چرا بیشتر شرکت ها ویدیوهای موشن گرافیک دوبعدی رو ترجیح میدن؟
چرا بیشتر شرکت ها ویدیوهای موشن گرافیک دوبعدی رو ترجیح میدن؟ این سوالیه که شاید برای خیلیامون پیش اومده باشه. شما دلیلشو میدونین؟
ممکنه شما بخواین یه ویدیوی تبلیغاتی برای شرکتتون بسازین اولین چیزی که بهش فکر کنین چیه؟ قطعا میتونه سبک ویدیو باشه و یکی از گزینه هاتون هم حتما ویدیو موشن گرافیک دوبعدی هستش. ما توی این مقاله به شما میگیم که چرا بهتره از این سبک برای ساخت ویدیوتون استفاده کنین.
دلیل برای اینکه چرا ویدیو موشن گرافیک دوبعدی بهترین سبک برای تولید ویدیوی تبلیغاتی شرکتی هستن
وقتی که به فکر تبلیغ برندتون میوفتین، یه فضای خیلی مهم برای تبلیغ میتونه رسانه های دیجیتالی باشه. ما مقاله های زیادی درباره اینکه ویدیوهای تبلیغاتی توی بحث بازاریابی خیلی مهم هستن، نوشتیم.
اما توی این مقاله میخوایم به شما بگیم که بهتره از چه نوع ویدیویی برای این کار استفاده کنین و چرا. یه سبکی هستش که بیشتر شرکت ها از این سبک برای کار بازاریابیشون استفاده میکنن و اون موشن گرافیک دوبعدی هستش. ما اینجا 9 تا از مزیت های این سبک رو بهتون توضیح میدیم تا شما رو بیشتر و بهتر با این سبک آشنا کنیم.
1. پیدا کردن راحت یه استودیوی موشن گرافیک خوب برای موشن گرافیگ دوبعدی
استودیوهای انیمیشن سازی و موشن گرافیک دو بعدی زیادی وجود دارن که همه اونا توی کارشون خیلی حرفه ای هستن. چون تعداد افرادی که برای استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری آموزش دیدن خیلی بیشتر از هنرمندانی هستش که می خوان انیمیشن و فیلم های متحرک بسازن.
اگه یه استودیوی انیمیشن سازی هنرمندان با استعداد و طراحان باهوش داشته باشه، قطعا اونا میتونن تو کارشون موفق باشن. خیلی از کارهای موشن گرافیک دو بعدی با استفاده از نرم افزارهای متحرک سازی انجام میشه.
میتونین یه ویدیوی شگفتانگیز برای لوگوتون با کمک شخصی که میدونه چه جوری از نرم افزار افتر افکت (Adobe After Effects) استفاده کنه، بسازین. البته، این یه مثال خیلی ابتدایی و یه کار خیلی آسونی هستش، اما نکته اینجاس که میشه با گرفتن اطلاعات از کارفرما و استفاده از نرمافزارهای خاص توی این زمینه، یه ویدیوی عالی ساخت.
افراد علاقه مند خیلی زود میتونن این حرفه رو یاد بگیرن و وارد این بازار کار بشن، با اینکه استودیوهای زیادی توی این زمینه فعالیت دارن ولی افراد تازه کار میتونن با کیفیت بالا کارشونو انجام بدن، تا از رقباشون متمایز بشن و مشتری بیشتری پیدا کنن.
برای درک کردن بهتر کیفیت توی بحث موشن گرافیک دو بعدی، توصیه می کنیم از وبسایت Behance دیدن کنین. این وبسایت، وبسایتی هستش که استودیوها کارهای خودشون رو توی اون پست میکنن و انیماتورها و افراد خلاق توی این زمینه درباره کارهای بقیه صحبت میکنن. اگه هم دنبال ایده برای ساخت ویدیوی خودتون هستین، این وبسایت یه پلتفرم عالی برای ایده گرفتنه. شما با ایده های خیلی زیادی اونجا روبه رو میشین و حتما میتونه براتون الهام بخش باشه.
[ux_image id=”14492″]
2. قیمت مناسب موشن گرافیگ دوبعدی
ویدیو های موشن گرافیک های دوبعدی فقط مزیتشون این نیست که هر کسی که دانش نرم افزاری توی این زمینه داشته باشه میتونه اونارو بسازه، یه مزیت مهم دیگه اش اینه که ارزان ترین روش برای ساخت ویدیوی متحرک هستش.
انیمیشن های سنتی، زیبا به نظر میرسن و جذابیت خاص خودشونو دارن، اما هر فریم اونا به وسیله یه انیماتور باید کشیده بشه و هزینه ساخت این نوع از ویدیوها خیلی زیاد میشه و زمان زیادی هم برای ساخت این ویدیوها باید گذاشته بشه چون طراح این نوع از ویدیوها، تقریباً 30 فریم برای هر ثانیه ویدیو باید بکشه.
این کار، کار خیلی زمانبری هستش و همانطور که تصور میکنین پرهزینه هم هست. بودجه معقول برای یه ویدیوی موشن گرافیک سنتی می تونه ده برابر بیشتر (یا بیشتر) از یه ویدیوی موشن گرافیک دوبعدی باشه!
ویدیوهای موشن گرافیک سه بعدی هم می تونن خیلی جذاب و کاربردی باشن، اما اونها هم پرهزینه هستن. وقتی میگیم 3 بعدی، منظور این نیستش که “عینک سه بعدی خودتون رو بزنین و بینین که چیزها دور و ور شما پرواز می کنن.” اون چیزی که ما اینجا در مورد اون صحبت می کنیم، ویدیوی موشن گرافیک مدل سه بعدی هستش.
ویدیوی موشن گرافیک مدل سه بعدی هم، برای ساختش زمان خیلی زیادی نیاز دارن و این زمان فقط برای طراحی اونها نیستش، رندر کردن (ترکیب همه عناصر با هم تا یه ویدیوی نهایی به وجود بیاد) یه ویدیوی چند دقیقهای میتونه ساعتها طول بکشه چون مدلهای سهبعدی جزییات بیشتری نسبت به گرافیکها و مدل های دو بعدی مسطح دارن.
[ux_image id=”14497″]
3. اصلاحات موشن گرافیک دوبعدی آسونِ
در طول فرآیند تولید و ساخت یه ویدیو تبلیغاتی، معمولا تغییرات و اصلاحاتی وجود داره. بیشتر وقتا اونا جزئی هستن، اما حتی اصلاحات جزئی هم، زمان بر هستن و ممکنه هزینه بر هم باشن.
با انتخاب سبک موشن گرافیک دوبعدی برای ویدیو تبلیغاتی شرکتی، فرآیند بازبینی و تغییرات روی ویدیو کار ، زمان و هزینه کمتری نسبت به سایر روشهای انیمیشن سازی میتونه داشته باشه. تغییرات رو توی این سبک میشه به سادگی انجام داد و یه طراح میتونه با وجود تغییرات خواسته شده از طرف کارفرما، توی همون زمان مقرر کارو تحویل بده.
مثلا، فرض کنین باید زمان یه صحنه رو تغییر بدیم تا یه کاراکتر وارد صفحه بشه و یه ثانیه بیشتر ویدیو باید طول بکشه. با موشن گرافیک دوبعدی، طراح فقط باید توی After Effects وارد پروژه بشه، زمان کلی انیمیشن رو تغییر بده و نرم افزار بقیه کارها رو خودش انجام میده. توی انیمیشن سنتی، کل ویدیو باید دوباره ترسیم بشه. برای اضافه کردن یه ثانیه دیگه توی سبک سنتی، نیاز به 30 فریم اضافی از کاراکتر داریم تا بشه اونو درحال حرکت نشون داد.
توی ویدیو موشن گرافیک سه بعدی، هر تغییر جزئی یه تغییر اساسی به حساب میاد، چون توی این نوع از ویدیوها شما با یه بعد اضافی از داده ها کار می کنین.
افزودن اون یه ثانیه بیشتر به ویدیو، ممکنه موقع طراحی پروژه زمان زیادی از شما نگیره، اما نمایش اون توی ویدیوی نهایی یا همون مرحله رندر کردن ممکنه چند ساعت بیشتر طول بکشه و هر بار که کارفرما میخواد لوگوی جدیدی قرار بده یا تصمیم میگیره که یه شخصیت باید به جای زرد، آبی باشه، باید ویدیو رو دوباره رندر کنین و این کار خیلی زمانبر هستش. این باعث میشه که اصلاحات توی یه ویدیوی موشن گرافیکی سه بعدی به طرز باورنکردنی سخت و کلافه کننده باشه.
4. زمان بر نبودن موشن گرافیک دوبعدی
توی مزیت های قبلی هم، خیلی کوتاه در مورد مزیت زمان بر نبودن موشن گرافیک دوبعدی صحبت کردیم. وقتی باید پروژه رو توی یه زمان خیلی کم به کارفرماتون تحویل بدین، هیچ گزینه ای بهتر از انتخاب سبک موشن گرافیک دوبعدی ندارین تا بتونین کارتون رو به موقع به کارفرماتون تحویل بدین.
دو ساعت مونده به ارائه کارتون به مشتری، رئیس شما تصمیم میگیره شعار توی ویدیو رو تغییر بده، اگر سبک طراحی ویدیو موشن گرافیکتون دوبعدی باشه به راحتی و توی زمان کم میتونین این کارو انجام بدین و ویدیوی اصلاحشده خودتون رو به رئیستون به موقع و قبل از زمان ارائه ویدیو به مشتری، تحویل بدین.
اگه جزئیات لحظه آخر نیاز به تغییر داشته باشه، مطمئن باشین که سریعترین اصلاحات رو با سبک موشن گرافیک دوبعدی میتونین داشته باشین خیلی سریعتر از انیمیشن های سه بعدی یا سنتی این کارو میتونین انجام بدین.
چون اصلاحات توی انیمیشنهای سهبعدی و سنتی خیلی کار سخت و زمان بری هستش. بخاطر همین قبل از شروع کار، باید همه جزئیات اون تأیید بشه. به نفع هیچ کس نیست که یه کار بزرگ و زمانبر رو قبل از اینکه مشتری 100٪ با اون موافق باشه، انجامش بده چون بعدا مجبور میشه به خاطر یه تغییر کوچیک کلی زمان بزاره تا بتونه انجامش بده. با موشن گرافیک دوبعدی، چون انجام دادن تغییرات، زمان کمی میبره پس تأیید همه جزئیات قبل از انجام کار ضروری نیستش.
[ux_image id=”14509″]
5. پشتیبانی بلند مدت موشن گرافیک دوبعدی
گاهی وقتا ممکنه یه سری اصلاحات مدتی بعد از نهایی شدن پروژه و تاییدش انجام بشه. تغییر یه شعار یا استفاده از یه لوگوی جدید، معمولا قبل از شروع کار یه شرکت نوپا و تازه تاسیس، اتفاق میوفته یا تغییر اسم تجاری ممکنه بعد از چند سال اتفاق بیوفته. تغییر دادن فایل پروژه موشن گرافیک دوبعدی، حتی سال ها بعد از ساخت اون، خیلی کار آسونی هستش.
استفاده کردن از یه پلتفرم آسون برای ساخت و تغییر جزئی ویدیو تبلیغاتی، رویای هر تیم بازاریابی هستش. ساختن یه ویدیو با چندین نسخه مختلف با تفاوت جزیی یا با فراخوان های مختلف برای هدف های آزمایشی یا هدف قرار دادن مخاطبان مختلف، با کمک این سبک آسون و مقرون به صرفه هستش.
6. سبک استاندارد توی صنعتِ موشن گرافیک دوبعدی
حتی بزرگترین شرکتها و برندهای توی دنیا مثل گوگل، مایکروسافت، اسلک و … هم از موشن گرافیکهای دوبعدی برای ویدیوهای تبلیغاتی خودشون استفاده میکنن. اونها توی زمینه تبلیغات، هر مقدار که بخوان میتونن هزینه کنن تا هر کاری که مدنظرشون رو انجام بدن چون مشکل مالی ندارن. پس چرا بیشترشون از «ارزان ترین» گزینه که موشن گرافیک دوبعدی هستش، استفاده می کنن؟
یکی از دلایلش میتونه انعطاف پذیری خوب این سبک باشه. این شرکت ها معمولا زمانشون محدوده و براشون مهمه که بتونن خیلی راحت تغییراتی که مدنظرشونه توی زمان کم روی ویدیوشون انجام بشه. دلیل دیگه اش اینه که معمولا ویدیوهای تبلیغاتی شرکتی، هدف اصلیشون دادن یه پیام به مخاطبشون به ساده ترین شکل ممکن هستش.
ویدیو میتونه شیک و زیبا باشه، اما هدف اصلی این نوع از ویدیوها معمولا معرفی یه محصول، معرفی یه خدمات یا تقویت یه برند هستش ، نه برنده شدن توی اسکار.
این نکته ام جالبه که بدونین، خیلی از ویدیوهای موشن گرافیک دوبعدی فوق العاده ای وجود داره که به دلیل طراحی خوبشون و جذابیت بالاشون، جایزه بردن.
7. تغییر راحت تناسبات در موشن گرافیک دوبعدی
درست مثل تغییرات و اصلاحات که توی ویدیوهای موشن گرافیک دوبعدی خیلی راحت میشد این کارو انجام داد. برای تغییر تناسبات ویدیو نیز به راحتی این کار انجام میشه و کار زمان بر و سختی نیستش. شما میتونین یه ویدیو دوبعدی با اندازه 1×1 برای اینستاگرام، یا نمای عریض 16:9 یا نسبت پرتره 9:16 برای دیدن توی تلفن همراه داشته باشین، که کار نسبتا آسونی هستش.
برای ویدیوهای موشن گرافیک سه بعدی، جابجایی مدلها برای ایجاد تناسب با نسبتهای مختلف، زمان زیادی رو میبره و برش ویدیو باعث میشه که ویدیو و تصویرهای اون درهم به نظر برسه و باعث حذف شدن بعضی از جزئیات ویدیو بشه.
تغییر نسبت و تناسبات ویدیو برای انیمیشن های سنتی که با دست طراحی شدن هم، غیرممکنه. تنها گزینه ای که میتونین برای این سبک از ویدیوها برای تغییر ابعاد داشته باشین، یه برش ناخوشایند یا به معنای واقعی کلمه ترسیم دوباره کل انیمیشن از اول با تناسب و ابعاد جدید هستش.
[ux_image id=”14502″]
8.ترکیب موشن گرافیک دو بعدی با سبک های دیگه
ویدیوها یا آگهیهای تبلیغاتی زیادی رو حتما دیدن که سبک موشن گرافیک دو بعدی رو با سبکهای دیگر ترکیب کردن. تمام اون ویدیوهای اکشن زنده با متن شناور و لوگویی که توی یه صحنه ویدیو یهو ظاهر میشه (تقریباً توی هر ویدیو تبلیغاتی وجود داره) دقیقاً همین هستش.
موشن گرافیکهای دوبعدی وقتی با سبک های دیگه از ویدیوها ترکیب میشن، اون ویدیو رو خیلی جذاب میکنن. این سبک میتونه با فیلمهای سه بعدی، تخته سفید، انیمیشنهای سنتی عالی بشه. یکی از دلیلای این جذابیت اینه که مجموعه نرم افزارهای Adobe، اضافه کردن موشن گرافیک رو به پروژه ها آسون کرده و این سبک بخاطر همین به خوبی با انواع پروژه ها میتونه هماهنگ بشه.
9. ایجاد و تبدیل تصاویر شرکتی به راحتی
به دلیل استفاده از گرافیک های برداری، ایجاد اینفوگرافیک، نمودارها و نمودارهای متحرک، زنده کردن اعداد (برای افزودن زندگی به تصاویر غیر هیجان انگیز مثل پیش بینی بودجه)، ارائه آمار و موارد دیگه توی این سبک خیلی آسون هستش. با موشن گرافیک دوبعدی، میتونین حتی یه تفکیک عددی سخت از سه ماهه مالی رو جالب و جذاب نشون بدین.
همچنین، تبدیل دارایی ها به شکل های دیگه هم خیلی آسونه. میتونین به راحتی یه اینفوگرافیک رو از فایل پروژه ویدیویی بیرون بکشین و اون رو برای نمایش به رئیستون یا هیئت مدیره شرکت، با کیفیت بالا چاپ کنین. از طرف دیگه، اگر تیم بازاریابی شما قبلاً یه اینفوگرافیک توی فتوشاپ یا ایلاستریتور ایجاد کرده باشن، میشه با متحرک کردن عناصر مختلف فایل پروژه اون رو به ویدیو تبدیل کنین.
سخن پایانی
امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشه تا به خوبی متوجه شده باشین که چرا سبک موشن گرافیک دوبعدی بهترین انتخاب برای ویدیوی تبلیغاتی تجاری شما هستش. معمولاً ارزانترین راه همیشه بهترین راه نیستش، اما ما توی عصری از فناوری زندگی میکنیم که این امکان فراهم شده که ارزون ترین راه بهترین راه باشه.
خیلی وقت پیش نبود که اگه هر نوع ویدیویی برای تبلیغ کسب و کار خودتون میخواستین، گزینه های شما برای انتخاب سبک ویدیو، کم بود و همه اونها هم گزینه های پرهزینه ای بودن. الان میتونین یه ویدیوی موشن گرافیک دوبعدی کاملاً سفارشی داشته باشین که از اول با در نظر گرفتن اسم تجاری شما طراحی شده باشه و با قیمت خیلی کمتر از هزینه ای که قبلا باید پرداخت میکردین.
اگه سؤال دیگه ای دارین یا درباره کارهایی که موشن گورو میتونه برای کسب و کار شما انجام بده بیشتر میخواین بدونین، برای ما زیر این مقاله کامنت بزارین.
اگه هم برای کسب و کارتون نیاز به یه ویدیو موشن گرافیک قوی دارین، همین امروز سفارش موشن گرافیک خودتونو ثبت کنین.
و اگه میخواین یه ویدیو موشن گرافیکی بسازین ولی مشکل دارین، موشن گورو به شما کمک میکنه تا موشن گرافیک رو سریع و تخصصی یاد بگیرین. فقط کافیه به قسمت محصولات آموزشی سایت برید، اونجا کلی آموزش رایگان داریم. آموزش موشن گرافیک جامع هم داریم که میتونین با اون به یه موشن دیزاینر همه فن حریف تبدیل بشین.





من فک میکردم 3 بعدی ها بیشتر تو بورس باشند ..
چه جالب
شما انیمیشن سه بعدی هم میسازید در موشن گرو >؟
بله
سپاس از مطالب خوب و کاملتون
ممنون از مقاله خوبتون ❤️
واقعا مقاله کامل و جامعی بود
ولی متاسفانه استفاده از انیمیشن دو بعدی برای تبلیغ تو شرکت های ایرانی به خوبی جا نیافتاده
ممنون از مقاله خوب شما
ولی واقعا سه بعدی خیلی زیباست… اما پرچم موشن گرافیک بالا تره 🙂