ابزارهای افترافکت

آشنایی با Graph Editor؛ تنظیم سرعت در افتر افکت را جدی بگیرید!

یادگیری تنظیم سرعت در افتر افکت برای ساخت موشن گرافیک

فهرست مقاله

تنظیم سرعت در افتر افکت؛ تکنیکی که در مسیر حرفه‌ای شدن ضروریه!

توی مقاله امروز قراره بی‌مقدمه بریم سراغ یکی از کلیدی‌ترین تکنیک‌های ساخت موشن گرافیک؛ باتوجه به تیتر احتمالا درست حدس زدین؛ تکنیک تنظیم سرعت در افتر افکت منظورمونه!

تنظیم یا تغییر سرعت در افتر افکت، باعث می‌شه شما در روند ساخت موشن گرافیک بتونید حرکت طبیعی و نرمی رو برای محرک‌هاتون ایجاد کنید؛ همچنین با تسلط و چک‌کردنِ گراف ادیتور (Graph Editor) می‌تونید درصد جذابیت پروژه‌هاتون رو به‌شدت بالا ببرید!

خلاصه که از ما گفتن بود؛ اگه برای طی کردن مسیر موشن دیزاینرهای حرفه‌ای عزم‌تون رو جزم کردین، مقاله امروز رو به هیچ‌وجه از دست ندین:)

چطوری باتوجه به گراف ادیتور موشن گرافیک‌های خلاقانه بسازیم؟!

اولین پیشنهادمون اینه که با نهایت دقت ویدیو رو ببینید؛ این آموزش برای شرکت‌کننده‌های دوره آموزش موشن گرافیک ضبط شده؛ البته این فقط یه بخشِ خیلی کوچیک از تکنیک‌هاییه که براتون تدارک دیدیم!

مطابق با ویدیو، فضای کاریِ ما محیط نرم‌افزار افتر افکت هست؛ با هر ورژنی که برنامه رو نصب کردین.

اگر بخوایم از اول اول براتون بگیم، راستش مطلب بیشتر از آموزش اصل موضوع، درگیرِ جزئیاتِ بی‌نهایتِ دنیای موشن گرافیک می‌شه!

پس فرض رو بر این می‌ذاریم که شما می‌دونید انیمیت (Animate) و حرکت موس مطابق با حرکتی که موشن دیزاینر طراحی کرده چجوری انجام می‌شه.

می‌ریم سراغ مرحله اصلیِ کارمون!

مطابق با ویدیو گزینه Graph Editor رو کلیک کنید. این‌جا از  منوی Layer Name پوزیشن لایه مدنظرمون رو انتخاب می‌کنیم تا گراف‌ها(نمودار) خودشون رو نشون بدن. می‌بینید؟! ما برای تنظیم سرعت در افتر افکت دو نوع گراف داریم.

با کمی دقت متوجه می‌شید که گراف‌ مقدار(Value)  توی محور x  (نمودار قرمز) از سمت چپِ صفحه اومده و هرچی به سمت راست حرکت کنه، مقدارش اضافه می‌شه.

این گراف تا جایی پیش می‌ره که دیگه محرک‌مون تکون نمی‌خوره و این‌جا متوجه می‌شیم که قرار نیست افزایش مقدار بیش از این رخ بده.

البته افزایشِ مقدار، می‌تونه بعضا در بیرون از صحنه هم اتفاق بیفته…در واقع مطابق با نمودار، ما اول افزایش مقدار داشتیم، بعد به اوج نمودار رسیدیم و مراحلی رو هم با مقدار ثابت پیش رفتیم…در نهایت اگر از محدوده محرک خارج بشیم، باز هم افزایش مقدار خواهیم داشت.

 

یادگیری تنظیم سرعت در افتر افکت برای ساخت موشن گرافیک
چجوری توی افتر افکت باتوجه به گراف ادیتورحرکت طبیعی دلخواهمون رو ایجاد کنیم؟

حالا می‌ریم سراغ (Speed Graph)؛ اسپید گراف درواقع کاری به “مقدار” نداره، هدفش سرعتِ حرکتِ محرک ماست!

یه نگاه به عکس نمودار بندازین! سرعت آبجکت ما توی موقعیت ابتداییش صفره. اما وقتی آروم آروم به اوج سرعت می‌رسه، به (motion blur) دقت کنید؛ اون هم تغییرات واضح و قابل‌توجهی داره!

درواقع وقتی سرعت محرک زیاد باشه، موشن بلر هم تابع اونه و قطعا زیاد می‌شه. البته بعداز رسیدن به اوج، توقع نداشته باشین برای همیشه توی اوج بمونیم!

مطابق با نمودار، سرعت قراره دوباره کم بشه. این کاهش سرعت ممکنه تا جایی پیش بره که دیگه موشن بلری هم نداشته باشیم!

به تصویر یه نگاهی بندازین:

یادگیری تنظیم سرعت در افتر افکت برای ساخت موشن گرافیک
چجوری توی افتر افکت باتوجه به گراف ادیتورحرکت طبیعی دلخواهمون رو ایجاد کنیم؟

 

این نکته رو هم بدونین که همه چی مقطعیه و بستگی به تنظیم دلخواهِ شما داره؛ چون‌که در ادامه مسیر ،گاهی سرعت‌مون دوباره افزایش داره و این‌جور وقتا سر و کله موشن بلر هم طبیعتا پیدا می‌شه!

 

یادگیری تنظیم سرعت در افتر افکت برای ساخت موشن گرافیک
چجوری توی افتر افکت باتوجه به گراف ادیتورحرکت طبیعی دلخواهمون رو ایجاد کنیم؟

 تغییر یا تنظیم سرعت در افتر افکت رو “اصولی” آموزش ببینید!

برای یادگرفتن تکنیک‌های افتر افکت، از یه جایی به بعد نیازه که درست و اصولی آموزش ببینید؛ یعنی بستری مطمئن فراهم بشه تا  شیوه بیان و سبک آموش دل‌زده‌تون نکنه…چون‌که راستش رو بخواین، این مسیر، مسیر یه روزه و دو روزه نیست!

البته اگر که آموزش “اصولی” نباشه، ممکنه فرایند یادگیری ساخت موشن گرافیک در افتر افکت زیاد از حد طول بکشه و این مورد هم اصطکاک ذهنی میاره براتون!

پیشنهاد ما شرکت در دوره آموزش موشن گرافیک هست که مدت‌هاست در حال برگزاریه؛ این دوره از صفر تا صد موشن گرافیک رو در صد روز آموزش می‌ده و علاوه بر پشتیبانی، تضمین بازگشت وجه درصورت عدم رضایت از دوره رو هم داره!

درحقیقت شما کاملا تخصصی و همراه با تمرین‌های عملی، زیر نظر کارشناس‌های این حوزه، مسیر کسب درآمد از موشن گرافیک رو شروع می‌کنید.

چه فرصتی بهتر از این؟:)

 

1 دیدگاه برای “آشنایی با Graph Editor؛ تنظیم سرعت در افتر افکت را جدی بگیرید!

  1. blank
    ملیحه روستا گفته:

    برای ساخت پروژه های موشن گرافیک که دارای حرکات دلنشین و مناسبی باشند، نیاز داریم با پنل گرف ادیتور آشنایی داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

آموزش پیشنهادی موشن گورو

این مقالات هم پیشنهاد میشه!!!

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است