اهمیت پیش تولید تو موشن گرافیک
مرحله ی پیش تولید یکی از مهم ترین مراحلیه که باید برای طراحی و ساخت یه ویدیوی موشن گرافیک اجرا بشه. ما تو ادامه مقاله یه چک لیست بلند بالا که معمولا طراحای موشن گرافی برای بخش پیش تولید اونو ارائه میدن آماده کردیم.
مقدمه
خیلی از آدم ها هستن که از استعدادهای بی نظیری توی هنر برخوردارن و همین موضوع باعث می شه که تا مقاطع خیلی بلند پایه، کار کنند و هنرشونو به بهترین شکل ممکن ارائه بدن. ولی برای اکثر ما اینجوری نیست. یعنی چی؟ یعنی اینکه ما باید روی آموزش خودمون برای هنر کار کنیم، باید اشتباه کنیم و از اون اشتباه درس بگیریم و باید اونقدر آزمون خطا کنیم تا بتونیم به اون نتیجه ی دلخواهمون برسیم.
اما توی داستان موشن گرافیک فرقی نمی کنه که شما یه طراح متخصص موشن گرافیک هستی یا یک طراح اماتور؛ تحت هر شرایطی مراحل پیش تولید باید برای یه ویدیوی موشن گرافیک طی بشه. تو همین اول داستان توی پاراگراف بعدی ما براتون یه لیست جمع و جور از کارایی که باید برای ساختن یه موشن گرافیک انحام بشه، آماده کردیم. خوندن این فاکتورها و مطالعه ی کل مقاله، باعث میشه که شما تسلط کاملی روی داستان تولید یه ویدیوی موشن گرافیک پیدا کنین.
1- چجوری می تونیم یه جور مکاشفه رو توی موشن گرافیک خودمون بگنجونیم؟
2- مفهوم سازی و ساختن و ارائه استراتژی برای هدایت طراح
3- ارائه دادن استراتژی های موثر برای فیلمنامه نوشتن
4- مزیت های استفاده از مودبرد، استوری بورد و موشن گرافیک
5- تعریف سبک موشن گرافیک
تعریف پیش تولید توی موشن گرافیک
قبل از اینکه کاری برای تولید یه ویدیوی موشن گرافیک انجام بشه، اول باید یه زمان مناسبی رو برای پیش تولید در نظر بگیرین. یادتون باشه تفاوت یه طراح حرفه ای با یه طراح آماتور توی آمادگی طراح برای شروع کار تعریف میشه. فرآیند اماده سازی ویدیوی موشن گرافیک باید همون اول کار محاسبه بش و تموم ابزارهایی که قرار توی این فرآیند استفاده بشن هم باید همین اول کار معرفی و بررسی بشن.
وقتی یه مجموعه شروع به ساخت یه ویدیوی موشن گرافیک می کنه، کل اعضای مجموعه باید یه درک درستی از چهارچوب های تعیین شده و زمان تحویل پروژه داشته باشن. پیش تولید شاید ترکیب همین مواردی باشه که گفتیم. یعنی چیزایی مثل شرایط همکاری با مشتری، فرموله کردن هدف و سبک انیمیشن، نوشتن فیلمنامه و اجرا، همگی مواردی هستن که توی پیش تولید یه پروژه بررسی می شن و روش فکر میشه.
البته که هر طراح و مجموعه طراحی موشن گرافیکی، می تونه سبک خاص خودش رو برای تولید داشته باشه. اما یادتون نره که یه طراح حرفه ای باید برای کارش برنامه ریزی درست و حسابی داشته باشه که این موضوع هم فقط توی داستان پیش تولیده که سندیت پیدا می کنه.
پیش تولید تو موشن گرافیک دو بعدی!
قبل از اینکه یه انیمیشن دو بعدی ساخته بشه، خود طراح یه بازه ی زمانی رو برای درست و تکمیل شدن پروژه در نظر میگیره. این فرآیند می تونه شامل چهار مرحله بشه:
- استراتژی اولیه
- فیلمنامه نویسی
- استوری بُرد
- سبک
ببینیدی هر مرحله از پیش تولید، شامل فاکتورهای خاصی میشه که باید روشون فکر بشه. کاری که نیاز شما انجام بدین اینه که درکتون از هدف ویدیوی موشن گرافیکی که قراره ساخته بشه بالا ببرین. تسلط شما روی داستان و هدف برند، می تونه کار پیش تولید و تولید رو سریع تر پیش ببره.
اهمیت و ضرورت همکاری مشتری توی پیش تولید
خیلی واضحه که کار کردن برای یه مشتری با کار کردن برای سرگرمی و نمونه کار خودمون، خیلی باهم فرق دارن. ببینین؛ وقتی که قراره برای یه برند، مجموعه و یا اصلا یه فرد کار میزنین، مهمه که همین اول کار، سطح انتظارات کار رو تعیین کنین. قرار نیست مشتری ما با یه چیز ماورایی روبرو بشه درسته؟
برای اینکه خط مشی انتظارات شما و مشتری تون روی یه مسیر بیفته، نیازه که شما همین اول نیازهای مشتریتونو بشناسین، هدف کار رو درک کنین و کشف کنین که داستان از چه قراره. یادتون باشه برای اینکه شما بتونین نتیجه ی دلخواه خودتو و مشتری رو عملی کنین، نیاز دارین که اول خود مشتری رو بفهمین و بعد به مراحل دیگه ای ورود کنین. کلا بهترین کاری که یه مجموعه می تونه برای موفقیت آمیز بودن نتیجه ی کارش انجام بده اینه که مشتری رو وارد کار کنه.
یعنی مشتری تا حدودی توی جریان مرحله به مرحله کار قرار بگیره. حضور مشتری شما نباید بعد از یه زمان معینی قطع بشه. شما سعی کنین که مشتری رو در جریان فیلمنامه و استراتژی کار قرار بدین. بعد از اینکه این مراحل توسط خود مشتری تایید شد، شروع به ساخت و جون دادن به تمامی شخصیت های داستان تون کنین.
به هر حال برای ارائه ی یه استراتژی درست و حسابی تو فرآیند پیش تولید، به دانش فنی و تفکر خلاقانه نیازه. به خاطر همین برای اینکه طراحای موشن گرافیک بتونن منظم و درست توی این مسیر پیش برن، یه چک لیست رو براشون آماده کردیم. با هم ببینیم :
چک لیست پیشنهادی ما برای پیش تولید
یادتون باشه که این چک لیست برای قبل از زمان شروع ساختن ویدیوی موشن گرافیک هست. پس نیازه که تا قبل از ساختن ویدیو، تموم اهدافی که توی این چک لیست تعریف میشن، تیک سبز بخورن. یکی از مهم ترین اتفاقایی که توی پیش تولید انجام میشه، پیدا کردن سبک ویدیوی موشن گرافیکیه که قراره ساخته بشه.
قدم اول : محدوده ی پروژه رو تعریف کنید
خیلی از مشتری ها فقط به یه ویدیوی موشن گرافیک برای کارشون نیاز دارن. اما برای خیلی ها هم این طور نیست؛ یعنی به چند تا ویدیو نیاز دارن. میدونین میخوام چی بگم؟ اینکه همین اول همه چیز رو مشخص کنین. مدت زمان و هدفی که قرار برای یه ویدیو برآورد بشه با پروسه ای که قراره برای ساختن چنتا ویدیو طی بشه، فرقش زمینه تا آسمون!
قدم دوم : کوتاه کردن مدت زمان ویدیوی موشن گرافیک
یادتون باشه که مدت زمان یه ویدیو برای تاثیرگذار بودنش خیلی خیلی مهمه. یه ویدیو باید به حد کافی کوتاه و تاثیر گذار باشه. کما اینکه باید با سیستم عامل های دیجیتال هم مطابقت داشته باشه. پس سعی کنین که روی داستان تعیین طول بهینه برای ویدیو، همین اول کار با مشتری تون به توافق برسین.
قدم سوم : پخش ویدیو
شما به عنوان یه مجموعه ی طراح ویدیوی موشن گرافیک، همین اول کار باید از مشتری تون بپرسین که دوست داره ویدیو توی چه پلتفرمی و کجا پخش بشه. کما اینکه باید بدونین که درست تر اینه که ویدیو با توجه به هدفی که داره، باید کجا پخش بشه. چرا باید این کار انجام بشه؟
چون هر بستر و پلتفرم برای پخش ویدیو، سایز خودش رو داره و شما بر طبق همون سایزها هستش که ویدیو رو قاب بندی می کنین و انیمیشن رو طراحی می کنین. وقتی که پلتفرم اولیه تغییر کنه، شما یه مدت زمان خیلی زیادی رو باید صرف تغییرات پلتفرم جدید کنین. پس همین اول کار مشخص کنین و به توافق برسین که ویدیو باید کجا پخش بشه!
قدم چهارم : هدف اصلی ویدیوی موشن گرافیک چیه؟
شما باید بدونین که هدف اصلی از ساخت این انیمیشن چیه؛ برای این کار هم نیازه که به مشتری نزدیک بشین، از چیزایی که می خواد سر در بیارین و سر هدف اصلی به اجماع برسین.
قدم پنجم : CALL TO ACTION (فراخوان دادن برای اقدام مشتری)
همه ی ما میدونیم که هدف از ساختن همچین ویدیوهایی، اینه که مردم و مخاطبا جذب داستان برند بشن و برای خرید محصولاتشون و خدماتشون اقدام کنن. این بخش هم روی همین موضوع تمرکز داره که محتوای موشن گرافیک شما باید بخش call to action داشته باشه. این بخش باید توی مراحل پیش تولید فرموله بشه. چون اگه درست فرمول بندی بشه می تونه مث یه قلاب فروش عمل کنه و مشتری های خوبی رو شکار کنه.
قدم ششم : جدول زمانبندی پروژه
جدول زمانبندی پروژه، یه برنامه ی درست و حسابی برای پیش برد پروژه تعریف میشه. پس حتما روی این بخش فکر کنین و یه بازه ی زمانی مشخص رو برای زمان پروژه در نظر بگیرین و طبق همون پیش برین. یادتون باشه که این زمان بندی باید با در نظر گرفتن نسخه ها و تغییرات اضافی برآورد بشه.
قدم هفتم : تغییرات احتمالی ویدئوی موشن گرافیک / نسخه های جداگانه
اگه مشتری شما به نسخه های مختلف ویدیو نیاز داره، باید حتما اون ها رو آماده کنین. مثلا، خیلی از بازاریابا هستن که یه نسخه فشرده از انیمیشن رو برای شبکه های اجتماعی و یه نسخه توسعه یافته تر رو برای وب استفاده می کنن.
تو مرحله ی پیش تولید شما باید حواستون به شناسایی تموم تغییرات ضروری که توی ساخت ویدیوهای جایگزین در نظر گرفته میشن، باشه. تغییراتی مثل نسبت ابعاد و طول مواردی هستن که توی هر ویدیوی جایگزین می تونن تغییر کنن. پس تماااام این موارد و احتمال تغییر اون ها رو توی مرحله ی پیش تولید رو در نظر بگیرین.
قدم هشتم : سبک ویدیو رو خیلی واضح تعریف کنین
یکی از آخرین مراحل پیش تولید، تعریف سبک ویدیو هستش. البته اولین و آخرین مرحله برای هر مجموعه می تونه خیلی متفاوت باشه. نیازه که شما تو تموم پروسه ی پیش تولید برای اینکه سبک ویدیو جون بگیره و توسعه پیدا کنه و واضح تر بشه، تلاش کنین.
خیلی خوب میشه که بتونین یه استوری بُرد و یه تصویر سازی تمام رنگی رو توی آخرین مرحله پیش تولید به مشتری تون ارائه بدین. این کار باعث میشه که مشتری با ایده ی نهایی موشن گرافیک، کاااملا آشنایی پیدا کنه. در واقع بعد از اینکه مشتری شما ترکیب سناریو، مود بورد و استوریبرد رو دریافت کرد و اون ها رو تایید کرد، دیگه کاملا میدونه که بعد از این قراره چه اتفاقی بیفته!
روش هایی برای آسون تر طی شدن مراحل پیش تولید ویدیو موشن گرافیک
خوب، حالا که با مشتری همکاری های لازم رو انجام دادین و صحبت ها تموم شد و اهداف ویدیو موشن گرافیک هم مشخص شد. شما به یه سری ابزار نیاز دارین که به کمک اون ها بتونین حس و حال کلی پروژه به تصویر بکشین. این ابزار کمک می کنن که درک پروسه ی تولید، هم برای مشتری و هم برای اعضای مجموعه، آسون تر بشه. توی ادامه ی داستان سه تا ابزار خیلی پرکاربرد برای ساخت یه ویدیوی موشن گرافیک رو بهتون معرفی می کنیم:
Moodboard (مود بُرد)
مود بُرد یه ایده کلی از ظاهر و احساس ویدیو رو القا می کنه و میتونه شامل متریال های خیلی مختلفی توی طراحی باشه. یه Moodboards باید شامل موارد زیر بشه:
- نمونه های طراحی شخصیت های بصری موشن گرافیک
- طراحی محیطی
- طراحی UX و UI
- یک پالت رنگ
- به تصویر کشیدن حال عمومی یا احساس ویدیو
برای تسلط بیشتر در مورد این مرحله حساس از پیش تولید، می تونید مقاله ما رو درباره Moodboards بخونین.
Storyboard ( استوری بُرد )
استوری بُرد شامل مجموعه ای از نقاشی هاست. این برد بیشتر شبیه به یه کتاب کمیک هست که هر صحنه ویدیویی رو به تصویر می کشه. استوری بورد جایی هست که فیلمنامه و مودبرد با هم ترکیب می شن. این بُرد کمک می کنه مشتری به یه نمایشی بصری از نحوه اجرای داستان دسترسی پیدا کنه.
Animatic (انیمیشن)
این قسمت یه نسخه متحرک از استوری بورد هست که مثل یه نمایش اسلاید میشه. توی این بخش تصاویر از استوری برد برش داده میشن و جلوه های صوتی، صدای صوتی یا موسیقی انتخاب شده برای موشن گرافیک، روشون اجرا میشه.
خوب؛ حالا که مودبرد، استوری بورد و انیمیشن رو به مشتریای خودتون ارائه دادین و بازخورد اونهارو دیدین و تایید رو گرفتین. مرحله ی پیش تولید تموم میشه و وقتی ویدیو آماده میشه، هیچ چیز شگفت زده کننده و دور از توافقات توش دیده نمیشه و این معجزه ی پیش تولیده!
آمادگی؛ نتایج موفقیت آمیز رو به بار میاره!!!
سخن آخر
یادتون نره که توی مرحله ی پیش تولید، اصلا عجله نکنین. هر چقدر توی این مرحله صبورانه تر عمل کنین، نتیجه ی نهایی، لذتبخش تر میشه. خبر خوب ما برای شما اینه که شما می تونین با کمترین هزینه خودتون یاد بگیرین که برای بردنتون موشن گرافیک درست کنین. برای این کار کافیه که به وبسایت ما مراجعه کنین. تیم موشن گورو این افتخار رو داره که از صفر تا صد کار، متعهدانه و صادقانه کنار شما وایسه و شمارو راهنمایی کنه.
مجموعه ی ما دوره های خیلی کاملی رو آماده کرده که می تونه بهتون کمک کنه. آموزش موشن گرافیک رایگان به زبان فارسی، دوره آموزش افتر افکت رایگان، آموزش فوق حرفه ای موشن گرافیک موشن گورو، دوره های خیلی خفنی هستن که شما می تونین با کمک اون ها پیشرفت خیلی زیادی تو این مسیر داشته باشین و سوالات خودتون و از پشتیبانای ما بپرسین.
cta به نظرم باید خیلی حرفه ای و نامحسوس انجام بشه بدون اینکه مخاطب مستقیم متوجه بشه خودش داوطلبانه دعوت را بپذیرد.
مود بُرد یکی از مراحل جالب پروژه هست. عمل کردن به نکاتی که داخل مقالات نوشته شده باعث میشه در زمان و انرژی خودمون و کارفرما صرفه جویی بشه و زودتر به نتیجه نهایی برسیم.