نمونه موشن گرافیک

33 نمونه ویدیو موشن گرافیک عالی

ویدیو موشن گرافیک به یه استاندارد صنعتی جدید برای بازاریابی تبدیل شده. توی این مقاله 33 نمونه از بهترین ویدیوهای موشن گرافیک رو بهتون معرفی میکنیم و هر کدوم رو به صورت جداگانه بررسی میکنیم تا متوجه بشین چرا این نمونه ها عالی و کارآمد و مفید هستن.

موشن گرافیک یکی از محبوب‌ترین سبک‌های ویدیوی تبلیغاتی متحرک هستش که امروزه از ویدیوهای تبلیغاتی شرکتی گرفته تا کارتون‌های کودکان به این روش ساخته میشه و با توجه به مقرون به صرفه بودن اونا جای تعجبی نداره که این نوع از ویدیوها انقدر برای تبلیغات و بازاریابی محبوب شدن. بریم تا یکی یکی با هم این نمونه های عالی رو بررسی کنیم.

 

نمونه های ویدیو موشن گرافیک

1. ویدیو موشن گرافیک Sonoiz

 

از ویدیو موشن گرافیک میشه برای رسوندن پیام های مختلف زیادی به مخاطب های متفاوت استفاده کرد. توی این ویدیو، از موشن گرافیک برای ساختن یه پیام بازاریابی عالی استفاده شده که چه جوری بودن پلتفرم Sonoiz رو توضیح میده و نشون میده که افراد خلاق میتونن از این پلتفرم برای کسب درآمد غیرفعال و در عین حال لذت بردن از انجام کاری که دوست دارن استفاده کنن. این ویدیو موشن گرافیک بدون گفتن حتی یه کلمه به خوبی به هدفش که یه بازاریابی کارآمد و مفید بوده، رسیده.

 

2.ویدیو موشن گرافیک The Story of Lyft

 

ویدیو موشن گرافیک “The Story Of Lyft” هم چگونگی شکل گیری برند Lyft رو توضیح میده و هم نحوه درک مردم از برند رو به خوبی با کمک این ویدیو تغییر میده.

مردم Lyft رو به عنوان یه شرکت یا تجارت بزرگ نمیشناسن، اونا Lyft رو به عنوان یه جامعه ای از راننده ها میشناسن ولی با دیدن این ویدیو موشن گرافیک، بیننده خودش رو نه به عنوان یه مشتری یا راننده Lyft، بلکه به عنوان بخشی از ایده ای که پشت اون قرار داره، تصور می کنه.

طراحای این ویدیو موشن گرافیک سعی کردن با نشون دادن ماشین های شرکت Lyft به عنوان مکانی که افراد مختلف می تونن با هم ملاقات کنن و تجربیات خودشون رو به اشتراک بگذارن، تجربه منفی یه سفر و جا به جایی رو به یه تجربه مثبت و عالی تبدیل کرده.

 

3.ویدیو موشن گرافیک The TOMS Story

 

این ویدیو موشن گرافیک درباره کفش های تام هستش، توی این ویدیو می بینیم که چه جوری میشه یه دید ساده رو به خوبی به تصویر کشید و به همه نشونش داد تا همه بتونن با اسم تجاری که هدف خوبی رو هم تبلیغ می کنه درگیر بشن و تا جای ممکن جذب اون بشن.

Blake Mycoskie، بنیانگذار تامز، توی این ویدیو، خودش شروع به خوندن فیلمنامه می کنه و داستانش رو تعریف میکنه. بعد بقیه اعضای تیم اون به اون ملحق میشن و قسمت های خودشون رو از داستان تعریف میکنن.

دونستن اینکه پیام ویدیو به کمک افراد واقعی که توی شرکت کار میکنن داره گفته میشه، باعث احساس نزدیکی بیننده با اون اشخاص میشه.

این ویدیو نمونه ای عالی از اینه که چه جوری ویدیو موشن گرافیک میتونه داستان شکل گیری یه شرکت رو به شیوه ای عالی و جذاب بازآفرینی کنه و به تصویر بکشه.

 

4. ویدیو موشن گرافیک Akima

 

توی سال 1995، شرکت توسعه NANA بخش AKIMA رو تاسیس کرد تا شبه قاره هند (مردم بومی آلاسکا) بتونن از حقوق سهامداران خودشون استفاده کنن.

توی این ویدیو موشن گرافیک، ما می بینیم که چه جوری از موشن گرافیک برای افزایش آگاهی درباره حمایتی که رهبران شرکت AKIMA به جامعه سهامداران استفاده شده.

اگه شرکت شما هم وظایف یا اهداف عمومی داره، ساختن این نوع ویدیوها میتونه به شما کمک کنه تا شهرت کسب و کار خودتون رو افزایش بدین.

 

5.ویدیو موشن گرافیک Everyday LA

 

تیم خلاق سازنده این ویدیو موشن گرافیک تصمیم گرفت زندگی روزمره توی لس آنجلس رو با ویژگی های فرهنگی اون نشون بده. نتیجه اون، این ویدیو موشن گرافیک 45 ثانیه شده که اون قدر جذابه که ارزش دیدن رو قطعا داره.

اگه فرد خلاقی هستین و یا یه تیم خلاقی دارین، ساخت این نوع ویدیوها میتونه مهارت‌های خلاقانه و حرفه‌ای شما رو به خوبی به مخاطبانتون نشون بده و به شما کمک کنه تا هر روز بهتر و بهتر بشین.

 

6. ویدیو موشن گرافیک The last job on Earth

 

محققان Frey  و Osborn پیش بینی کردن که 47 درصد مشاغل ایالات متحده تا سال 2050 خودکار میشن. بر اساس این پیش بینی، Guardian می خواست به خواننده های خودش نشون بده که زندگی توی 50 سال آینده چه جوری هستش.

ویدیو موشن گرافیک «The Last Job on Earth» ویدیویی کوتاه درباره آینده احتمالی ما هستش. این یه داستان جذابه که بیننده رو به فکر فرو میبره، که آیا باید از انقلاب اتوماسیون آینده بترسیم یا نه!

با دیدن این ویدیو موشن گرافیک شاهد رویکرد جدیدی هستیم. ما توی این ویدیو به خوبی میتونیم ببینیم که چه جوری ویدیوها در حال تبدیل شدن به یه نوع رسانه بسیار موثرتر و پرتقاضا هستن. کی میدونه، شاید توی آینده هم کار ماشینی جایگزین کار انسانی بشه و تمام متن ها هم با تصاویر جایگزین بشن!

 

7. ویدیو موشن گرافیک LA Gifathon

 

James Curran از ویدیو موشن گرافیک برای نشون دادن برداشت‌های خودش درباره لس‌آنجلس استفاده کرده و برای هر روزی که توی اونجا سپری کرده، قسمت‌های ویدیویی خلق کرده.

این ویدیو موشن گرافیک متحرک نمونه ای عالی از اینه که چه جوری می تونیم مهارت های حرفه ای خودمون رو به عنوان یه هنرمند موشن گرافیک، تصویرگر و متفکر خلاق به همه نشون بدیم.

 

8. ویدیو موشن گرافیک A little number that could…

 

یکی از بهترین چیزها درباره ویدیو موشن گرافیک انعطاف پذیری اون هستش چون میشه از اون برای هر داستانی استفاده کرد و به خوبی با هر داستانی هماهنگ میشه، هر کجا که تخیل شما رو میبره میتونین با کمک ویدیو موشن گرافیک به تصویرش بکشینش و ازش تصاویر موندگار بسازین.

قوه تخیل شما میتونه مثل این ویدیو، متفاوت عمل کنه و چیزهای تخیلی رو مثل عدد ۷ توی ویدیو رو به عدد ۷ قهرمانانه تبدیل کنه.

 

9.ویدیو موشن گرافیک Adobe Daily Creative Challenge

 

Adobe Creative Cloud از این انیمیشن گرافیکی متحرک برای شروع چالش خلاقانه روزانه فتوشاپ خودش استفاده کرده. هر پخش این برنامه با این قطعه ویدیوی کوتاه شروع میشه.

این ویدیو موشن گرافیک به ما نشون میده که چه جوری می تونیم از موشن گرافیک برای متمایز کردن و معرفی یه سری برنامه استفاده کنیم.

 

10.ویدیو موشن گرافیک Wood Turtles

 

این ویدیو موشن گرافیک راهنمایی هستش به کشاورزان و صاحبان زمین که اقداماتی رو برای محافظت از جمعیت لاک پشت های چوبی انجام بدن و این رو به اونا با کمک این ویدیو موشن گرافیک، آموزش میده.

تیم محافظت از محیط زیست، تصاویر متحرک رو برای ایجاد ویدیو انتخاب کرده که نه تنها بیننده ها رو راهنمایی می کنه، بلکه سبک زندگی لاک پشت های چوبی رو هم برای اونا توضیح میده تا افراد آگاهی پیدا کنن و بتونن محیطی بهتر برای گونه های توی معرض خطر ایجاد کنن.

 

11.ویدیو موشن گرافیک Don’t be a bully, loser

 

Emanuele Colombo  از استعدادهای تاریخی یه هنرمند موشن گرافیک و تصویرگر برای ایجاد این پیام ویدیویی ضد تهاجمی استفاده کرده تا هر انجمن ضد تهاجمی بتونه از اون استفاده کنه.

الهام ساخت این ویدیو بعد از دعوت یه یوتیوبر معروف از فالوورهایش برای توهین به پسر 16 ساله مبتلا به سندرم آسپرگر، به اون رسیده.

سبک انیمیشن، شخصیت و پیام؛ همه چیز توی این ویدیو موشن گرافیک زمینه ای برای یادگیری و الهام گرفتن از اون هستش.

 

12.ویدیو موشن گرافیک What to do in an avalanche

 

چه کسی تصور می‌کنه تماشای ویدیوهایی که پیرامون کمپین‌های تشییع جنازه ساخته شده‌ باشن، سرگرم‌کننده باشه؟!

اگرچه گروه Mount Pleasant یه شرکت تشییع جنازه هستش، ویدیوهای بازاریابی اون غمگین یا منفی نیستش. این ویدیو نمونه کاملی از اینه که چه جوری می‌تونیم تداعی‌های منفی رو به تداعی‌های مثبت تبدیل کنیم.

 

13. ویدیو موشن گرافیک Better light, better life

 

وقتی می‌خواین نحوه عملکرد فناوری‌های جدید رو نشون بدین، ویدیوهای موشن گرافیک عالی کار می‌کنه، مثل این ویدیو موشن گرافیک که برای شرکت Cree Lighting ایجاد شده.

انتخاب سبک مناسب برای ویدیو موشن گرافیک مهم هستش چون به ایجاد درک بهتر از محصول و جلب مخاطبا و مشارکت بیشتر اونا کمک می کنه. این ویدیو نشون میده که چه جوری تصاویر بصری می تونن با سناریو بازی کنن تا پیام ویدیو رو تا جای ممکن تقویت و بهتر کنن و به مخاطب هدف برسونن.

 

14. ویدیو موشن گرافیک A True Story – Deb

 

گاهی وقتا گفتن یه داستان واقعی برای رسیدن به نقطه مورد نظر برای تبلیغات میتونه راه حل عالی باشه. این ویدیو موشن گرافیک متحرک برای تحسین کردن سازمان هایی با رویکردهای محلی نوآورانه به جوامع آسیب دیده توی سراسر کشور ایجاد شده.

 

15. ویدیو موشن گرافیک Keep Looking

 

اگه با دقت کافی به همه چیز نگاه کنیم، زوایای جدیدی رو از اون میبینیم که هرگز توی خواب هم نمیتونستیم اونا رو ببینیم.

این ویدیو موشن گرافیک داستانی درباره یه استاد و شاگردش به ما نشون میده که اگه دنبال تکنیک برد-برد برای ایجاد یه پیام ویدیوی تبلیغاتی هستین، هیچ چیز بهتر از گفتن یه داستان زیبا و جالب مثل نمونه بالا نیستش.

 

16. ویدیو موشن گرافیک Forewarned is Forearmed

 

این ویدیو موشن گرافیک قوی مربوط به “Forewarned is Forearmed” هستش. موقع دیدن این ویدیو، به این فکر میکنین که چه جوری میشه از صدا با کمک انیمیشن استفاده کرد تا یه ویدیو به طور تصاعدی تاثیرگذارتر و کارآمدتر بشه.

این یکی از معدود ویدیوهایی هستش که نشون میده چه جوری می تونیم با طراحی صدای عالی تأثیر قدرتمندی روی بیننده ویدیو بذاریم.

 

17. ویدیو موشن گرافیک HP Mini Big Books

 

تبلیغ Mini Big Book برای راه اندازی کمپین HP ایجاد شده که توی اون می تونین کتاب های با داستان های شخصی سازی شده برای فرزندان خودمون ایجاد کنیم و بچه ها میتونن قهرمان کتاب خودشون باشن.

اگه می‌خواین یه ویدیوی جذاب با تغییرات رنگی شگفت‌انگیز ایجاد کنین، این ویدیو برای الهام گرفتن قطعا ارزش دیدن رو داره.

 

18.ویدیو موشن گرافیک Design Your World

 

گفتن یه داستان شخصی که با بیشتر مخاطبان هدف شما بتونه ارتباط برقرار کنه و برای اونا آشنا به نظر برسه، راه حلی عالی هستش. به خصوص اگه اون داستان رو با تصاویر زیبا و طراحی صدا عالی ترکیب کنین.

این ویدیو موشن گرافیک نمونه دیگه ای از نحوه استفاده از داستان سرایی شخصی برای تأثیرگذاری بهتر روی مخاطب هستش.

 

19. ویدیو موشن گرافیک Global Mechanic

 

وقتی مخاطبان هدف شما بچه‌ها هستن، بهتره ویدیو موشن گرافیک رو چه جوری بسازین؟

بیایین نگاهی به این ویدیو موشن گرافیک بندازیم. توی این ویدیو از کاراکترهای متحرک رنگارنگ و طراحی صدای عالی استفاده شده و برخلاف دیگه ویدیوها، هنرمند صدابردار متنی خشک رو نمی‌خونه، بلکه رپ و شاد می‌خونه.

رپ خوندن گوینده ویدیو باعث میشه که توجه بیننده جوون به ویدیو به خوبی جلب بشه و اونا رو تشویق کنه تا ویدیو رو تا آخر ببینن.

 

20. ویدیو موشن گرافیکStacksCity

 

موشن گرافیک عالیه، به خصوص برای ساخت ویدیوهای که میخوایم توی اون درباره چیزی توضیح بدیم.

توی این ویدیو طراحا با استفاده از طرح عالی و پالت رنگی که با برند StacksCity مطابقت داره، یه ویدیوی قانع کننده ایجاد کردن که توضیح میده چه جوری اکوسیستم های هوشمند کار می کنن و چه جوری کاربران می تونن از این ویژگی اونا به خوبی بهره ببرن.

 

21. ویدیو موشن گرافیک A Year With Uber

 

Uber از یه کمپین تجسم داده استفاده کرده تا بتونه ویدیوهای شخصی سازی شده ایجاد کنه تا از کاربران خودش تشکر کنه. توی سال 2017 وقتی که مردم شروع به اشتراک گذاری این ویدیوهای جالب و رنگارنگ کردن، این کمپین توی رسانه های اجتماعی آغاز شد.

اگه می خواین یاد بگیرین که چه جوری میتونین از ویدیو موشن گرافیک متحرک برای ایجاد درک و اعتماد توی بیننده هاتون استفاده کنین، تماشای کمپین A Year With Uber به شما کمک می کنه تا الهام بگیرین و ایده هایی درباره چگونگی انجام اون بدست بیارین.

 

22.ویدیو موشن گرافیک SendGrid – Elevate Your Email

 

موشن گرافیک برای تجسم و توضیح ایده های مختلف، خیلی میتونه موثر باشه. در حالی که فیلمبرداری لایواکشن به زمان زیادی نیاز داره و به احتمال زیاد لوکیشن های مختلفی برای فیلمبرداری داره یعنی از یه مکان به مکان دیگه برای فیلم برادی اون باید رفت.

موشن گرافیک میتونه همین کار لایو اکشن رو توی زمان خیلی کمتری انجام بده و تصاویری بهتر و دقیق تر رو با هزینه خیلی خیلی کمتری به وجود بیاره.

این ویدیو موشن گرافیک یه دقیقه ای نمونه دیگه ای از استفاده سازنده از موشن گرافیک برای توضیح ایده های پیچیده هستش.

 

23.ویدیو موشن گرافیک Brain Power

 

توصیف مشکلات سلامت روان و نشون دادن اینکه چه جوری Neurocore می تونه به بهبود حافظه و تمرکز و کاهش اضطراب با آموزش، توی ویدیو موشن گرافیکش فقط با 30 ثانیه زمان توضیحش بده، غیرممکن به نظر میرسه ولی با دیدن این ویدیو میشه گفت این غیر ممکن ممکن شده.

این ویدیو با تصاویری خیره کننده یه اثر عالی رو خلق کرده که نشون میده چه جوری میشه یه چیز پیچیده رو فقط توی 30 ثانیه توضیح داد و همه رو به خوبی میخکوب اون کرد.

 

24. ویدیو موشن گرافیک Directory of Illustration

 

کیفیت ویدیو موشن گرافیک و تصاویر متحرک هر سال داره بهتر میشه و ما رو شگفت زده می کنه و این سوال رو توی ذهنمون به وجود میاره که طراحا تا کجا میتونن پیش برن و چه معجزات بصری دیگه ای میتونن خلق کنن؟؟

این ویدیو موشن گرافیک با تصاویر منحصر به فرد و کیفیت انیمیشن عالی، به خوبی چشم هر بیننده ای رو خیره میکنه.

 

25. ویدیو موشن گرافیک Primavera Memories: John Carpenter

 

ویدیو موشن گرافیک برای نشون دادن همه چیز روی صفحه نمایش، حتی خاطرات عالی هستش.

این ویدیو موشن گرافیک با ترکیبی از اشکال گرافیکی، شخصیت‌های سنتی و انتقال‌های پویا؛ خاطرات جان کارپنتر رو به یه داستان فوق‌العاده زیبا و هارمونیک تبدیل کرده.

 

26. ویدیو موشن گرافیک Google Cloud – Montage

 

گوگل با پیروی از بهترین شیوه های خود توی بازاریابی ویدیویی، این بار از ویدیو موشن گرافیک برای ساخت یه ویدیوی معرفی برای Google Cloud استفاده کرده. مثل خیلی از ویدیوهای دیگه این شرکت، این ویدیو هم صدایی نداره و تنها به گرافیک متحرک متکی هستش.

جلوه های بصری سبک، ساده و برند محور، به بیننده بعد از دیدن ویدیو روحیه مثبت و عالی میده و حسابی اونو جذب ویدیو میکنه.

 

27. ویدیو موشن گرافیک Fila Kids

 

این ویدیو موشن گرافیک متحرک کوتاه توی فروشگاه‌های خرده‌فروشی چین برای معرفی خط جدید کفش‌های بچه‌گانه فیلا نمایش داده شده. طراحای این ویدیو، خطوط کفش رو توی ویدیو ترکیب کردن و تجسم خیالی خارق العاده ای از محصول ایجاد کردن.

به این شکل باید از ویدیو موشن گرافیک برای جذب و تحریک مشتریان استفاده کرد.

 

28.ویدیو موشن گرافیک Discover Wireless Spectrum

 

فقدان دانش گاهی وقتا به برداشت های نادرست منجر میشه. این دلیل خیلی از ایده های متناقض درباره 5G هستش.

کشف کردن طیف بی سیم با یه بچه ایده خوبی هستش، چون اگه یه بچه بتونه 5G رو درک کنه، هر کس دیگه ای هم میتونه اون رو قطعا درک کنه.

سوال اینجاست که، چه جوری میشه فرکانس ها رو با موشن گرافیک طراحی کرد؟ با موشن گرافیک می تونیم چیزهای نامرئی رو نشون بدیم و باعث درک بهتر مخاطب از اون موضوع بشیم.

 

29.ویدیو موشن گرافیک A Secret Message

 

بیاین یه لحظه علمی صحبت کنیم: طبق نظریه کنترل آستانه درد، اگه خلق و خوی خودمون رو تنظیم کنیم یا حواس خودمون رو پرت کنیم، میتونیم درد رو متوقف کنیم یا کاهش بدیم.

این ویدیو یه محتوای پویا با استفاده از انیمیشن، طراحی، رنگ و صداگذاری فوق العاده ساخته و میشه گفت یه اثر عالی دیگه که با موشن گرافیک خلق شده.

 

30. ویدیو موشن گرافیک A Coke is A Coke

 

این ویدیو با نشون دادن افراد مختلف که عشق مشابهی نسبت به کوکاکولا دارن، این برند رو به عنوان یه برند نوشیدنی برای همه مردم معرفی می کنه.

این ویدیو موشن گرافیک یه مثال عالی از اینه که چه جوری می تونیم از موشن گرافیک برای ایجاد ویدیوهایی بازاریابی و تبلیغاتی استفاده کنیم و موقعیت بازاریابی خودمون رو تقویت کنیم.

 

31. ویدیو موشن گرافیک 100 Years – Armenian Genocide

 

این فیلم کوتاه درباره نسل کشی ارامنه هستش که بیش از 100 سال پیش رخ داده. تاریخ و همچنین درس هایی که از اون گرفته میشه رو باید به خاطر آورد.

این فیلم نه تنها به دلیل موشن گرافیک بودنش  و تصویرسازی و طراحی صدا عالیش بی نظیره، بلکه به دلیل رویکرد عالی به موضوع هم، خیلی چشمگیر و فوق العاده هستش.

 

32.ویدیو موشن گرافیک Science of Character Animation by Markus Magnusson

اگه به موشن گرافیک علاقه دارین، پس این ویدیو که درباره انیمیشن و شخصیت های اون هستش، قطعا دوست دارین. این ویدیو برای یه آموزشگاه طراحی هستش.

اگه می خواین یاد بگیرین که چه جوری حرکات مختلف روی یه شخصیت دیده میشه، پس این ویدیو برای شما ارزش دیدن رو داره.

 

33. The Boy Who Learned to Fly

 

این فیلم کوتاه درباره سریع ترین مرد جهان هستش و به گونه ای ساخته شده که باعث میشه سعی کنین اون رو یه جا و بدون معطلی و مکث تماشا کنین.

تصاویر توی یه ویدیو مهم هستن، اما ساخت یه داستان متقاعد کننده هم یه نکته کلیدیه تا بتونه بیننده رو تا انتهای ویدیو همراه خودش نگه داره.

 

سخن پایانی

امیدواریم از نمونه های ویدیو موشن گرافیک توی این لیست لذت برده باشین. همون طور که گفتیم، ویدیوهای موشن گرافیک به یه استاندارد صنعتی برای ساخت ویدیوهای کوتاه تبدیل شده، به‌ویژه وقتی صحبت از ویدیوهای تبلیغاتی، توضیحی یا فروش برای محصولات یا مشاغل باشه پس ویدیو موشن گرافیک رو دست کم نگیرین.

اگه تا آخر این مقاله رو خوندین پس مشخصه که در مورد ساخت یه ویدیوی موشن گرافیک برای خودتون یا مشتریتون جدی هستین. پس اگه میخواین ویدیو موشن گرافیک برای خودتون و مشتریتون بسازین و مشکل دارین، موشن گورو به شما کمک میکنه تا موشن گرافیک رو سریع و تخصصی یاد بگیرین. فقط کافیه به قسمت محصولات آموزشی سایت برید، اونجا کلی آموزش رایگان داریم. آموزش موشن گرافیک جامع هم داریم که میتونین با اون به یه موشن دیزاینر همه فن حریف تبدیل بشین.

اگه هم برای کسب و کارتون نیاز به یه ویدیو موشن گرافیک قوی دارین، همین امروز سفارش موشن گرافیک خودتونو ثبت کنین.

نوشته های مشابه

‫15 دیدگاه ها

  1. عااالی بود👌🏻👌🏻 برای ایده گرفتن و دیدن نمونه ، مقاله ی خیلییی خوبی بود، بازم از این سبک مقاله اشتراک بزارید 🙏🏻🌹🌹

  2. موشن ها عالی بود به ویژه ترغیب شدم یک نمونه کار با سبک نسل کشی ارمنی تجربه کنم

  3. عالی ، واقعا نمونه های خوب و باکیفیتی میذارین که کلی میشه ازشون یاد گرفت.👌🏼

  4. فیلم سریع ترین مرد جهان خیلی عالی بود آخرای ویدیو فکر کردم اسپانسر فیلم شرکت تجهیزات ورزشی پوما بوده

  5. بافتی که برای سرتاسر ویدیوی چهارم انتخاب کردند واقعا به موضوع موشن گرافیک و حالت آتش و زندگی سخت مردم آلاسکا می خوره عالی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا