ابزارهای افترافکت

استوری بورد چیه و چجوری می تونیم یه استوری بورد موشن گرافیک خفن بسازیم؟

استوری بورد چیه و چجوری می تونیم یه استوری بورد موشن گرافیک خفن بسیازیم؟

فهرست مقاله

اگه شما هم دنبال طراحی و ساختن یه استوری بورد خفن برای پروژه موشن گرافیک و تبلیغاتی تون هستید، این مقاله یه منبع خیلی خوبی برای شما می تونه باشه. چون قراره که ما توی این مقاله تمااام تجربیات و آزمون و خطاهامون رو در اختیار شما بزاریم تا شما هم بتونید از این تجربه ها استفاده کنید و نهایتا یه استوری بورد حرفه ای خفن طراحی کنید.

ببینید؛ حتی برای یه ویدیوی ده ثانیه ای هم کلی زحمت کشیده میشه و چندین نفر پشت این پروژه ی به ظاهر کوچیک هستن که دارن تلاش می کنن. کسایی مثل طراحا، انیماتورها، فیلمنامه نویسا و بازاریابا فقط بخش خیلی کوچیکی از افرادی هستن که دارن برای این ویدیو زحمت می کشن. فرقی نمی کنه که شما چه ویدیویی داشته باشید. به هر حال یه استوری بورد می تونه کمک خیلی خوبی برای منظم تر و بهتر پیش رفتن کارهای شما باشه. در واقع اینقدر استوری بورد مهمه که وقتی شما استوری بورد یه پروژه رو کامل می کنید، یعنی نصف راه تکمیل پروژه رو طی کردید. میدونم؛ الان کلی سوال توی ذهنتون اومده که اصلا استوری بورد چیه، چرا باید برای پروژه های موشن گرافیک و ویدیویی استفاده بشه، اصلا باید چجوری درست بشه و چه تاثیری روی کیفیت کار داره و هزار یکی سوال دیگه …. . بمونید؛ لطفا یه کم صبر کنید؛ جواب تماااام سوالات شما توی همین مقاله داده میشه.

استوری بورد چیه؟

استوری برد یه پکیج کامل از تصاویر طراحی شده ای هستن که به هم مربوطن و به صورت موازی و متوالی کنار هم قرار میگیرن. در واقع وقتی یه استوری بورد کامل میشه شما فکر می کنی که یه کتاب کمیک از پروژه ای که قرار اجرا بشه، طراحی شده. تصاویری که توی استوری بورد طراحی و نقاشی میشن، متحرک نیستن اما اینقدر دقیقن که شما می تونی مثل یه داستان متوجه بشی که قراره چه اتفاقی برای این پروژه موشن گرافیک بیوفته. در واقع تمام اتفاقاتی که قراره برای شخصیت های موشن گرافیک بیوفته، توی استوری بورد طراحی و نمایش داده میشه و حتی تمام دیالوگ ها هم نوشته میشه!

استوری بُرد چیه و چجوری می تونیم یه استوری بُرد موشن گرافیک خفن بسازیم؟

چرا شما به استوری بورد برای موشن گرافیک نیاز دارید؟

اگه بخوایم خیلی ساده براتون بگیم، استوری بورد اسکلت ویدیو و موشن گرافیک شماست. در واقع استوری بورد میاد و تمااام اون چیزی که قراره اتفاق بیوفته رو از قبل برنامه ریزی و تصویر سازی می کنه و این موضوع باعث میشه که شما بهتر و با کیفیت تر کار کنید. همه ما میدونیم که همیشه تصور و به تصویر کشیدن یه طرح، خیلی خیلی اجرای اون طرح رو آسون می کنه. البته که این موضوع تنها مزیت استوری بُرد نیست.

Why Do You Need a Storyboard? A storyboard is the skeleton of your future video. Let’s use a simple analogy. Do you remember when you were in college or university? It was much easier to write an essay if you had an outline of what you wanted to say. Storyboarding works the same way. Once you visualize the main frames, it becomes much easier to progress. And this isn’t the only advantage of creating a storyboard.

مزیت های استوری بورد

استوری بُردها نه تنها راهنمای خوبی برای اجرای یه پروژه ی موشن گرافیک هستن، بلکه مسیر کار رو برای شما لذت بخش تر، هموارتر و کم هزینه تر می کنن. تو ادامه این بخش از مزیت های بیشتر استوری بورد براتون میگیم :

1- استوری بوردها از اشتباهات ناخواسته و هزینه های بیخود، جلوگیری می کنن

همه ما میدونیم که جبران یه اشتباه توی زمان ساخت و تولید یه ویدیویی که در حال اجراعه، خیلی خیلی هزینه بر و سخته. اما استوری بورد میاد و مثل یه چک نویس میمونه و زمینه ای رو فراهم می کنه شما تا دلتون میخواد آزمون و خطا کنید و تهش به گزینه ی دلخواهتون برسید. اینجوری حتی اگه اشتباهی هم توی استوری بورد پیش بیاد به مراتب هزینه ی جبرانش خیلی کم تر از جبران اشتباه توی پروژه ی اصلیه. زمان و تفکر خلاق، دو تا از مهم ترین سرمایه هایی هستن که یه استوری بورد خفن رو میسازن.

2- شما می تونید ویدیو و موشن گرافیک تون رو قبل از اجرا و تولید، تصور کنید.

با داشتن یه استوری بورد، می تونید به وضوح ببینید که ویدیوی شما چجوری قراره پخش بشه. علاوه بر این، میتونید تشخیص بدید که کدوم پلان ها کاملا میزان و استاندارد هستن و کدوم یکی ها نیاز به بازنگری و اصلاح دارن. شما حتی می تونید به راحتی چند تا استوری بورد برای یه ایده ایجاد کنید، اون ها رو با هم مقایسه کنید و در نهایت یه تصمیم درست بگیرید. در واقع شما می تونید با کمک استوری بورد، ایده ای که دارید رو اعتبار سنجی کنید و این کار رو بدون صرف هزینه ی خاصی انجام بدید و ببینید که ظرفیت ایده تا کجاهاست و چقدر پتانسیل اجرا داره!

3- استوری بورد فرآیند تولید رو آسون تر می کنه

در واقع استوری بورد مثل یه نقشه ی راهه. شما با کمک اون میدونید که قدم بعدی چیه، میدونید چی میخواید و اصلا دارید به کجا میرید. اینا باعث میشه که صرفه جویی زیادی توی زمان داشته باشید و مطمئن باشید که مسیر جلوی روتون همون مسیر درست هست.

استوری بورد چیه و چجوری می تونیم یه استوری بورد موشن گرافیک خفن بسازیم؟

4- استوری بورد باعث همکاری خلاقانه تیم و مجموعه میشه

در واقع استوری بورد بدون اینکه بخواد محدودیتی برای مجموعه ایجاد کنه، زمینه ای رو فراهم می کنه که همه ی اعضای تیم بتونن حرف بزنن و ایده های خودشون رو بگن و همه توی طراحی و تولید موشن گرافیک دخیل باشن. در واقع همه ایده ها با کمک استوری بورد میتونن تست بشن و ظرفیت هر کدوم از ایده ها برای هر بخش تعیین بشه. تاکید می کنم که این کار با کمترین هزینه و تشریفات قابل اجراست.

5- جذب سرمایه گذاری

ما میدونیم که استوری بورد یه نمایش بصری ساده از ایده های موشن گرافیک تبلیغاتی شماست. این طرح و نقشه دقیق چون همه جزئیات طرح و ایده های شمارو روی کاغذ میاره، میتونه یه پرفورمنس خوب از ایده های توی ذهن شما باشه. شما خیلی شسته و رفته، استوری بورد طرح خودتونو به سرمایه گذارا نشون میدید و اونا با دیدن استوری بوردتون می تونن تصمیم بگیرن و یا اصلا بخوان یه قسمت هاییشو عوض کنین. اینجوری شما بدون هیچ هزینه خاصی، تونستی برای ایده خودت سرمایه گذار جذب کنی!

نمونه های عالی از استوری بورد

احتمالا تا اینجای داستان متوجه شدید که استوری بورد دقیقا چیه و چیکار می کنه. با توجه به این اصل که همیشه تصویر بهتر از کلمه عمل می کنه. ما تصمیم گرفتیم که چنتا نمونه از استوری بوردهای خفن رو براتون بیاریم.

توی نمونه اول ما استوری بورد یکی از صحنه های فیلم Gone With The Wind (در چشم باد) رو داریم. این فیلم خیلی سالها قبل ساخته شده، زمانی که اصلا طراحا و فیلم سازا دسترسی به تکنولوژی و کامپیوتر نداشتن و همه چیز رو با دست طراحی کردن. نگاه کنید؛ چقدر همه چیز دقیق طراحی شده. این استوری بورد برای صحنه ای از فیلمه که رت پاتلر به اسکارلت، ملانی و بچه تازه متولد شدش کمک می کنه تا از آتش سوزی آتلانتا فرار کنن. البته خطوط طراحی یکم خشن هستن و با ذهنیت امروز ما فرق دارن، ولی مهم اینه که این طراحا با کمک خلاقیت و قدرت ذهنیشون تونستن این صحنه رو قبل تولید، اتود بزنن!

استوری بورد چیه و چجوری می تونیم یه استوری بورد موشن گرافیک خفن بسازیم؟

با هم ببینیم :

https://www.youtube.com/watch?v=AoPiLg8DZ3A

خوب ادامه ی این قسمت ما یه استوری بورد دیگه ای رو براتون آوردیم که کار تیم Yans Media برای ویدیوی پروژه بلاک چین هست. خودتون میدونید که ویدیوهای موشن گرافیک و معرفی محصول معمولا خیلی کم پیش میاد که دیالوگ های متقابل داشته باشن. معمولا اینطوریه که محصول و خدمات معرفی میشن و یه گوینده درباره ویژگی ها و کاربردهای اون توضیح میده. توی این استوری بورد تماام کارهایی که اکتورها و گوینده باید انجام بده، فریم به فریم طراحی شده و همه چیز با فلش مشخص شده. پس با هم ببینیم :

1- طراحی اولیه استوری بورد

استوری بورد چیه و چجوری می تونیم یه استوری بورد موشن گرافیک خفن بسازیم؟

2- تصویر سازی استوری بورد

استوری بورد چیه و چجوری می تونیم یه استوری بورد موشن گرافیک خفن بسازیم؟

3- موشن گرافیک نهایی

انواع استوری بورد

کافیه که به مثال های قبلی یه نگاهی بندازید، کاملا متوجه میشید که استوری بوردها انواع مختلفی دارن. ولی به صورت استاندارد، ما سه نوع استوری بورد داریم که هر کدومش رو براتون توضیح میدیم :

1- استوری بورد سنتی : استوری بوردهای سنتی برای وقت هایی هستن که هنوز دسترسی به تکنولوژی امکان پذیر نبود و یا اصلا ابزاری به غیر از کاغذ و مداد برای طراحی وجود نداشت. اون موقع همه ی طرح و ایده هایی که برای ساختن یه فیلم و یا یه ویدیوی تبلیغاتی توی ذهن طراح بود، با مداد روی کاغذ میومد. دقیقا مثل نمونه زیر که یه مثال ساده از استوری بورد میکی موسه که با مداد طراحی شده و خیلی ابتداییه.

استوری بورد چیه و چجوری می تونیم یه استوری بورد موشن گرافیک خفن بسازیم؟

2- تصاویر کوچک : توی این مدل استوری بورد شما می تونید تصاویر دقیق از هر پلان رو ببینید. به این سبک از استوری بورد، سبک مورد علاقه آلفرد هیچکاک میگن. این مدل استوری بوردها دقیق ترین نوع استوری بوردهایی هستن که شما می تونید داشته باشید. در واقع بعد از اینکه این استوری بورد تموم شد، مراحل تولید موشن گرافیک یا ویدیوی شما مثل راحت الحلقوم میشه براتون. یه نمونه ببینید :

استوری بورد چیه و چجوری می تونیم یه استوری بورد موشن گرافیک خفن بسازیم؟

3- استوری بورد دیجیتالی : استوری بوردهای دیجیتالی رو با نرم افزارهای خاصی طراحی و تولید می کنن که ما تو ادامه مقاله بیشتر درباره ی این مدل استوری بوردها صحبت می کنیم. این روش، مدرن ترین روشی هست که زمینه مناسبی رو برای شما فراهم می کنه تا بتونین یه ایده ساده رو به یه طرح و بعد کم کم با اضافه کردن جزئیات، یه تصویر و نمایش کامل از طرح رو ایجاد کنید. به نمونه ای که گذاشتیم دقت کنید :

استوری بورد چیه و چجوری می تونیم یه استوری بورد موشن گرافیک خفن بسازیم؟

برای طراحی و تولید استوری بورد باید چه نکاتی رو در نظر بگیریم؟

کلا اگه بخوایم یه توضیح ساده درباره ی طراحی استوری بورد داشته باشیم، باید بگیم که کافیه شما طرح های اولیه رو بکشید و خطوط صدا رو زیرشون یادداشت کنید. اما اگه به دنبال جزئیات یه استوری بورد عالی هستید، با من بیاید تا براتون بگم :

  • عرض و ارتفاع تصویر : بله این موضوع برای طراحی یه استوری بورد باید دقیق رعایت بشه و تا حد خیلی زیادی به این موضوع بستگی داره که موشن گرافیک یا ویدیوی شما قراره توی چه پلتفرمی منتشر بشه. مثلا برای استوری های اینستاگرام از نسبت تصویر 9:16 استفاده می کنن.
  • قاب مستطیل یا مربع شکل : این موضوع هم یکی از جزئیاتی هست که باید برای طراحی استوری بورد رعایت بشه. در واقع شما باید دقت کنید که هر پلان دقیقا چه کادربندی داره.
  • شات : شات در واقع به مجموعه ای متوالی از فریم ها گفته میشه.
  • طراح های ناهموار : یه استوری بورد می تونه شامل طرح ها و خطوط مختلفی بشه که خلاقیت طراح رو نشون میده.
  • فیلمنامه: نقطه شروع استوری بورد تعریف میشه.
  • صدا پیشگی : بله هر فریم در استوری بورد باید با یه صدا تموم بشه و مشخص بشه که قراره چه اطلاعاتی ارائه بشه.
  • حرکت دوربین و زوایای اون : برای کشیدن فریم ها باید دقت کنید که چه زمانی کادر شما بسته میشه و چه زمان شما یه نمای واید دارید.
  • انتقال ها : باید دقت کنید که ویدیو برای حرکت از یه فریم به فریم بعدی، باید چه حرکتی کنه.

چجوری یه استوری بورد بسازیم ؟

  • با یه اسکریپت شروع کنید
  • یه نمودار دو ستونی ایجاد کنید
  • نوع استوری بورد خودتون رو انتخاب کنید
  • در مورد سبک استوری بوردتون تصمیم بگیرید
  • قاب های خودتون رو تک تک بکشید
  • سعی کنید کلیت طرح رو به ساده ترین شکل ممکن حفظ کنید.

1- با یه اسکریپت شروع کنید

استوری بورد شما باید ماهیت انسانی داشته باشه. پس تا جایی که ممکنه سعی کنید ساده، قابل درک، دوستانه و پر از احساسات، طراحیش کنید.

2- یه نمودار دو ستونی ایجاد کنید

حالا باید متن اسکریپت خودتون رو با فریم هایی که می خواید ایجاد کنید مطابقت بدید. برای این کار یه نمودار دو ستونی بکشید. به مثال زیر نگاه کنید. شما می تونید یه ستون برای توضیحات و صدا و یه ستون برای تصاویر در نظر بگیرید. اما اگه بازم هیچ زمینه ای از تصویر ندارید، می تونید یه طرف رو برای صدا و طرف دیگه رو برای توضیحات بزارید تا کم کم همه چیز دست تون بیاد.

استوری بورد چیه و چجوری می تونیم یه استوری بورد موشن گرافیک خفن بسازیم؟

3- نوع استوری بوردتون رو انتخاب کنید

به هر حال مهمه که همین ابتدای کار شما نوع استوری بوردتون رو مشخص کنید و تا آخر کار هم طیق همون مسیر پیش برید.

4- در مورد سبک استوری بوردتون تصمیم بگیرید

در مورد سبک فکر کنید (شما می تونید برای این موضوع از برندسازی شرکتی که داره باهاتون همکاری می کنه هم استفاده کنید). هدف اینه که سبکی پیدا کنید تا همه چیز رو با هم مرتبط نگه داره و اون رو با انتظارات کاربرانتون هماهنگ کنه.

5- قاب های خودتون رو تک تک بکشید

در واقع منظور ما توی این قسمت اینه که اجازه بدید روند هنری کارتون شروع بشه.

6- سعی کنید کلیت طرح رو به ساده ترین شکل ممکن حفظ کنید.

باید یادتون باشه که استوری بورد شما به عنوان یه دستیاره که قرار تا آخرین مرحله تولید باهاتون باشه. پس نیاز نیست که خیلی این داستان طراحی استوری بورد رو برای خودتون پیچیده کنید. در واقع هیچ وقت قرار نیست که استوری بوردها یه اثر شاهکار باشن، بلکه مهمه که اونقدر ساده . قابل فهم باشن که بتونن توی رسوندن پیام مد نظرتون به مخاطب، کمکتون کنن.

سوالات متداول

چجوری میشه که یه اسکریپت رو به استوری بورد تبدیل کنیم؟

شما باید قدرت تخیل و خلاقیت تقریبا بالایی داشته باشید. ولی اگه قرار باشه که یه جواب فنی بهتون بدم، جواب اینه که اول از همه به فیلمنامه خودتون نگاه کنید،جمله های مهم از از هم جدا کنید و کم کم شروع به تصویر سازی کنید و تصویرهایی طراحی کنید که بتونه ماهیت هر جمله ی فیلمنامه شما رو به ساده ترین و قشنگ ترین شکل ممکن منعکس کنه.

اول کدوم؟ اسکریپت یا استوری بورد؟

یادتون باشه که نقطه شروع کار شما فیلمنامه هست. البته که بعضی وقتا پیش میاد که شما استوری بورد رو طراحی می کنید و میبینید دوست دارید یه جاهایی از فیلمنامه عوض بشه. این موضوع کاملا طبیعیه.

استوری بورد چیه و چجوری می تونیم یه استوری بورد موشن گرافیک خفن بسازیم؟

یه استوری بورد چند تا فریم داره؟

جواب این سوال خیلی آسونه و خیلی کلی میشه جواب داده بشه. کلا ببینید هر چقدر ویدیو ی شما طولانی تر باشه، تعداد فریم هایی که باید براش طراحی بشه طبیعتا بیشتره. نیازه بدونید که هر فریم از استوری بورد 3 الی 6 ثانیه از ویدیو رو تعریف می کنه. البته اینم بگم که تعداد فریم ها به نوع استوری بوردی که می سازید هم بستگی داره. مثلا شما می تونید یه داستان کوتاه رو با دست خودتون و فقط با استفاده از چهار تا فریم بکشید یا می تونید سبک دیگه ای رو انتخاب کنید و با فریم های طولانی تری داستان رو تعریف کنید. پس طول اصلی ویدیو و سبکی که انتخاب می کنید می تونه روی تعداد فریم های ویدیوی شما تاثیر بزاره.

چجوری می تونم یه طراح استوری بورد خوب باشم؟

ببینید این مهارت هم مثل بقیه مهارت ها به تکرار و تمرین و کسب تجربه و تخصص نیاز داره. با این حال خوندن استراتژی های زیر هم برای حرفه ای تر شدن توی این مهارت، خالی از لطف نیست :

بهترین نرم افزارها برای طراحی استوری بورد چه نرم افزارهایی هستن؟

  • Storyboarder
  • Plot
  • StudioBinder
  • Milanote
  • Miro

توی ادامه مقاله درباره ی این نرم افزارها بیشتر صحبت می کنیم :

1- نرم افزار Storyboarder

Storyboarder یه ابزار رایگان عالی برای استوری بورده که به راحتی با فتوشاپ ادغام میشه. این ابزار بهترین گزینه برای  برای طراحای تازه کار یا کسب و کارهاییه که میخوان یه استوری بورد استاندارد رو بدون هیچ هزینه ای طراحی و تنظیم کنن. رابط کاربری این نرم افزار خیلی آسونه و شما می تونید نظرات کاربراشو هم توی خود ابزار بخونید و ازشون استفاده کنید. ما یه بخش خیلی کوتاه از فضای کاربری این نرم افزار رو براتون آوردیم : 

2- نرم افزار plot

Plot یه ابزار حرفه ای تر برای ساختن استوری بورد هست که عموما برای تیم های کوچیک می تونه گزینه خیلی خوبی باشه. این نرم افزار پولیه و باید ماهانه برای استفاده از اون حق اشتراک پرداخت بشه. اما به ازای هزینه ای که پرداخت می کنید یه فضای کاربری عالی بهتون میده که راحت می تونید توش با سبک ها بازی کنید و صحنه های عالی رو فریم بندی کنید. توی ویدیوی زیر، یکم از فضای کاربری این نرم افزارو بهتون نشون دادیم.

3- نرم افزار StudioBinder

Studiobinder یکی دیگه از ابزارهای استوری بوردینگ هست که به شما این فضارو میده تا به راحت ترین شکل ممکن حرفه ای عمل کنید. بهترین چیز در مورد این برنامه اینه که تمام ویژگی‌هاش کاملاً قابل تنظیمه. پس این یعنی دست شما برای ساختن هر مدل استوری بوردی، کاملا بازه. در مورد هزینه هم شما می تونید از فرم اصلی آناون به صورت رایگان استفاده کنید، یا با پرداخت یه مبلغی در ماه، پنلتونو به یه اشتراک حرفه ای ارتقا بدید.

4- نرم افزار Milanote

این ابزار یه ابزار مدیریت پروژه هست اما خوب یه سری امکانات برای طراحی و ساخت استوری بورد هم داره. بنابراین با توجه به حرفه ای بودن نرم افزار، می تونه گزینه ی خوبی برای ساخت استوری بورد شما باشه.

استوری بورد چیه و چجوری می تونیم یه استوری بورد موشن گرافیک خفن بسازیم؟

5- نرم افزار MIRO

این نرم افزار یه نرم افزار جامع هست که می تونه توی بخش های مختلف پروژه و ساخت استوری بورد شما بهتون کمک کنه. یعنی شما می تونید از ابتدایی ترین ایده تا اجرای یه ایده کامل شده، روی این نرم افزار حساب باز کنید. این ابزار برای تیم های راه دور گزینه خیلی خوبی هستن.

جمع بندی

ببینید؛ طراحی و تولید یه استوری بورد، یه فرآیند جذاب و خلاقانه اما جدی و مهمه. وقتی شما یه استوری بورد قوی دارید، یعنی یه ویدیوی تبلیغاتی و یه موشن گرافیک خیلی قوی رو دارید ارائه میدید. واسه همینه که معمولا ترجیح اینه که قبل از هر سرمایه گذاری برای ساخت یه موشن گرافیک یا ویدیوی تبلیغاتی، اول استوری بوردش دیده بشه.

5 دیدگاه برای “استوری بورد چیه و چجوری می تونیم یه استوری بورد موشن گرافیک خفن بسازیم؟

  1. blank
    Raana rezayi گفته:

    ممنون از معرفی استوری بورد و بهترین نرم افزارهای طراحی استوری بورد. واقعا مقاله خیلی مفید و مهمیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

آموزش پیشنهادی موشن گورو

این مقالات هم پیشنهاد میشه!!!

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است