اثر squash و stretch یک حس بازیگوشی و پرانرژی میده که با حرکت سفت و سخت (rigid movement) امکان‌پذیر نیست.

نحوه عملکرد squash و stretch در افتر افکت:

افتر افکت کلی ابزارهای خوب داره که باهاشون میتونی خیلی راحت انیمیشن های squash و stretch درست کنی. با دستکاری کردن keyframes، shape layers و Graph Editor میتونی کنترل کنی که چطور یه شی با گذشت زمان فشرده و کشیده بشه.

  • squash: یعنی یه چیزی رو محکم فشار بدی یا لهش کنی، مثلاً وقتی یه چیز محکم بهش بخوره و له بشه.
  • stretch: جسم کشیده میشه، مخصوصا وقتی داره سرعتش زیاد میشه یا داره از جایی که بهش ضربه خورده دور میشه.

چه زمانی باید از squash و stretch در افتر افکت استفاده کرد؟

این روش بیشتر وقتی استفاده میشه که بخوای حرکت یه چیزی رو خیلی بولد کنی، مثلا…

  • انیمیشن کاراکتر: یه شخصیت که داره می‌پره یا بالا پایین می‌ره.
  • انیمیشن لوگو: ورود یا خروج متن یا لوگو به صفحه با یه حالت خیلی باحال و پویا.
  • برخورد جسم: مثلاً یه توپ که می‌پره و به زمین می‌خوره، یا یه چیزی که از دستت می‌افته و زمین می‌خوره.

فهمیدن اینکه کی باید از squash و stretch استفاده کنی، میتونه با اضافه کردن انرژی و زنده بودن انیمیشن‌هات رو متمایز کنه.

تنظیم افتر افکت برای squash و stretch:

قبل از اینکه بپری وسط انیمیشن‌سازی تو افتر افکت، باید محیط کارت رو آماده کنی. مطمئن شو که به این ابزارهای مهم دسترسی داری:

  • Puppet Tool: این ابزار به شما اجازه می‌ده که شکل‌های پیچیده رو با دقت تغییر بدی.
  • Shape Layers: از این لایه‌ها برای ساختن شکل‌های ساده مثل دایره و مربع استفاده میشه.
  • Keyframes: اینها پایه و اساس هر انیمیشنی در افتر فکت هستن. باید keyframe تنظیم کنی تا بتونی انیمیشن‌های squash و stretch  رو بسازید.

راهنمای گام به گام استفاده از squash و stretch در افتر افکت:

چرا وقتی میخوای یه حرکت بالا و پایین پریدن توپو درست بکنی فقط میری بهش پوزیشن میدی و نهایتش اینه که یه مقدار حرکتشو با graph ها نرم میکنی،این کار خوبه اما کافی نیست.پس برای انیمیت حرفه ای این کار اشتباهه!
برای این که انیمیتت حرفه ای بشه حتما باید با پارامتر scale بهش squash و stretch بدی،بیا تا راهکار حرفه ای رو بهت بگم:
چطور؟ اول حرکتت یه کی فریم بهش میدی بعد یک فریم مونده قبل از این که توپت به زمین بخوره دوباره بهش کی فریم میدی و محور x رو 20% کم میکنی و محور y رو 20% اضافه میکنی بعد توی فریمی که به زمین میخوره این حرکت رو برعکس میکنی یعنی محور y رو 20% منفی میکنی و محور x رو 20% زیاد میکنی،دوباره دو فریم میری جلو و همون کی فریمی که قبل از برخورد درست کردی رو copy میکنی و میری انتهای حرکتت و کی فریم اول رو هم اونجا paste میکنی.

به همین راحتی یه حرکت زیبای squash و stretch به توپت میدی و انیمیتت رو خیلی حرفه ای تر میکنی.

 

 

تکنیک های squash و stretch پیشرفته:

وقتی پایه‌ها رو خوب یاد گرفتی، می‌تونی با تکنیک‌های پیشرفته‌تر، انیمیشن‌هات رو باحال‌تر کنی!

  • Expressions: یه راه سریع و راحت برای اینکه حرکت‌هات طبیعی‌تر و جذاب‌تر به نظر برسن رو معرفی می‌کنه. این کار با استفاده از فرمول‌های خاصی انجام میشه که به نرم‌افزار می‌گه چطوری اشیا رو کشش بده یا فشرده کنه.
  • Graph Editor Enhancements: یه ابزار دقیق‌تر رو معرفی می‌کنه که بهت اجازه میده کنترل کاملی روی حرکت‌هات داشته باشی. با این ابزار می‌تونی تنظیمات خیلی ریز رو انجام بدی تا حرکت‌هات طبیعی‌تر و زنده‌تر به نظر برسن.

انیمیشن شخصیت با squash و stretch در افتر افکت:

squash و stretch در افتر افکت فقط برای اشیا نیست، بلکه برای انیمیشن شخصیت‌ها هم کار می‌کنه. یه مثال کلاسیک، انیمیشن پرش توپه که توپ وقتی به زمین برخورد می‌کنه، فشرده می‌شه و وقتی بر میگرده، کشیده می‌شه.

این اصل رو می‌تونی روی اندام‌های شخصیت، ویژگی‌های صورت یا هر بخشی از شخصیت که به صورت پویا حرکت می‌کنه، اعمال کنی.

اشتباهات رایج و نحوه اجتناب از آنها:

squash و stretch در افتر افکت یه ابزار قدرتمنده، ولی خیلی راحت میشه زیاده‌روی کرد. اینجا چند تا از اشتباهات رایجو براتون میگیم:

  • زیاده‌روی (Over-exaggeration): خیلی زیاد فشردن یا کشیدن باعث میشه انیمیشن غیرطبیعی به نظر بیاد.
  • زمان‌بندی اشتباه (Incorrect Timing): اگه زمان‌بندی درست نباشه، ممکنه تاثیرش قانع‌کننده نباشه. به سرعت و جریان انیمیشن توجه کن.

استفاده از Easing برای squash و stretch بهتر:

اصلی‌ترین چیزی که باعث میشه انیمیشن‌های squash و stretch در افتر افکت روان به نظر بیاد، استفاده از Easing هست. با اعمال Easing در Graph Edito، می‌تونی باعث بشی که حرکت‌ها طبیعی‌تر شروع و تمام بشن و انیمیشن‌ها شیک‌تر به نظر بیان.

ادغام squash و stretch با سایر اصول حرکت:

برای اینکه بتونی انیمیشن‌های پیچیده‌تری بسازی، اصول squash و stretch رو با  اصول دیگه ادغام کن:

Secondary Action: حرکاتی که action اصلی رو تکمیل می‌کنن.

Follow-through: تضمین می‌کنه که انیمیشن ناگهانی تموم نشه.

Overlapping Action: با حرکت دادن قسمت‌های مختلف اشیاء یا کاراکتر با سرعت‌های مختلف، واقع‌گرایی رو اضافه می‌کنه.

squash و stretch در گرافیک سه بعدی حرکتی:

 squash و stretch رو میشه به اشیاء سه بعدی هم اعمال کرد، ولی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تری داره. افتر افکت بهت اجازه میده که انیمیشن‌های سه بعدی با استفاده از shape layers یا external 3D objects بسازی، و اعمال squash و stretch در این فضا می‌تونه عمق و وزن ایجاد کنه.

سخن پایانی:

یادگیری حرکت squash و stretch در افتر افکت یک مهارت‌های کلیدیه برای هر کسی که با موشن گرافیک کار می‌کنه. این تکنیک ساده ولی قدرتمند می‌تونه به انیمیشن‌های شما جان بده و اون‌ها رو واقعی‌تر و جذاب‌تر کنه. با فهمیدن اینکه کی و چطور باید از squash و stretch در افتر افکت استفاده کنی، می‌تونی انیمیشن‌های پویا و جذاب‌تری بسازی.

امیدواریم از توضیحات درباره حرکت squash و stretch در افتر افکت اطلاعات کافی به دست اورده باشین. اگه سوالی داشتین همین پایین از ما بپرسین. راستی اگه دنبال ویدیوهای آموزش افتر افکت و پروژه آماده افتر افکت هستین ما میتونیم بهتون کمک کنیم چون کلی آموزش های خفن توی این زمینه داریم.

اگه هم میخواین توی حرفه موشن گرافیک متخصص بشین ولی نمی‌دونین از کجا شروع کنین، موشن گورو بهتون کمک میکنه تا موشن گرافیک رو سریع و تخصصی یاد بگیرین. فقط کافیه به قسمت محصولات آموزشی سایت برین، اونجا کلی ویدیو آموزش موشن گرافیک داریم تازه آموزش سینما فوردی و آموزش استوری موشن هم داریم که آموزش های فوق العاده عالی و کاربردی هستن. پس منتظر چی هستین همین الان شروع کنین!

اگه هم برای کسب و کارتون نیاز به یه ویدیو موشن گرافیک قوی دارین، همین امروز سفارش موشن گرافیکت رو ثبت کنین.

 

آزاده کریمی

سلام! من آزاده کریمی، معمار و علاقه‌مند به یادگیری و کشف چالش‌های جدید هستم. به همین دلیل از نوشتن مقالات، لذت می‌برم.🌟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا