چرا موشن گرافیک من نتیجه نمیده؟! (9 اشتباه رایج)

شما یه موشن گرافیک عالی دارین اما به اون نتیجه ای که انتظار داشتین نمی رسین؟ توی این مقاله 9 تا دلیل بهتون میگیم که چرا موشن گرافیک شما ممکنه نتیجه ی مطلبوبی نداشته باشه.
همه دوست دارن درباره داستان های موفقیت آمیز صحبت کنن. چرا که نه؟
اونا هیجانانگیز، انگیزهبخش و خوندنی هستن. اما حقیقت اینه که فراتر از هر داستانِ موفقی صدها شکست هم وجود داره.
امروز میخوایم رایجترین اشتباهاتی رو که بعضی ها توی ساخت یه موشن گرافیک مرتکب میشن رو بررسی کنیم.
ادامه مقاله رو بخونین تا موشن گرافیک شما توی لیست موفق ها قرار بگیره.
اشتباهی که باید زمان ساختن یه موشن گرافیک ازشون دوری کنین:
1. انتخاب مفهوم اشتباه
قبل از نوشتن یه کلمه از فیلمنامه، مطمئن شین که مفهوم شما نتیجه میده.
مفهوم موشن گرافیک شما باید منحصر به فرد باشه و برای اهداف تجاری شما ساخته شده باشه،ی عنی فقط سعی نکنین توضیح بدین که چه کاری انجام میدین و چه نوع مشکلاتی رو حل می کنین.
چون رقبای شما کم و بیش همین مشکلات رو حل می کنن و همین راه حل ها رو هم توی ویدیوهاشون توضیح میدن.
بنابراین باید یه رویکرد منحصر به فرد برای هدف قرار دادن مخاطب های خودتون پیدا کنین و چیزی باشه که بهترین فرصت رو برای جذب اونا به شما میده.
2. یه قلاب بد یا یه قلاب ناموجود
سریع ضربه بزن، ضربه محکم بزن.
آیا میدونستین که اگه ویدیوی شما توی 10 ثانیه اول توجه کسی رو جلب نکنه، اونو از دست دادین؟
بله، درسته.
مطالعات نشون داده که شما فقط 10 ثانیه فرصت دارین تا بیننده رو جذب کنین و درگیر ویدیو کنین و فرصت دومی ندارین. بنابراین با دونستن این موضوع، بهتون توصیه میکنیم که از صحبت کردن درباره همه مشکلات صنعتتون صرف نظر کنین چون مردم از قبل اونارو میدونن.
چیزی که مردم به دنبالش هستن، راه حل های بهتری نسبت به اون چیزاییه که در حال حاضر به دست آوردن، یا راه حل هایی که براشون مناسب باشه.
به عنوان مثال، فرض کنین یه محصول CRM رو می فروشین. مردم میدونن که چیه و نیازی نیست وقتتونو برای صحبت درباره مشکلاتی که یه CRM حل میکنه تلف کنین. بجاش، درباره اینکه چرا راه حل شما متفاوته و پیشنهاد منحصر به فرد اصلی شما چیه، صحبت کنین.
3. جزئیات بیش از حد
این احتمالاً رایج ترین اشتباهه. توی یه موشن گرافیک (یا هر ویدیوی بازاریابی،واقعا) زمان برای صحبت درباره همه ویژگی ها خیلی کمه.
مردم بلافاصله بعد از دیدن ویدیوی شما، 90 درصدش رو فراموش میکنن و اگه حتی مزیت اصلی شمارو به خاطر بسپارن، خوش شانس هستین. بنابراین روی مزیت اصلی تمرکز کنین و مفهومتون رو حول اون بسازین.
حتی برندهای بزرگ 1 یا 2 مزیت اصلی رو توی ویدیوشون جا میدن و روش مانور میدن. به عنوان مثال، Volvo رو امنیت فوکوس میکنه و BMW روی تجربه راننده و…
4. بدون مخاطب هدف خاص
روی افرادی که برای اونا بازاریابی می کنین متمرکز شین.
وقتی با همه صحبت می کنی، با کسی صحبت نمی کنی. سعی نکنین توی یه ویدیو با یه لحن و پیام با همه جهان صحبت کنین. حتی اگه محصول یا خدماتی دارین که واقعاً همه میتونن ازش استفاده کنن، باید بتونین ارتباط برقرار کنین و اگه پیام شما خیلی گسترده باشه نمیتونین این کارو انجام بدین.
پیامتون باید تا حد امکان خاص باشه. مخاطبای خودتونو بشناسین، نقاط ضعفشون رو بشناسین و بعد هرچیزی رو که دنبالش هستن به روشی که آماده شنیدنش هستن بهشون بدین.
علاوه بر این، پیش بینی خلق و خو و عادت های اونا مهمه.
منظور من اینه:
فرض کنین محصول شما درباره بهبود کیفیت کسب و کاره. بعد میخواین ویدیوی خودتونو توی لینکدین آپلود کنین، چون وقتی مردم توی لینکدین هستن، توی یه ذهنیت تجاری هستن و دنبال پیداکردن فرصتهای جدید هستن. الان اونا آمادن تا به ابزارهای تجاری جدیدی که وضعیت کاریشونو بهبود میده اوکی بدن.
اگه پیام یا محصول شما باعث سرگرمی میشه – بازی و غیره – پس باید اونو به سمت پلتفرم هایی که مردم توی اون سرگرم سرگرمیا هستن، مثل اینستاگرام یا اسنپ چت، تنظیم کنین.
برنامه فیس بوک برای دوست و خانواده هدف گذاری شده. اگه یه موشن گرافیک دارین که کسب و کارتون رو به عنوان یه هدیه عالی بازاریابی میکنه، فیس بوک یه جای عالی برای استفاده ازش هست.
نکته پایانی – بدونین با چه کسی صحبت می کنین، چه چیزی رو بهشون پیشنهاد بدین، و بهترین کارو کجا انجام بدین.
5. سطح کیفیت
هیچکس چیزهایی رو که ارزون به نظر میرسه دوست نداره.
یه سوال ازتون میپرسم. صرف نظر از اینکه سایتی برای چیه، چه چیزی برای شما جذاب تره: وب سایتی که قشنگ به نظر میرسه و خیلی خوب طراحی شده، یا وب سایتی که درهم به نظر میرسه با یه چینش بد، مثل فونت های زشت و غیره.
امروزه، ما اصلا نمیگیم که فروش یه ویدیو با کیفیت بالا تضمین شده هست. توی پیام شما چیزای زیادی برای موفقیت وجود داره، و یه موشن گرافیک خوب فقط یه ابزار توی قیف فروش شما هست. بهرحال، برای گام اول و جذب مخاطب این مورد خیلی مهم هست.
توی سوئد یه آزمایش با یه نوع نوشیدنی اما توی بطری های مختلف انجام شده که اولی به خوبی توی یه بطری فانتزی بسته بندی شده بوده و دومی فقط توی یه بطری معمولی و بیحجم بوده. بعد از مردم پرسیدن که کدوم نوشیدنی بهتره؟
احتمالاً از شنیدن اینکه 89٪ از اونا به نوشیدنی که بسته بندی زیباتری داشته اشاره کردن، تعجب نمیکنین. علاوه بر این، اونا آماده بودن تا 70٪ پول بیشتری برای گرفتن اون بطری بپردازن! این دیوونگی نیستش!؟
همین مورد درباره کیفیت بصری یه ویدیوی موشن گرافیک هم صادقه و ویدیوی شما باید بهترین کیفیت ممکن رو داشته باشه.
همچنین خوبه که بدونین، قیمت ویدیو با کیفیت بصری بالا تقریباً مشابه یه ویدیو با کیفیت پایین هست. شما فقط باید تحقیق کنین و یه مرکز تولید ویدیو عالی پیدا کنین که کیفیت خوبی رو با قیمت مناسب انجام بده.
6. مدت زمان اشتباه
زمان ارزشمنده، عاقلانه استفادش کنین.
من مطمئنم که به شما گفته شده که بهترین مدت زمان برای یه موشن گرافیک 60-90 ثانیه هستش. خوب اگه این اولین ویدیو یا ویدیوی اصلی شما باشه، ممکنه درست باشه.
با این حال، اگه میخواین ویژگی جدیدی رو به مخاطب هاتون معرفی کنین، لزوماً به زمان زیادی نیاز ندارین. اگه همه چیزهایی که قبلاً مشتری هاتون درباره شرکت شما میدونستن رو دوباره تکرار کنین حتی ممکنه اونا حوصلشون سر بره .
ما معمولا با موشن گرافیک های بیش از حد طولانی از شرکت های جدیدی روبرو میشیم که دارن تلاش میکنن بازار رو بدست بگیرن. این یه اشتباه بده که در نهایت برای شما هزینه داره.
مردم عجله دارن و شما باید اونا رو توی کمترین زمان ممکن با پیام خودتون روبرو کنین. پیام خودتونو (درحالی که مطمئن هستین که منحصر به فرد هستش) حداکثر توی 60 ثانیه به مخاطباتون بگین. مردم زمانشونو برای دیدن ویدیو شما تلف نمیکنن هر ثانیه رو براشون ارزشمند کنین.
7. قرار دادن اشتباه – میزبانی یا در وب سایت
شما ویدیوی خودتونو دارین، حالا چی؟
این شاید بدترین اتفاقی باشه که برای یه موشن گرافیک عالی و خوش ساخت پیش میاد. مردم ویدیوی خودشونو می گیرن و اونو توی وب سایت خودشون یه جا دفن میکنن. یا حداکثر، فقط اونو توی YouTube آپلود کنیم و بگیم “امیدواریم” ازش بازدید بشه.
_ویدئو قدرتمندترین ابزار موجود توی انبار مهمات شماست!
_اونو توی صفحه اصلی سایتتون قرار بدین.
_اونو توی شبکه های اجتماعی به اشتراک بزارین و پست خودتونو خاص کنین.
_سئو رو توی یوتیوب بهینه کنین.
_از یه سایت میزبانی کسب و کار استفاده کنین.
کارهای زیادی میتونین با ویدیوی خودتون انجام بدین که حتی ممکنه هنوز اونارو ندونین. مقاله های سایت ما رو بخونین تا ایده های زیادیو برای استفاده حداکثری از موشن گرافیکتون به دست بیارین. موشن گرافیک درست مثل چکش یه ابزار عالیه، اما فقط در صورتی که اونو بردارین و به درستی ازش استفاده کنین میتونه بهترین کارو براتون انجام بده.
8. استفاده نادرست از ویدئو توی قیف فروش شما
استراتژی و اجرا کنین.
اغلب، شرکتهای تولید وعدههایی رو میدن که ویدیوها واقعاً نمیتونن انجام بدن. لطفاً به یاد داشته باشین که یه ویدیوی توضیحی برای فروش محصول شما نیستش. شما باید از ویدیو برای جلب توجه و ایجاد علاقه یا توجه استفاده کنین – نه برای بستن معاملات و فروش!
هدف از یه ویدیوی توضیح دهنده یا موشن گرافیک شروع یه مکالمه و ارتباط و ایجاد علاقه بین شما و مخاطبانتون هستش. بعد، بسته به چرخه فروش خودتون، باید اونا رو ترغیب کنین که به مرحله بعدی برن.
سعی نکنین همه جزئیات رو به اشتراک بگذارین و بلافاصله پس از تماشای ویدیو پیشنهاد خرید کنین. 60 یا 90 ثانیه برای فروش یه محصول کافی نیستش، حتی اگه یه اشتراک ماهانه 5 دلاری ارزون باشه.
یه نسخه آزمایشی یا نسخه ی نمایشی رایگان پیشنهاد بدین یا از اونا دعوت کنین تا توی صفحه محصول درباره محصول اطلاعات بیشتری کسب کنن. بعد میتونین ویژگیها و مزایای محصولتونو به اونا بگین و برای فروش (یا دوباره، یه آزمایش رایگان) درخواست کنین.
9. Call to Action اشتباه
CTA یا Call to Action آخرین نکته توی ویدیوی شماست. ویدیوی شما برای این لحظه ایجاد شده، و اگه CTA اشتباه باشه، مشتری بالقوه خودتون رو از دست میدین حتی اگه بقیه ویدیو به خوبی ساخته شده باشه. من معمولا ویدیوهای توضیح دهنده عالی رو می بینم که به شعار شرکت یا شعار محصول ختم میشه. این مسخرس!
مشتری شما الان آماده اس و باید اونو به مرحله بعدی منتقل کنین، اما تنها چیزی که به اون میدین مجموعه ای از کلمات هستش که توسط یه بازاریاب بی تجربه ایجاد شده! به بیننده خود توناجازه بدین بدونه که توی مرحله بعد چه کاری باید انجام بده!
کجا اطلاعات بیشتری بگیره، کجا یه نسخه نمایشی بگیره و هر چیزی. حتی نکته بدی که توی بالا درباره اصرار برای خرید گفته شد بهتر از انجام ندادن هیچ کاری هستش.
همچنین، مرحله بعدی برای مشتری شما باید برنامه ریزی بشه. به مرحله بعدی میتوننی مثل اتاق بعدی فکر کنین که توی اون یه مدیر فروش خوب با لبخندی گرم انتظار ملاقات با مشتری شما رو میکشه. برنامهریزی کنین که مخاطبانتون بعد از دیدن ویدیوتون چه کاری باید انجام بدت و بعد از رسیدن به اونجا چه کاری باید انجام بدین.
حرف آخر
اگه از این مقاله یه نکته خوب یادگرفته باشین، باید این باشه که ویدیوی موشن گرافیک شما باید مثل هر ابزار دیگه ای توی برنامه بازاریابی شما باشه. اگه فقط آنجا بنشینین، فرصت بزرگی رو از دست میدین.
راههای زیادی برای به حداکثر رساندن پتانسیل ویدیوی موشن گرافیک تون وجود داره، بنابراین فقط اون رو توی جایی از وبسایت خودتون پرتاب نکنین یا اون رو توی YouTube آپلود نکنین و بذارین بمونه.
اگه شما میخواین یه ویدیو موشن گرافیکی عالی برای کسب و کار خودتون بسازین و توی ساختش مشکل دارین و نمیدونین از کجا شروع کنین، موشن گورو به شما کمک میکنه تا موشن گرافیک رو سریع و تخصصی یاد بگیرین.
فقط کافیه به قسمت محصولات آموزشی سایت برید، اونجا کلی آموزش رایگان داریم. آموزش موشن گرافیک جامع هم داریم که میتونین با اون به یه موشن دیزاینر همه فن حریف تبدیل بشین.
اگر هم برای کسب و کارتون نیاز به یه ویدیو موشن گرافیک قوی دارین، همین امروز سفارش موشن گرافیک خودتونو ثبت کنین.
ممنون از مقاله خوبتون به شناخت نقاط ضعف مون خیلی کمک میکنه
محل انتشار و زمان انتشار ویدیو هم میتونه به اندازه ساخت ویدیو مهم باشه چون اگر بهترین کار هم ساخته بشه ولی توسط مخاطب دیده نشه انگار هیچی به هیچی
واقعا کاربردی بود من سعی میکنم اونا رو انجام بدم
نکاتی بود که زیاد به چشم نمیان و متوجه شون نمیشی که دارن سطح کارتتو میارن پایین ولی باعث میشن نتیجه مورده نظر رو نگیری
خیلی خوب بود طبیعتا خلاقیت از مهارت بالا بدست میاد
تشکر از زمانی که برای نوشتن این مطلب مفید گذاشتید🙏