تکنیک های افتر افکت

نحوه تکرار حرکت path در افتر افکت

موشن گرافیک تو ساخت ویدئوهای امروزی خیلی مهمه و افتر افکت نرم‌افزاریه که خیلی‌ها ازش استفاده می‌کنن. یکی از تکنیک‌های اساسی موشن گرافیک ، استفاده از حرکت path در افتر افکت برای انیمیت کردن اشیاءه. اما وقتی نیاز داری که این انیمیشن بدون وقفه تکرار بشه، چی کار می‌کنی؟ تو این مقاله، همه چیز رو نحوه تکرار حرکت path در افتر افکت توضیح میدیم. چه تازه کار باشی چه با تجربه، این مقاله برات مفیده.

درک حرکت path در افتر افکت

حرکت path در افتر افکت چیه؟

حرکت path در افتر افکت (motion paths) همان مسیرهایی هستن که اجسام در طول یک انیمیشن دنبال می کنن. وقتی یک شیء را از نقطه A به نقطه B حرکت می دی، نرم افزار به طور خودکار مسیری براساس کی فریم های position ات که تنظیم کردی ایجاد می کنه. این مسیر حرکت شیء شما را در composition تعریف می کنه.

انیمیشن بر اساس کی فریم:

حرکت path در افتر افکت با استفاده از کی فریم‌ها ساخته میشه. کی فریم‌ها نقاط خاصی از زمان هستن که position شیء رو تغییر می‌دن. افتر افکت بین این کی‌فریم‌ها رو طوری پر می‌کنه که انگار یه خط صاف کشیده بینشون. اینجوری حرکت خیلی روان و نرم میشه.

انواع حرکت path در افتر افکت:

  • حرکت خطی path: یعنی یه خط صاف و مستقیم بین دو تا نقطه مهم توی انیمیشن. این نوع حرکت برای انیمیشن‌های ساده خیلی خوبه، مثلاً وقتی می‌خوای یه چیزی رو مستقیم از یه جا به جای دیگه ببری.

فرض کن می‌خوای یه ماشین رو توی انیمیشن مستقیم از یه طرف صفحه به طرف دیگه ببری. این حرکت مستقیم رو می‌گن حرکت خطی path. این نوع حرکت خیلی ساده‌ست و برای خیلی از انیمیشن‌های اولیه کاربرد داره.

  • حرکت منحنی path: با تنظیم دسته‌های بزیه (Bezier handles) در کی فریم‌ها، میشه حرکت path در افتر افکت رو منحنی کرد و حرکت طبیعی‌تری ایجاد کرد. این روش برای انیمیشن‌های پیچیده‌ای که نیاز به حرکت طبیعی دارن، خیلی مفیده.

چرا حرکت path رو چند بار تکرار کنیم؟

  • ثبات در انیمیشن: وقتی می‌خوای یه چیزی تو انیمیشن چند بار یه مسیر مشخص رو بره، اگه اون مسیر رو تکرار کنی، انیمیشن‌ت خیلی منظم‌تر و یکدست‌تر میشه. یعنی انگار به اون چیزی که داری انیمیشن می‌گیری می‌گی: تو باید همیشه همینجوری بری و برگردی! تا همه چی قشنگ و مرتب باشه.
  • بهینه کردن روند کار: به جای اینکه هر بار یه حرکت رو از اول تا آخر بسازی و کلی وقتتو تلف کنی، با تکرار حرکت path، می‌تونی کلی وقتتو ذخیره کنی و کارات رو خیلی سریع‌تر پیش ببری. فرض کن میخوای یه انیمیشن از یه توپ بسازی که داره بالا و پایین می‌پره. به جای اینکه هر بار مسیر پرش توپ رو با دست بکشی، می‌تونی یه بار این مسیر رو بسازی و بعد برای هر بار پرش توپ ازش کپی کنی.

راه اندازی پروژه در افتر افکت:

ببین، قبل از اینکه بریم سراغ تکرار حرکت path در افتر افکت بیا یه پروژه ساده رو راه بندازیم.

  • ساختن یک composition جدید:  برای شروع، یک composition جدید در افتر افکت بساز. برای این کار، روی Composition > New Composition کلیک کن. پارامترهایی مانند resolution، frame rate و duration را مطابق با پروژه خود تنظیم کن.
  • اضافه کردن Shape یا Object:  حالا، یک شکل (Shape) یا شیء (Object) به composition خود اضافه کن. میتونی این کارو با انتخاب  Shape Tool از نوار ابزار یا وارد کردن یک external asset، مثل تصویر یا لوگو، که میخوای انیمیتش کنی انجام بدی.

انیمیشن دادن به شیء در امتداد یک حرکت path در افتر افکت:

  • تنظیم کی فریم برای Position: اول شیء رو انتخاب کن، بعد برو به Timeline و روی ساعت Position کلیک کن تا اولین کی‌فریم رو بسازی. برو به یه جای دیگه تو Timeline و Position شیء رو تغییر بده،افتر افکت خودکار کی‌فریم دوم رو میسازه. این حرکت path شیء رو مشخص میکنه.
  • ساختن یک حرکت path ساده: بعد از اینکه دو یا چند کی‌فریم تنظیم کردی، یک حرکت path در پنل composition ظاهر میشه. می‌تونی path رو با جابه‌جا کردن کی‌فریم‌ها یا تغییر دادن منحنی‌های Bezier برای حرکت پیچیده‌تر تنظیم کنی.

تکرار حرکت path در افتر افکت:

چرا وقتی میخوای پارامتر path رو loop کنی میای دستور loopout بهش میدی؟ این دستور روی این پارامتر کار نمیکنه پس این کار اشتباهه!

بیا تا راهکار درستو بهت بگم:

alt رو نگه میداری و روی کرنومتر پارامتر کلیک میکنی تا بخش expretion برات باز بشه،توی expretion پارامترت valueAtTime رو مینویسی، یه پرانتز باز میکنی و مینویسی time و یه علامت % میذاری و بعدش مینویسی key، بعدش یه پرانتز باز میکنی و توش مینویسی numkeys بعدش رانتز رو میبندی و نقطه میذاری و بعدش یه time دیگه مینویسی،پرانتز کلی که باز کرده بودی رو هم میبندی.

این طور پارامتر path ات خیلی حرفه ای loop میشه!

valueAtTime(time%key(numkeys).time)

 

 

تنظیم کردن شرط تکرار حلقه:

انواع مختلف حلقه‌های تکرار (Cycle ، Ping-Pong):

تو افتر افکت، چند مدل مختلف برای تکرار حرکت وجود داره که هر کدوم کار خاصی رو انجام میدن:

  • سایکل (Cycle): حرکت رو به طور مداوم و همون جهتی که هست تکرار می‌کنه. انگار یه چرخه بی‌پایان!
  • پینگ پنگ (Ping-Pong): حرکت رو به جلو و عقب جوری تکرار می‌کنه که انگار یه توپ پینگ پنگ داره بین دو تا دیوار رفت و آمد می‌کنه.

تنظیم سرعت(Duration) و زمان‌بندی(Timing):

می‌تونی با تنظیم فاصله بین کی فریم‌ها، سرعت حرکت تکراری رو کنترل کنی. کی فریم‌های نزدیک‌تر، حرکت سریع‌تر و کی فریم‌های فاصله‌دارتر، حرکت کندتر ایجاد می‌کنن.

استفاده از Time Remapping برای تکرار:

  • فعال کردن Time Remapping: میخوای یه چیزی رو تو فیلمت چند بار سریع‌تر یا کندتر نشون بدی؟ این گزینه بهت کمک می‌کنه تا بتونی این کارو انجام بدی. مثلاً اگه میخوای یه انفجار رو چند بار نشون بدی، یا یه حرکت آهسته بسازی.
  • ایجاد کی فریم برای تکرار(Repetition): وقتی Time Remapping رو روشن کردی، دو تا کی‌فریم بذار؛ یکی اول حرکت path و یکی آخرش. بعد با یه کد ساده به اسم loopOut میتونی انیمیشن رو چند بار تکرار کنی. اینجوری انگار انیمیشن داره خودش رو تکرار می‌کنه!

تکرار حرکت با Precomposing:

  • مزایای Precomposing: پریکامپوزینگ یه تکنیکیه که بهت اجازه میده چند لایه رو با هم گروه کنی و مثل یه لایه واحد باهاشون رفتار کنی. این خیلی مفیده وقتی می‌خوای انیمیشن‌های پیچیده رو بدون به هم ریختن composition اصلی، تکرار کنی.
  • چطور لایه‌ها رو برای تکرار Precompose کنیم؟ برای Precompose کردن، لایه‌هایی که می‌خوای گروه کنی رو انتخاب کن، راست کلیک کن و “Precompose ” رو انتخاب کن. حالا می‌تونی از عبارات loop expressions یا time remapping روی لایه Precompose شده استفاده کنی.

تکرار حرکت path پیچیده:

  • کار با چندین کی‌فریم: واسه انیمیشن‌های پیچیده‌تر که چندتا کی‌فریم دارن، می‌تونی کل سکانس رو با استفاده از همون عبارت loopOut تکرار کنی. این مخصوصاً وقتی خوبه که بخوای انیمیشن‌های چرخه‌ای با حرکت‌های مختلف بسازی.
  • استفاده از Null Objects برای تکرارهای پیچیده: وقتی یه لایه رو به یه Null Object وصل می‌کنی، انگار همه اون لایه‌ها رو توی یه جعبه گذاشتی و می‌تونی اون جعبه رو  جا جابه‌جا کنی. این کار خیلی خوبه وقتی می‌خوای یه انیمیشن پیچیده بسازی و چندتا چیز با هم حرکت کنن. مثلا می‌تونی یه حرکت path رو برای همه لایه‌ها یه بار تعریف کنی و بعد خیلی راحت اون رو تکرار کنی.

تله‌های رایج و راه حلشون:

  • کی فریم های کج و کوله: خوب حواست باشه که کی فریم ها رو دقیقاً سر جای خودش بذاری تا انیمیشن موقع تکرار پرش یا لگ نکنه. اگه از Easy Ease استفاده کنی، حرکتت نرم‌تر میشه.
  • مشکلات مربوط به زمان‌بندی: اگه سرعت و کندی انیمیشن به نظرت درست نیست، فاصله بین کی فریم ها رو تنظیم کن یا با یه روش دیگه سرعت انیمیشن رو تغییر بده.

بهینه سازی کارایی برای حرکت‌های تکراری:

  • رندر کردن کارآمد:وقتی با یه چیزی که مدام تکرار میشه سر و کار داری، مثلا یه حرکت که چند بار پشت سر هم انجام میشه، سرعت رندر کار خیلی کند میشه. برای اینکه کار رندر سریع‌تر بشه، بهتره که چند تا لایه رو با هم Precomposing کنی و یه مدیریت درست و حسابی روی کی‌فریم‌ها داشته باشی.
  • کم کردن تاخیر در حرکات پیچیده و تکراری: وقتی داری یه چیزی رو طراحی می‌کنی که توش کلی حرکت تکراری و پیچیده ست، برای اینکه سیستمت هنگ نکنه، preview resolution حرکت رو کمتر کن یا کلا اون motion blur که موقع حرکت ایجاد میشه رو غیرفعال کن. این کار باعث میشه طراحی‌ات بهتر بشه.

تکنیک‌های پیشرفته برای تکرار حرکت:

  • استفاده از Expressions برای کنترل پیشرفته: Expressions یه ابزار قدرتمندیه که بهت اجازه میده انیمیشن‌هات رو خیلی دقیق‌تر کنترل کنی. با این ابزار می‌تونی حرکت‌های پیچیده و تکراری رو بسازی، بدون اینکه مجبور باشی هر فریم رو دستی تنظیم کنی. انگار یه جور فرمول جادویی داری که به جای تو کارهای سخت انیمیشن رو انجام میده!
  • ساخت انیمیشن‌های تکرارشونده: با ترکیب کردنloop expressions، دستکاری کردن time remapping و precomposing، می‌تونی انیمیشن‌های خیلی پیچیده و تکراری بسازی که تو پروژهت بدون هیچ مشکلی تکرار بشن.

سخن پایانی:

تکرار حرکت path در افتر افکت یه مهارت پایه ایه که میتونه کارتو خیلی ساده تر کنه و انیمیشن های بهتری برات بسازه. چه از loop expressions  استفاده کنی، چه time remapping، چه precomposing کردن، این روشا بهت اجازه میدن که موشن گرافیک های پویا بسازی. ادامه بده و با تکنیک ها و expressions های مختلف بازی کن تا راه های جدیدی برای بهبود پروژه هایت پیدا کنی!

امیدواریم از توضیحات درباره نحوه تکرار حرکت path در افتر افکت اطلاعات کافی به دست اورده باشین. اگه سوالی داشتین همین پایین از ما بپرسین. راستی اگه دنبال ویدیوهای آموزش افتر افکت و پروژه آماده افتر افکت هستین ما میتونیم بهتون کمک کنیم چون کلی آموزش های خفن توی این زمینه داریم.

اگه هم میخواین توی حرفه موشن گرافیک متخصص بشین ولی نمی‌دونین از کجا شروع کنین، موشن گورو بهتون کمک میکنه تا موشن گرافیک رو سریع و تخصصی یاد بگیرین. فقط کافیه به قسمت محصولات آموزشی سایت برین، اونجا کلی ویدیو آموزش موشن گرافیک داریم تازه آموزش سینما فوردی و آموزش استوری موشن هم داریم که آموزش های فوق العاده عالی و کاربردی هستن. پس منتظر چی هستین همین الان شروع کنین!

اگه هم برای کسب و کارتون نیاز به یه ویدیو موشن گرافیک قوی دارین، همین امروز سفارش موشن گرافیکت رو ثبت کنین.

آزاده کریمی

سلام! من آزاده کریمی، معمار و علاقه‌مند به یادگیری و کشف چالش‌های جدید هستم. به همین دلیل از نوشتن مقالات، لذت می‌برم.🌟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا