آموزش رایگان موشن گرافیک

انتخاب گوینده موشن گرافیک

صنعت انیمیشن و موشن گرافیک به همون اندازه که محبوبه، بزرگ و گسترده هم هست. در واقع این صنعت اونقدر وسیع و گسترده هست که هم میتونه فیلم های طولانی انیمیشن رو دربر بگیره و هم میتونه شامل همین ویدیوهای کوچیک یوتیوب بشه. بر اساس آمار Statista، بازار جهانی انیمیشن 259 میلیارد دلار آمریکا ارزش داره. طبق آخرین گزارش Statista، انتظار میرفت که این رقم تا سال 2020 به 270 میلیارد دلار افزایش پیدا کنه و این اتفاق هم افتاد. حقیقتا این صنعت روز به روز در حال رشد و گسترده تر شدنه. مهم ترین کاربرد انیمیشن و ویدیوهای موشن گرافیک اینه که برندهای کوچیک و بزرگ دنیا می تونن از اون برای تبلیغ خلاقانه محصول و خدماتشون استفاده کنن. ما میخوایم توی این محتوا درباره ی یه جزء خیلی مهم از ویدیوهای موشن گرافیک و انیمیشن ها صحبت کنیم؛ صدا پیشگی. حقیقتا باید بگیم که این موضوع خیلی مهمه. تا حدی که یه صداپیشه ی خوب میتونه یه ویدیوی انیمیشن رو به عرش یا فرش بکشونه!

 

یه صدای خوب برای ویدیوهای موشن گرافیک باید چه ویژگی هایی داشته باشه؟

ببینید؛ شما باید علاوه بر اینکه یه صدای جذاب رو برای صداپیشگی ویدیوتون در نظر بگیرین. باید یه سری فاکتورهای دیگه رو هم برای انتخاب صداپیشه لحاظ کنین. این ویژگی ها خیلی دقیق و تاثیرگذار هستن و شامل مواردی مثل زبان، لهجه، جنسیت صدا، گام صدا، ژانر (ژانر محتوا)، تن صدا و زیر و بمی صدا، میشن.

[ux_image id=”14565″]

 

مهم ترین ویژگی یه صدا باید چه چیزی باشه؟

جواب دادن به این سوال خیلی سخت و ذهنی هست. در واقع جواب این سوال رو می تونید توی هدف ویدیوتون پیدا کنین اما زبان صدا، موضوعیه که به این آسونیا نمیشه ازش گذشت.

برای اکثر انیمیشن ها، زبان انگلیسی رو به عنوان زبان اصلی در نظر میگیرن، اما همیشه اینطور نیست. مثلا ، شرکت‌های چند ملیتی که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنن، ممکنه که به دوبله‌های مختلفی از ویدیوی موشن گرافیک خودشون برای بازارهای مختلف دنیا نیاز پیدا کنن. پس نیازه که شما اول تعیین کنین که دوس دارین ویدیوتون به چه زبان یا زبان هایی باشه و یا به چه زبان هایی ترجمه بشه. برای مایی که توی ایران کار میکنیم، زبان اصلیمون زبان فارسی هست. اما اگه قرار باشه که در سطح جهانی کار بشه، طبیعتا باید زبان انتخابی انگلیسی باشه. بعد از زبان، این لهجه هست که خیلی مهمه!

مهمه بدونین که لهجه به ویدیوی موشن گرافیک شما، بُعد منطقه ای و جغرافیایی میده. حالا این موضوع با توجه به هدف ویدیوی شما می تونه به نفعتون باشه یا به ضررتون. مثلا اگه قرار باشه که ما توی یه ویدیو از تاریخ استرالیا بگیم، طبیعتا یه لهجه ی بروکلینی انگلیسی- آمریکایی، نمی تونه انتخاب خوبی باشه. در عوض، یه لهجه انگلیسی استرالیایی بدون شک انتخاب مناسب تری تعریف میشه.

 

اگه ندونیم چی میخوایم؟!

خیلی از کسایی که می خوان یه ویدیوی موشن گرافیک بسازن، نمی دونن که دقیقا از صداپیشگی چی میخوان. واسه همین فقط به مجموعه ها و از شرکت های خدمات صداپیشگی میرن و ازشون درخواست خدمات می کنن. البته که اکثر این مجموعه ها به شما کمک می کنن که یه صدای درست رو برای ویدیوتون انتخاب کنین؛ هر چن بازهم این موضوع تصمیم سختیه. دونستن اینکه دوس دارین زبان و لهجه ی صدای ویدیوتون چی باشه، قدم خیلی خوبیه اما بعدش باید برید سراغ این موضوع که دوس دارین صدای انتخابیتون مردانه، زنانه یا بدون جنسیت باشه. یادتون باشه که جنسیت صدای ویدیو با ژانر اصلی ویدیو ارتباط خیلی مستقیمی داره. چجوری؟ اینجوری که مثلا اگه قرار باشه شما یه فروشگاه لباس مردونه رو تبلیغ کنین، شاید یه صدای مردونه، انتخاب خیلی درستی باشه. اما مثلا برای صحبت کردن از برابری جنسیتی تو کل دنیا، یه صدای خنثی، بهترین انتخابه. باید دقت کنین که صدا انتخابی شما باید با ژانر ویدیو همخونی داشته باشه و تقریبا جوری انتخاب بشه که گروه خاصی از مردم اجتماع رو تحریک و عصبانی نکنه!

[ux_image id=”14566″]

 

در مورد ویژگی های صوتی متمایز چطور؟ برای اون ها باید چجوری تصمیم گیری بشه؟

ویژگی‌هایی مثل زیر و بم صدا، لحن صدا و سرعت صدا، هر کدوم مواردی هستن که انتخاب صداپیشه رو دقیق تر و تخصصی تر می کنن. یادتون باشه که چقدر شما جزئی تر به این موضوع نگاه کنین، انتخاب تون سخت تر اما نتیجه ی کار دلچسب تر میشه. فاکتورهایی مثل زیر و بم صدا، لحن صدا و سرعت صدا، مواردی هستن که مثل جنسیت صدا به ژانر ویدیو مربوط میشن. اینجوری که مثلا برای یه ویدیوی آموزش الکترونیکی احتمالاً به به یه صدای خنثی و معمولی با سرعت ثابت نیاز دارید. چون این صدای خنثی با سرعت ثابت به مخاطب کمک می کنه تا اطلاعات رو راخت تر هضم کنه. از طرف دیگه، برای یه انیمیشن تخیلی ممکنه شما به صدایی با زیر و بم و سرعت متفاوتی نیاز پیدا کنی. دقیقا مث مکالمه های روزمره که همه چیز توش متغیره.

 

مورد بعدی که برای انتخاب یه صدای خوب برای ویدیوی موشن گرافیکمون باید بهش دقت کنیم، لحن صداست. باید بدونید که لحن صدا، احساسات جاری توی ویدیو رو به مخاطب القا می کنه. صدا پیشه موطفه که لهن خودشو با قسمت های مختلف ویدیو هماهنگ کنه. تا حدی که هر زمان که میخواد صحبت کنه، اول از خودش بپرسه که قراره چه احساسی رو انتقال بدم؟

هر ویدیو با توجه به ژانری که داره، لحن خاص خودشو میخواد. مثلا برای یه ویدیوی کمدی تجاری، طبیعتا شما به لحن تجاری و کمدی نیاز دارین. یا برای یه ویدیوی کنش‌گری، مطمعنا یه لحن رسمی و مطمئن باید وجود داشته باشه. تسلط روی این قسمت داستان خیلی مهمه. تا حدی که اگه به خوبی روش کار نشه، ممکنه نتیجه ی کار کاملا عوض بشه.

 

خلاصه

انتخاب صداپیشه برای یه سری از مجموعه ها و افراد، خیلی آسونه چون اونا دقیقا میدونن که به چه صدایی با چه زبانی و چه لهجه ای و سبکی نیاز دارن. حقیقتا شما باید اول بدونید که چه صدایی رو میخواید و بعد دنبال اون بگردید. هر چقدر شما جزئیات بیشتری درباره ی صدایی که نیاز دارید بدونید، میتونید تصمیم بهتری بگیرید. برای اینکه توی این مسیر گمراه نشین می تونین از مشاورای مجموعه موشن گورو و یا پکیج ها و دوره های رایگان موشن گرافیک موشن گورو استفاده کنین.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. صدای خوب گوینده باعث میشه یک ویدیو زیباتر به نظر برسه . همون قانون اثر هاله ای

  2. حقیقتا موشن گرافیک جادویی متشکل از صدا و تصویر است. دو عامل مهم و مکمل یکدیگر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا