آموزش رایگان موشن گرافیک

7 گام برای تولید ویدیوی موشن گرافیک

توی این مقاله، ما دقیقاً اون چیزی رو که باید درباره تولید ویدیوی موشن گرافیک قوی و موثر بدونین رو بهتون میگیم. تا خیلی خوب یاد بگیرین و بتونین برای خودتون یا مشتریتون یه ویدیو تبلیغاتی عالی بسازین.

اطلاعات زیادی درباره ساخت ویدیوی موشن گرافیک وجود داره. ما دوست داریم مطالبی رو به شما بگیم که براتون مفید و کارآمد باشه، بخاطر همین 21 مقاله محبوب توی این زمینه رو تجزیه و تحلیل کردیم و نکات مهم و مفیدشو جدا کردیم و توی این مقاله توی 7 گام تولید ویدیوی موشن گرافیک رو بهتون توضیح میدیم.

با اینکه مقالات معمولا کاربردی هستن ولی فقط اصولی رو پوشش میدن که احتمالاً از قبل اونا رو میدونین حتی بدون اینکه توی این زمینه متخصص باشین. اصول اولیه توی این زمینه نوشتن فیلمنامه یا سناریو ویدیو، استوری بورد، استفاده از موسیقی و گوینده، انیمیشن و… هستش. گفتن همه این نکته ها خوبه ولی ما اینجا توی این مقاله به شما خیلی نکته های مهم تری رو علاوه بر این نکات، برای تولید ویدیوی موشن گرافیک میگیم.

تولید ویدیوی موشن گرافیک

  • ایجاد کردن یه خلاصه یا چکیده
  • ایجاد کردن یه تصور کلی
  • نوشتن یه فیلمنامه یا سناریو
  • ایجاد کردن استوری بورد
  • طراحی
  • انیمیشن
  • طراحی صدا و موسیقی

توی این مقاله، ما دقیقاً اون چیزی رو که خیلی از مردم درباره تولید ویدیوی موشن گرافیک نمیدونن و برای ایجاد یه ویدیوی موفق بهشون نیاز دارن رو میگیم.

 

گام یک برای تولید ویدیوی موشن گرافیک: ایجاد کردن یه خلاصه

[ux_image id=”14901″]

به عبارت ساده، خلاصه، برنامه کار شما هستش. یه خلاصه خوب باید همه چیز رو پوشش بده، از پیامی که ویدیوی شما باید به رقباتون منتقل کنه تا سبک هنری مورد استفاده توی ویدیو؛ از متن گرفته تا زمان تا رنگ، هر جنبه مهم باید پوشش داده بشه، حتی اگه چیزی باشه که مستقیماً توی ویدیو نهایی استفاده نشه هم باید گفته بشه.

بدون اینکه ندونین کجا میخواین برین، سوار ماشینتون نمیشین و رانندگی نمیکنین، درسته؟ تولید و ساخت یه ویدیو رو هم بدون نوشتن یه خلاصه یا چکیده از ویدیویی که میخواین بسازین، شروع نکنین.

 

گام دو برای تولید ویدیوی موشن گرافیک: ایجاد کردن یه تصور کلی

[ux_image id=”14902″]

این مرحله توسط خیلی از شرکت‌های تولید ویدیوی موشن گرافیکی دست کم گرفته شده یا اونو نادیده میگیرن. این به این دلیل اتفاق می افته که طراحا معمولا بازاریابی رو نادیده می گیرن و بیش از حد روی جنبه هنری ویدیو تمرکز می کنن. اما به وجود آوردن یه تصور کلی از ویدیویی که قراره ساخته بشه، مهم ترین بخش ساختن یه ویدیو موشن گرافیکی هستش.

ویدیوی شما می‌تونه منحصربه‌فرد باشه و باعث بشه پیام شما توی ذهن بیننده موندگار بشه یا ممکنه بعد از چند ثانیه اون ویدیو رو بیننده قطع کنه و بلافاصله به سراغ چیز دیگه ای بره و ببینه. همه اینا به داشتن  یه تصور کلی درست بستگی داره. البته، میشه درباره مزایای شرکت و مشکلاتی که میتونه حل کنه صحبت بشه، اما باید به درستی این کار انجام بشه.

همه جنبه های ویدیو از حال و هوا، لحن، شخصیت ها، موسیقی گرفته تا پیشنهاد و فراخوان قوی برای اقدام توی آخر ویدیو، موقع ایجاد کردن یه تصور کلی مهم هستش.

 

گام سه برای تولید ویدیوی موشن گرافیک: نوشتن سناریو

[ux_image id=”14905″]

سناریو مثل ستون فقرات ویدیوی شما هستش. یه ویدیو تبلیغاتی با یه فیلمنامه خوب حتی صدا و تصویری ضعیف رو قابل توجیه می کنه. اما حتی یه ویدیوی موشن گرافیکی میلیون دلاری که خارق العاده به نظر برسه ولی سناریو خوبی نداشته باشه و نتونه برای شرکت کارآمد و موثر باشه یه ویدیو شکست خورده اس. (همه ما فیلم‌های این شکلی دیدیم؛ جلوه‌های ویژه هیولاهایی با بودجه کلان که سناریو خیلی ضعیفی دارن و درواقع یه ویدیو تبلیغاتی ناکارآمدن).

یه فیلمنامه خوب بیننده رو برای خرید محصول یا استفاده از خدمات مشتاق میکنه، این همون چیزیه که ما از یه فیلمنامه «خوب» انتظار داریم. خبر خوب اینه که اگه یه خلاصه یا چکیده مناسبی داشته باشین، کارتون برای نوشتن یه سناریو خیلی راحت و آسون میشه.

ما مقالات زیادی درباره نوشتن فیلمنامه های موفق براتون نوشتیم. که توی اون مقاله ها چندتا نکته کلیدی درباره این موضوع گفتیم که اینجا به صورت خلاصه دوباره براتون توضیح میدیم:

  • اگه یه برند معتبر با مخاطبانی داشته باشین که دوست داشته باشن ویدیوهای تبلیغاتی شما رو ببینن (مثل اپل)، باید برای ساخت یه ویدیو بین 1 تا 2 دقیقه برنامه ریزی کنین. هر ویدیوی کوتاهی باعث جلب اعتماد بیننده ویدیو نمیشه و هر ویدیوی طولانی‌ کسل‌کننده و غیرضروری نیستش. یه محدوده زمانی مناسب یکی از کلیدهای اصلی برای تولید یه ویدیو موشن گرافیکی تبلیغاتی هستش.
  • 140 تا 150 کلمه توی هر دقیقه برای فیلمنامه موردنظرتون میتونین درنظر بگیرین.
  • 10 ثانیه اول ویدیو به مراتب مهم ترین قسمت ویدیو هستش. اون ده ثانیه تعیین می‌کنه که بیننده کل ویدیو رو ببینه یا نه. توی 10 ثانیه اول باید روی یه ویژگی احساسی توی ویدیو تمرکز کنین. استفاده کردن از استعاره یا همسویی با یه درد، روش های آزمایش شده و مناسب برای ده ثانیه اول ویدیوها هستن.
  • تمرکز، تمرکز، تمرکز. پیام اصلی خودتون رو مشخص کنین و تا حد امکان با توجه به مخاطبان هدف ویدیو، متن رو بنویسین. پیام “محصول ما همه چیزو برای همه درست می کنه” مخاطب رو جذب ویدیو نمیکنه. «برنامه ما بهتون کمک میکنه دیگه منتظر اتوبوس نمونین و تو زمانتون صرفه‌جویی کنین» این پیام خیلی بهتر و جذب کننده تر هست.
  • ویدیو با یه فراخوان قوی برای تشویق کردن بیننده برای خرید محصول یا استفاده از خدمات تموم بشه. یه فراخوان قوی باید بیننده رو مشتاق کنه تا برای گرفتن اطلاعات بیشتر درباره اون فراخوان به وب سایت شرکت بره یا برنامه مورد نظر شرکت و دانلود کنه و یا هر کاری که باید و انجام بده.

 

گام چهارم برای تولید ویدیوی موشن گرافیک: ایجاد کردن استوری برد

[ux_image id=”14915″]

بعد از نهایی شدن فیلمنامه، میتونین به گام بعدی که استوری بورد هستش برین. توجه به این نکته مهمه که هر مرحله از نوشتن فیلمنامه باید قبل از رفتن به مرحله بعدی نهایی بشه.

آیا می خواین بودجه تون رو سه برابر کنین و زمان لازم برای ساخت ویدیوتون رو دو برابر کنین؟ اگه بعد از شروع انیمیشن، تغییراتی توی فیلمنامه ایجاد کنین، قطعا این مشکلات براتون به وجود میاد. این کار ممکنه باعث یه فاجعه بشه. تولید ویدیوی موشن گرافیکی مثل ساختن یه ساختمونه، بعد از اینکه بیشتر ساختمون ساخته شد، اگه آجری رو از فونداسیون بیرون بکشیم و بعد بخوایم همه چیز خوب به نظر برسه، امکان پذیر نیستش.

حالا ببینیم استوری بورد چیه. استوری بورد برای بعضی از طراحای ویدیو موشن گرافیک “نسخه نهایی فیلمنامه” هستش، چون همون فیلم نامه رو به تصویر میکشه. استوری‌برد از نقاشی‌ استفاده می‌کنه تا نشون بده هر قسمت از فیلمنامه چه جوری اجرا میشه. برای طراحان به عنوان طرح اولیه که ببینن ویدیو در آخر چه جوری میشه، ضروریه. چون توی این مرحله هنوز تصویرها نهایی نشدن، تغییر دادنشون کار آسون و ممکنی هستش.

 

گام پنجم برای تولید ویدیوی موشن گرافیک: طراحی

[ux_image id=”14918″]

اینجا جاییه که میتونین شروع کنین به اینکه ببینین واقعاً ویدیو شما چه جوری به نظر میرسه. این فرآیند با یه تابلوی مودبرد شروع میشه که به صورت بصری حال و هوای طرح رو توصیف می کنه. پس از توافق بر سر اون، طراحی شخصیتهای ویدیو شروع میشه. این به شما یه دید دقیق از سبک ویدیو میده.

 

گام ششم برای تولید ویدیوی موشن گرافیک: انیمیشن

بعد از تایید شدن طرح، میتونین اون رو به انیمیشن تبدیل کنین. این مرحله یکی از سخت‌ترین جنبه‌های تولید ویدیوی موشن گرافیک هستش. یه طرح تصویری درواقع مثل یه قاب میمونه. برای هر ثانیه ویدیو 30 فریم لازم داریم. پس این به این معنیه که برای ایجاد حرکت و زنده شدن تصویرها باید کار خیلی زیادی انجام بشه. خوشبختانه، امروزه نرم افزارهای عالی برای این کار وجود داره که به این روند کمک می کنه. اما هنوز کار زیادی باید انجام بشه تا مطمئن بشیم همه چیز درست به نظر میرسه و حرکت می کنه.

 

گام هفتم برای تولید ویدیوی موشن گرافیک: طراحی صدا و موسیقی

[ux_image id=”14923″]

این گام یه گام موازی با انیمیشن هستش، اما کمی بعد از شروع تولید انیمیشن شروع میشه. توی یه ویدیوی خوب همه عناصر باید با هم هماهنگ باشن (تصویر و صوت)، معمولا بیشتر وقتا صدا توی ویدیو با انیمیشن ترکیب میشه و زمان‌بندی ویدیو بر اساس اون تنظیم میشه.

فراموش نکنین که توی ویدیو صداگذاری باید با اتفاقات بصری و تصویرها مرتبط باشه و همین امر باید درباره موسیقی هم صادق باشه. شما قطعا دوست ندارین که یه موسیقی احمقانه دلقکی با تصویرهایی که برنامه ای برای تشخیص بیماری های جدی رو نشون میده، توی یه ویدیو استفاده بشه.

طراحی کردن صدا برای ویدیو میتونه، ویدیو رو خیلی خاصتر و موفق تر کنه و میشه برای این کار جلوه های صوتی رو هم برای تجربه ای بهتر ترکیب کرد. طراحی صدا ممکنه خیلی جلب توجه نکنه، اما حرفه ای بودن ویدیو رو نشون میده و قطعا در آخر باعث موفقیت بیشتر ویدیو میشه.

 

سخن نهایی

همانطور که دیدین، توی هر مرحله از تولید ویدیوی موشن گرافیک کارهای خیلی زیادی انجام میشه. امیدوارم که این مقاله براتون مفید بوده باشه و تونسته باشین نکته های خوبی ازش یاد بگیرین. اگه سوالی توی این زمینه داشتین میتونین پایین همین مقاله سوالتونو از ما بپرسین.

اگه میخواین وارد این بازار کار بشین، موشن گورو به شما کمک میکنه تا موشن گرافیک رو سریع و تخصصی یاد بگیرین. فقط کافیه به قسمت محصولات آموزشی سایت برید، اونجا کلی آموزش رایگان داریم. آموزش موشن گرافیک جامع هم داریم که میتونین با اون به یه موشن دیزاینر همه فن حریف تبدیل بشین.

اگه هم برای کسب و کارتون نیاز به یه ویدیو موشن گرافیک قوی دارین، همین امروز سفارش موشن گرافیک خودتونو ثبت کنین.

 

آزاده کریمی

سلام! من آزاده کریمی، معمار و علاقه‌مند به یادگیری و کشف چالش‌های جدید هستم. به همین دلیل از نوشتن مقالات، لذت می‌برم.🌟

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. طراحی صدا برای ویدیوی تبلیغاتی توسط چه افرادی انجام میشه؟ منظورم عنوان شغلی شون هست که باید برای همکاری باهاشون در ارتباط باشیم؟

  2. سپاس از شما بابت تهیه چک لیست هایی که به صورت حرفه ای تدوین شده و هم به درد هنرمندان می خورد و هم برای کارفرما مسیر ساخت ویدیوی تبلیغاتی را روشن تر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا