آموزش رایگان موشن گرافیک

call to action و موشن گرافیک

call to action یه نوع دعوت از مخاطب هست که ویدیوی بازاریابی شما رو به یک نوع عمل و عکس العمل تبدیل می کنه. توی این محتوا یاد میگیرین که چجوری یه call to action خوب برای ویدیوی موشن گرافیک تبلیغاتی تون داشته باشید. وقتی که قراره یه ویدیوی موشن گرافیک برای تبلیغات و بازاریابی ساخته بشه، مهم ترین بخش ماجرا بخش Call to Action اون ویدیو هست که بهش به صورت اختصاری CTA هم گفته میشه. حقیقت اینه که اگه شما بهترین ویدیوی موشن گرافیک تبلیغاتی رو هم داشته باشید اما توی بخش Call to Action یا CTA، اونطور که باید درست عمل نکرده باشین، نتیجه ی مطلوبی رو از تبلیغات تون نمیگیرین. ما تو ادامه ی این محتوا براتون توضیح میدیم که چجوری می تونین یه Call to Action خوب برای ویدیوهای تبلیغاتی تون داشته باشین :

 

Call to Action چیه؟

Call to Action یه حرکت توضیحیه. یعنی اینکه این حرکت به عنوان یه بخشی از ویدیوی تبلیغاتی شما، از بیننده دعوت می کنه که بعد از دیدن ویدیو، حرکتی رو انجام بده که هدف ویدیو هست. این حرکت مخاطب می تونه کلیک کردن روی یه عبارت باشه، رفتن به یه سایت باشه، خرید از یه فروشگاه باشه، دیدن نسخه جدید یه نرم افزار باشه و هزار و یک موضوع دیگه. در واقع Call to Action بخش خیلی مهمه ویدیو هست که میتونه یه بیننده ساده رو به یه مشتری فعال تبدیل کنه.

[ux_image id=”14829″]

 

چرا call to action برای یه ویدیوی موشن گرافیک بازاریابی مهمه؟

ببینید فرقی نمی کنه که شما از چه روش بازاریابی و از چه اپلیکیشنی برای معرفی محصول و خدمات خودتون استفاده می کنین. چیزی که مهمه اینه که شما باید یادتون باشه که این موضوع یه ارتباط دو طرفه هست. کدوم موضوع؟ موضوع انتشار ویدیوی تبلیغاتی شما. این ارتباط دو طرفه هم مثل هر ارتباط دیگه ای، یه فرستنده داره و یه گیرنده. همون طور که شما به عنوان فرستنده ی پیام دارید روی این موضوع کار می کنید که با کمک ویدیو به هدفاتون برسید، گیرنده هم یه سری اهداف و خواسته های مخصوص به خودشو داره. این یعنی چی؟

هدف بیننده از دیدن ویدیوی موشن گرافیک تبلیغاتی شما اینه که یه چیز جالب و مفید رو توی ویدیوی شما پیدا کنه. در واقع بیننده زمانی ویدیوی شما رو تا آخر نگاه می کنه که به چیزی که هدفش بود برسه. call to action اینجا به کار میاد و به بیننده کمک می کنه که راه دسترسی به خواسته ی خودش رو از توی ویدیو پیدا کنه. پس عملا اگه cta نباشه، هدف ویدیوی شما و خواسته ی مخاطب تون، عملی نمیشه. ببینید؛ خیلی سادست. مثلا تصور کنین که شما یه رستوران خیلی بزرگ دارین و هر چند وقت یه بار، یه ویدیوی موشن گرافیک خفن براش درست می کنید و رستوران و غذاهاتونو تبلیغ می کنین. مشتریا هم از تبلیغای شما خوششون میاد و میخوان با شما ارتباط بگیرن اما ویدیوی شما هیچ اطلاعاتی مبنی بر دعوت مخاطبش برای ارتباط با مجموعه رو توی ویدیو نزاشته. یعنی عملا ارتباط خودش رو با مخاطب، توی اوج رابطه قطع کرده و این بده!

اما درستش چیه؟ درستش اینه که شما باید توی ویدیوی بازاریابیتون، اول بیننده رو آماده کنین، خدمات تون رو معرفی کنین و احساس و تقاضا رو توی مخاطب ایجاد کنید و بعد اونو تشویق کنین که برای دریافت محصولات و خدمات شما، اقدام کنه. اینجوری تکلیف شما با بیننده تون روشنه و اون متوجه شده که بعد از دیدن ویدیوی شما چه اطلاعاتی رو دریافت کرده. اما اگه ته ویدیو، بیننده از خودش بپرسه خوب که چی؟! باید بدونین که شما اصلا توی تبلیغات کارتون، اونجوری که باید، درست کار نکردید.

[ux_image id=”14830″]

 

 

چجوری CTA توی یه ویدیوی موشن گرافیک تبلیغاتی به ایجاد سرنخ بیشتر کمک می کنه؟

ببینید؛ شما می تونین از call to action به روش های خیلی مختلفی استفاده کنین. مثلا شما می تونین از cta به عنوان یه دعوت مستقیم استفاده کنین. دعوتی که انتهای ویدیو ذکر میشه و این دعوت می تونه هر چی باشه. مثلا لینک خرید محصول، لینک دریافت خدمات، لینک یه تست رایگان برای نرم افزار و غیره. اگه ویدیوی شما یه ویدیوی معرفی محصوله، شما می تونین بیننده رو برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره ی محصول به دست بیاره، سمت صفحه ی خود محصول هدایت بکنید. اینجوری شاید یه مشتری بالقوه رو به یه مشتری بالفعل تبدیل کردین. هر کدوم از این روش ها، روش خوبی برای call to action  می تونه باشه. اما شما باید بررسی کنین که کدومشون با استراتژی بازاریابی شما و طرح ویدیوی موشن گرافیک تون جور در میاد.

 

مثال هایی از call to action

همونجور که براتون توضیح دادیم، راه های استفاده از call to action برای ویدیوهای موشن گرافیک تبلیغاتی خیلی زیاد هستن. ما توی ادامه ی این بخش چن تا از پرطرفدارترین روش های استفاده از call to action  رو براتون آوردیم. با هم ببینیم :

  • از وبسایت ما دیدن کنید : شما می تونید آخر ویدیو، مخاطب رو دعوت کنین که به صفحه ی اصلی وب سایت، صفحه ی فرود یا صفحه ی خود محصول بره.
  • گذاشتن شماره تماس : این کلاسیک ترین روش call to action  هست. اکثر تبلیغات تلویزیونی قبل از اینکه اصلا سایتی وجود داشته باشه، از این روش برای ارتباط گرفتن با مخاطب خودشون استفاده می کردن و هنوز هم روش موثریه.
  • ثبت نام توی سایت : اگه فعلا هدفتون اینه که قیف فروش تون رو با ایمیل هایی که توی سایت ثبت نام می کنن پر کنین، این کار خیلی موثره.
  • با ما تماس بگیرید : این روش هم یکی دیگه از روش های جذب مشتری تعریف میشه.
  • دمو داشته باشید : دمو می تونه یه خلاصه خیلی جذاب از محصولا و خدمات شما به مشتری بده. اینجوری خیال اون از بابت شناخت چیزی که قراره براش هزینه کنه، راحت میشه.
  • امتحان رایگان : این موضوع خیلی موثره. اینکه انتهای ویدیوتون، مخاطب رو دعوت کنین تا به صورت رایگان، یه تست با محصول مورد نظر شما بره.
  • بیشتر بدانید/ بیشتر یاد بگیرید : این مدل CTA  یه گزینه ی عالی برای محصولات یا خدماتی هست که ممکنه خریدار رو مردد کنه. (به دلیل قیمت بالا، ناآشنایی، جزئیات پیچیده و غیره)

 

چجوری یه call to action برای ویدیوی موشن گرافیک تبلیغاتی مون بنویسیم؟

برای نوشتن یه call to action خوب، نیازه بدونید که call to action باید دقیقا مرتبط با استراتژی بازاریابی شما نوشته بشه. پس قبل از هر چیزی، اول نقش ویدیوتون رو توی استراتژی بازاریابیتون مشخص کنین و بعد یه CTA خوب برای اون بنویسین. مثلا تصور کنین که شما یه محصولی برای فروش توی وب سایت تون دارین. صد در صد باید از مشخصات محصول تون بگین ولی نکته اینجاست که باید بدونید چه مشخصاتی رو توی CALL TO ACTION  بیارین که مخاطب رو تحریک کنه تا جذب محصول شما بشه و به صفحه ی محصول بره. در واقع نکته اصلی اینه که CTA باید هدف و استراتژی اصلی ویدیو رو بسته به اینکه ویدیو برای کدوم مرحله از قیف فروش/بازاریابی استفاده می‌شه، به درستی منتقل کنه.

[ux_image id=”14832″]

 

چجوری یه call to action موثر برای هر مرحله از قیف فروشمون بنویسیم؟

این قسمت از ماجرای قیف فروش، موضوع خیلی مهمیه که گاهی اوقات طراحا و سازنده های ویدیوهای موشن گرافیک تبلیغاتی اونو فراموش می کنن. ببینید، CALL TO ACTION و ویدیوی فروش شما باید جوری باشه که مخاطب شما رو مرحله به مرحله از قیف فروش بگذرونه. چحوری؟ براتون توضیح میدم :

ببینید، قیف فروش به قیفی گفته میشه که مرحله به مرحله برنامه ریزی شده و از سر گشاد این قیف مراحل شروع میشه تا میرسه به انتها که خرید هست. حالا هر شرکتی یه جوری و مطابق با شرایطی که داره، استراتژی های قیف فروش خودش رو میچینه که ما یه نمونشو براتون توی عکس آوردیم. حالا ربط CALL TO ACTION  با قیف فروش چیه؟ اینه که شما باید جوری CTA  رو توی ویدیوتون بزنین که هم مسیر با برنامه های قیف فروش پیش بره. اینجوری نباشه که CTA  یه چیز بگه و برنامه و استراتژی شما چیز دیگه ای باشه. لازمه اینو بدونین که قیف فروش هر مجموعه و شرکت با قیف فروش شرکت دیگه فرق داره. چرا؟ چون محصولا و برنامه هایی که توی این شرکت ها چیده میشن هم باهم فرق دارن.

ممکنه این قسمت یکم براتون گنگ باشه. ولی مسئله ی ساده ایه. مثلا تصور کنین که شما توی قیف فروشتون، تو مرحله تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل هستین. با این تفاسیر هرگز نمی تونین بیاین و CALL TO ACTION  رو روی بخش معرفی محصول بزارین. باید برنامه ی STA  شما جوری باشه که همراستا با این همین قسمت قیف پیش بره.

tps://motionguru.ir/blog/wp-content/uploads/2022/07/how-to-use-call-to-action-in-our-motion-graphics-video.mp4

 

 

2 تا چیز خیلی مهم !

یه Call To Action عالی باید 2 بخش احساسی و اطلاعاتی داشته باشه. بُعد احساسی ماجرا برای اینه که مخاطب شما باید انگیره کافی برای پیشوتن به شما رو داشته باشه. اما این به تنهایی مهم نیستو چرا؟ چون مخاطب شما علاوه بر انگیزه به اطلاعات درست و حسابی برای اینکه بدونه باید چه کار کنه هم نیاز داره. این یعنی شما یه ویدیوی موشن گرافیک تبلیغاتی درست می کنین و توی اون ویدیو اول خواسته و مشکل مخاطب رو تشخیص میدید و بعد اینکه مخاطب رو درگیر کردید، بهش میگید که راه حل مشکل پیش شماست. الان مخاطب شما درگیر شده و وقت اینه که بهش بگید چجوری می تونه به راه حل شما دسترسی پیدا کنه. اینجوری میشه که CALL TO ACTION  شما می تونه مخاطبتون رو درگیر احساسی و اطلاعاتی کنه.

 

چجوری عناصر یه CALL TO ACTION خوب رو شناسایی کنیم ؟

یه CALL TO ACTION  خوب اینجوریه که :

  • با استراتژی بازاریابی شما مطابقت داره.
  • متناسب با برند شماست.
  • به بیننده انگیزه می ده.
  • واضح و قابل درکه.
  • مختصره و معمولا طولانی نمیشه.
  • مخاطب خاص شما رو هدف قرار می ده.

 

چجوری CALL TO ACTION رو توی ویدیوی خودمون بزاریم؟

این موضوع به ویدیوی شما و نوع ویدیویی که می سازین بستگی داره. در واقع مدل ویدیویی که میسازین به شما کمک می کنه که بتونین تصمیم بگیرین که CALL TO ACTION رو کجا و چجوری بزارین. مثلا بیاید تصور کنیم که شما یه ویدیوی اطلاعاتی درست می کنید و قراره توی این ویدیو، اطلاعات مختلفی رو ارائه بدید. طبیعتا تمام اطلاعات مورد نظر شما توی این ویدیو جا نمیشن. برای این موضوع صد در صد به CALL TO ACYION نیاز پیدا می کنین. برای یه همچنین ویدیویی پیشنهاد میشه که CALL TO ACTION  رو به صورت بیتر بخوانید تو قسمت پایین ویدیوتون قرار بدید تا مخاطب بتونه بهش دسترسی پیدا کنه. اما مثلا برای ویدیوی معرفی یه محصول، بهتره که CALL TO ACTION رو آخر ویدیو و درست وسط صفحه بزارید.

[ux_image id=”14838″]

 

چجوری می تونیم دکمه Call-To-Action رو به یه ویدیو اضافه کنیم؟

سرویس های هاستینگ خیلی زیادی وجود دارن که به شما این امکان رو میدن که یه دکمه با لینک رو به ویدیوتون اضافه کنین. علاوه بر این موضوع این سرویس های هاستینگ این امکان هم به شما میدن که بتونین به اطلاعاتی مثل تعداد دفعات کلیک روی لینک، آمار جمعیتی و سایر تجزیه و تحلیل ها هم به راختی دسترسی داشته باشین. Vimeo, Wistia, Vidyard می تونن گزینه های خوبی برای شما باشن.

 

تفاوت بین Liking و Action چیه؟

این بخش از محتوا در عین اینکه خیلی جالبه، می تونه یکم گیج کننده هم باشه. میدونید چرا؟ چون ممکنه شما یه ویدویی رو درست کنید و منتشر کنید و بازخورد خلی خوبی از هم ازش بگیریدو معمولا این بازخوردا اینجوریه که ویدیوهای شما همه جا منتشر میشن و مردم دوسش دارن و بهش علاقه نشون میدن. اما فروش شما افزایش پیدا نمی کنه. اینجان LIKING  اتفاق می افته؛ یعنی مخاطب فقط از ویدیوی شما خوشش اومده. همین.  در واقع همینجاست که ویدیو مثل یه ویروس عمل میکنه. همه گیر میشه و نتیجه ی خیلی بدی داره. پس باید دقت کنین که دوس داشتن یه ویدیو با عکس العملی که مخاطب برای خرید انجام میده باهم فرق دارن. این موضوع رو باید طراحای ویدیوهای موشن گرافیک تبلیغاتی در نظر داشته باشن و طبق همین موضوع برای طراحی ویدیو پیش برن.

 

چجوری بفهمیم که CALL TO ACTION خوب عمل کرده؟

برای اینکه بتونید نتیجه ی کار CALL TO ACTION  رو درست ارزیابی کنین، شما دو تا مشخصه دارین :

1- چند نفر از مخاطبای مورد نظر شما ( این قسمت خیلی مهمه ) ویدیوی شما رو دیدن؟

2- چند نفر از این مخاطبای هدف، کاری که میخواستید رو انجام دادن؟

پس نتیجه این شد که شما باید مطمعن بشین که مخاطبای هدف شما، ویدیوی شما رو نگاه کردن و بعد باید عکس العمل های اونارو نسبت به درخواستی که شما طی CALL TO ACION  ازشون داشتی رو برآرود کنید.

[ux_image id=”14839″]

 

نحوه استفاده از Call to Actions مختلف برای یه ویدیو

اینکه شما بتونی برای یه ویدیو، چند مدل CALL TO ACTION طراحی کنی، راهیه که اکثر بازاریابا اونو نادیده میگیرن. اما شاید نمیدونن که این راه میتونه خیلی موثر بشه. برای اینکار شما باید دو تا شاخص رو در نظر بگیری. یکی اینکه برای چه موقعیت ها و مکان هایی می تونید از ویدیوی خودتون استفاده کنید و دو اینکه CTA های مختلف برای هر کدوم از این موقعیت ها، طراحی کنین. مثلا شما میخوای که ویدیوی تبلیغاتی شما برای سایت و شبکه های اجتماعی تون باشه. اینجوری می تونید یه CTA  اول برای وبسایت تون طراحی کنین و بعد برای شبکه های اجتماعی تون CTA  بزنین. اصلا می تونین جمله هاتون رو هم برای هر کدوم از این کال تو اکشن ها تغییر بدین. مهم ترین مزیت این کار می دونین چیه؟ اینکه گوینده ی ویدیو، هزینه ی زیادی رو برای این این کار از شما نمیگیره و شرکت سازنده ی ویدیو هم معمولا مبلغ خیلی کمی رو برای کار در نظر میگیره.  این یعنی شما یه مبلغ کمی رو اضافه تر پرداخت می کنین اما تموم راه های ارتباطی مجموعه تون رو تیو یه ویدیو به مخطاب تون معرفی می کنین و بعد میبینین که کدوم یکی بیشتر طرفدار داشته.

 

نحوه استفاده از تست A/B برای تست CTA ها تو ویدیوهای بازاریابی

الان شما باید بتونید CALL TO ACTION  تون رو تست کنید. سعی کنین که ویدیوتون رو توی سریوس های میزبانی آپلود کنین که به شما اجازه ی تحلیل داده هارو میده. شما باید بدونین که کدوم CTA  برای کدوم گروه از مخاطبا کار می کنه و همون هارو تجزیه و تحلیل کنید. مثلا بعضی از این CALL TO ACTION  ها برای زنای 25 ساله هست و بعضی هاشون برای مردای بالای پنجاه سال. مهمه که شما بدونی CALL TO ACTION ویدیوی تبلیغاتی شما برای چه گروهیه تا از بین همونا بتونین مشتری های بالقوه تونو پیدا کنین.

 

حرف آخر

شما می‌تونید بهترین ویدیوی موشن گرافیک بازاریابی یا معرفی محصولات و خدمات رو توی دنیا داشته باشین. اما وقتی یه  CTA قوی پشت ویدیوتون نباشه، فقط زمان و پول خودتون رو تلف می‌کنید. پس سعی کنین که CTA خودتون رو با دقت انتخاب کنید. تا بتونید بهترین نتیجه رو دریافت کنید. دوره های آموزش موشن گرافیک رایگان موشن گورو، یکی از بهترین دوره هاییه که میتونه توی این زمینه به شما کمک کنه.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا