برای ساختن یه موشن گرافیک تبلیغاتی، باید چه فاکتورهایی رو در نظر بگیریم؟
با صدای محمد فاضل این مقاله رو گوش بده!
اگه شما هم به یه ویدیوی موشن گرافیک تبلیغاتی برای کسب و کارتون نیاز دارید، قبل از هر چیزی باید درباره پیام اصلی کار، مخاطب های هدف، سبک ویدیو، محل استفاده از ویدیو و موارد دیگه، اطلاعات کاملی رو کسب کنید.
حقیقتا ویدیوهای موشن گرافیک یکی از بهترین ابزارهای تبلیغات هستن؛ اما برای استفاده از این ابزار هم مثل هر ابزار دیگه ای، اول شما باید روش کار رو یاد بگیرید. برای این که مسیر درستی رو طی کنید، قبل از هر چیزی شما به یه برنامه ریزی درست نیاز دارید. ما تو ادامه مقاله، 10 فاکتور مهمی رو که قبل از ساختن یه ویدیوی تبلیغاتی و موشن گرافیک باید بهش دقت کنید و ارائه دادیم. یادتون نره که هر مرحله و هر فاکتور، اهمیت خودش رو داره و باید بهش توجه بشه. پس با من همراه باشید :
1- اهداف ویدیوی شما چیا هستن؟
درسته؛ شما باید قبل از اینکه یه موشن گرافیک تبلیغاتی و یا هر مدل ویدیوی تبلیغاتی دیگه ای بسازید، به این فکر کنید که هدف ویدیوی شما چیه؟ یعنی چی؟ یعنی اینکه شما میخواید توی ویدیوی جدیدتون محصول، خدمات و طرح جدیدی از کسب و کارتون رو معرفی کنید؟ یا می خواید فقط یه تبلیغ برید و فروشتون بالا بره؟ یا اصلا فقط دوست دارید یه داستان از سرگذشت برندتون به مخاطب تون بدید و یا هزار سوال دیگه. یادتون نره که تا جواب این سوال هارو ندید، امکان نداره که بتونید برید مرحله بعد!
مهم ترین فاکتوری که برای طراحی و تولید یه ویدیوی تبلیغاتی باید در نظر گرفته بشه، هدفه. ببینید قرار نیست که شما با یه تیر چنتا نشون بزنید؛ یعنی چی؟ یعنی قرار نیست که یه ویدیو بسازید و تموووم اون چیزی که از تبلیغات میخواید ازش دربیارید. شما باید باهوش باشید و بدونید که برای هر هدف، یه ویدیوی جداگانه باید در نظر گرفته بشه. کما اینکه ویدیوی شما باید هم مسیر و هم جهت با استراتژی های بازاریابی شما باشه و جایگاه خودش رو توی قیف فروش پیدا کنه. پس از این ابزار، درست و به جا استفاده کنید.
2- پیام اصلی ویدیو چیه؟
نه! این همون مورد قبلی نیست؛ اتفاقا این مرحله خیلی حساسه و خیلی از کسب و کارها توی همین مرحله شکست می خورن. میدونید چرا؟ چون اون ها دوست دارن همه چیو با هم به مخاطب بگن و هول میشن. در صورتی که شما نمی تونید چندین پیام رو توی یه ویدیو جا بدید. ویدیوی شما باید یه هسته اصلی داشته باشه و بقیه مسائل دور اون هسته اصلی بچرخن و اونو تقویت کنن. اگه قرار باشه که هر قسمت از ویدیوی شما یه چیز بگه، مطمئن باشید که مخاطب شما کلافه میشه و تهش هیچی از ویدیوی شما یادش نمی مونه!
[ux_image id=”18230″]
3- مخاطبای هدف شما کیا هستن؟
چه خوب، چه بد، شما باید بدونید که ویدیوی شما قرار نیست با همه صحبت کنه. شما باید برای خودتون مخاطب هدف در نظر بگیرید و بدونید که می خواید کیا ویدیوی شما رو ببینن و عکس العمل نشون بدن. ببینید دقیقا مثل این میمونه که شما دارید با یه شرکت بزرگ کار می کنید، قطعا برای هر کاری باید با مسئول همون بخش صحبت کنید. اگه قرار باشه کلا با یه نفر حرف بزنید که اصلا همکاری با یه مجموعه معنی نمیده. یادتون نره که وقتی با شخص خاصی صحبت نمی کنید، انگاری دارید با هیچ کس حرف نمیزنید!
4- سبک ویدیوتون رو انتخاب کنید
منظور ما از سبک فقط این نیست که ویژگی ها و جلوه های بصری ویدیو تعیین بشن؛ بلکه مهمه که درباره ی مفهوم و سبک خود فیلمنامه هم فکر بشه. بیشتر توضیح میدم بهتون :
سبک بصری : یادتون باشه که اگه قراره یه سبک خاص برای مجموعه و کسب و کارتون ایجاد کنید، طرح های آماده اینجا هیج جایی ندارن. سبک بصری و جلوه های هر ویدیو باید سفارشی شده باشن. کما اینکه سبک انتخابی شما باید با هدفی که دارید و با هویت خود برند شما همخونی داشته باشه. مثلا اصلا قرار نیست که از رنگ های شاد و هیجانی برای توصیف یه مراسم ختم استفاده بشه. ( البته اگه هم استفاده بشه ممکنه جلب توجه کنه چون به شدت غیر عادیه!!! )
اسکریپت یا فیلمنامه : سبک فیلمنامه هم باید با پیام و مخاطب هدف شما همخونی داشته باشه. مثلا اینکه محاوره ای باشه؟ رسمی؟ خنده دار؟ جدی؟ البته میتونید از یه سری زبان های غیر معمول برای صحبت با مخاطب تون استفاه کنید؛ اما باید حواستون باشه که توی این مورد زیاده روی نکنید چون در نهایت، فیلمنامه باید سرراست و با زبانی ساده شخصی سازی بشه تا بتونه مستقیماً با مخاطب ارتباط بگیره.
مفهوم : شما باید به مشکلات فکر کنید، براشون راه حل پیدا کنید و بعد به مخاطب تون اطلاع بدید که راه حل مشکلش دست شماست. اینجوری مفهوم ایجاد کردید. البته یادتون باشه مزیت های کارتون و محصولتون رو تیتروار بگید و حتما یه call to action خوب هم طراحی کنید تا مخاطب شما متوجه بشه که دقیقا باید چکار کنه!
5- مدت زمان ویدیو
تجربه ها نشون میدن که 60 تا 90 ثانیه، استاندارد ترین زمان برای یه ویدیوی تبلیغاتی یا موشن گرافیکه. اما خوب بسته به نوع اطلاعاتی که باید توضیح بدید، ویدیوها می تونن کوتاهتر یا طولانیتر هم بشن و آخر سر هم نتیجه ی خوبی بگیرن. اما خوب همه چیز به این بستگی داره که شما چی میخواید بگید و قراره اونو چطوری بگید.
6- قراره از ویدیو کجا استفاده بشه
این موردیه که خیلی ها فک می کنن بعد از اینکه ویدیو آماده شد، میشه بهش فکر کرد؛ ولی اینطوری نیست. شما باید از قبل روی این موضوع فکر کنید و قیف فروش تون رو طبق پلتفرم و مکانی که قراره ویدیو اونجاها استفاده بشه طراحی کنید. وقتی شما مکانی که قراره از ویدیو استفاده بشه رو تعیین کنید، تکلیف خیلی چیزای دیگه هم روشن میشه. مثل اینکه ویدیو توی چه قالبی طراحی و تولید بشه، ابعاد چیا باشن و هزار و یه چیز دیگه!
7- میزبانی
اینکه شما تصمیم بگیرید که کجا ویدیوتون رو میزبانی کنید هم موضوع خیلی مهمیه. وقتی که میزبانی درستی برای ویدیو در نظر گرفته بشه شما می تونید فراخوان خودتون رو برای کمپینهای بازاریابی مختلف سفارشی کنید، آدرسهای ایمیل رو جمعآوری کنید، کاربرا رو به مشتری تبدیل کنید و هزار و یک کار دیگه. پس مهمه که شما هاست متناسب با کار خودتون رو انتخاب کنید. پیشنهاد ما بررسی Vimeo و Wistia هست. البته اگه دوس دارید می تونید توی یوتیوب هم انتشار داشته باشید. چون بعد از گوگل این پلتفرم محبوب ترین موتور جستجوییه که می تونه به شما توی بالا بردن سئوی سایت تون کمک کنه.
8-بودجه
همه ما میدونیم که بحث بودجه برای کارای تبلیغاتی بحث خیلی جدی هست. پس حواستون باشه و قبل از اینکه کاری کنید، درباره هزینه هر مدل ویدیویی که انتخاب می کنید، تحقیق کنید. مثلا موشن گرافیک ها یکی از به صرفه ترین نوع ویدیوهای تبلیغاتی برای بودجه های محدود و متوسط می تونن باشن.
[ux_image id=”18228″]
9- انتخاب یه شرکت موشن گرافیک کاربلد
برای اینکه توی این کار موفق بیرون بیاید، نیازه که سه تا فاکتور رو در نظر بگیرید : قیمت گذاری، نمونه کارها، تجربه. کما اینکه شما باید مطمئن باشید شرکتی که باهاش کار می کنید، متخصص بازاریابی حرفه ای داره. یعنی فقط قرار نیست یه ویدیوی قشنگ و بدون هدف براتون بسازه، باید ویدیوی شما بار بازاریابی خیلی خوبی برای کسب و کارتون داشته باشه. همین طور حواستون باشه که همین اول کار از شرکت بخواید که منابع کار رو در اختیارتون قرار بده تا مطمئن بشید که کل کار رو خودشون انجام میدن.
10- زمان تحویل
مهمه؛ .واقعا مهمه که شما زمان کافی برای طراحی و تحویل پروژه برای خودتون در نظر بگیرید و فقط به این فک نکنید که هر چی سریع تر بهتر! مثلا 6 تا 8 هفته، استانداردترین زمان برای تحویل یه پروژه ی تبلیغاتیه! واقعیت اینجاست که مجموعه تبلیغاتی باید تماام جوانب کار شمارو یاد بگیره و روش تسلط پیدا کنه. اون باید قدم به قدم با شما هماهنگ باشه و تاییدتون رو بگیره و تموم این پروسه ها زمان بر هستن.
[ux_image id=”18229″]
حرف آخر
عالی بود 👌🏻 مخصوصا ویس های همراه با مقاله رو میشه پادکست بهشون گوش کرد 🌹
سلام و درود❤️❤️🔥 خیلی مطالب عالی و آموزنده ای دارید.
آموزش گفتاری همراه با تکست خیلی خوب و دوست داشتند است.
خیلی متشکرم
آقای فاضل متخصص و خوش صدا😍👏
❤️❤️❤️دم شما گرم
سپاس فراوان از اینکه موارد مهم را لیست وار در اختیار طراحان قرار می دهید. آگاهی از این نکات جهت پیشبرد بهتر پروژه بسیار با اهمیت است.
چه جالبه که مقالات رو به زبان گفتاری مینویسید تشکر
مدت زمان ویدیو هر چه کوتاه تر باشه بهتره. وقت طلاست