آموزش رایگان موشن گرافیک

۷ اشتباه رایج در موشن گرافیک

۷ اشتباه رایج در موشن گرافیک: خطاهای متداول در چرخه‌ی راه رفتن کاراکترها

موشن گرافیک مثل یه دنیای بی‌پایان از خلاقیته که هرچی جلوتر بری، چیزای تازه‌تری کشف می‌کنی. وقتی تازه وارد این فضا میشی، هر انیمیشنی که می‌سازی برات جذابه و ذوق داری تا صحنه‌های خفن خلق کنی. اما واقعیت اینه که حتی حرفه‌ای‌ترین طراح‌ها هم توی مسیر کارشون اشتباه می‌کنن. این اشتباه‌ها معمولاً ریزن، ولی اثر بزرگی روی کیفیت خروجی می‌ذارن و باعث میشن نتیجه‌ی نهایی اون‌قدری که باید چشمگیر و حرفه‌ای نباشه.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های موشن گرافیک، انیمیت کاراکتر ـه. وقتی یه کاراکتر توی صحنه حرکت می‌کنه، نگاه بیننده ناخودآگاه دنبال طبیعی بودن حرکتشه. بین همه‌ی حرکت‌ها، راه رفتن (Walk Cycle) حساس‌ترین و سخت‌ترین بخشه. چون مغز ما به‌صورت طبیعی با این حرکت آشناست و حتی کوچک‌ترین ایراد رو سریع تشخیص میده. برای همین، اگه چرخه‌ی راه رفتن کاراکتر درست درنیاد، کل انیمیشن مصنوعی و غیرحرفه‌ای به نظر میاد.

اینجا دقیقاً جاییه که اشتباهات رایج در موشن گرافیک خودشون رو نشون میدن. اشتباهاتی مثل تقارن بیش‌ازحد در دست‌وپا، بی‌توجهی به وزن بدن، یا ثابت نگه داشتن لگن و شونه‌ها، همه باعث میشن کاراکتر مثل یه آدمک بی‌روح دیده بشه. اینا خطاهایی هستن که حتی بعضی حرفه‌ای‌ها هم مرتکب میشن، مخصوصاً وقتی سرعت تحویل پروژه بالاست و زمان کافی برای پرداختن به جزئیات وجود نداره.

پس اگه بخوای انیمیشن‌هات واقعی، زنده و تاثیرگذار باشن، باید این اشتباهات رو بشناسی و برطرف کنی. توی ادامه‌ی مقاله قراره همین موضوع رو باز کنیم و با هم ببینیم دقیقاً کجاها معمولا اشتباه میشه و چه‌جوری میشه اصلاحشون کرد.

اشتباهات رایج در موشن گرافیک

چرا چرخه‌ی راه رفتن مهم‌ترین تست برای حرفه‌ای بودن انیمیشن‌هاست؟

تو دنیای موشن گرافیک، خیلی حرکت‌ها هستن که میشه با ترفند و افکت پوشوند. مثلاً اگه یه شیء پرواز کنه یا یه متن ظاهر بشه، میشه با افکت‌های نوری یا ترنزیشن‌های جذاب کاری کرد که ایرادها کمتر به چشم بیان. اما وقتی پای چرخه‌ی راه رفتن وسط میاد، دیگه هیچ جایی برای پنهون کردن اشتباه وجود نداره.

چرخه‌ی راه رفتن مثل یه آزمون بزرگ برای انیماتوره. چرا؟ چون:

  • مغز آدم‌ها حرکت راه رفتن رو خیلی خوب می‌شناسه. از بچگی این حرکت رو دیدیم و انجام دادیم. برای همین حتی یه تفاوت کوچیک باعث میشه انیمیشن غیرطبیعی به نظر بیاد.

  • حرکت راه رفتن چند بخش هماهنگ داره. پاها، دست‌ها، لگن، شونه‌ها و حتی سر باید با هم در تعادل باشن. اگه یکی از اینا درست کار نکنه، کل صحنه مصنوعی میشه.

  • چرخه‌ی راه رفتن پایه‌ی خیلی حرکت‌های دیگه‌ست. وقتی یه کاراکتر بتونه طبیعی راه بره، راحت‌تر میشه دویدن، پریدن یا حتی ژست‌های پیچیده‌تر رو براش طراحی کرد.

به خاطر همین، خیلی از استودیوهای حرفه‌ای وقتی می‌خوان یه انیماتور رو تست کنن، ازش می‌خوان یه چرخه‌ی راه رفتن طراحی کنه. چون با همین یه حرکت میشه فهمید طراح چقدر به جزئیات توجه می‌کنه و تا چه حد اصول موشن گرافیک رو بلده.

در نتیجه، اگه می‌خوای توی کار حرفه‌ای جلو بزنی و انیمیشن‌هات تاثیرگذار باشن، باید چرخه‌ی راه رفتن رو جدی بگیری. چون مثل شناسنامه‌ی کارت عمل می‌کنه و سطح مهارتت رو به همه نشون میده.

اشتباه اول: تقارن بیش از حد در چرخه‌ی راه رفتن

یکی از اولین و شایع‌ترین اشتباهات رایج در موشن گرافیک، مخصوصاً توی طراحی چرخه‌ی راه رفتن، همین تقارن بیش از حد حرکاته. خیلی از طراح‌ها وقتی تازه شروع می‌کنن، برای اینکه کار مرتب به نظر بیاد، دست‌ها و پاها رو کاملاً متقارن می‌کشن و انیمیت می‌کنن. نتیجه؟ یه کاراکتر خشک، رباتیک و بی‌روح.

چرا تقارن زیاد اشتباهه؟

بدن انسان هیچ‌وقت به شکل کاملاً متقارن حرکت نمی‌کنه. حتی وقتی راه میریم، همیشه یکی از پاها یه ذره جلوتر یا عقب‌تره. دست‌ها هم با هم اختلاف خیلی جزئی دارن. همین تفاوت‌های ریزه که باعث میشه حرکت طبیعی دیده بشه. وقتی این تفاوت‌ها رو حذف کنی، انگار داری یه آدم آهنی رو انیمیت می‌کنی.

مثال واقعی

تصور کن کاراکتری داری که پای راست و چپش دقیقاً توی یه زاویه حرکت می‌کنن. شاید روی کاغذ یا توی نرم‌افزار به نظر مرتب بیاد، اما وقتی انیمیشن رو پلی کنی، سریع حس می‌کنی کاراکتر مثل یه روبات داره راه میره. بیننده ناخودآگاه متوجه میشه چیزی غیرطبیعیه.

راه‌حل حرفه‌ای

  • از رفرنس واقعی استفاده کن. ویدیوی راه رفتن آدم‌ها رو ببین و تفاوت‌های جزئی توی دست و پا رو استخراج کن.

  • توی نرم‌افزار، حرکت پا رو کمی جلو یا عقب‌تر از پای دیگه بذار تا طبیعی‌تر بشه.

  • دست‌ها رو هم کاملاً قرینه نکن. بذار یکی کمی بیشتر تاب بخوره یا زودتر برگرده.

  • یادت باشه: نامتقارن بودن ظریف = طبیعی بودن حرکت.

نکته طلایی برای حرفه‌ای‌ها

خیلی وقت‌ها میشه این تقارن طبیعی رو با Ease In و Ease Out متفاوت برای هر دست و پا ایجاد کرد. یعنی یکی رو با کمی تأخیر یا سرعت متفاوت انیمیت کنی تا حس زندگی واقعی منتقل بشه.

اشتباه دوم: فراموش کردن وزن بدن در راه رفتن

یکی از مهم‌ترین اشتباهات رایج در موشن گرافیک اینه که بدن کاراکتر رو بی‌وزن نشون می‌دن. خیلی وقتا طراح‌ها فقط پاها رو جابه‌جا می‌کنن و فکر می‌کنن راه رفتن ساخته شده. ولی نتیجه چیزی میشه شبیه آدمکی که روی هوا سر می‌خوره، نه کسی که روی زمین قدم برمی‌داره.

چرا این اشتباه مهمه؟

وقتی یه پا روی زمین میاد، وزن بدن باید بهش منتقل بشه و بدن کمی پایین‌تر بیاد. وقتی پا بلند میشه، بدن سبک‌تر میشه و کمی بالا میره. این بالا و پایین شدن یا همون Weight Shift باعث میشه حرکت واقعی به نظر بیاد. اگه این تغییر نباشه، انیمیشن بی‌جان و مصنوعی درمیاد.

مثال واقعی

یه ویدیو از خودت یا دوستت وقتی راه میره ضبط کن. دقت کن وقتی پا روی زمین میاد، کل بدن کمی افت می‌کنه. حتی سر و شونه‌ها هم باهاش تکون جزئی دارن. حالا اگه این حرکت رو حذف کنی، انگار کاراکترت بدون وزن و جاذبه روی صحنه حرکت می‌کنه.

راه‌حل حرفه‌ای

  • موقع طراحی چرخه‌ی راه رفتن، حتماً برای بدن یه حرکت عمودی در نظر بگیر.

  • نقطه‌ی پایین‌ترین حرکت بدن باید زمانی باشه که پا روی زمین فرود میاد.

  • نقطه‌ی بالاترین حرکت بدن باید زمانی باشه که پا از زمین جدا میشه.

  • این بالا و پایین شدن‌ها رو اغراق‌طور ولی ظریف بذار تا حس وزن واقعی منتقل بشه.

نکته طلایی برای حرفه‌ای‌ها

اگه می‌خوای طبیعی‌تر بشه، تغییر وزن رو فقط روی بدن اعمال نکن. بذار لگن و شونه‌ها هم باهاش همراه بشن. این هماهنگی بین بالا و پایین شدن بدن و چرخش لگن/شونه‌ها باعث میشه کاراکترت واقعاً زنده دیده بشه.

اشتباه سوم: نادیده گرفتن حرکت لگن و شانه‌ها

یکی دیگه از اشتباهات رایج در موشن گرافیک اینه که طراح فقط به حرکت دست و پا دقت می‌کنه و بقیه‌ی بدن رو فراموش می‌کنه. مخصوصاً لگن و شونه‌ها که نقش خیلی مهمی توی طبیعی بودن راه رفتن دارن. وقتی این قسمت‌ها بی‌حرکت باشن، نتیجه چیزی شبیه یه آدمک چوبی میشه که فقط دست و پا تکون می‌خوره.

چرا لگن و شونه‌ها مهمن؟

  • لگن مرکز ثقل حرکته. وقتی یه پا جلو میره، لگن باید کمی به سمت مخالف بچرخه تا تعادل حفظ بشه.

  • شونه‌ها معمولاً برعکس لگن حرکت می‌کنن. این تضاد باعث میشه حرکت نرم و طبیعی دیده بشه.
    اگه این دو بخش حرکت نکنن، کاراکتر نه تنها مصنوعی، بلکه بی‌تعادل دیده میشه.

مثال واقعی

وقتی آدم راه میره، لگن همراه با پای جلو به سمت مخالف می‌چرخه. همزمان شونه‌ها کمی خلاف جهت لگن تاب می‌خورن. حالا اگه کاراکتری بسازی که لگن و شونه‌ها ثابت باشن، بقیه‌ی بدنش غیرمنطقی دیده میشه. حتی اگه پاها و دست‌ها درست حرکت کنن.

راه‌حل حرفه‌ای

  • حرکت پاها رو با چرخش لگن هماهنگ کن. پای راست جلو = لگن کمی به چپ.

  • برای شونه‌ها حرکت معکوس بذار. پای راست جلو = شونه‌ی چپ جلو.

  • زاویه‌ها رو اغراق نکن. همین ۵ تا ۱۰ درجه تغییر کافیه تا حرکت طبیعی بشه.

نکته طلایی برای حرفه‌ای‌ها

اگه می‌خوای حرکتت حرفه‌ای‌تر دیده بشه، از Overlap استفاده کن. یعنی شونه‌ها کمی با تأخیر نسبت به لگن حرکت کنن. این اختلاف زمانی کوچیک باعث میشه حرکت خیلی طبیعی‌تر دیده بشه.

اشتباه چهارم: حرکت غیرطبیعی دست‌ها

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در موشن گرافیک اینه که دست‌های کاراکتر یا خیلی اغراق‌آمیز حرکت می‌کنن یا اصلاً تکون نمی‌خورن. دست‌ها نقش مهمی توی تعادل بدن دارن و وقتی حرکتشون درست نباشه، کل چرخه‌ی راه رفتن مصنوعی و نامتعادل دیده میشه.

چرا حرکت دست‌ها مهمه؟

  • دست‌ها با پاها هماهنگ میشن. وقتی پای راست جلو میره، دست چپ هم باید جلو بیاد.

  • حرکت دست‌ها باعث میشه وزن بدن متعادل بشه.

  • اگه دست‌ها بی‌حرکت باشن، کاراکتر شبیه آدمی میشه که بدنشو سفت گرفته یا مثل ربات حرکت می‌کنه.

مثال واقعی

تصور کن یه نفر راه بره ولی دستاشو بچسبونه به بدنش و تکون نده. چه حسی میده؟ خشک، غیرطبیعی و حتی خنده‌دار. از اون طرف، اگه دست‌ها خیلی زیاد تاب بخورن، انگار داره ورزش می‌کنه نه راه رفتن معمولی.

راه‌حل حرفه‌ای

  • دست‌ها رو با پاها هماهنگ کن، اما اغراق نکن.

  • زاویه‌ی حرکت دست‌ها معمولاً بین ۳۰ تا ۴۵ درجه کافیه.

  • مچ و آرنج رو طبیعی نگه دار. دست‌ها نباید مثل چوب صاف جلو و عقب برن.

  • برای شخصیت‌های مختلف شدت حرکت دست‌ها رو تغییر بده. کاراکتر شاد دست‌هاشو بیشتر تکون میده، کاراکتر خجالتی یا جدی کمتر.

نکته طلایی برای حرفه‌ای‌ها

از Overlap و Follow Through استفاده کن. یعنی وقتی بدن مسیرشو عوض می‌کنه، دست‌ها کمی با تأخیر واکنش نشون بدن. این تکنیک ساده باعث میشه حرکت دست‌ها زنده‌تر و واقعی‌تر دیده بشه.

اشتباه پنجم: سرعت یکنواخت در کل حرکت

یکی از اشتباهات رایج در موشن گرافیک اینه که طراحا کاراکتر رو با سرعت کاملاً ثابت راه می‌برن. روی کاغذ شاید خوب به نظر بیاد، ولی توی عمل، حرکت مصنوعی و بی‌جان درمیاد. چون بدن انسان هیچ‌وقت توی راه رفتن سرعت یکنواخت نداره.

چرا این اشتباه مهمه؟

وقتی پا روی زمین میاد، لحظه‌ای سرعت حرکت کم میشه چون وزن بدن منتقل میشه. وقتی پا بلند میشه، سرعت بیشتر میشه چون انرژی آزاد میشه. این تغییر سرعت‌ها همون چیزیه که باعث میشه راه رفتن طبیعی به نظر بیاد. حذف این تفاوت یعنی ساخت یه حرکت خشک و مکانیکی.

مثال واقعی

خودتو موقع راه رفتن تصور کن. وقتی پات می‌خوره زمین، یه لحظه مکث ریز اتفاق میفته. حالا اگه کاراکتری بسازی که بدون مکث و با سرعت کاملاً ثابت حرکت کنه، خیلی سریع مصنوعی بودنش به چشم میاد.

راه‌حل حرفه‌ای

  • از اصل Ease In و Ease Out استفاده کن. یعنی حرکت‌ها رو نرم شروع کن و نرم هم به پایان برسون.

  • کی‌فریم‌ها رو تنظیم کن تا سرعت پا در لحظه‌ی تماس با زمین کمتر بشه.

  • در زمان بلند شدن پا، سرعت رو بیشتر کن تا حس انرژی منتقل بشه.

  • برای نرم‌تر شدن، از گراف ادیتور (Graph Editor) توی افتر افکت کمک بگیر.

نکته طلایی برای حرفه‌ای‌ها

اگه می‌خوای حرکت خیلی طبیعی‌تر دیده بشه، به هر پا سرعت کمی متفاوت بده. یعنی یکی رو یه ذره سریع‌تر کن و اون یکی رو کمی کندتر. این تفاوت ظریف باعث میشه کاراکترت مثل یه آدم واقعی راه بره نه یه ماشین تکراری.

اشتباه ششم: بی‌توجهی به شخصیت کاراکتر

یکی از مهم‌ترین اشتباهات رایج در موشن گرافیک اینه که برای همه‌ی کاراکترها یه چرخه‌ی راه رفتن کلیشه‌ای ساخته میشه. نتیجه این میشه که همه‌ی شخصیت‌ها مثل هم راه میرن، انگار کپی‌پیست شدن. در حالی که راه رفتن هر آدمی، آینه‌ی شخصیتشه.

چرا این اشتباه مهمه؟

  • راه رفتن آدم پرانرژی با آدم خسته فرق داره.

  • آدم شاد دست‌هاشو بیشتر تکون میده، ولی آدم خجالتی دست‌هاشو نزدیک بدن نگه می‌داره.

  • کاراکتر قوی و مغرور قفسه‌ی سینه رو جلو میده، ولی کاراکتر ترسو شونه‌هاشو جمع می‌کنه.
    نادیده گرفتن این تفاوت‌ها باعث میشه کاراکترها بی‌روح و شبیه آدمک باشن.

مثال واقعی

دو نفر رو تصور کن: یکی شاد و پرانرژی، یکی دیگه خسته و افسرده. حتی بدون دیدن صورتشون، فقط از روی نحوه‌ی راه رفتنشون می‌تونی حدس بزنی چه شخصیتی دارن. حالا اگه همه‌ی کاراکترهای کارت یه جور راه برن، این جزئیات مهم از بین میره.

راه‌حل حرفه‌ای

  • قبل از شروع انیمیت، شخصیت کاراکتر رو تعریف کن: شاد، جدی، مغرور، خجالتی و …

  • شدت حرکت دست و پا، سرعت گام‌ها و حتی نحوه‌ی حرکت لگن و شونه‌ها رو بر اساس اون شخصیت بساز.

  • اغراق ظریف رو فراموش نکن. مثلاً یه کاراکتر کمدی می‌تونه گام‌های بزرگ‌تر و دست‌های تاب‌دارتر داشته باشه.

نکته طلایی برای حرفه‌ای‌ها

یه تکنیک حرفه‌ای اینه که برای هر کاراکتر، Walk Cycle Reference Sheet درست کنی. یعنی حرکت و ویژگی‌های خاص اون کاراکتر رو جداگانه روی کاغذ یا دیجیتال ثبت کنی تا همیشه یادت بمونه. این کار به پروژه‌های تیمی هم نظم بیشتری میده.

اشتباه هفتم: غفلت از جزئیات کوچک

آخرین و شاید حیاتی‌ترین اشتباه رایج در موشن گرافیک اینه که طراح‌ها به جزئیات ریز توجه نمی‌کنن. در نگاه اول شاید این جزئیات بی‌اهمیت به نظر بیان، اما واقعیت اینه که همین تغییرات کوچیک هستن که یه چرخه‌ی راه رفتن رو زنده و حرفه‌ای می‌کنن.

چرا این اشتباه مهمه؟

  • وقتی انگشتای دست همراه با تاب خوردن باز و بسته نشن، حرکت مصنوعی دیده میشه.

  • وقتی مو یا لباس کاراکتر نسبت به حرکت بدن واکنش نده، صحنه بی‌جان دیده میشه.

  • حتی یه لبخند یا اخم کوچیک روی صورت می‌تونه کل حس کاراکتر رو عوض کنه.
    این جزئیات همون چیزیه که کاراکتر رو از یه آدمک ساده به یه شخصیت واقعی تبدیل می‌کنه.

مثال واقعی

تصور کن یه کاراکتر داره راه میره، اما موهاش ثابتن و انگشتای دستش هم هیچ حرکتی ندارن. نتیجه؟ یه حرکت خشک و عجیب. حالا همون کاراکتر رو تصور کن که با هر قدم، موها کمی تکون می‌خورن و دست‌هاش طبیعی‌تر باز و بسته میشن. تفاوت واقعاً از زمین تا آسمونه.

راه‌حل حرفه‌ای

  • بعد از ساخت حرکت اصلی، یه مرحله‌ی جدا برای پرداختن به جزئیات بذار.

  • حرکت مو، لباس و حتی اکسسوری مثل کیف یا کلاه رو اضافه کن.

  • روی دست‌ها و انگشتا کار کن تا از حالت چوبی خارج بشن.

  • برای صورت، حتی تغییر جزئی توی ابرو یا دهان می‌تونه حس کاراکتر رو واقعی‌تر کنه.

نکته طلایی برای حرفه‌ای‌ها

از تکنیک Secondary Motion استفاده کن. یعنی هر بخش کوچیک بدن یا لباس باید نسبت به حرکت اصلی بدن واکنش نشون بده. این واکنش‌ها نباید اغراق‌آمیز باشن، فقط در حدی که طبیعی دیده بشن. همین کار ساده سطح انیمیشن رو چند پله بالا می‌بره.

جمع‌بندی نهایی

چرخه‌ی راه رفتن شاید در نگاه اول یه حرکت ساده به نظر بیاد، اما در واقع یکی از سخت‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های موشن گرافیک حساب میشه. چون چشم ما خیلی سریع می‌فهمه یه حرکت طبیعی نیست. برای همین، اشتباهات رایج در موشن گرافیک مخصوصاً توی طراحی Walk Cycle می‌تونن کل انیمیشن رو مصنوعی و بی‌روح نشون بدن.

ما توی این مقاله ۷ خطای بزرگ رو بررسی کردیم:

  • تقارن بیش‌ازحد

  • فراموش کردن وزن بدن

  • بی‌توجهی به حرکت لگن و شونه‌ها

  • دست‌های غیرطبیعی

  • سرعت یکنواخت

  • بی‌توجهی به شخصیت کاراکتر

  • غفلت از جزئیات کوچک

شناخت این اشتباه‌ها اولین قدمه. وقتی بدونی کجاها معمولاً خراب میشه، می‌تونی همون‌جاها رو اصلاح کنی و کارتو چند سطح حرفه‌ای‌تر جلوه بدی. یادت باشه چرخه‌ی راه رفتن شناسنامه‌ی مهارت یه انیماتوره. اگه بتونی یه راه رفتن طبیعی و باورپذیر بسازی، یعنی توی بقیه‌ی حرکت‌ها هم می‌تونی بدرخشی.

برای تمرین و یادگیری بیشتر می‌تونی سر بزنی به motionguru.ir و نمونه آموزش‌های تخصصی رو ببینی. همچنین پیشنهاد می‌کنم مقاله‌ی اصلی Motion Design School رو هم مطالعه کنی تا نگاهت کامل‌تر بشه.

[تصویر پشت صحنه یک انیماتور در حال طراحی چرخه راه رفتن]

اشتباه رایج توضیح کوتاه راه‌حل حرفه‌ای نکته طلایی
تقارن بیش از حد حرکت پاها و دست‌ها کاملاً قرینه و رباتیک میشه تفاوت جزئی توی زمان‌بندی بذار از Ease متفاوت برای دست‌وپا استفاده کن
فراموش کردن وزن بدن بدن بالا و پایین نمیشه و بی‌وزن دیده میشه حرکت عمودی بدن رو اضافه کن لگن و شونه‌ها رو هم درگیر کن
نادیده گرفتن لگن و شونه‌ها بدن ثابت می‌مونه، مثل آدمک چوبی لگن رو با پاها و شونه‌ها رو برعکس حرکت بده از Overlap استفاده کن تا طبیعی‌تر بشه
حرکت غیرطبیعی دست‌ها دست‌ها یا بیش از حد تاب می‌خورن یا اصلاً حرکت ندارن دست‌ها رو با پاها هماهنگ کن از Follow Through برای تأخیر طبیعی استفاده کن
سرعت یکنواخت کل حرکت خشک و مکانیکی دیده میشه Ease In/Out بذار برای هر پا سرعت کمی متفاوت بذار
بی‌توجهی به شخصیت کاراکتر همه‌ی کاراکترها مثل هم راه میرن بر اساس شخصیت، شدت و ریتم حرکت رو تغییر بده برای هر کاراکتر Walk Cycle Sheet درست کن
غفلت از جزئیات کوچک مو، لباس، انگشت‌ها یا صورت بی‌حرکت می‌مونن Secondary Motion اضافه کن واکنش‌های ظریف و طبیعی طراحی کن

 

اگه علاقه مند به یادگیری هستی ، سریع بصورت رایگان آموزش موشن گرافیک رو از سایت ما دنبال کن.

علی صالحی نسب

من علی‌ام! از شیراز، دانشجوی برق و عاشق تکنولوژی و گرافیک. اینجا در مورد افترافکت و موشن گرافیک می‌نویسم تا با همدیگه چیزای جدید یاد بگیریم و بیشتر لذت ببریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا