ویدیوی موشن گرافیک چیست؟ تمام آنچه نیاز است بدانید!
ویدیوی موشن گرافیک ابزاری عالی برای بازاریابی دیجیتال هستن. اما اونها دقیقا چه هستن؟ برای اینکه همه چیزو درباره ویدیوهای موشن گرافیکی بدونین این مقاله رو همراه ما باشین.
امروزه ویدیوهای موشن گرافیکی بیش از هر زمان دیگه ای برای بازاریابی محصولات و خدمات مشاغل مختلف محبوب شدن. این نوع از ویدیوها مناسب هر بوجه ای میتونه ساخته بشه و از چندین سبک هم برای ساختن اون میشه استفاده کرد. توی این مقاله، چیزهای مهمی که باید در مورد این نوع از ویدیوهای بازاریابی بدونین رو بهتون میگیم و میگیم که این نوع از ویدیوها چه جوری میتونن به موفقیت کسبوکار شما کمک کنن.
ویدیوی موشن گرافیک چیه؟
ویدیوهای موشن گرافیک، ویدیوهای بازاریابی کوتاه هستن. اونها نشون میدن و توضیح میدن که محصولات چه ویژگی هایی دارن یا مردم چه جوری میتونن از اونا استفاده کنن و ازشون سود ببرن. به این نوع از محتواها، ویدیوی موشن گرافیک گفته میشه.
میتونین ویدیوهای موشن گرافیک رو توی همه جا ببینین، مثل توی وبسایتها، توی سراسر رسانههای اجتماعی، و توی صفحات دانلود برنامهها و … . بعضی از شرکت ها هم از ویدیوهای موشن گرافیکی برای تبلیغات آنلاین استفاده می کنن تا ویژگی های خودشون رو به مخاطباشون به بهترین شکل نشون بدن.
انواع ویدیوهای موشن گرافیک
برای درک اینکه بهترین نوع ویدیو موشن گرافیک برای کسب و کار شما چه نوعی میتونه باشه، اجازه بدین نگاهی به بعضی از بهترین و محبوب ترین سبک ها بندازیم.
ویدیوی موشن گرافیک انیمیشنی
این نوع از ویدیوهای موشن گرافیک رو میشه یکی از محبوب ترین انواع این ویدیوهای تبلیغاتی دونست. بیایین مزایای این نوع از ویدیوها رو با هم بررسی کنیم.
انعطافپذیر:
انیمیشن یکی از اون سبک هایی هستش که آزادی بی حد و اندازه ای رو برای بازآفرینی و تجسم هر چیزی که به ذهن و تخیل شما میرسه، ارائه میده. برای تجسم سبکها و تکنیکهای مختلف، بازآفرینی تصویرهای پیچیده برای به تصویر کشیدن (مثل موارد فنی، بیماریها)، یا ترسیم هر قطعه کوچک از محصول عالی هستش. اگه مشکلی برای توضیح دادن درباره یه چیزی داری، انیمیشن انعطافپذیرترین راه برای انجام اون هستش.
زمان:
وقتی که شما زمان کمی برای ساخت یه ویدیو تبلیغاتی دارین، گزینهای بهتر از انیمیشن برای یه ویدیوی موشن گرافیکی وجود نداره. این به این معنی نیستش که انیمیشن به زمان کمی برای ساخت نیاز داره. حداقل 6 تا 8 هفته برای ساخت یه ویدیوی موشن گرافیک که ارزش دیدن رو داشته باشد، باید وقت گذاشت. اما استفاده از سبکهای دیگه برای ساخت ویدیوهای موشن گرافیکی زمان بیشتری میبره. پس، باور کنین، این سریعترین گزینه ای هستش که برای یه ویدیو تبلیغاتی میتونین ازش استفاده کنین.
بودجه:
چون که خیلی از کسبوکارها نمیتونن بودجههای زیاد رو برای تبلیغاتشون در نظر بگیرن. (مخصوصا اگه اول راه باشن و تازه شرکتشونو تاسیس کرده باشن.) انتخاب سبک ویدیو موشن گرافیکی انیمیشنی میتونه خیلی منطقی باشه چون هزینه تولید ویدیوهای تبلیغاتی توی این سبک خیلی کمتر از بقیه سبک ها (مثل لایو اکشن) هستش.
دلیل های دیگه:
دلیل دیگه ای که باعث میشه خیلی از شرکت ها این سبک رو انتخاب کنن اینه که توی این سبک ویرایش ویدیو به راحتی انجام میشه. بیایین تصور کنیم که می خواین یه ویژگی جدید برای نمایش توی ویدیوی موشن گرافیکتون اضافه کنین. اگه ویدیوی شما لایو اکشن باشه، باید همه هنرمندان و تیم تولید رو برای فیلمبرداری بگین که بیان و دوباره کارو از اول انجام بدین اما اگه ویدیو تبلیغاتی شما از سبک انیمیشنی باشه، میتونین هر زمان که بخواین توی هر بخش از ویدیوی خودتون و با همون تیم تولید یا هر تیم تولید دیگه ای ویدیوتونو ویرایش کنین.
ویدیوی موشن گرافیک لایو اکشن
ویدیوهای لایو اکشن معمولا برای نشون دادن تجربه مشتری، مخصوصا برای ایجاد ارتباط عاطفی با بیننده ها، استفاده میشه. این سبک برای تبلیغات محصولاتی مثل اتومبیل، مبلمان یا حتی لباس خیلی مناسبه. فیلمبرداری یه ویدیوی لایو اکشن به بیننده ها کمک می کنه تا خودشون رو به عنوان یه مالک واقعی و به جای شخصیت توی ویدیو تجسم کنن و این باعث جذب مشتری بیشتر میشه. ویدیوهای لایو اکشن همچنین وقتی که تهیه کننده ها می خوان توی ویدیوی تبلیغاتیشون از طنز یا تأیید شخصیت های عمومی استفاده کنن، بهترین انتخاب هستش.
بیایین نگاهی به ویدیوی Dollar Shave Club بیندازیم. این نه تنها یه ویدیوی خنده دار هستش، بلکه برای بیننده ها هم خیلی قانع کننده هستش و نتیجه این ویدیو 27 میلیون بازدید فقط توی یوتیوب هستش. تصور سناریوی بهتری برای یه ویدیوی که بتونه همون نتایج عالی رو برای این شرکت داشته باشه و بتونه محصولات این شرکت و تا این حد معروف کنه، خیلی سخته!
ویدیوی موشن گرافیک لایو اکشن با انیمیشن
این سبک معمولا زمانی استفاده میشه که سازنده های ویدیو میخوان هم تجربه واقعی مشتری و هم ظاهر داخلی محصولات خودشون رو نشون بدن. این سبک میتونه خیلی عالیه باشه، به خصوص اگه می خواین یه ویدیوی موشن گرافیک برای برنامه ها، راه حل های نرم افزاری یا ابزارهای الکترونیکی ایجاد کنین. همچنین برای افزودن شکل های متحرک برای جذاب تر کردن لایو اکشن خیلی ایده خوبیه.
ویدیوی موشن گرافیک تخته سفید
ویدیوی بعدی میتونه یه ویدیوی موشن گرافیک نرم افزاری باشه. اگه میخواین نرمافزاری رو معرفی کنین، ویدیوهای موشن گرافیک کارتونی میتونه گزینه خیلی خوبی باشه، چون به راحتی میتونه واقعیت رو با خیال ترکیب کنه.
من ویدیوی “Meet Asana” رو انتخاب کردم چون یکی از بهترین ویدیوها برای نشون دادن این نوع از این سبک میتونه باشه. اگر قبلاً با Asana آشنا شده باشین، میدونین که این شرکت یکی از بهترین برنامههای مدیریت وظایف رو داره. که هم به دلیل عملکرد پلتفرمش و هم به دلیل طراحی پلتفرمش بهترین هستش. در واقع طراحی نقش خیلی زیادی برای کاربرانی که Asana رو انتخاب می کنن ایفا می کنه. با دونستن اینکه این یه ویژگی خیلی خوب برای جذب بیشتر مخاطب هستش، تولیدکننده ها نه تنها انعطافپذیری پلتفرم رو نشون دادن، بلکه بر رابط کاربری باورنکردنی اون هم تأکید کردن.
ویدیوی موشن گرافیک اسکرینکست
سبک اسکرین کست (Screencasts) معمولا برای نمایش و توضیح نرم افزارها و برنامه ها استفاده میشه. اما، اونها خیلی خشک هستن. اگه می خواین یه ویدیو بازاریابی موثر داشته باشین، بهتره این گزینه رو فقط توی ترکیب با لایو اکشن یا انیمیشن استفاده کنین. استفاده از یه نمایشگر برای ویدیوی تبلیغاتی خسته کننده اس و قطعا نمیتونین با این سبک مخاطبانتونو جذب ویدیو کنین.
چه چیزی باعث ایجاد یه ویدیوی موشن گرافیک خوب میشه؟
از آنجایی که ویدیوی موشن گرافیکی اولین چیزی هستش که بیننده ها موقع بازدید از وب سایت شما (یا کانال های دیگر) برای محصول شما با اون مواجه میشن، پس خیلی مهمه که اون ویدیو قدرتمند و جذاب باشه. توی ادامه این مقاله بعضی از بهترین نکته هایی رو که به شما توی ایجاد یه ویدیوی موشن گرافیکی موفق کمک می کنه، توضیح میدیم.
نکته اول: ویدیو هر چه کوتاه تر بهتر
برای ویدیوهای موشن گرافیک، مهمه که توجه بیننده ها رو به پیام ویدیو جلب کنین. وقتی که ویدیوی شما بیش از حد طولانی باشه، احتمال بالایی داره که ویدیوی شما تا آخر دیده نشه. کارشناسان ویدیوهای تبلیغاتی همیشه توصیه می کنن که زمان ویدیوی تبلیغاتی بیش از 90 ثانیه نشه، اما بهترین محدوده زمانی برای ویدیو تبلیغاتی 30-60 ثانیه هستش.
نکته دوم: سناریو
یکی از نکته های مهم یه ویدیوی موشن گرافیک موفق، سناریو اون هستش. توی فرآیند تولید، سناریو مثل ستون ویدیو تبلیغاتی میمونه و باید زمان زیادی برای نوشتن یه متن خوب گذاشته بشه. یه فیلمنامه خوب باید به سوالات زیر بتونه پاسخ بده:
- مخاطب شما چه کسایی هستن؟
- چرا مخاطبای هدف شما باید محصول شما رو انتخاب کنن؟
- مشکلات اصلی محصول شما چیه؟
- مزایای اصلی که می خواین توی ویدیوی موشن گرافیکی خوتون بگین، چیه؟
- جزییات محصولی که می خواین توی ویدیوی خودتون توضیح بدین، چیه؟
- CTA (تماس برای اقدام یا همون فراخان) شما چیه؟
برای نوشتن سناریو ویدیویی موشن گرافیکی باید:
- از کلمات ساده استفاده کنین و از اصطلاحات فنی خیلی استفاده نکنین.
- متن رو اونقدر ساده بیان کنین که حتی برای یه بچه هم قابل درک باشه.
- لحن مناسبی رو انتخاب کنین که ارتباط مناسب برند رو با مخاطبای هدفش ایجاد کنه.
نکته سوم: طراحی صدا
حتما تعجب کردین که چه جوری جلوه های صوتی میتونن کل ویدیوی شما رو تغییر بدن. طراحی صحیح صدا می تونه یه ویدیوی موشن گرافیک کسل کننده رو به یه پیام انگیزشی تبدیل کنه که افراد رو وادار به انجام کاری می کنه. موسیقی و طراحی صدای شما باید کاملاً با محصول شما و همچنین با حال و هوا و شخصیت های توی ویدیو شما هماهنگی داشته باشه.
نکته چهارم: گوینده
هنرمندان صداگذار اولین ارتباط کلامی رو با مخاطبای هدف شما برقرار میکنن. این ارتباط ممکنه انقدر قدرتمند باشه که بتونه به عنوان صدای برند شما توی ذهن مخاطب موندگار بشه، پس مطمئن بشین که هنرمند مناسبی رو برای این کار انتخاب کردین که برای بیننده حالتی رو ایجاد کنه که به اونها کمک کنه روی پیام شما و البته صدا تمرکز کنن و بهشون یه حس خوشایند و خوبی بده.
سخن پایانی
حالا که به آخر این مقاله رسیدین فکر میکنم که باید یه درک کاملی هم از چیستی ویدیوهای موشن گرافیک رسیده باشین. امیدوارم که این مقاله براتون مفید بوده باشه. اگه سوالی توی این زمینه داشتین میتونین پایین همین مقاله سوالتونو از ما بپرسین.
اگه میخواین ویدیو موشن گرافیک برای خودتون و مشتریتون بسازین و مشکل دارین، موشن گورو به شما کمک میکنه تا موشن گرافیک رو سریع و تخصصی یاد بگیرین. فقط کافیه به قسمت محصولات آموزشی سایت برید، اونجا کلی آموزش رایگان داریم. آموزش موشن گرافیک جامع هم داریم که میتونین با اون به یه موشن دیزاینر همه فن حریف تبدیل بشین.
اگه هم برای کسب و کارتون نیاز به یه ویدیو موشن گرافیک قوی دارین، همین امروز سفارش موشن گرافیک خودتونو ثبت کنین.





کافی هست یک موشن را بدون صدا ببینیم تا به ارزش طراحی صدا خوب پی ببریم.
ممنون از آموزش های کاربردی و کار راه انداز مقالات سایت