ریگ بندی در افتر افکت+ 45 دقیقه آموزش کاملا تصویری!
دانلود آموزش رایگان ریگ بندی در افتر افکت؛
جعبه ابزار موشندیزاینرهای حرفهای!
توی این مقاله، شما موشندیزاینر محترم، با افتخار میهمان یکی از جذابترین مباحث آموزشی در موشن گرافیک هستید.
“ریگ بندی در افتر افکت” که یک جورهایی سوپرمعجون طراحان موشن گرافیک محسوب میشه!
ریگ بندی در فضای نرمافزار افترافکت به کمک جعبه ابزاری به اسم جوی استیک(Joystick)، فرصتی برای خلق کاراکترهای مختلفه.
شما میتونید با آموزش پیشِ رو، خیلی راحت و درعین حال حرفهای،
یاد بگیرید که چجوری کاراکتر رو اخمو، هیجانزده، متعجب یا وحشتزده نشون بدین!
درواقع قراره بعد از تماشای این ویدیوی 45 دقیقهای،
تمام تغییرات دلخواهتون رو روی تک به تک اجزای صورت کاراکتر اعمال کنید و کیفش رو ببرید!
بریم که ببینیم اصلا روال کار با ابزار جوی استیک(Joystick) در افتر افکت به چه صورته.
البته ما برای این کار دو تا روش در نظر گرفتیم؛
توی روش اول، شما میتونی 45 دقیقه ویدیوی کامل رو یک نفس تماشا کنی
و همین اول برای تمرین عملیِ این آموزش یاعلی بگی!
یا میتونی انتخاب کنی که به فراخور متن این مقاله، در قالب ویدیوهای کوتاهِ چند دقیقهای آموزش رو انجام بدی.
روش اول معمولا انتخاب حرفهایتر هاست اما،
مبتدیها با روش دوم تجربه یادگیری لذتبخشتری دارن:)
راستی
این آموزش توی سایتهایی از قبیلschoolofmotion.com اصلا رایگان نیست!
پس این فرصت رایگان رو حسابی جدی بگیرید!
اسکریپت جوی استیک چیست و چه کاربردی در موشن گرافیک داره؟!
ریگ بندی در افتر افکت به معنای استخوانگذاری کاراکترهای ماست! یعنی چی؟! یعنی وقتی شما بری سراغ خلق کاراکترهای۳D یا همون سه بُعدیِ خودمون!، بهتره از اسکریپت جوی استیک استفاده کنی و به کلی ابزار کاربردی دسترسی داشته باشی.
جوی استیک 5 کیفریم keyframe متوالی رو در اختیار شما قرار میده که برای هرکدوم از لایههای تعریف شده در نرمافزار افترافکت، کنترلرهای اسکریپت جوی استیک ایجاد میشن.
حالا اگه توضیحات رو یکم سادهتر میخواین، ادامه مقاله رو دنبال کنید.
اسکریپت جوی استیک؛ فرصتی برای خلق کاراکترهای جذاب!
آقا ما اصرار داریم که هم مبتدیها و هم حرفهایها ویدیوی آموزشی این مقاله رو ببینن؛ اونهم نه یکبار؛ بلکه هر چند باری که امکانش هست. همینقدر صریح، همینقدر عجیب!
شاید باورتون نشه که فرصت خلق یه کاراکتر جذاب، اونهم مو به مو و خشت به خشت
با تماشای یه ویدیوی 45 دقیقهای، عین احساس پدرژپتو موقع خلق پینوکیو میمونه!
پینوکیویی که یک شبه از عروسک چوبی مرده تبدیل به پسرک زندهای شد و دل خالقش رو شاد کرد…
حالا بریم سراغ اینکه اصلا چرا باید این ویدیو و آموزشش با دقت دیده بشه و زمان ارزشمند شما رو درگیر کنه.
توی فضای نرمافزار افترافکت، بعداز انتخاب کاراکتر مدنظرتون، لازمه که یک آشنایی نسبی با کنترلرها داشته باشید.
اگر ویدیو رو با دقت ببینید، به خوبی متوجه میشید که ما یک کنترلر برای سر کاراکتر داریم؛ یک کنترلر برای مردمک چشم، یک کنترلر برای ایجاد حالتهای مختلف صورت و یک کنترلر هم برای بزرگ کردن حالت چشم خواهیم داشت.
مطابق با هدفمون قراره با قلقلک دادنِ همه اینها، حالتهای مختلفی رو برای کاراکترمون ایجاد کنیم.
مثلا با تغییر مردمک چشم، حالت ترس یا هیجان رو ایجاد کنیم!
این قسمت از قضیه با خلاقیت خودتون هم مرتبطه؛
پس سعی کنید هم به آموزش این ویدیو مسلط بشید و هم مطابق با خلاقیت و اشتیاقِ خودتون، تغییرات رو اعمال کنید.
پس موشندیزاینر عزیزی که اینجا هستی!
برای اینکه بتونی با ابزارهایی که اسکریپت جوی استیک در اختیارتون قرار میده، بهتر آشنا بشید و به صورت حرفهای با اونها کار کنید،
یا حتی برای اینکه با استفاده از اسکریپت جوی استیک، ریگ کردن اشیاء مختلفی رو غیر از سر کاراکتر تجربه کنید:
مثل ریگ کردن ماشین یا هر چیز دیگهای!
میتونید از این دوره بهشدت جذاب که لینکش در دیسکریپشن این ویدیو قرار داره استفاده کرده و یک سیر پیشرفت عجیب و غریبی به مسیرتون بدین؛
سایتهای دریبل و پینترست هم توی بحث ریگ بندی در افتر افکت،
نمونههای جذابی برای الهام گرفتن موشن دیزاینرها دارن.
قدم به قدم تا ریگ بندی در افتر افکت؛
45 دقیقهای که نباید از دست بدی!
الان دیگه بهخوبی میدونید که توی این آموزش قراره درباره ریگ بندی در افتر افکت توسط اسکریپت جوی استیک صحبت کنیم.
همچنین قصد داریم که یک حالت چرخشی برای سر کاراکتر مدنظرمون ایجاد کنیم.
ابتدای این ویدیو، ما میتونیم مهارتی که بعد از دنبال کردن این آموزش به دست میاریم رو در قالب یک موشن گرافیک بانمک ببینیم.
پس بیاید مهندسی معکوس داشته باشیم!
اول نتیجه رو ببینیم و بعد با انگیزه مضاعف، بریم به سراغ یاد گرفتنش:)
گام اول: تعریف کیفریم برای ایجاد حالتهای مختلف صورت
در درجه اول، به یک فقره سر(Head) کاراکتر نیازمندیم! کارکتری که از قبل مشخص شده!
سر کاراکتر باید در نمای فرانت(Front) قرار داشته باشه.
در ادامه، همین طوری که می بینید، ما برای قسمتهای مختلفِ سر که لایههای مختلفی رو شامل میشه، افکتهایی اعمال کردیم.
اولین قدم برای ریگ بندی در افتر افکت، انتخاب یکی از این لایهها است.
مثلاً اولین انتخاب ما قسمت موهای پشت سر کاراکتر هست؛
بعد از اون به سراغ گوشها میریم و بعد هم سراغ لایههای دیگه!
در محدوده لایه سر کاراکتر، لایههای مختلفی میتونه وجود داشته باشه که هرکدوم از اونها هم جزئیات منحصربهفرد خودشون رو دارن؛
گونهها، چشمها ( که در چشمها هم چندین لایه دیگه وجود داره: مثلاً یک لایه مربوط به مژههای چشم هست، لایههایی برای ایجاد حالت پلک زدن، لایه مربوط به مردمک و البته سفیدی چشمها!)
لایه دیگهای که داریم، مربوط به فُرم لب و دهان کاراکتر ما است.
البته در این لایه هم لایههای متنوعی تعریف شده!
به عنوان مثال، خط لبخند کاراکتر از جمله این لایهها است.
دندانها، زبان و حتی محوطه سیاهی دهان کاراکتر، لایهای رو به خودشون اختصاص دادن.
شاید باورتون نشه ولی جالبه بدونید که برای دماغ هم لایه تعریف میشه!
دو تا لایه آخر هم لایههای مربوط به ابروی کاراکتر هست.
حالا اولین کاری که باید بکنیم چیه؟!
باریکلا:)
تعریف کردن 5 کی فریم و 5 ژست یا (Pose) برای کاراکتر مورد نظرمون.
کیفریم اول ما، همین نمای رخ کاراکتر هست.
کیفریمهای بعدی رو هم میتونید خیلی واضحتر بهواسطه ویدیو دنبال کنید.
حالا میریم سراغ ایجاد کردن کیفریمها که جذابترین مرحله کارمونه.
درواقع ایجاد کیفریم کمک میکنه تا نمای رخ کاراکتر در فریم اول ذخیره بشه.
این مراحل رو ویدیو به سادهترین حالت ممکن آموزش داده:
گام دوم: اعمال تغییرات در لایههای بخشهای مختلف صورت
بعد از اینکه مرحله قبل رو به طور کامل انجام دادیم،
میریم به سراغ فریم بعدی و نمای سمت راست رو ایجاد میکنیم:
حواسا جمع باشه که برای چشم و ابرو توی این نما، بهتره که X Scale روی ۹۰ قرار بگیره.
بعد از اینکه این تغییرات دلخواه روی نمای سمت راست اعمال شدن، حالا باید نمای سمت چپ رو ایجاد کنیم که برای این کار لازمه در ابتدا کیفریمهای اول انتخاب بشن.
وارد جعبه ابزار جوی استیک میشیم و Origin رو کلیک میکنیم تا روی نمای فرانت(Front) قرار بگیریم.
دقت کنید که در اینجا نمای سمت چپ کاراکتر رو هم درست میکنیم.
بعد به سراغ فریم بعدی میریم تا نمای بالایی ایجاد بشه.
در فریم بعدی باید به برای ایجاد نمای سمت پایین هم کمر همت ببندیم!
تقریباً مراحل قبل به نوعی تکرار میشن که میتونید به صورت شفافتر از طریق ویدیو دنبال کنید.
بعد از انجام این مراحل، تمام کیفریمها رو انتخاب میکنیم و وارد جوی استیک میشیم.
در قسمت جوی استیک تولز(Joystick Tools)، گزینهای که داخل ویدیو میبینید رو کلیک کرده و فرایند نامگذاری رو پیش میبریم. درنهایت جوی استیکِ ما ایجاد میشه!
گام سوم: از اصلاح مشکلات جزئی در انیمیت کاراکتر غافل نشوید!
بیایید یه دور دیگه ویدیوی این قسمت رو باهم ببینیم!
همینطوری که میبینید، با تغییر دادن جوی ستیک، موقعیت سر کاراکتر هم به این طرف و اون طرف حرکت و درواقع، تغییر میکنه.
فقط اگه دقت کرده باشید، چند تا مشکل وجود داره؛
مثلا گونهها از محوطه صورت کاراکترمون خارج میشن.
برای اینکه این مشکل رو حل کنیم، لازم و ضروریه که یک افکت خاص به لایه مون اضافه بشه؛
حالا چه افکتی؟!
ادامه ویدیو رو دنبال کنید:
البته یه مشکل دیگهای هم در اینجا وجود داره!
وقتی ما کاراکتر رو به یک سمت حرکت میدیم، یک گوشهای از موهاش بیرون میزنه که صد در صد باید اصلاح بشه.
برای اصلاح این قسمت وارد جوی استیک میشیم و جوی استیک مربوط به موهای کاراکتر رو انتخاب میکنیم.
مطابق با ویدیو قسمت مدنظرمون رو اصلاح میکنیم؛ درواقع امکان و اجازه اصلاح در این مرحله بهواسطه ابزار جوی استیک به ما داده شده تا مشکل حل بشه.
بعداز اصلاح، نتیجه رو دوباره تماشا کنید.
همینطور که میبینید، وقتی که سر کاراکتر رو حرکت میدیم، موهاش به حالت اشتباهِ قبلی نیست و مشکل کاملا برطرف شده!
گام چهارم: چشمهای کاراکتر رو دقیقتر انیمیت کن!
ریگ بندی در افتر افکت فضای بهشدت هیجانانگیزی داره!
توی این مرحله از کار، قراره بریم به سراغ ریگ کردن مردمکهای چشمِ کاراکتر دلخواهمون؛ به همین دلیل هم وارد لایه چشمها شدیم.
اول از مردمک چشم شروع می کنیم.
درواقع مطابق با ویدیو، وارد گروپی میشیم که مربوط به مردمک چشم هاست.
ترنفسفورم(Transform) گروپ رو باز میکنیم و یک کیفریم برای پوزیشن ایجاد میکنیم تا بتونیم صرفا مردمک رو تغییر بدیم.
تماشای این ویدیو، مفهوم کلمات رو کاملا روشن میکنه براتون!
گام پنجم: انیمیت کردن دماغ رو دست کم نگیر!
بالاخره به سراغ تغییراتی که باید روی دماغ اعمال بشه، میریم.
البته تصمیم گرفتیم اینجا دیگه پرحرفی نکنیم و تریبون این قسمت رو کاملا به دست استاد بدیم!
موافقید؟!
گام ششم: جذابترین مرحله کار؛خلق چنداحساس برای یک کاراکتر!
از اینجا به بعد، شما با یک تجربه بینهایت هیجانانگیز رو به رو هستید!
این مرحله، مرحله اصلی ایجاد کردن حالتهای مختلف برای صورت کاراکتر مون هست.
برای این کار ما باید برای مسیر دهان کاراکتر، چشم، ابروها و گوشها کیفریم بزنیم.
یعنی دقیقا برای مقادیری که قراره تغییرشون بدیم، کیفریم ایجاد میشه!
ویدیو رو دنبال کنید:
اینجا نتیجه اولیه کارتون رو میبینید که فوقالعاده است؛ درواقع چیزی که در این ویدیو مشاهده کردید، اولین حالت از صورت کاراکترمونه.
میبینید چقدر هیجان انگیزه؟ موشن گرافیک فرصت خلق کاراکتر به سبک خودتونه!
ریگ بندی افتر افکت: ایجاد حالت هیجانی برای کاراکتر دلخواه
قراره که صورت کاراکتر مون رو تو حالت هیجانزده نشون بدیم؛ پس اولین کاری که میکنیم اینه که بریم سراغ تغییر فرم لبهاش!
برای اینکه حالتهای مختلف دهان میتونید از رفرنسها استفاده کنید.
مثلاً رفرنس ما از اینترنت دانلود شده و خیلی ساده، حالت احساسات مختلف رو روی چهره و اعضای اون نشون میده.
بعد از این مرحله، میریم به سراغ گوشها و روند انیمیت کردنِ اونها رو هم مطابق با ویدیو پیش میبریم.
ریگ بندی افتر افکت: ایجاد حالت غمگین برای کاراکتر دلخواه
حالا میریم به فریم بعدی و قراره حالت غمگین بودن کاراکتر رو نشون بدیم.
همینطوری که میبینید، حالت لبها، پلکها و ابروها کاملاً تغییر میکنه و این تغییرات رو میتونید با جزئیات خیلی خوبی در ویدیو متوجه بشید.
جالبه بدونید حتی گوشها هم برای نشون دادن چهره غمگین، موقعیتشون متفاوت میشه.
جزئیات بیشتر رو حتما ازطریق ویدیو دنبال کنید.
ریگ بندی افتر افکت: ایجاد حالت عصبانی برای کاراکتر دلخواه
اینبار قراره حالت عصبانی بودن کاراکتر رو نشون بدیم!
تغییرات ما به واسطه ابزار جوی استیک روی حالت چشم ها، پلکها و حتی جزئیات چشم، مثل مژهها، مردمک چشم و ابروها اعمال میشه.
فُرم و موقعیت گوشهای کاراکتر هم کاملا تحت تاثیر قرار میگیره.
ریگ بندی افتر افکت: ایجاد حالت خیالپرداز برای کاراکتر دلخواه
حالت تصور کردن یا خیالپردازی یکی از باحالترین حالتهایی هست که میتونیم برای کاراکترمون خلق کنیم!
اینجا هم تک به تک اجزای صورت کاراکتر هدف تغییرات قرار میگیرن؛ تغییراتی که شاید لازم باشه برای درکشون، بیش از یک بار ویدیو رو بهخوبی و با دقت تماشا کنید.
ریگ بندی افتر افکت: ایجاد حالت ترس برای کاراکتر دلخواه
آخرین حالتی که قراره برای کاراکتر ایجاد کنیم، حالت وحشتزده هست!
همینطور که میبینید، ابروها، چشمها و جزئیات بیشتری مثل حالت زل زدنِ کاراکتر مورد هدف قرار میگیره.
بهعنوان مثال، توی این حالت چشم کاراکتر ما یک مقدار بزرگتر دیده میشه و البته در همین راستا بهتره مردمک چشمها یک مقدار کوچکتر بشن تا احساس ترس رو بهخوبی منتقل کنن!
وارد لایه مدنظر میشیم. برای قسمتهای سفیدی و مردمک چشمها کیفریم ایجاد میکنیم.
بعد هم این کی فریمها رو کپی میکنیم که درنهایت در Pose های قبلی Paste میشن تا به مشکلی برنخوریم. دقت کنید که همین کار رو باید برای اون یکی چشم هم انجام بدیم.
حالا بیاید ویدیو گام ششم رو دوباره ببینید!
خداوکیلی یک بار تماشای ویدیو، صرفا برای لذت بصریه؛
برای درک عمیقِ این آموزش، یک مرتبه اصلا و ابدا کافی نیست!
موشن دیزاینرجان!
اگر که تا انتهای مقاله و آموزش ویدیویی ریگ بندی در افتر افکت همراهمون بودی،
حسابی خدا قوت بهت!
اگر هم وسطای راه خسته شدی اما، به خودت قول دادی که از شنبه ادامه ویدیو رو دنبال کنی، با عرض شرمندگی باید بگیم که اون شنبه وعده داده شده هرگز نمیاد؛ از همین امروز
دوباره شروع کن!
میتونید همینطور مطابق با اصول آموزشی این ویدیوها، انیمیت کردن رو برای حالتهای مختلف صورت کاراکتر ادامه بدین.
اصلا نکته جذابش اینه که تمام اسلایدرها قابلیت ویرایش شدن دارن.
راستی
حتما نظرتون رو درباره این سبک از ویدیوهای آموزش موشن گرافیک برامون بنویسید.
ما مطابق با نظرهای شما و اشتیاقتون به یادگیری مباحث مختلف، ویدیوهای آموزشیِ بعدی رو ضبط میکنیم!
پس کامنت یادتون نره:)
اگه آموزشهای اینچنینی رو میپسندی، حتما به لینکهای پایین سری بزن:
ممنون . این آموزش همون پکیج اسکریپت جویستیکه که توی محصولات آموزشی سایت هست ؟؟
سلام بخشی از اون دوره هست
خیلی خوب بود ممنونم
جوی استیک از رابر هوس هم بهتره؟
هر کدوم کاربرد های خودش رو داره میتونید از بخش محصولات آموزشی و معرفی دوره ها یه مقدار با کاربرد هاشون آشنا بشید
خیلی عالی، واقعا برای حرکات چهره زمان زیادی صرف میکردم و این مقاله خیلی کمکم کرد. ممنون
سلام من میخوام لایه های ایلستریتور را به shape تبدیل کنم،میرم روی لایه کلیلک راست میکنم،دکمه Create رو میزنم و بعد Create shapes from vector layer را میزنم .لایه تبدیل به Shape outline میشه و شکل fill نداره فقط outline داره،چکار باید بکنم؟تا fill داشته باشد؟
سلام سوالات فنی رو توی تلگرام به اکانت
@motionguru_website
پیام بدید و بپرسید