تکنیک های افتر افکت

استفاده از پروکسی در افتر افکت: راهنمای جامع

اگر تا حالا با فوتیج‌های باکیفیت (high-resolution footage) یا کامپوزیشن‌های پیچیده (complex compositions) در افتر افکت کار کرده باشی، حتما با کند شدن نرم‌افزار و تاخیر در  پخش مواجه شدی. اینجا پروکسی‌ها وارد بازی میشن: یه ابزار قدرتمند که می‌تونه سرعت ادیت (editing) و رندرینگ (rendering) رو به شدت افزایش بده. اما پروکسی‌ها دقیقا چی هستن و چطور می‌تونی ازشون تو افتر افکت به بهترین شکل استفاده کنی؟ این راهنما همه چیزهایی رو که باید درباره استفاده از پروکسی در افتر افکت بدونی، از مقدماتی تا تکنیک‌های پیشرفته، بهت توضیح میده.

پروکسی در افتر افکت چیست؟

  • پروکسی در ویرایش ویدیو چیه؟

به زبان ساده، پروکسی یه نسخه با کیفیت پایین‌تر از ویدیوی اصلیه که موقع ویرایش به جای اون استفاده میشه. چون این فایل‌ها کوچیک‌ترن، کامپیوتر راحت‌تر باهاشون کار می‌کنه و پخش و رندر ویدیو سریع‌تر میشه. ولی نگران نباش، کیفیت ویدیوی نهایی هیچ فرقی نمی‌کنه.

  • چطور پروکسی در افتر افکت کار می کنه؟

پروکسی در افتر افکت به عنوان جایگزین موقت برای فایل های اصلی با رزولوشن بالا عمل می کنن. وقتی یک پروکسی رو به یه قطعه فوتیج وصل می کنی، افتر افکت از پروکسی برای پیش نمایش و ویرایش استفاده می کنه. اما وقتی پروژه نهایی رو رندر می کنی، نرم افزار به طور خودکار به فایل اصلی برمی گرده تا کیفیت خروجی نهایی به خطر نیفته.

چه موقع باید از پروکسی در افتر افکت استفاده کنیم؟

  • تشخیص فیلم با کیفیت بالا:فیلم‌های با کیفیت بالا مثل ۴K یا ۸K خیلی سنگینن، حتی برای کامپیوترهای خیلی قوی. اگه دیدید که سیستم‌تون تو پخش یا ویرایش این فیلم‌ها مشکل داره یا کند میشه، شاید وقتشه از پروکسی استفاده کنید.
  • کار با طرح‌های پیچیده: افتر افکت معروفه به اینکه میتونه compositions پیچیده با لایه های مختلف، افکت ها و انیمیشن ها رو بسازه. اما این پروژه های پیچیده میتونن خیلی سیستم رو کند کنن و سخت بشه اگه بخوای کارتو در زمان واقعی پیش نمایش کنی. پروکسی ها میتونن با اجازه دادن به این که با نسخه های ساده شده از فیلمات کار کنی ،این مشکل رو حل کنن.
  • کار با سخت‌افزار کند: همه آدم‌ها دسترسی به بهترین و جدیدترین سخت‌افزارها رو ندارن و این مشکلی نیست. پروکسی‌ها می‌تونن برای کسایی که با کامپیوترهای قدیمی یا کند کار می‌کنن، مثل یه نجات‌دهنده باشن. پروکسی‌ها فشار روی سیستم شما رو کم می‌کنن و کار کردن روی پروژه‌هاتون رو بدون استرس و بی‌حوصلگی راحت‌تر می‌کنن.

نحوه استفاده از پروکسی در افتر افکت:

چرا وقتی یه فوتیج ویدیویی سنگینو تو افتر افکت inport می کنی همینطوری میکشیش داخله composition، این کار اشتباهه!

بیا تا راهکار درستو بهت بگم:

روی فوتیجت کلیک راست میکنی گزینه  create proxy> movie رو میزنی.میری توی Output module اینجا یه پسوندی کهسبک هست رو انتخاب میکنی،مثلا من اینجا after codecs.mp4 رو انتخاب کردم،حجمش رو تا هر چقدر که دوست داری کم میکنیمثلا نصفش میکنی و بعد اوکی رو میزنی، آدرس رو مشخص میکنی و گزینه رندر رو میزنی بعد این کار یه مربع کنر فوتیجمون میاد که حالت پروکسی اون رو نشون میده ،توی حالت پروکسی ویدیوی من 49 مگا بایته  و وقتی پروکسی رو غیر فعال بکنم 980 مگا بایته،چقدر تفاوت دارن!

 

 

مزایای استفاده از پروکسی در افتر افکت:

  • بهبود عملکرد:  یکی از مزایای بزرگ استفاده از پروکسی‌ها، بهبود قابل توجه عملکرد است. با کار کردن با فایل‌های با رزولوشن پایین‌تر، سیستم شما می‌تواند کارها را به طور کارآمدتری انجام دهد.
  • رندر سریع‌تر: پروکسی‌ها می‌تونن سرعت رندر رو، مخصوصاً وقتی با compositions های پیچیده یا footage های با رزولوشن بالا کار می‌کنی، افزایش بدن. چون افتر افکت فقط موقع رندر نهایی به فایل‌های اصلی با رزولوشن بالا سوییچ می‌کنه و روند ادیت خیلی سریع‌تر میشه.
  • پیش‌نمایش و پخش راحت‌تر: وقتی از پروکسی‌ها استفاده می‌کنی، پیش‌نمایش کارات در زمان واقعی خیلی راحت‌تر میشه. چون اندازه فایل و رزولوشن کوچیک‌تر میشه، افتر افکت می‌تونه بدون لگ یا توقف، فیلم‌هات رو پخش کنه.

راه اندازی پروکسی در افتر افکت:

  • آماده سازی پروژه شما: ببین، قبل از اینکه شروع کنی به درست کردن پروکسی‌ها، باید پروژهت رو مرتب کنی. مطمئن شو که همه فیلم‌هاتو درست دسته بندی‌ و وارد افتر افکت کردی. اینجوری بعدا راحت‌تر می‌تونی پروکسی‌هاتو مدیریت کنی.
  • ساختن فایل‌های پروکسی: ساختن فایل‌های پروکسی درافتر افکت خیلی سادهست. می‌تونی اونارو مستقیم توی خود نرم‌افزار بسازی یا از یک ابزار خارجی مثل Adobe Media Encoder استفاده کنی. نکته اصلی اینه که پروکسی‌ها باید رزولوشن پایین‌تر و سایز فایل کوچک‌تری نسبت به فیلم اصلی داشته باشن تا سیستمت راحت‌تر بتونه با اونا کار کنه.
  • متصل کردن پروکسی‌ها به ویدیو: بعد از ساختن فایل‌های پروکسی، مرحله بعدی اتصالشون به ویدیوهای اصلی در افتر افکته. این کار شامل لینک کردن فایل پروکسی به ویدیو اصلی میشه تا افتر افکت بدونه که موقع ادیت باید از پروکسی استفاده کنه.

ساختن پروکسی‌ها با نرم‌افزار Adobe Media Encoder:

  • راهنمای گام به گام: ساخت پروکسی با Adobe Media Encoder: مدیا اینکودر یک ابزار عالی برای ساخت پروکسی‌هاست، چون نسبت به افتر افکت تنطیمات بیشتری رو ارائه میده. مراحل این که چطور با Media Encoder پروکسی بسازی:
  1. فیلمتو وارد Adobe Media Encoder کن.
  2. فیلم رو انتخاب کن و یه کیفیت پایین‌تر از Preset Browser انتخاب کن.
  3. جای ذخیره فایل‌های پروکسی رو مشخص کن.
  4. شروع کن به رندر کردن.
  5. وقتی تموم شد، پروکسی‌ها رو وارد افتر افکت کن و به فیلم اصلی وصلشون کن.
  • بهترین روش‌ها برای ساخت پروکسی: وقتی پروکسی می‌سازی، باید تعادل بین اندازه فایل و کیفیت رو پیدا کنی. رزولوشنی (کیفیت تصویر) رو انتخاب کن که خیلی کمتر از فیلم اصلی باشه ولی هنوز هم به اندازه کافی بالا باشه تا بتونی دقیق ویرایش کنی. یه روش معمول اینه که پروکسی‌ها رو با یک‌چهارم یا یک‌دوم رزولوشن فایل‌های اصلی بسازی.

وصل و قطع کردن پروکسی در افتر افکت:

دستور العمل اتصال دستی پروکسی‌ها: می‌تونی پروکسی‌ها رو به صورت دستی به فوتیجات در افتر افکت وصل کنی. برای این کار، فوتیج (footage) رو انتخاب کن، راست‌کلیک کن و گزینه  Set Proxy > File رو انتخاب کن. به فایل پروکسی‌ت برو اون رو انتخاب کن و افتر افکت، پروکسی رو به فوتیج اصلی وصل می‌کنه.

اتوماتیک کردن اتصال پروکسی‌ها: اگه با تعداد زیادی فایل کار می‌کنی، اتصال دستی پروکسی‌ها می‌تونه وقت‌گیر باشه. خوشبختانه، افتر افکت ابزارهای اتوماتیک داره که این کار رو ساده‌تر می‌کنه. با استفاده از ویژگی Automate to Sequence یا scripting ، می‌تونی سریع پروکسی‌ها رو به چندین فایل همزمان پیوست کنی.

پاک کردن پروکسی‌ها وقتی دیگه بهشون نیاز نداریم: وقتی دیگه به پروکسی‌ها نیاز نداری، می‌تونی با راست‌کلیک روی کلیپ و انتخاب Set Proxy > None اون‌ها رو پاک کنی. این کار به افتر افکت میگه که برای ویرایش و رندرینگ از فایل‌های اصلی با کیفیت بالا استفاده کنه.

جا به جا شدن بین پروکسی ها و فایل اصلی:

  • چطور بین پروکسی‌ها و فایل‌های اصلی جابجا بشیم: افتر افکت بهت اجازه میده که خیلی راحت بین پروکسی‌ها و فایل‌های اصلی جابجا بشی. برای این کار، فقط کافیه روی دکمه Toggle Proxy که توی پنل پروژه هست کلیک کنی. این قابلیت خیلی مفیده وقتی که میخوای بدون اینکه پروکسی‌ها رو جدا کنی، کیفیت کارتو چک کنی.
  • تضمین کیفیت نهایی رندر:  وقتی نهایتا پروژه رو رندر می‌کنی، افتر افکت به‌طور خودکار برمی‌گرده به فایل‌های اصلی. این کار تضمین می‌کنه که خروجی نهایی با بالاترین کیفیت ممکن باشه حتی اگه با پروکسی‌ها ویرایش کرده باشی.

بهترین روش‌ها برای مدیریت پروکسی در افتر افکت:

  • سازماندهی فایل های پروکسی: فایل‌های پروکسیتو مرتب کن تا کار راحت‌تر بشه. این فایل‌ها رو تو یه فولدر جدا توی پروژه خودت بذار و از یه اسم‌گذاری ثابت استفاده کن. اینجوری مدیریت و پیدا کردنشون خیلی راحت‌تر میشه.
  • پیگیری مسیر فایل‌های پروکسی: تو پروژه‌های بزرگ، خیلی راحت میشه گم کرد که کدوم فایل‌ها پروکسی دارن. برای اینکه این اتفاق نیفته، می‌تونی از رنگ‌ها یا یادداشت‌ها تو افتر افکت استفاده کنی تا همیشه یادت بمونه کدوم فایل‌ها پروکسی دارن. اینجوری جلوی این که اشتباهی پروژه رو با پروکسی رندر کنی رو می‌گیری.
  • مشکلات رایج رو حل کنیم: گاهی اوقات، پروکسی‌ها ممکنه درست وصل نشن یا با پخش مشکل داشته باشن. اگه این اتفاق افتاد، مسیرهای فایل رو چک کن تا مطمئن شی که پروکسی‌ها درست لینک شده‌ان و فایل‌های پروکسی خودشون هم سالم هستن.

نکات روند کاری با پروکسی در افتر افکت:

  • بهینه کردن روند کاریت: برای بهره‌برداری حداکثری از پروکسی‌ها، از همان ابتدا اون‌ها رو در روند کاریت ادغام کن. به محض وارد کردن ویدیوهای با کیفیت بالای خودت به افتر افکت، پروکسی‌ها رو بساز. با انجام این کار در اوایل کار، می‌تونی از مشکلات عملکردی که معمولاً در مراحل بعدی ویرایش رخ می‌دهند، جلوگیری کنی. علاوه بر این، به طور مرتب بین پروکسی‌ها و ویدیوهای اصلی جابجا شو تا مطمئن شی که ویرایش‌هایت با کیفیت رندر نهایی همخوانی دارند.
  • هم تراز کردن کیفیت و عملکرد: در حالی که پروکسی ها سرعت کار رو افزایش میدن، باید این رو با کیفیت کارتون هم تراز کنید. برای کارهایی مثل برش (cutting)، ترکیب بندی اولیه(basic compositing) یا انیمیشن خشن (rough animation) از پروکسی ها استفاده کنید، اما وقتی به جزئیات، رنگ‌بندی یا اضافه کردن افکت‌ها رسیدید، به فایل اصلی برگردید. این روش تضمین میکنه که هیچ عنصر بصری مهمی رو از دست ندید که ممکنه فقط در فایل با رزولوشن بالاتر قابل مشاهده باشه.

اشتباهات رایجی که باید از آنها اجتناب کنید:

  • زیاده‌روی در استفاده از پروکسی‌ها: یکی از اشتباهات رایج، تکیه بیش از حد بر پروکسی‌ها در طول کل پروژه است. در حالی که پروکسی‌ها برای سرعت بخشیدن به کار شما عالی هستند، مهم است که هنگام نزدیک شدن به مراحل نهایی ویرایش به فوتیج اصلی برگردید. استفاده بیش از حد از پروکسی‌ها می‌تواند منجر به عدم توجه به جزئیات شود که ممکن است بر کیفیت کلی پروژه شما تأثیر بگذارد.
  • فراموش کردن برگشت به فایل اصلی: یکی از مشکلاتی که ممکنه پیش بیاد، فراموش کردن برگشت به فایل اصلی قبل از رندر کردن پروژه نهایی هست. این اشتباه میتونه باعث رندر با کیفیت پایین بشه، چون ممکنه پروژه هنوز به فایل‌های پروکسی با رزولوشن پایین لینک شده باشه. همیشه تنظیماتتو دو بار چک کن و مطمئن شو که از فایل اصلی برای خروجی نهایی استفاده می‌شه.
  • مشکلات مدیریت فایل‌های پروکسی: وقتی با پروکسی‌ها کار می‌کنی، مدیریت درست فایل‌ها خیلی مهمه. اگه فایل‌های پروکسی رو گم کنی یا پاکشون کنی، افتر افکت ممکنه لینک بین پروکسی و فایل اصلی رو از دست بده و این باعث میشه که تو پروژهت با خطا یا مشکل رسانه‌های گمشده مواجه بشی. همیشه فایل‌های پروکسیت رو back up بگیر و یک ساختار منظم داشته باش.

تکنیک های پیشرفته پروکسی در افتر افکت:

  • استفاده از پروکسی برای فوتیج‌های 4K و 8K: کار با فوتیج‌های 4K و 8K به دلیل حجم بسیار زیاد و پیچیدگی فایل‌ها با چالش‌های خاصی روبروه. در این موارد، استفاده از پروکسی تقریباً ضروریه تا بتونی بدون فشار زیاد روی سیستم کار کنی. هنگام ایجاد پروکسی برای چنین فوتیج‌های با رزولوشن بالا، برای اطمینان از عملکرد ، رزولوشن رو به بیش از نصف کاهش بده.
  • پروکسی‌ها در پروژه‌های پیچیده چندلایه: در پروژه‌هایی با چندین لایه، افکت و pre-compositions، پروکسی‌ها می‌تونن بسیار مفید باشن. با ایجاد پروکسی برای لایه‌های individual یا pre-comps های خاص، می‌تونی بار سیستمتو به طور قابل توجهی کاهش بدی و حرکت و ویرایش compositions های پیچیده را آسان‌تر کنی. افتر افکت بهت اجازه میده در سطوح مختلف پروکسی ایجاد و متصل کنی و عملکردشو بهینه کنی.

وصل کردن پروکسی‌ها به بقیه ابزارهای ادوبی:

  • استفاده از پروکسی‌ها در Premiere Pro: افترافکت اغلب در کنار پریمیر پرو (Premiere Pro) کار می‌کنه، به‌خصوص در روند ویرایش ویدیو. خبر خوب اینه که پروکسی‌هایی که در پریمیر پرو ساخته می‌شن، می‌شه در افترافکت و برعکس استفاده کرد. این قابلیت تعامل، تجربه ویرایش رو در بین دو پلتفرم روان‌تر می‌کنه. با استفاده از پروکسی‌ها در هر دو اپلیکیشن می‌تونی در طول کل پروژه، عملکرد بالایی رو داشته باشی.
  • اشتراک پروکسی ها بین چند پروژه: اگه داری روی چند پروژه مرتبط کار می‌کنی، می‌تونی پروکسی‌ها رو بین چند پروژه افتر افکت به اشتراک بذاری. این روش  باعث صرفه جویی در زمان و فضای ذخیره سازی میشه چون نیازی نیست برای هر پروژه جدید پروکسی جداگونه بسازی. مطمئن شو که فایل‌های پروکسیت رو تو یه جای مرکزی ذخیره می‌کنی که از همه فایل‌های پروژه‌های مرتبط به راحتی قابل دسترسی باشه.

سوالات متداول درباره پروکسی در افتر افکت:

1.محدودیت‌های استفاده از پروکسی‌ها چیه؟

پروکسی‌ها خیلی کاربردی هستن، ولی محدودیت‌هایی هم دارن. بزرگترین محدودیت اینه که پروکسی‌ها نسخه‌های کم‌کیفیت‌تر از ویدیوی اصلی هستن و ممکنه کیفیت نهایی رو به درستی نشون ندن. علاوه بر این، بعضی از افکت‌ها و جزئیات ممکنه تو پروکسی دیده نشه و برای تنظیمات نهایی، باید برگردی به ویدیوی اصلی.

2.آیا پروکسی‌ها روی کیفیت خروجی نهایی تأثیر می‌ذارن؟

پروکسی‌ها به خودی خود روی کیفیت خروجی نهایی تأثیر نمی‌ذارن. افتر افکت به طور خودکار هنگام رندر کردن پروژه نهایی به فوتیج اصلی با کیفیت بالا برمی‌گرده. با این حال، اگر قبل از رندر کردن فراموش کنی از پروکسی‌ها به اصلی ها (originals) سوئیچ کنی، ممکن است کیفیت خروجی به خطر بیفته.

3.وقتی از پروکسی استفاده می‌کنیم، چطور همکاری روی پروژه‌های مشترک بهتر میشه؟

پروکسی‌ها می‌تونن همکاری رو راحت‌تر کنن چون فشار رو از روی سیستم‌های مشترک کم می‌کنن، مخصوصاً وقتی با فایل‌های بزرگ کار می‌کنیم. ولی مهم اینه که همه همکارها دسترسی به همون فایل‌های پروکسی رو داشته باشن. اگه پروکسی‌ها گم شدن یا درست وصل نشدن، ممکنه مشکلاتی مثل media offline پیش بیاد و کارها کند بشه.

4.آیا پروکسی‌ها با همه فرمت‌های فایل کار می‌کنن؟

اکثر فرمت‌های رایج فایل‌های ویدیویی از استفاده از پروکسی در افتر افکت پشتیبانی می‌کنن. با این حال، برخی از فرمت‌های تخصصی یا اونایی که کمتر رایجن ممکنه به طور یکپارچه با پروکسی‌ها کار نکنن. در چنین مواردی، ممکنه لازم باشه قبل از ایجاد پروکسی‌ها، فیلم رو به یک فرمت مناسب‌تر برای پروکسی تبدیل کنی.

5.آیا میشه تنظیمات پروکسی رو تغییر بدی؟

بله، میتونی تنظیمات پروکسی رو در افتر افکت و مدیا اینکودر تغییر بدی. این شامل تنظیم resolution، file format و تنظیمات compression میشه تا با نیازهای خاصت تطبیق پیدا کنه. با تغییر پروکسی ها میتونی تعادل مناسبی بین عملکرد و کیفیت بصری در حین ویرایش پیدا کنی.

سخن پایانی:

استفاده از پروکسی در افتر افکت یک راه قدرتمند برای بهبود کارایی کارته، خصوصا وقتی با فوتیج‌های با رزولوشن بالا یا کامپوزیشن‌های پیچیده سر و کار داری. با فهمیدن اینکه چطور پروکسی‌ها رو بسازی، مدیریت کنی و ازشون استفاده کنی، می‌تونی زمان edit رو خیلی کم کنی، عملکرد پخش رو بهتر کنی و پروژه رو روان و کارآمد کنی.

چه روی یک تولید سطح بالا کار کنی یا فقط سعی کنی بیشترین استفاده رو از تنظیمات فعلیت ببری، ادغام پروکسی‌ها در کارایی شما یک حرکت هوشمندانه ست. یادت باشه بین استفاده از پروکسی‌ها برای عملکرد و برگشت به فوتیج اصلی برای کیفیت تعادل برقرار کنی و میبینی که پروکسی‌ها می‌تونن یکی از ارزشمندترین ابزارها در افتر افکت باشن.

امیدواریم از توضیحات درباره پروکسی در افتر افکت اطلاعات کافی به دست اورده باشین. اگه سوالی داشتین همین پایین از ما بپرسین. راستی اگه دنبال ویدیوهای آموزش افتر افکت و پروژه آماده افتر افکت هستین ما میتونیم بهتون کمک کنیم چون کلی آموزش های خفن توی این زمینه داریم.

اگه هم میخواین توی حرفه موشن گرافیک متخصص بشین ولی نمی‌دونین از کجا شروع کنین، موشن گورو بهتون کمک میکنه تا موشن گرافیک رو سریع و تخصصی یاد بگیرین. فقط کافیه به قسمت محصولات آموزشی سایت برین، اونجا کلی ویدیو آموزش موشن گرافیک داریم تازه آموزش سینما فوردی و آموزش استوری موشن هم داریم که آموزش های فوق العاده عالی و کاربردی هستن. پس منتظر چی هستین همین الان شروع کنین!

اگه هم برای کسب و کارتون نیاز به یه ویدیو موشن گرافیک قوی دارین، همین امروز سفارش موشن گرافیکت رو ثبت کنین.

آزاده کریمی

سلام! من آزاده کریمی، معمار و علاقه‌مند به یادگیری و کشف چالش‌های جدید هستم. به همین دلیل از نوشتن مقالات، لذت می‌برم.🌟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا