5 سوالی که باید قبل از سفارش ساخت موشن گرافیک بپرسید!
ما قراره که توی این محتوا، اسراری رو فاش کنیم که هر کسب و کاری قبل از اینکه بخواد با یه مجموعه موشن گرافیکی همکاری کنه، به کشف اون اسرار نیاز داره. در واقع ما یه چک لیستی بهتون ارائه میدیم که به کمک اون بتونید، یه حرکت خیلی قوی توی مسیر این همکاری انجام بدید و نتیجه ی خوبی به دست بیارید.
مقدمه
ممکنه با خودتون فک کنید که استخدام و همکاری با یه مجموعه موشن گرافیکی که کار سختی نیست!
فقط کافیه که اول یه وبسایت معتبر پیدا کنید و نمونه کارهاشو بررسی کنید و بعد با خود مجموعه تماس بگیرید. مطمعنا مسئول فروش مجموعه با یه رفتار خیلی دوستانه و صمیمی، به سوالای شما جواب میده و به شما این حس اطمینان رو میده که خواسته های شما رو درک کرده و به خوبی از پسشون بر میاد. شما یه نفس راحت میکشید و تلفن رو قطع می کنید و تمام!
ولی بزارید ازتون بپرسم که یه مجموعه، بدون اینکه تجربه ای توی کار شما شما داشته باشه، میتونه ظرافت های کارتون رو بشناسه و درک کنه که اصلا ارزش واقعی خدمات و محصولاتی که شما ارائه میدید چقدره؟!
البته که نه!
ما توی این محتوا هم قصد داریم که اسرار و نقاط کوری که می تونه توی این مدل قراردادها وجود داشته باشه رو براتون فاش کنیم. تمام این نقاط کور رو توی پنج سوال اصولی و اولیه براتون ردیف کردیم که شما با پرسیدن همین پنج سوال، می تونید یه چک لیست نهایی خیلی خفن به عنوان استخدام نیرو تو زمینه ی موشن گرافیک داشته باشید و نهایتا بهترین گزینه رو برای همکاری انتخاب کنید. پس بزن بریم :
سوال اول : میتونم نمونه کارهاتون رو ببینم؟
بیاید همین اول کار فرض کنیم که نمونه کارهایی که توسط یه مجموعه موشن گرافیکی ارائه میشه، واقعا کار خودشون هست. ولی شاید نیاز باشه که با این حقیقت تلخ روبرو بشید و بدونید که توی خیلی از مواقع، حقیقتا اینطوری نیست!
من خودم می تونم شاهد یکی از همین حقایق تلخ باشم؛ چون خودم طی یه حرکت واقعا انتحاری، دو تا از پروژه های خودم رو توی مجموعه ی رقیبمون دیدم و مغزم هنگ کرد!
میدونید نکته ی جالب ماجرا چی بود؟ اینکه این مجموعه نقش خیلی خیلی پررنگی هم توی صنعت تولید ویدیوهای آموزشی و موشن گرافی داشت!
البته که عکس العمل نشون دادم و خیلی سریع با مجموعه ی رقیب تماس گرفتم و ازشون درباره ویدیو سوالاتی پرسیدم و گفتم که از این ویدیو خوشم اومده و میخوام ثبت سفارش کنم. ازشون پرسیدم که واقعا خودشون این کار رو انجام دادن و اونها تایید کردن!
توضیح دادم که اگه اشتباه نکنم نمونه همین کار رو توی یه مجموعه ی دیگه ای هم دیدم و با جواب خیلی شگفت انگیزی مواجه شدم:
بله؛ شاید یکی از همکارای قدیمی ما که توی مجموعه بوده و حالا با ما قطع همکاری کرده، الان با اون شرکت همکاری می کنه و ادعا داره که کار برای ایشونه!!!
راه حل : من داستان های مشابه خیلی زیادی رو می تونم براتون تعریف کنم. داستان هایی که شاید خیلی بیشتر باعث تعجب بشه. اما چیزی که حالا مهم، اینه که راه حل چیه؟!
فقط یه جواب درست وجود داره و اون هم اینه ازشون لینک منابعی رو بخواین که قدم به قدم از روی اون ها، پروژه رو آماده کردن. صد در صد مجموعه و شرکتی که کار رو خودش انجام داده باشه، برای شفاف سازی داستان، این لینک هارو در اختیار مشتری قرار میده. ولی اگه از این کار امتناع کردن، مطمئن باشید که یه گره کوری این وسط هست که به دست این مجموعه باز نمیشه. پس پیشنهاد می کنیم که برای کار کردن با یه همچین مجموعه ای، یکمی بیشتر فکر کنید.
سوال دوم : درباره لیست مشتری هاشون ازشون بپرسید!
متاسفانه داستان نمونه کارها، توی این بخش هم می تونه تکرار بشه و شما نمی تونی به لیستی که صرفا از طرف خود مجموعه به عنوان مشتریا ارائه میشه اعتماد کنی! شاید باورتون نشه که اکثر مجموعه های موشن گرافی، تولید محتواها و ویدیوهای آموزشی، اسم مشتری هایی رو تو لیستشون مینویسن که واقعا حسات برانگیزه!
راه حل : راه حل این قسمت هم مثل سری پیش تعریف میشه. ازشون منبع بخواید و یا از خود مشتری ها برای اینکه درستی ماجرا اثبات بشه، سوال بپرسید.
سوال سوم : آیا می تونید یک ویدیوی مشابه با نمونه ی درخواستی رو به عنوان نمونه کار ارائه بدید؟
ببینید ممکن شما یه ویدیو و یا موشن گرافی ببینید و دلتون یه همچین چیزی متناسب با کسب و کار خودتون بخواد. اینجاست که با مجموعه تماس میگیرید و ازشون این موضوع رو درخواست می کنید. از هر ده تا مجموعه و شرکت، معمولا 9 تاشون همین اول تایید می کنن که از عهده ی کار بر میان. اما متاسفانه نیازه بدونید که از بین همین 9 تا، ممکنه هیچ کدومشون از پس کاری که خواستید به عمل بر نیان!
راه حل : ببینید، اگر دانشکافی توی راستی آزمایی نمونه کار ارائه شده ندارید، یعنی نمی تونید کیفیت تصاویر و انیمیشن ها و موشن گرافی هایی که توی کار استفاده شده رو برانداز کنین، بهتره که از یه متخصص کمک بگیرین. چرا؟!
خیلی از مجموعه هایی که این ویدیوها رو می سازن، شاید بتونن از پس کیفیت کار بر بیان اما توی ارائه ی مطلب و پیامی که نیازه روش کار بشه، تخصص کافی ندارند. یا اصلا بر عکس! پس بهتره که توی این زمینه از یه متخصص کمک بگیرین که ویدیوی ارسال شده، اصلا اون صلاحیت استاندارد رو داره یا نه؟!
با سوال بعدی، تمرکزمون رو روی بازاریابی شرکت و آژانس می زاریم :
سوال چهارم : شما چه برنامه ای برای بازاریابی کار من دارید؟
این موضوع، معمولا یکی از پیش و پا افتاده ترین و گیج کننده ترین فاکتورهایی هست که صاحبای شغل های مختلف، ازش غافل می شن. یادتون باشه که یه موشن گرافی ، قبل از هر چیزی اول باید استراتژی بازاریابی خوبی برای کسب و کار مورد نظر پیاده سازی کنه و بعد از کیفیت کافی برخوردار باشه.
پس از این به بعد اگه فقط به طراحی و کیفیت یه موشن گرافی نمره دادید و از اون خوشتون اومد، لطفا این ایده رو نادیده بگیرید. چرا؟ چون یه ویدیوی استاندارد، علاوه بر اینکه یه کیفیت خیلی خوبی داره، باید حرفی برای گفتن هم داشته باشه؛ حرفی که توش، مشتری رو ترغیب به دریافت خدمات و خرید از برند مربوطه بکنه!
راه حل : مطمئن بشید که تیم مربوطه و مجموعه ای که میخواید باهاش همکاری کنید، فقط یه تیم خلاق نیست و علاوه بر خلاقیت، روی موضوع های دیگه ای مثل بازاریابی هم تمرکز داره و اصلا از متخصصای این کار برای تولید ویدیوی تبلیغاتی و یا موشن گرافیکی و غیره، کمک میگیره. یادتون باشه که شما برای اینکه مفهوم و پیامتون رو به درستی القا کنین، به یه ایده ی بازاریابی تخصصی و استاندارد هم نیاز دارید. یه مجموعه موشن گرافیکی، بدون وجود بازاریابهای ماهر، نمی تونن یه توضیح قانعکننده برای دسترسی هدف نهایی شما ارائه بدن!
سوال پنجم : مجموعه ی شما داخلیه یا خارجی؟!
این سوال یکم چالش برانگیزه. چرا؟ چون طبیعتا مجموعه هایی که خارج از کشور هستن، شاید بتونن خیلی با کیفیت تر و مقرون به صرفه تر کار کنن. اما این داستان هم وجود داره که شما برای اعتماد کردن به یه مجموعه ی خارجی، ممکنه که یکم مردد باشید. به هر حال حقیقت اینه که اکثر مجموعه هایی که خودشون رو داخلی معرفی می کنن، اجرای نهایی کار رو به مجموعه های خارجی میسپرن!
چیزی که توی همکاری با یه شرکت خارجی می تونه خیلی نگران کننده باشه، داستان تفاوت فرهنگ هاست؛ احتما شما نگران این میشید که خروجی کار با فرهنگ داخلی خودتون، همخونی نداشته باشه. این نگرانی کاملا بجاست. معمولا شرکت های خیلی بزرگی مثل یانس، شعبه هایی دارن که توی اون ها متخصصای محلی مشغول کارن و این امکان وجود داره که خروجی کار دقیقا بر طبق فرهنگ خودتون باشه.
راه حل : راه حل سادست؛ قبل از هر چیزی شما باید بودجه ای که داری رو در نظر بگیری و طبق همون بودجه، تصمیم بگیری که می خوای با چه شرکتی کار کنی! اگه تصمیمت همکاری با یه مجموعه خارجی شد، مطمعن شو که اون مجموعه از متخصصای محلی هم برای تولید کار، کمک میگیره و این داستان رو مد نظر قرار میده.
نکات بیشتر
توی ادامه این بخش، نکات دیگه ای رو میگیم که می تونه توی انتخاب یک مجموعه موشن گرافی و تولید ویدیوهای تبلغاتی بهتون کمک کنه :
- مطمعئن بشید مجموعه ای که انتخاب کردید، میتونه طرح های سفارشی و جدید تولید کنه و فقط از نمونه های آماده استفاده نمی کنه.
- مطمئن بشید که این موضوع توی توافقنامه ذکر بشه.
- اگه مجموعه ی مورد نظر ازتون خواست که کار شمارو به عنوان نمونه کارشون ارائه بدن؛ قبول کنید چون این کار باعث میشه که اونا با اشتیاق بیشتری کار کنن.
- خیلی از آژانس ها بهتون میگن که شما تا هر زمانی که بخوای میتونی ویدیو و طرح رو بازبینی کنی و تغییر بدی. یادتون باشه که این کار می تونه یه زنگ خطر توی عملکرد مجموعه باشه. هیچ مجموعه ی معتبری که کارش از کیفیت لازم برخورداره، همچین پیشنهادی رو نمیده.
- یادتون باشه که بپرسید می تونید منابع پروژه رو هم با پروژه داشته باشید! چون خیلی از شرکت ها این فایل هارو نمیدن و اگه هم بدن، در ازاش یه مبلغی رو نظر میگیرن. شرکت های خیلی کمی هستن که فایل و میدن و مبلغ رو کلا با هزینه پروژه حساب می کنن.
سخن آخر
مواردی که توی این محتوا ذکر شدن، می تونن یکی از بهترین مرجع ها برای انتخاب یه مجموعه موشن گرافیکی عالی باشن. حتما از این موارد به عنوان چک لیست تون استفاده کنین. با این حال اگه باز هم توی پیدا کردن یه مجموعه موشن گرافیکی حرفه ای به مشکل بر خوردید، می تونین از تیم ما مشاوره بگیرید.
کاش نوتیفیکیشن میومد برای مقالات جدید
عالی بود تشکر
تشکر بابت ارائه این چک لیست ارزشمند که هم به کارفرما و هم به طراح کمک می کند تا تصیمات درست اتخاذ کنند.
خیلی خوبه که این نکات لیست شدن تشکر