موشن گرافیک یا ویدیوهای زنده؛ کدوم گزینه بهتری برای بیزنس شما هستن؟

به عنوان یه مجموعه ای که سالهاست داره کار موشن گرافیک و انیمیشن انجام میده، اکثر مشتری های ما ازمون می پرسن که کدوم گزینه برای تبلیغات برند و کسب و کارشون بهتره؟ ویدیوهای زنده یا موشن گرافیک ها و انیمیشن ها. به خاطر همین موضوع، ما تصمیم گرفتیم که توی این مقاله جوانب مختلف این موضوع رو بررسی کنیم و به یه نتیجه گیری درست درباره ی بهترین نوع ویدیوهای تبلیغاتی برای هر کسب و کار برسیم.
معایب و مزیت ها موشن گرافیک یا ویدیوهای زنده
خیلی طبیعیه که وقتی ما درباره سبک های مختلف ویدیو برای مشتری ها میگیم، اون ها قبل از هر چیزی اول درباره ی مزیت ها و معایب اون سبک ها ازمون سوال می پرسن. مثلا اینکه مزیت های موشن گرافیک چیا هستن یا ویدیوهای لایو یا زنده چه معایبی دارن و در کل انیمیشن ها چه برتری هایی دارن و از این مدل سوالا.
این سوالا درست و بجا هستن اما منحصرا برای این که بدونین کدوم سبک ویدیو برای تبلیغ مجموعه و برند شما مناسبه، باید خدمت تون صادقانه عرض کنیم که همه ی سبک ها به جای خودشون خوبن. این شما هستین که باید تصمیم بگیرین چه سبکی رو برای منحصرا برای چه موضعی از تبلیغات تون استفاده کنین. یعنی چی؟ یعنی شاید خیلی وقت ها مثلا برای معرفی محصول شما تصمیم بگیرین که موشن گرافیک کار کنین اما مثلا برای موضوع معرفی برند و یه تبلیغ کلی، انتخاب تون ویدیوهای لایو اکشن باشه!
انیمیشن و موشن گرافیک یا لایو اکشن و ویدیوی زنده؟
همین اول داستان نیازه بدونین که اینسوال، یه سوال اشتباهه. شما باید بدونین که موشن گرافیک و انیمینشن هیچ وقت هیچ منافاتی با ویدیوهای لایو اکشن و زنده نداشتن و ندارن. این یعنی چی؟ یعنی شما مجبور نیستین که بین این دوتا یکیشونو انتخاب کنین. همه چیز بستگی به شما و طراحتون داره. خیلی ها هستن که برای یه بخش از ویدیوی زنده، از موشن گرافیک استفاده می کنن و خیلی ها هم توی موشن گرافیک، ویدیوی زنده ضبط می کنن. پس برقراری ارتباط بین این این دو مدل ویدیو توی ابعاد کلی، کاملا امکان پذیره و این شما هستین که انتخاب می کنین، آخر داستان چی بشه!
اما همه می دونیم که ویدیو های تبلیغاتی راه های ارتباطی هستن که برندها برای برقراری ارتباط با مخاطباشون ازشون استفاده می کنن. حالا شما تصور کنین که یه راه ارتباطی پیدا کردین؛ آیا برای هر مدل ارتباطی از همین راه استفاده می کنین؟ صد در صد جواب نه هستش. اصلا نمیشه این کار رو انجام داد!
شما قبل از هر ارتباطی باید بدونین که مخاطب شما چه کسایی هستن، زمینه و موضوع فعالیت شما چیه؟ قراره با چه فرهنگی و با چه رنج سن از مخاطب مواجه بشین و هزار و یه سوال دیگه.
ببینین؛ راحت و روراست بگم؛ فرقی نمی کنه که شما چه ویدیویی بسازین و توی ویدیوتون بلند حرف بزنین یا آروم، لبخند بزنین یا عصبانی باشین. شما می تونین همه ی این کارارو انجام بدین. پس اگه اینا مهم نیستش، چیه که مهمه؟ پیام شماس که مهمه! مچ بودن شما و انتخاب تون با پیامی که میخواین انتقال بدین مهمه.
مثلا اگه قرار باشه که شما داد بزنین این خونه داره آتیش میگیره؛ دست تون بازه که اونو با لبخند بگین یا با صدای آروم! داد بزنین و وحشت زده بگین؛ ولی شما باید ببینین کدوم روش کار موثرتره! صد در صد برای انتقال یه همچین پیامی باید صدایی جدی و ناراحت با تن خیلی بالا در حد فریاد وجود داشته باشین. چون اگه غیر این باشه، اهمیت پیام منتقل نمیشه. پس نتیجه چی شد؟ دست شما برای انتخاب بازه ولی این شمایین که باید انتخاب هوشیارانه ای داشته باشین.
کدوم سبک برای کسب و کار من انتخاب بهتریه؟
این سوال، خیلی سوال درستیه. برای جواب این سوال پیشنهاد ما اینه که تنها تصمیم نگیرین و حتما با یه متخصص این کار صحبت و مشورت کنین. چون هر برندی ماهیت خودشو داره و هر پیامی که قراره از طرف اون برند هم به مخاطب القا بشه، باید ماهیت هم سو با برند و در عین حال مستقل داشته باشه.
پس طبیعتا انتخاب یه سبک درست برای تبلیغات اونم تبلیغات ویدیویی چیزی نیستش که بشه توی چند تا پاراگراف یاد گرفت و به تجربه نیاز داره. ببینین تبلیغات ویدویی مثل یه درخته که هر بار شاخ و برگ جدیدی میده، پس اصلا نمیشه به نوشته های کلی که همه جا هستش برای برند خودتون اکتفا کنین. البته که اگه هر بار شما مشاوره ی خاصی بخواین تیم ما با توجه به تجربیاتی که داره می تونه بهتون کمک کنه.
با توجه به توضیحاتی که بهتون دادیم و متوجه شدیم که نمیشه یه نسخه ی کلی برای هر برندی پیچید، حالا می تونیم یه سری نکات کلی رو بهتون بگیم که قطعا کمک خوبی هم براتون هستش. مثلا اگه قراره که شما یه محصول یا یه موضوعی رو تبلیغ کنین که زنده هستش و توی زندگی روزمره و عادی کاربرد و عینیت خیلی زیادی داره، طبیعتا یه ویدیو لایو اکشن و زنده، می تونه اون حسی که مد نظرتونه به مخاطب شما القا کنه.
اما فرض کنین که میخواین درباره فناوری ها و روش های استفاده از یه محصول صحبت کنین. طبیعتا توی یه همچنین شرایطی، انیمیشن ها و موشن گرافیک ها، انتخاب های بهتری هستن. البته که میشه از ترکیب این دو سبک برای ساختن یه ویدیو هم استفاده کرد، که خوب مسئله ی سلیقه و توافق های دو طرف وسطه. به هر حال راه حل های خیلی زیادی وجود دارن که یه مجموعه سازنده ویدیوهای تبلیغاتی با کمک اون ها می تونه با صرفه جویی توی بودجه، کارهای خفنی رو ارائه بده.
برنامه ریزی بودجه
به طور کلی، همه معتقد هستن که ویدیوهای زنده خیلی گرون تر از موشن گرافیک ها و انیمیشن ها هستن. این یه اعتقاد کلیه و تا یه حدی هم درسته ولی این موضوع به فاکتورهای خیلی مختلفی بستگی داره. همه چیز به این بستگی داره که موضوع ویدیوی شما چیه و میخواین درباره ی چی صحبت کنین. کلا چیزی که وجود داره اینه که برنامه ریزی برای بودجه ی ویدیوهای لایو اکشن یا زنده، مسئله پیچیده و سختیه.
البته که اگه قرار باشه شما فقط یه بازیگر رو جلوی دوربینتون داشته باشین، این داستان اونقدرها هم سخت نیست ولی خوب تو اکثر مواقع تعداد نفراتی که برای ساختن یه ویدیوی لایو اکشن دارن فعالیت می کنن، خیلی بیشتر از یه بازیگره. کلا مواردی که برای ساختن یه ویدوی لایو اکشن نیازه شامل فاکتورهای زیر میشه:
- بازیگرا
- خدمه (دوربین، صدا، نور، کارگردان و غیره)
- استایلیست های آرایش و مو
- مجموعه ها
- لوازم جانبی
- مکانها (و مجوزهای مکانها)
- پذیرایی
مثلا اگه لوکیشین شما توی یه کشور دیگه باشه یا طراحی لوکیشین یه کم پیچیده تر باشه، صد در صد هزینه ها بیشتر میشن. ببینین حتی اگه شما یه آژانس تبلیغاتی استخدام کنین که هزینه هاتونو پایین بیارین یا اصلا از اون آژانس بخواین که داخل خونه خودتون فیلم برداری کنن بازم موارد مختلفی مثل نور ضعیف، پسزمینه بی کیفیت، صدای بد و مزاحم و هزار و یه چیز دیگه وجود دارن که کار شمارو محدود کنن.
تازه اگه همه ی این موارد حل بشن، بازم شما باید ببینین که چه فیلمنامه ای نوشتین چون اکثر کسب و کارا فکر می کنن که خودشون از پس فیلمنامه های تبلیغاتی برندشون بر میان در صورتی که اصلا اینطوری نیستش. با همین براورد ساده متوجه شدیم که بله؛ هزینه های تولید یه ویدیو لایو اکشن به مراتب خیلی بالا هستش!
[ux_image id=”18829″]
اگه به ویدیوی لایو اکشن یا زنده نیاز داشته باشیم و بودجمون کم بود چی؟
این موضوع اونقدرها هم که فکر می کنین موضوع پیچیده و غیر قابل حلی نیستش. یادتونه بهتون گفتیم که ترفندهای مختلفی وجود دارن که آژانس های تبلیغاتی از اونا برای برنامه ریزی بودجه استفاده می کنن؟ الان بهتون میگیم که اون ترفندا چیا هستن :
فیلم های استوک: این فیلم ها یه راه حل خیلی عالی برای وقت هایی هستش که شما بودجه کمی دارین ولی به فیلم های زنده هم احتیاج دارین. جالبه بدونین که کلیپ های اکشن زنده با کیفیت خیلی بالا برای انواع سناریوها وجود دارن که فقط کافیه اون ها رو به افراد متخصص و تدوینگر بدید تا یه داستان قوی و عالی برای شرکت، برند و یا حتی محصول شما بسازن. بعدشم شما می تونین از انیمیشن ها برای سفارشی کردن همه چیز استفاده کنین.
ویدیو متحرک: بله؛ ویدیوهای متحرک گزینه های بعدی برای صرفه جویی توی بودجه هستن و شما می تونین از این ویدیوها برای معرفی محصولتون و حتی تاثیرش توی زندگی مخاطباتون هم استفاده کنین. یادتون باشه که شما دارین برای مردم کار می کنین پس برای تولید این ویدیوها از کسایی که حرفه ای و متخصص این کار هستن، کمک بگیرین.
سوالات متداول
اگه هم ویدیوی لایو اکشن و زنده و هم موشن گرافیک و انیمیشن ها گزینه های خوبی برای برند من باشن چی؟
توی این شرایط باید ببینین که اهداف ویدیوی شما چیا هستن؟ اگه قراره که ویدیوی شما یه ویدوی توضیحی باشه، بهتره که ویدیوهای متحرک رو انتخاب کنین. حتی شرکت های بزرگی مث گوگل هم این کار رو می کنن. در واقع اگه مجبور نیستین چرا پول بیشتری خرج کنین؟ علاوه بر این، می تونین ایده ها و پیام های مختلف رو با انیمیشن آزمایش کنین و بعد تولید کنین.
کدوم روش، روش سریع تری برای تولیده؟
ویدیوهای لایو اکشن راه های سریع تری برای ساختن ویدیوهای تبلیغاتی هستن. البته که مفهوم سازی برای این ویدیوها کار سخت تریه چون شما باید یه قلاب خیلی قوی برای ده ثانیه اول تولید کنین تا مخاطب رو جذب کنه. ولی در کل اگه موضوع تبلیغ شما موضوع پیچیده ای نیستش، یکی دو روزه می تونین ویدیوهای اکشن رو جمعش کنین.
اصطلاح کدوم سبک آسونتره؟
تا حدی انیمیشن ها اطلاحات آسون تری دارن. اگه در حال فیلمبرداری زنده باشین، تنها چیزی که دارین، همون فیلم ضبط شده هستش. یعنی اگه قرار به تغییر یا اضافه کردن چیزی توی فلیم باشه، صد در صد شما باید تمام مراحل تولید رو دوباره با بازیگرا، خدمه، مکانها و غیره تکرار کنین. این در صورتیه که انیمیشن فوقالعاده انعطافپذیره و خیلی راحت تر اصلاح میشه.
من میخوام محصول خودم رو ارائه بدم، لایو اکشن یا انیمیشن؟
اگر لازمه که محصول رو توی دست خودتون بگیرین تا اونو نشون بدین. یا مثلا با روش های مختلف بخواین مقاومتش رو نمایش بدین، اکشن انتخاب بهتریه. ولی اگه قراره که بخش های داخلی و خارجی محصول رو نشون بدین، مثلا دوربین داخل محصول بره و بخش های مختلف نمایش داده بشه، صد در صد انیمیشن ها و موشن گرافیک ها انتخاب های بهتری هستن.
برای ایده های انتزاعی و پیچیده، کدوم سبک بهتره؟
بی برو برگرد، انیمیشن ها برنده ی این میدون هستن. شما می تونین با کمک انیمیشن ها ایدههاتون رو توی سطح جهانی یا میکروسکوپی نمایش بدین، چیزهایی مثل بلوتوث یا اینترنت رو نشون بدین، مردم رو از قارهها یا زمانهای مختلف طول تاریخ نشون بدین و هزار و یه چیز دیگه فقط توی ذهنتونه و عینیت نداره با انیمشین قابل نمایشه. اصلا به همین خاطره که این راه حل مورد علاقه ما برای فناوری، استارت آپ ها، خدمات آنلاین و غیره تعریف میشه.
کدوم روش گرونتریه؟ لایو اکشن یا انیمیشن؟
همه چیز به سبک انیمیشن و پیچیدگی برنامه های شما بستگی داره (تعداد بازیگرا و گروه شما، تعداد مکان ها، جلوه های ویژه و غیره)
تفاوت بین VFX و انیمیشن چیه؟
VFX همون جلوه های بصری هستش که بیشتر برای تولید موارد مختلف مثل گردباد، بیگانگان، بشقاب پرنده، امواج اقیانوس، و چیزهایی از این دست استفاده میشن. وقتی درباره انیمیشن صحبت می کنیم، منظور عناصری هستش که از ویدیو پشتیبانی می کنه مثل انیمیشن برنامه ها، موارد برجسته، نمایش اینفوگرافیک ها و انیمیشن های لوگو.
بهترین راه برای ترکیب انیمیشن و لایو اکشن چیه؟
بهترین راه برای نمایش اطلاعات وجود نداره. اما درباره انعطاف پذیری یا سهولت دسترسی، بهترین سبک موشن گرافیک هستش.
چجوری می تونیم انیمیشن دوبعدی رو از طریق ویدیوی زنده بسازیم؟
اگه از قبل فیلم ویدیویی دارین، فایلهای RAW رو به یه استودیوی انیمیشن ارسال کنین و به اونا اطلاع بدین که میخواید چه کاری انجام بدین.
(توجه: اگه فقط فایل رندر شده نهایی رو با متن یا گرافیک داخلی قبلی داشته باشین، نمیشه تغییرات جدیدی روشن اعمال کرد. فایل های RAW برای ایجاد تغییرات بهترین گزینه هستن.)
نتیجه – کدوم بهتره، انیمیشن یا لایو اکشن؟
ما برنده ای نداریم. چون معتقدیم رقابتی وجود نداره! همه سبک ها عالی هستن؛ فقط شما باید زمان و مکان مناسب برای استفاده از اون ها رو بدونین.
در نهایت اگه دوست دارین که یه مشاوره خوب داشته باشین تا بتونین تصمیم نهاییتون رو بگیرین، تیم ما می تونه این افتخار رو داشته باشه که از صفر تا صد کار رو در کنار شما عزیزان باشه.
اگه شما دوست دارین که اطلاعات و دانش خودتون رو درباره ی موشن گرافیک زیاد کنین. مجموعه ی ما دوره های خیلی کاملی رو آماده کرده که می تونه بهتون کمک کنه. آموزش موشن گرافیک رایگان به زبان فارسی، دوره آموزش افتر افکت رایگان، آموزش فوق حرفه ای موشن گرافیک موشن گورو، دوره های خیلی خفنی هستن که شما می تونین با کمک اون ها پیشرفت خیلی زیادی تو این مسیر داشته باشین و سوالات خودتون و از پشتیبانای ما بپرسین.
برای کار کردن کدومش بازار بهتری داره؟
هر دو بازار خوبی دارند. به علاقه خودتون بستگی داره
واقعا مرجعی به این جامعی در حوزه موشن گرافیک احتیاج داشتیم. افتخار می کنیم به وجودتون . ممنون از این همه اطلاعات عالی
؟توی سایت سفارش vfx هم میشه داد
بله
تشکر از توضیحاتتون من نمی دونستم فیلم هم مثل عکس فایل RAW داره