7 تا نکته مهم برای نوشتن فیلمنامه موشن گرافیک
توی این مقاله هفت نکته درباره چگونه نوشتن فیلمنامه موشن گرافیک رو بهتون میگیم. ببینین اگه خودتون دوست دارین که یه ویدیوی موشن گرافیک بسازین، باید اینو بدونین که این کار، بدون تخصص، کار تقریبا سختیه. پس خیلی طبیعیه که شما این کار رو به یه مجموعه موشن گرافیک بسپارین. اما نوشتن فیلمنامه موشن گرافیک، موضوعیه که حتی هر مجموعه موشن گرافیک هم ممکنه از پسش بر نیاد و باید کاملا حرفه ای و جذاب نوشته بشه.
بنابراین وقتی نوبت نوشتن فیلمنامه موشن گرافیک میشه، شما چندتا گزینه دارین:
- گزینه اول اینه که کل کار رو به خود مجموعه موشن گرافیکی که باهاش برای ساختن ویدیو قرارداد بستین بسپارین. معمولا همه ی مجموعه هایی که کار ساخت ویدیو و تیزر تبلیغاتی انجام میدن، با نویسنده های حرفه ای این کار هم همکاری می کنن و بخش فیلمنامه نویسی رو نویسنده هاشون میدن. البته ما گفتیم مجموعه های حرفه ای؛ پس راجع به این موضوع کاملا تحقیق کنین تا یه مجموعه حرفه ای و کاردرست رو پیدا کنین.
- گزینه دومی که دارین اینه که از مجموعه های کپی رایتر و نویسندگی کمک بگیرین. همه ما میدونیم که موسسه ها و مجموعه های متخصصی هستن که کارشون نویسندگیه. اما مشکلی که توی این مسیر وجود داره اینه که شما باید هزینه ی جداگانه ای رو برای این کار پرداخت کنین. اما خوب در عوض مطمئن میشین که که کار شما کاملا تخصصی انجام شده. به هر حال چیزی که درباره ی این گزینه خیلی بولد میشه و ممکنه خیلیا سمتش نرن و این کارو انجام ندن، همون بحث هزینه هاست که برای استارت آپ ها و شرکت های تازه کار یکم سنگین و سخته.
- اما گزینه ی سوم اینه که خودتون دست به قلم شین. بله اگه استعداد این کار رو دارین و میتونین از پسش بربیاین خودتون فیلمنامه رو بنویسین. البته که این کار، اصلا کار آسونی نیستش ولی خوب، شدنیه.
[ux_image id=”18233″]
هفت نکته ی مهم برای نوشتن فیلمنامه موشن گرافیک
با این تفاسیر تقریبا فرقی نمی کنه که شما کدوم گزینه رو انتخاب کنین، به هر حال چند تا نکته مهم هستش که شما باید درباره نوشتن و چجوری نوشتن فیلمنامه موشن گرافیک یه ویدیوی تبلیغاتی بدونین. با من همراه باشین تا با هم این هفت تا نکته رو یاد بگیریم:
نکته اول برای نوشتن فیلمنامه موشن گرافیک: مخاطب خودتون رو بشناسین
شناختن و تسلط روی ویژگی ها و خلقیات و خواسته های مخاطب، باعث میشه که شما خیلی راحت بتونین لحن فیلمنامه موشن گرافیک تون رو تعیین کنین. اینجوری خیلی راحت تر میتونین احساسی که قراره توی فیلمنامه موشن گرافیک تون جاری بشه رو به مخاطب تون انتقال بدین. وقتی قرار باشه که محصول یا خدمات شما، کیفیت زندگی مشتری هاتون رو بالا ببره، صد در صد باید اول بدونین که چه چیزی اونا رو مشوش می کنه و چه چیزی مشکلات اونارو حل می کنه؛ درسته؟!
بعد از اینکه متوجه شدین درد و مشکل مخاطب شما چیه و راه حلش هم محصول و خدمات شما هستش. حالا باید حتما درباره اون مشکل، توی فیلمنامه تون صحبت کنین. باید بگین که عمق مشکل رو درک می کنین و باهاشون همدلین. در واقع شما باید این حس رو به مخاطباتون بدین که هر وقت اون مشکل براش پیش اومد، یاد این بیوفته که محصول و خدمات شما، می تونه راحت این مسئله رو حل کنه و خیالش راحت شه.
نکته دوم برای نوشتن فیلمنامه موشن گرافیک: صمیمی و خوشرو باشین
همه ی ما میدونیم که این روزها شادی خیلی کم پیدا میشه و واسه همین شاید خیلی ها اون جوری که باید نتونن این حس رو توی ویدیوهای تبلیغاتیشون جا بدن. اما شما اینجوری نباشین. تلاشتون رو بکنین و این حس رو القا کنین. سعی کنین هدفتون فقط و فقط بزرگ کردن و شناسوندن برندتون نباشه. ببینین؛ من درک می کنم که شما دل توی دلتون نیستش که محصول تون رو و نحوه کار با این محصول و خدمات رو برای مشتری توضیح بدین. شاید ناراحت کننده باشه اما اونقدرها که این موضوع برای شما مهمه، برای مردم اهمیت نداره. اما چجوری می تونین این موضوع رو براشون مهم کنین؟
جواب اینه؛ سرگرمشون کنین و توی همین زمان، اطلاعاتی که میخواین رو بهشون بدین. سخته؛ اما میشه. یعنی شما به جای اینکه یه سری اطلاعات خشک درباره ی محصول و خدمات تون توی فیلمنامه بنویسین، یکم خلاقیت به خرج بدین از نمودارها و کاراکترهای سرگرم کننده واسه القای این اطلاعات کمک بگیرین. اینجوری مخاطب شما خیلی راحت تر می تونه برند و محصول و خدمات شمارو به خاطر بیاره.
نکته سوم برای نوشتن فیلمنامه موشن گرافیک: فیلمنامه رو کوتاه بنویسین.
وقتی که دارین به نوشتن یه فیلمنامه موشن گرافیک برای یه ویدیوی تبلیغاتی فکر می کنین، باید بازه توجه و تمرکز انسان رو هم در نظر بگیرین. بارها براتون گفتم که این بازه چیزی حدود 8.25 ثانیه هستش.
همینجا یه نکته جالب براتون بگم که بازه تمرکز و توجه سگ ها دو دقیقه هستش. این یعنی چی؟ یعنی که شما باید بجنبین. تا چه حد بنجنبین؟ تا حدی که بدونین 10 ثانیه اول ویدیوی شما واقعا آینده برند شما رو تعیین می کنه. اصلا حتی کمتر، 8 ثانیه اول ویدیوی شما باید مخاطب شما رو درگیر کنه. اگه اینجوری نشد؛ تموم؛ خداحافظ. مخاطباتونو از دست دادین!
مدت زمان استاندارد برای یه ویدیوی تبلیغاتی 60 تا 120 ثانیه هستش. با توجه به این بازه زمانی، بزارین خیالتون رو راحت کنم که برای ساختن یه ویدیوی تبلیغاتی و موشن گرافیک کوتاه، شما به 140 کلمه متن نیاز دارین. 140 کلمه ای که بتونه شمارو تعریف کنه و دل مخاطب رو به دست بیاره! سخت شد؟ یکمی.
نکته چهارم برای نوشتن فیلمنامه موشن گرافیک: داستان بگین
ما گفتیم که شما باید خیلی کوتاه و سرگرم کننده درباره ی محصول و خدمات تون صحبت کنین. بله؛ و تنها چیزی که می تونه همه ی این هارو باهم داشته باشه، داستان سراییه. داستان ها شمارو نجات میدن و بیننده شما رو سرگرم می کنن و کاری می کنن که اون همیشه شما و برندتون رو یادتون باشه.
داستان خلاقیت و ذهن مخاطب رو غلغلک میده و اونو وسوسه می کنه که باهاتون همراه بشه و شما رو بشناسه و بخواد باهاتون همکاری کنه. اصولا نیاز نیستش استرس داشته باشین که برای این کار حتما باید یه داستان سرای قهار باشین؛ نه. کافیه یه داستان ساده رو بال و پر بدین و به برند و محصول خودتون ربطش بدین.
البته البته البته؛ حواستون باشه که هر داستانی رو به برندتون وصل نکنین. خیلی از داستان ها می تونن اسم شمارو روی زبونا بیارن اما این مهم نیستش. داستان شما باید درست و اصولی و برای مخاطب هدف تون باشه.
نکته پنجم برای نوشتن فیلمنامه موشن گرافیک: در نظر گرفتن نکات کلیدی داستان
من درک می کنم که شما به کارتون، محصولتون و هر چیزی که میخواین دربارش یه ویدیوی تبلیغاتی بسازین علاقه دارین. البته که باید هم همینطور باشه. اما این علاقه نباید باعث زیاده گویی بشه. یادتون نره که شما فقط نهایتا دو دقیقه زمان دارین تا بتونین اثرگذار باشین. پس منطقی و تجاری و احساسی فکر کنین و تمرکزتون رو فقط و فقط روی نکات کلیدی کارتون بزارین ولاغیر.
نکته ششم برای نوشتن فیلمنامه موشن گرافیک: احساسات مخاطب رو درگیر کنین
منظور ما از درگیر کردن احساسات مخاطب، گریوندن و یا القای حس غم نیستش. اصلا و ابدا. همین چند خط پیش ازتون خواستم که شاد و خوشرو و صمیمی باشین. پس دنباله ی همین حرف من رو بگیرین و سعی کنین عواطف مختلف مخاطب رو به کار بگیرین. یادتون نره که شما حق ندارین مخاطب رو فریب بدین.
فقط می تونین به احساساتش یه تلنگر بزنین تا با شما همراه بشه. حالا ابزار این تلنگر می تونه هر چیزی باشه ؛ طنز، داستان، آرزوها، رویاها، نوستالژی یا حتی رویاها و افکار تخیلی. هر چیزی که بتونه اونو با شما همراه کنه. حقیقتا یادتون نره که احساسات محرک اصلی تصمیمایی هستن که برای خرید گرفته میشن.
نکته هفتم برای نوشتن فیلمنامه موشن گرافیک: Call to action یا دعوت به اقدام
اصلا چرا دارین فیلمنامه مینویسین و چرا می خواین تبلیغ کنین؟ بخاطر اینکه مخاطبتون رو دعوت کنین تا با شما همراه بشه. درسته؟ پس هر فیلمنامه ای برای تبلیغات نیاز به یه Call to action درست و حسابی داره. با این کار شما نصفه راه مخاطب تون رو رها نکردین. بهش آدرس دادین که کجایید و چجوری می تونین همراهیش کنین. درسته؟ صد در صد درسته 😉
حرف آخر
بله! من گفتم که موشن گرافیک و نوشتن فیلمنامه تخصص میخواد. اما خوب تخصص هم یادگرفتیه و اکتسابیه. ما توی موشن گورو می تونیم شمارو همراهی کنیم تا یه متخصص خفن موشن گرافیک بشین و یا اصلا خودمون کارهای موشن گرافیک تون رو براتون انجام بدیم. با این حال اگه شما دوست دارین که اطلاعات و دانش خودتون رو درباره ی موشن گرافیک زیاد کنین.
مجموعه ی ما دوره های خیلی کاملی رو آماده کرده که می تونه بهتون کمک کنه. آموزش موشن گرافیک رایگان به زبان فارسی، دوره آموزش افتر افکت رایگان، آموزش فوق حرفه ای موشن گرافیک موشن گورو، دوره های خیلی خفنی هستن که شما می تونین با کمک اون ها پیشرفت خیلی زیادی تو این مسیر داشته باشین و سوالات خودتون و از پشتیبانای ما بپرسین.
خیلی عالی
میشه دوره فیلنامه نویسی موشن گرافیک هم بذارید؟
دوره کلوب گرافیک متحرک در مورد تمام جوانب ساخت پروژه های موشن گرافیک هست که فیلمنامه بخشی ش هست.
بنظر من مهمترین بخش ساخت یک موشن گرافیک فیلمنامه هستش ، فیلمنامه مغز کاره ، اگر فیلمنامه قوی باشه احتمال دیده شدن کار هست ولی اگر فیلمنامه ضعیف باشه هرچند موشن اون هم خوب ساخته شده باشه امیدی بکار نیست
نکات جالبی است و به نظرم کسی که در حوزه موشن گرافیک کار میکنه دونستن این نکات براش خالی از لطف نیست
خسته نباشید
کال تو اکشن خوب اگه بگیریم یعنی یه موشن گرافیک موفق داشتیم👌🏼
قطعا فیلمنامه از بخش های مهم و بسیار تاثیرگذار موشن گرافیکه ممنون از نکات مفیدتون💖