20 سبک ویدیو تبلیغاتی + نمونه موردی
توی این مقاله 20 سبک ویدیو تبلیغاتی رو با نمونه موردی بهتون معرفی میکنیم چون موقع ساخت یه ویدیو تبلیغاتی باید بدونین که کدوم سبک مناسب کسب و کار شماست تا بتونین بهترین سبک و انتخاب کنین تا کارایی و تاثیر عالی براتون داشته باشه.
اگه دنبال ساخت یه ویدیوی تبلیغاتی برای کسب و کارتون هستین، مهمه که اون رو با سبک مناسب تولید کنین. با اینکه بعضی از سبکها خیلی محبوب هستن و خیلی دیدیم که برای ساخت ویدیوها ازشون استفاده میشه ولی سبکهای خیلی زیادتری وجود دارن که خوبه که در موردشون اطلاعات داشته باشین.
چون بعضی از سبک ها ممکنه برای کسب و کار شما بهتر و عالی تر باشن ولی بعضی دیگه ممکنه اصلا مناسب نباشن. توی ادامه این مقاله تمام سبک های مختلف رو با جزییات براتون توضیح میدیم پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشین.
انواع سبک ویدیو تبلیغاتی
اولین سبک ویدیو تبلیغاتی: انیمیشن دوبعدی
سبک انیمیشن دوبعدی یه سبک «همهجانبه» و عالی برای ویدیوهای تبلیغاتی هستش. اونها با دستکاری تصاویر ساخته میشن و استوک یا سفارشی طراحی میشن.
یکی از دلایلی که موشن گرافیک دوبعدی خیلی کارآمد هستش اینه که ترکیب و یا تبدیل لوگوی برند (که البته خودش هم یه تصویر هستش) با تصاویر دیگه به راحتی و زیبایی انجام میشه. این سبک برای نشون دادن برنامهها، انیمیشنهای فنی، گرافیکهای مالی و ویدیوهای تبلیغاتی شرکتی خیلی خیلی مناسب هستن.
دومین سبک ویدیو تبلیغاتی: انیمیشن شخصیتی دو بعدی
این سبک جز محبوب ترین سبک ها برای ویدیوهای تبلیغاتی هستش برای هر کسب و کاری به خوبی میتونه موثر و کارآمد باشه و خیلی از شرکت های تازه تاسیس از این سبک ویدیو تبلیغاتی برای کسب و کارشون استفاده میکنن. انتخاب این سبک یه انتخاب عالی هستش چون با کمک کاراکترها و شخصیت های موجود توی ویدیو، می تونین مشکلات مشتری همراه با راه حلشو مثل یه تجربه واقعی به مخاطبا نشون بدین.
اگه می خواین برای مخاطبای هدفتون و مشکلاتشون یه راه حل ارائه بدین یا مزایای محصول خودتون رو به اونا معرفی کنین، انیمیشن شخصیتی دوبعدی بهترین روش ممکن برای این کار میتونه باشه.
سومین سبک ویدیو تبلیغاتی: انیمیشن دو بعدی با عنصرهای سه بعدی
گاهی وقتا برای نشون دادن یه شی از زوایای مختلف به عناصر سه بعدی توی یه ویدیوی تبلیغاتی نیاز داریم یا اگه می خواین یه ماکت متحرک از محصول خودتون داشته باشین که بتونین در اطراف یا داخل اون حرکت کنین، انیمیشن سه بعدی خیلی گرون میشه و ساخت اون زمان بیشتری می بره، پس به جای ساخت یه ویدیوی کامل یه دقیقه ای سه بعدی، فقط عناصر کلیدی خاصی رو به صورت سه بعدی میسازیم.
چهارمین سبک ویدیو تبلیغاتی: انیمیشن 2.5 بعدی
انیمیشن 2.5 بعدی کمی به ظاهر سه بعدی نزدیکتر هستش اما نه به اندازه تصاویر ایزومتریک (توی ادامه درباره ایزومتریک بیشتر توضیح می دیم). انیمیشن دو نیم بعدی یه بعد دیگه به تصاویر اضافه میکنه اما تصاویر هنوز کاملا صاف و بدون توهم عمق هستن.
پنجمین سبک ویدیو تبلیغاتی: انیمیشن تخته سفید
ششمین سبک ویدیو تبلیغاتی: انیمیشن سه بعدی
تا اونجا که به تولید انیمیشن های رایانه ای مربوط میشه، ویدیوهای تبلیغاتی سه بعدی، ویدیوهای گرون قیمتی هستن. برای ساخت یه ویدیو تبلیغاتی دو بعدی ، به 2 تا تصویرگر و 2 تا انیماتور نیاز هستش ولی برای یه ویدیوی انیمیشن سه بعدی با همون میزان زمان، باید کامپیوترهای گرون قیمت فوق العاده قدرتمند رو برای پردازش حجم عظیمی از داده ها استفاده بشه.
راهنمای عملی برای هر شرکتی که قصد ساخت یه ویدیوی تبلیغاتی سه بعدی رو داره.
ساخت یه ویدیو موشن گرافیک سه بعدی زمان زیادی نیاز داره. یه ویدیوی تبلیغاتی 60 ثانیهای موشن گرافیک 15 تا 50 دقیقه طول میکشه تا رندر بشه. ولی با یه کامپیوتر معمولی، یه ویدیوی تبلیغاتی سه بعدی میتونه ساعت ها و حتی روزها طول بکشه.
اگه فقط یه بار مجبور باشین این کار رو انجام بدین وحشتناک نیستش، اما به خاطر داشته باشین که هر بار که حتی یه تغییر جزئی ایجاد بشه، باید اون رو دوباره از نو رندر کنین!
انیمیشن های سه بعدی می تونن زیبا به نظر برسن، اما گفتن یه داستان یا نشون دادن یه برنامه به اون همه افکت های فانتزی نیاز نداره. به همین دلیله که حتی شرکت های بزرگ مثل گوگل یا مایکروسافت انیمیشن های دو بعدی رو برای تبلیغات خودشون به انیمیشن های سه بعدی ترجیح میدن.
هفتمین سبک ویدیو تبلیغاتی: لایو اکشن
این سبک رسانه ای زمانی عالی کار می کنه که بخواین مستقیماً مخاطب رو مورد خطاب قرار بدین یا محصول خودتون رو نمایش بدین. اگه به سادگی توی یه استودیوی خونگی با وسایل اولیه فیلمبرداری می کنین، این می تونه یه راه حل نسبتاً مقرون به صرفه برای ساخت یه ویدیوی معمولی باشه.
اما باید توجه داشته باشین که وقتی شروع به اضافه کردن عناصر خارجی مثل مکانهای مختلف، بازیگران و خدمه میکنین، هزینهها سر به فلک میکشه. یه ویدیوی لایو اکشن متوسط 30 ثانیه ای میتونه از هزینه بالایی براتون داشته باشه.
هشتمین سبک ویدیو تبلیغاتی: اکشن زنده با عنصر آهنگ
این سبک ویدیو تبلیغاتی زمانی استفاده میشه که میخواین ویدیوی لایو اکشن خودتون رو با کمک انیمیشن جذابترش کنین. خیلی از ویدیوهای لایو اکشنی که تا حالا دیدین با انیمیشن های دوبعدی زیباتر شدن.
حرکتی که یه شخص رو دنبال می کنه یا حباب های متنی که بالای تلفن همراه ظاهر میشه یا آماری که از یه نمودار لایو اکشن بیرون میاد، همه اینها نمونه های رایج انیمیشن توی این نوع سبک ویدیو تبلیغاتی هستش. استفاده از این انیمیشن یه راه عالی برای تاثیرگذاری بیشتر توی لحظات کلیدی ویدیو لایو اکشن میتونه باشه. این سبک ویدیو تبلیغاتی برای ویدیوهای ارائه برند، هم میتونه مناسب باشه.
نهمین سبک ویدیو تبلیغاتی: استاپ موشن (Stop Motion)
استاپ موشن سبکی هستش که با فیلمبرداری یه فریم از یه مدل (اغلب از خاک رس) توی یه زمان و بعد کمی حرکت دادن یا دستکاری سوژه و تکرار این حرکت ایجاد میشه. این سبک ویدیو خیلی غیر معموله و جذابیت هنری خاص خودش رو داره و ساخت این سبک از ویدیوها سخته چون برای ساختش به یه استودیو و تجهیزات ویژه نیاز هستش و هزینه ساخت این نوع از ویدیوها معمولا خیلی هم گرون میشه.
دهمین سبک ویدیو تبلیغاتی: انیمیشن تایپوگرافی متحرک
اسم این سبک تقریباً همون چیزیه که توی ساختش اتفاق میافته. بعضی وقتا که شرکت ها سعی میکنن توی هزینه هاشون صرفه جویی کنن از این سبک برای ویدیو تبلیغاتیشون استفاده میکنن. توی چند ثانیه این نوع از ویدیوها جالب به نظر میرسن، اما مشکل اینه که هیچ کس متن های متحرک رو برای 60 یا 90 ثانیه نمیخونه.
ممکنه توی این زمینه استثنائاتی هم وجود داشته باشه مثل اینکه شخصیت اصلی به طرز هوشمندانه ای با متن طراحی شده باشه، اما بیشتر این سبک ویدیو تبلیغاتی ایده های بدی دارن.
یازدهمین سبک ویدیو تبلیغاتی: پخش صفحه نمایش (Screencast)
این سبک زمانی مناسبه که می خواین برنامه شرکت رو توی عمل و واقعیت نشون بدین. میتونین مستقیماً از مرورگر یا نرمافزار ضبط صفحه استفاده کنین و بعدش برای جذاب و قابل فهم شدنش چندتا ترفند تصویری (هایلایت، بزرگنمایی و مقیاسگذاری، نشانگر بزرگ ماوس و …) بهش اضافه کنین.
همچنین، میتونین وقتی که یه شخصی داره از تلفن خودش استفاده میکنه یا توی شبکه های مجازی میگرده، از تلفیق ویدیوی اسکرینکست یا همون پخش صفحه نمایش و لایو اکشن برای ساخت ویدیو تبلیغاتی استفاده کنین.
دوازدهمین سبک ویدیو تبلیغاتی: اینفوگرافیک (Infographic)
این سبک بهتره زمانی استفاده بشه که اطلاعات زیادی برای انتقال دادن به مخاطب هدف وجود داره. ویدیوهای اینفوگرافیک برای سادهتر کردن ویدیو یا درک آمار و … کاربرد دارن.
سیزدهمین سبک ویدیو تبلیغاتی: استوک فوتیج (Stock Footage)
این سبک ویدیو تبلیغاتی روز به روز داره محبوب تر میشه. شرکتها نمیخوان پولشون رو برای ویدیوی زنده سفارشی خرج کنن اما اونا میتونن تقریباً هر کلیپ فیلمی رو که دوست دارن با هزینه ای کم با کمک این سبک به دست بیارن.
تصور کنین اگه کل بازیگران و گروه رو به صحرا، آمازون یا دبی ببرین، چقدر هزینه باید بکنین. با یه هزینه خیلی کمی میتونین کلیپ های ویدیویی لایو اکشن بخرین که اگه بتونین به درستی ازش استفاده کنین، می تونین یه ویدیو تبلیغاتی عالی با کمکش به وجود بیارین.
چهاردهمین سبک ویدیو تبلیغاتی: ایزومتریک (Isometric)
از نظر فنی، این سبک ویدیو تبلیغاتی یه سبک دو بعدی هستش اما به شکلی ساخته شده که اون رو سه بعدی نشون میده. همه عناصر توی این نوع از ویدیوها خطوط دوبعدی دارن، اما با سایه و پالت رنگ که در کنارش قرار میگیره جلوه ای از عمق و سه بعدی بودن رو ایجاد میکنه.
پانزدهمین سبک ویدیو تبلیغاتی: انیمیشن با تصویرهای محبوب
این سبک ویدیو تبلیغاتی زمانی استفاده میشه که می خواین از تصویرها یا شخصیت های معروف توی ویدیوی تبلیغاتی خودتون استفاده کنین. تقریباً برای هر ویدیویی میتونین از این سبک استفاده کنین و بعضی از استودیوها هم سعی می کنن با استفاده از اونها توی هزینشون صرفه جویی کنن (یعنی نیازی به ایجاد کردن طرح های خودشون ندارن).
ویدیوهایی که به این سبک ساخته میشن در واقع دارای طرح هایی از منابع مختلف هستن که معمولا افراد معتقدن که این نوع از ویدیوها کیفیت پایینی دارن چون یه ویدیو باید توی یه سبک ساخته بشه.
شانزدهمین سبک ویدیو تبلیغاتی: انیمیشن Cutout
سبک انیمیشن Cutout هم یه سبک دیگه ویدیوهای تبلیغاتی هستش که دارای عناصریه (شخصیت ها و اشیاء) که از کاغذ بریده شده و بعد فیلمبرداری میشن تا با هم حرکت کنن. مطمئناً توی این نوع از ویدیوها از فناوری پایینی استفاده میشه و خیلی هم ساده اس، به خاطر همین بیننده میتونه، روی پیام ویدیو تمرکز کنه و حواسش پرت چیزهای مختلف و یا پیچیده نشه.
هفدهمین سبک ویدیو تبلیغاتی: انیمیشن سنتی / فریم به فریم
دنیای انیمیشن با انیمیشن سنتی شروع شد. این شکل انیمیشن، دهها ساله که وجود داره و تقریباً همه حداقل یه فیلم کلاسیک دیزنی رو میشناسن و دیدن که با این سبک ساخته شده. هر قاب ویدیو بین 15 تا 30 فریم توی ثانیه هستش، که به هم متصل شده و ویدیویی که پایین میبینین یا هر چیزی رو که دوست دارین رو ایجاد می کنه. با این که این سبک خیلی جذابه ولی خیلی هم وقت گیره که باعث میشه گرون هم باشه.
هجدهمین سبک ویدیو تبلیغاتی: انیمیشن مینیمالیستی یا Outline
این سبک، سبکیه که امروزه خیلی از شرکت های تازه تاسیس ازش برای ساخت ویدیوهای تبلیغاتیشون استفاده میکنن. من دلیل اینو نمیدونم شاید دلیلش اینه که اونا طراحی مینیمالیستی رو دوست دارن. من هم این سبک رو دوست دارم چون توی صحنه های مختلفش جزییات زیادی وجود نداره و باعث میشه که حواس مخاطب پرت نشه و یه راه آسون برای رسوندن پیام به مخاطب هستش.
نوزدهمین سبک ویدیو تبلیغاتی: پارالاکس با تصویر (Parallax)
این سبک ویدیو تبلیغاتی به 2 دلیل استفاده میشه. اول، این که یه جلوه بصری جالبی داره. دوم، این یه گزینه عالی برای شرکت هایی هستش که می خوان تصاویر واقعی رو از آرشیو خودشون به ویدیو تبلیغاتی تبدیل کنن. مثلا ویدیوی پایین با استفاده از یه عکس قدیمی مربوط به مدتها قبل از اینکه اصلاً ویدیوهای تبلیغاتی این شکلی وجود داشته باشه، ساخته شده.
نوع از موثرترین سبک های ویدیوهای تبلیغاتی
- انیمیشن شخصیتی دو بعدی
- ویدیوی موشن گرافیک
- ویدیوی لایو-اکشن
- پخش صفحه نمایش
- انیمیشن دو نیم بعدی
- استوک فوتیج (Stock Footage)
- انیمیشن تخته سفید
- استاپ موشن (Stop Motion)
- انیمیشن سنتی
- انیمیشن دو بعدی با عناصر سه بعدی
سخن پایانی
ویدیوهای موشن گرافیک (دوبعدی و دوبعدی با کاراکترها یا همون شخصیت) و ویدیوهای تبلیغاتی استوک فوتیج محبوب ترین نوع ویدیوهای تبلیغاتی هستن. این سبک ویدیو تبلیغاتی نسبتا ارزون و مقرون به صرفه هستن، اما کیفیت تولید بالایی دارن.
امیدوارم که این مقاله براتون مفید بوده باشه. اگه تو انتخاب سبک ویدیو تبلیغاتی برای کسب و کارتون مشکل دارین برای مشاوره با ما تماس بگیرین و اگه در این باره سوالی داشتین زیر همین مقاله از ما بپرسین.
اگه میخواین ویدیو موشن گرافیک تبلیغاتی برای خودتون و یا مشتریتون بسازین و مشکل دارین، موشن گورو به شما کمک میکنه تا موشن گرافیک رو سریع و تخصصی یاد بگیرین. فقط کافیه به قسمت محصولات آموزشی سایت برید، اونجا کلی آموزش رایگان داریم. آموزش موشن گرافیک جامع هم داریم که میتونین با کمک اون به یه موشن دیزاینر همه فن حریف تبدیل بشین.
اگه هم برای کسب و کارتون نیاز به یه ویدیو موشن گرافیک تبلیغاتی قوی دارین، همین امروز سفارش موشن گرافیک خودتونو ثبت کنین.
ممنون از توضیحات و نمونه های خوبی که اشتراک گذاشتین 🌹🌹🌹
فوق العاده بود…ممنون
با اینکه موشن گرافیک رو خیلی دوست دارم ولی استاپ موشن هم زیباست واقعا
خسته نباشید
نمونه های خوبی داشت مخصوصا استاپ موشن
انیمیشن های 2.5 بعدی خیلی جذاب به نظر میان 😍😍
استاپ موشن ها هم به اندازه موشن گرافیک ها جذابند
استاپ موشن خیلی جذابه و الان هم داخل تبلیغات معمولا از همین روش استفاده میکنن
ویدیوی تبلیغاتی خوش ساخت و خلاقانه حتی اگر منجر به فروش نشه باعث ایجاد برندسازی فوق العاده میشه.
ویدیو ی نهم استاپ موشن خیلی قشنگ بود ممنون روایت قشنگی هم داشت اجرا هم عالی بود