ابزارهای افترافکت

تکنیکِ Time Remapping؛ معجزه تغییر سرعت در افتر افکت!

تغییر سرعت در افتر افکت برای ساخت موشن گرافیک

فهرست مقاله

تغییر سرعت در افتر افکت؛

ترفندی که چاره ای جز یادگرفتنش نیست!

بعضی وقتا لازمه برای ساخت ویدیوی خلاقانه، تغییرات جزئی یا کلی رو روی سرعت فیلم اصلی اعمال کنیم. درحقیقت این کار باعث می‌شه ویدیو خاص‌تر و خلاقانه‌تر به چشم بیاد؛ خلاقیتی که محصول ایده‌های شخص شماست و حالا برای اجرا کردنش، نیاز به یادگیری یه ترفند مهم دارید!

تغییر سرعت در افتر افکت چاره راه موشن دیزاینرها توی این مرحله ست.

به عنوان مثال اسلوموشن کردن سرعت فیلم در بعضی از قسمت‌های خاص، می‌تونه نمونه جذابی از تغییر سرعت در افتر افکت باشه؛ یا همون ویدیوهای تایم لپسی که به نظر ساده میان، نمونه‌ای از اعمال تغییر دلخواه سازنده توی سرعت فیلمه که حسابی به جذاب کردنش کمک کرده!

امروز بخش مهمی از دوره آموزش موشن گرافیک رو مرور می‌کنیم که از قضا توی حراج ویژه قرار گرفته و مفصل راجع به این تکنیک توضیح می‌ده.

Time Remapping تکنیک مورد بحث مقاله امروزِ که باعث میشه بتونیم توی بعضی از قسمت‌های فیلم، کی‌فریم(Key Frame) تعریف کنیم و با توجه به اون، سرعت رو افزایش یا کاهش بدیم.

 

تغییر سرعت در افتر افکت به روایت تصویر!

تکنیک مهم تایم ریمپینگ(Time Remapping) به معنای مدیریت تایم توی فوتیج(footage) هست. درواقع وقتی قصد داریم این تکنیک جذاب رو اجرا کنیم، لازمه که در درجه اول، تایم ریمپنیگِ  فوتیج مدنظرمون رو با کلیک راست و از طریق گزینه “تایم ریمپینگ” اینیبل(enable) یا فعال کنید؛

برای سرعتِ کار، کافیه Alt+Ctr l+T رو همزمان اجرا کنید تا این مرحله انجام بشه.

 

تغییر سرعت در افتر افکت برای ساخت موشن گرافیک
چطوری تغییر سرعت در افتر افکت رو کنترل کنیم؟!

این‌جا مطابق با ویدیو دقیقا متوجه می‌شید که طی فرایند فعال کردن تایم ریمپینگ، فریمِ صفرِ فوتیج، که اولین فریم هست، یک کی‌فریم می‌خوره؛ آخرین فریم هم یک کی‌فریم می‌خوره! ویدیو و تصاویر رو دنبال کنید:

 

تغییر سرعت در افتر افکت برای ساخت موشن گرافیک
چطوری تغییر سرعت در افتر افکت رو کنترل کنیم؟!
تغییر سرعت در افتر افکت برای ساخت موشن گرافیک
چطوری تغییر سرعت در افتر افکت رو کنترل کنیم؟!

 

یک نکته‌ رو از همین اول باید بدونین! این‌که تایم ریمپینگ کاملا تابع استرچ(Starch) ویدیو هست؛ یعنی اگر که ما سطحِ استرچ ویدیو روی “100” قرار بدیم، تایم ریمپینگ هم به همون نسبت افزایش پیدا می‌کنه!

 

 

تغییر سرعت در افتر افکت برای ساخت موشن گرافیک
چطوری تغییر سرعت در افتر افکت رو کنترل کنیم؟!

 

درواقع چون یک پارامتری در قالب کی‌فریم به لایه‌ انتخابیِ ما اضافه می‌شه، به‌واسطه تغییر استرچ،لایه‌ها هم تغییر می‌کنن! بعد هم قطعا کی‌فریم‌ها چون زیر مجموعه لایه ما هستند، کم و زیاد می‌شن!

حالا همه اینا اصلا به چه دردی می‌خوره؟!

واقعیت اینه که برای موشن‌ دیزاینرهای حرفه‌ای، یاد نرگفتن تایم ریمپینگ یه شوخی خیلی خطرناکه! با تایم ریمپینگ دریای ایده‌هاتون نسبت به هرچیزی که تاحالا از طریق پینترست یا سایت‌های دیگه دنبال می‌کردید، عمیق‌تر میشه…

فقط یک مثال ساده از استفاده‌ش رو داخل ویدیو ببینید؛ این‌جا ما مطابق ویدیو و تصویر پایین، فوتیجی داریم که قراره با فعال کردن تایم ریمپینگ، تغییر سرعت در افتر افکت رو روی اون اعمال کنیم.

 

تغییر سرعت در افتر افکت برای ساخت موشن گرافیک
چطوری تغییر سرعت در افتر افکت رو کنترل کنیم؟!

بعداز فعال شدن تایم ریمپینگ متوجه می‌شیم که اولین فریم یک کی‌فریم داره و آخرین فریم هم همین‌طور!

شما با جابجا کردن این کی‌فریم، می‌تونید سرعت رو به راحتیِ آب خوردن دوبل کنید! این مرحله چطوری پیش می‌ره؟! داخل ویدیو به وضوح می‌تونیم ببینیم:) از اول تا یه جایی که در تصویر هم می‌بینید، سرعت رو به صورت دوبل داریم و از یه جایی به بعد هم فیلم فریز می‌شه.

به‌ نظرتون این تکنیک توی چه موقعیت‌هایی استفاده می‌شه؟!

توی ویدیو یه نمونه خیلی خیلی جذاب رو با جزئیات بهتون آموزش دادیم؛ پس حتما بهش برگردید و بیشتراز یک‌بار ببینید تا حسابی براتون جا بیفته.

راستی آموزش‌های سایت ویدیو کوپایلت رو هم از دست ندین؛ توی این سایت نمونه‌های جذاب زیادی از کار با تایم ریمپینگ وجود داره که قطعا ارزش امتحان کردن دارن.

 

راستی اگر که “افتر افکت باز” هستید و دلتون می‌خواد تکنیک‌های بیشتری یاد بگیرید، این مقاله‌ها برای شماست:

آموزش مورف در افتر افکت؛ تکنیکِ جادویی موشن‌دیزاینرها!

تکنیکی برای باز کردن پروژه در همه ورژن های افتر افکت!

آشنایی با Graph Editor؛ تنظیم سرعت در افتر افکت را جدی بگیرید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

آموزش پیشنهادی موشن گورو

این مقالات هم پیشنهاد میشه!!!

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است

    جشنواره نوروزی موشن گورو

    تمام محصولات آموزشی با  60 درصد تخفیف 

    ساعت
    دقیقه
    ثانیه ها